Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:03

Mijn gevoel denkt dat je wel een wat lager 1e bod kan instellen? Doe eens gek en plaats een bod van 176.500 wie weet krijgen jullie dan ook net zo´n geluk als ik ook gehad heb.

En makelaars van de verkopende partij spelen spelletjes dus probeer dan ook spelletje net zo hard terug te spelen, en bij als het bod geaccepteerd is laat dan ook een bouwkundige keuring op het huis ondergaan wie weet struimt daar dan ook nog wat kosten uit wat niet gemeld is en dan word dat ook nog eens van het geaccepteerde bod afgetrokken!! SUCCES!! ;)

Wij hebben iig hard terug gespeeld tegenover de verkopende makelaar en we konden aan hem zien dat ie het er niet echt mee eens was geloof ik :D

Flower

Re: Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:27

Wij zitten nu ook in het proces van bieden op het huis, maar wij hebben een aankoopmakelaar. Zoveel voordelen!

Deze gaat ook mee kijken naar een huis en loopt dan heel de woning na, en de makelaar biedt ook voor je.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:46

Montignac schreef:
wij hebben onlangs onze woning verkocht voor 40.000,= euro onder de vraagprijs. Het huis stond te koop voor 339.000.= en uiteindelijk hebben wij het onder de drie ton te koop gezet. Het huis heeft 6 maanden te koop gestaan maar wij wilden er niet mee blijven zitten.
Het is een kopersmarkt maar bij starterswoningen is de doorstroom nog wel redelijk maar dat wil niet zeggen dat je erg laag kunt gaan bieden.

Ik zou ook niet gelijk " verliefd" worden op de woning en zeker ook verder kijken! Ga absoluut met een heel laag bod beginnen...maar komt deze woning uit de huur of is het al een koophuis geweest? Want als het de eerste is dan is heteigendom van een woonstichting? Deze kunnen er doorgaans wel voor vangen wat ze willen.

Ga anders met een aannemer kijken wat er allemaal aan gedaan moet worden en laat gewoon een offerte uitbrengen. Dan weet je in ieder geval de kosten van het verbouwen (ook al doen jullie het zelf en niet de aannemer). Dan weet je waar je rekening mee moet houden...

Succes!

Dat is echt een verschil zeg!!
Maar ja, als je er vanaf wilt, de kopers hadden wel geluk natuurlijk ;)
Hoop zoiets ook een keer te treffen :)

Ben ook alweer beetje naar een huis aan het kijken, maar vriendlief en ik moeten eerst nog even naar de bank om te kijken wat we kunnen lenen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:51

Een aankoopmakelaar is iets anders dan een aankoopkeuring, even voor de goede orde.

Een aankoopmakelaar vind ik vooral interessant als je ook nog geen huis op het oog hebt, hij zoekt immers mee, gaat mee naar bezichtingen, onderhandeld, etc. Daar betaal je al gauw 1 tot 1,5% van de aankoopprijs, excl. btw. Bij een huis van € 200.000 ben je dus al snel € 2.400 kwijt aan courtage - wat ze, naar hun zeggen, terugverdienen door de onderhandeling.

Als je al een huis op het oog hebt en je durft het aan om zelf die onderhandelingen te voeren - hebben wij toen ook gedaan, dan kun je door een onafhankelijke NVM-makelaar een aankoopkeuring uit laten voeren voor een paar honderd euro. Scheelt nogal... En dan heb je ook richtprijzen.

Ik zou iig wel met een onafhankelijke makelaar nog een keer gaan kijken...

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:59

Ieder zijn vak! :D

Als je geen bouwkundige kennis hebt, moet je iemand meenemen die er verstand van heeft..............
dat doe je toch ook als je een paard gaat kopen???? :o

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:37

En zo doet mn schoonzussie naar huizen bezichtigen van wel ruim boven de 2 ton terwijl ze niet eens weten hoeveel ze kunnen lenen 8)7
Terwijl zij geen baan heeft en dus ook geen vast inkomen heeft, haar (nog maar pas)vriend zijn eigen vaste aanstelling aan de kant gezet heeft en dus ontslag genomen heeft. Waarna ze nog maar net gestart zijn met een eigen bedrijfje. Terwijl en dat is wat wij zo gehoord en gelezen hebben is dat als men een eigen bedrijfje net gestart bent moet je eerst een jaar of 3 het eigen bedrijfje runnen om van een terugblik cijfers van te kunnen laten zien aan de bank.
En dan gaan ze dit jaar ook trouwen wat al bijna opgelopen is tot bijna een ton 8)7, zij zwanger is...Ze zitten nu al tegen alles en iedereen te verkondigen (vooral zij) dat ze financieel erg op hun nek zitten en sommige kosten daardoor moeten laten varen met als gevolg dat sterk zal oplopen sommige rekeningen!!
En daarbij ziet haar vriend niet in dat hij ontiechelijk veel door haar gepushed word van ´´Doe dit en doe dat en wel nu´´. Ik kan het weten want heb zelf een broer die ontiechelijk door zijn eigen vrouw onder dwang staat en hij moest van haar al zijn familie DUMPEN!!

Nou je gaat mij niet vertellen dat je een gezonde relatie hebt pfoe! Zielig voor dat kind straks.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:09

@ Possie

Anders dump je even iemand z'n levensverhaal hier op Bokt, wat hier totaal niet mee te maken heeft...

Klagen over iets of iemand die je niet mag kan je beter in het privé doen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:19

Als er in een huis geklust moet worden, zou ik, voordat je gaat bieden, van tevoren ook met iemand die er verstand van heeft, goed doorrekenen wat dit ongeveer gaat kosten. Dan kom je in een later stadium niet voor verrassingen te staan.

Wel spannend, je eerste echte eigen huis kopen!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:31

Ik zou eens lekker brutaal zijn en een eerste bod doen van rond de 170.000...
Gewoon proberen.. ze zullen niet akkoord gaan, maar met een tegenbod komen.. of niet, maar dan kan je evt een hoger bod doen.

Verkoper heeft een bodemprijs waarvoor het weg mag, en daar moet je eigenlijk nog net iets onder uit zien te komen..
Begin je al te bieden met hun bodemprijs, zullen ze niet veel meer van de vraagprijs afhalen.
Begin je onder hun bodemprijs te bieden, heb je kans dat je op hun bodemprijs uit komt, omdat men er toch graag vanaf wilt..
Hoe dan ook, het blijft een spel.. maar als koper kan je zoveel meer als verkoper..

Momenteel is het al moeilijk om huizen te verkopen, iedereen wilt er vanaf.. zeker in deze tijd.
Gewoon bluffen..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:36

Voor 209.000 hebben ik en mijn lief een groot rijtjeshuis gekocht, een hele ruime tuin, 4 ruime kamers, nieuwe badkamer en keuken, veel parkeergelegenheid, 20 minuten van de binnenstad en naast een recreatiegebied. (We mogen er 5 juli in, hoera!)

Het is in Alkmaar.

We hebben ook in Heiloo gekeken voor een huis, daar heb je voor 209.000 een 1kamerflatje

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:38

Sylvia schreef:
Ga eens een keer met een makelaar terug en laat een aankoopkeuring doen... Die zal je ook een indicatie van de prijs geven waar je op uit moet proberen te komen. En een indicatie van wat er allemaal moet gebeuren en wat dat ongeveer zal gaan kosten. Ik heb voor dat rapport toen een € 300 betaald via Vereniging Eigen Huis...

Dit onderschrijf ik volledig. Ik ben al een tijdje aan t kijken naar een koopwoning. Heb nu een interessante gezien en daar een tweede bezichtiging gedaan met aankoopmakelaar van Ver. eigen Huis. Super, een makelaar ziet veel meer dan jij en weet veel meer dan jij, van bouwkundige zaken heeft hij oppervlakkig verstand maar vooral de markt kent hij goed. Hij heeft toegang tot een database waarin hij precies kan zien welke vergelijkbare woningen voor welke prijs zijn weg gegaan. Ook heeft hij een redelijke kijk op de staat waarin die woningen verkeerden.

Als je via Ver. Eigen Huis een aankoopmakelaar voor de bezichtiging inschakelt krijg je een rapportje van de bezichtiging incl biedingsadvies. Kost iets van 350 eur incl btw. Deze kosten kun je gewoon meefinancieren dus daar merk je verder niets meer van.

Ik ben erg blij met de aankoopmakelaar, hij heeft me echt hele goede tips aan de hand gedaan. :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:48

Citaat:
..........daar heb je voor 209.000 een 1kamerflatje

Phoe...
Even heel off-topic, maar wat een prijzen joh.. en dat zijn dan starterswoningen??
Man, ben ik even blij dat wij voor onze tussenwoning (met in totaal een tuin van ruim 20 meter hebben, en vrij uitzicht) nog geen 100.000 hebben betaald..

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:07

als ik aan mijn max koop kan ik voor 132,500 een huis kopen..
moet je dat bedag eens op funda zetten en dan op amsterdam..
nou je schrik je helemaal rot zo moeilijk is het om daar een huis te kopen..
dan zit je gewoon in een huis van 2 kamers met ongerveer 50 m2
en als je rond de ton wil dan heb je alleen een parkeerplek!!! |o
ik was gewoon eens benieuwd hoe duur het daar is om te wonen..

gelukkig is het hier in schiedam/vlaardingen ( omgeving rotterdam) wel te doen.. :D
en nu ga ik zaterdag 21 feb een huis bezichtigen in vlaardingen..
de woning is 80m2 en heeft 3 kamers en dan is de vraagprijs 114.000..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:17

TS: jouw huis klinkt precies als mijn huis!! :D
Het is echt precies hetzelfde. Wij hebben uiteindelijk de badkamer verbouwd. Die is schitterend geworden. De keuken nog niet. We zitten voor dit jaar te twijfelen tussen een gemetseld schuurtje (is nu hout) en een dakkapel.

Je moet ook goed kijken hoe oud het huis is en wat voor isolatie er in zit! Dat moet allemaal meespelen. Ons huis is nog niet zo oud.

Ik heb de onderhandelingen zelf gedaan! Nou ik vond het zo eng!! Maar wel gaaf! Die makelaar die speelde het spel goed, en ik bestierf het iedere keer van de zenuwen. Toch nog 8000 eraf kunnen krijgen gelukkig.

Ons huis stond nog niet zo lang te koop, vandaar dat de verkopers ook niet bepaald haast hadden en er veel af wilden doen. Maar ze zijn uiteindelijk wel akkoord gegaan omdat ze het ons ook wel gunden! :) Ze hadden ons namelijk al twee keer gezien met bezichtigen en het klikte heel goed. (nu zien we elkaar nog)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:26

Squit schreef:
als ik aan mijn max koop kan ik voor 132,500 een huis kopen..
moet je dat bedag eens op funda zetten en dan op amsterdam..
nou je schrik je helemaal rot zo moeilijk is het om daar een huis te kopen..
dan zit je gewoon in een huis van 2 kamers met ongerveer 50 m2
en als je rond de ton wil dan heb je alleen een parkeerplek!!! |o
ik was gewoon eens benieuwd hoe duur het daar is om te wonen..

Uhm ..... dat is helemaal niet waar want wij hebben in Amsterdam
2 huizen gekocht. Wel allebei appartementen. Maar het eerste appartement was qua oppervlakte 85m2
en met 4 kamers en op 2e etage en een ruim balkon.
En toenertijd gekocht voor €117.000 (gekocht van de woningbouw). En wij hebben deze toenertijd verkocht voor €146.500,-

En het 2e appartement had qua oppervlakte 75m2 en hadden we 3 kamers en op 3e etage(wat tevens ook de bovenste etage was)
met een ruim balkon.
En dit appartement hadden we aangekocht voor €117.500,- (ook gekocht van de woningbouw).
En verkocht voor €148.000,-

Beide appartementen waren doordat ze voormalig huurwoning waren hebben we ze zelf helemaal vernieuwd en gemoderniseerd.

En ook eengezinswoningen kan je wel voor relatief weinig kopen in Amsterdam. ;)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:34

in amsterdam kan je zeker wel goedkope woningen vinden. je moet alleen je eisenpakket bijstellen :)

ik woon op de rand van Zuidoost en heb een appartement van 65m2, groot balkon, groot dakterras, gratis parkeren en binnen een kwartier ben ik in het centrum. gekocht voor, inclusief kk, nog geen 122.000

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:42

ik bedoel ook rond de ton ;)
als je hoger gaat zitten heb je wel een woning maar een kleiner dan bv in groningen..
bedoel niet dat het slecht is :D
maar als je gaat kijken wat een huis van 3 kamers met een nette keuken en badkamer van ongeveer 80m2 kost..
ben je duuder uit omdat het amsterdam is..
was gewoon een voorbeeld ;)
ik zat op funda te kijken ik was benieuwd en ik schrok er best wel van..
maar dan zit je in het centrum he waar ik naar gekeken heb..

Ariebombarie
hoeveel kamers heb jij?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:07

in centrum is het idd onbetaalbaar.. daar heb je voor 180.000 nog niet eens een soortgelijk appartement als dat ik heb :n

ik heb 1 slaapkamer, aparte woonkamer en keuken, badkamer en apart toilet :) maar ik ben ook maar in mn uppie he hahah :D al kan je makkelijk samenwonen in mijn ruimte vind ik :j

en àls ik het ooit verkoop := dan ga ik er veel voor vangen gok ik, want er zit een nieuwe keuken in en compleet nieuwe badkamer met jacuzzi..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:48

Via de Woningbouw wordt het sowieso een stuk betaalbaarder. Eenzelfde situatie hier, in Dongen: die huizen zijn onbetaalbaar. Dan zit je al gauw boven de € 200.000. Terwijl er vanuit de Woningbouw best leuke en betaalbare huizen vrij komen...

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:32

Ariebombarie schreef:
in centrum is het idd onbetaalbaar.. daar heb je voor 180.000 nog niet eens een soortgelijk appartement als dat ik heb :n

ik heb 1 slaapkamer, aparte woonkamer en keuken, badkamer en apart toilet :) maar ik ben ook maar in mn uppie he hahah :D al kan je makkelijk samenwonen in mijn ruimte vind ik :j

en àls ik het ooit verkoop := dan ga ik er veel voor vangen gok ik, want er zit een nieuwe keuken in en compleet nieuwe badkamer met jacuzzi..

dus 2 kamers..
ja daarom zei ik dan moet je ongeveer een ton betalen om een parkeerplaats te hebben in het centrum......

ik ga ook een huisje kopen alleen maar ik wil 3 kamers hebben..
gewoon voor ALS ik zwanger wordt waar ik niet van uit ga dat ik dan niet gelijk hoef te verkassen..
ik heb wel een vriend al bijna 5 jaar maar ik ga ook eerst lekker alleen wonen en dan mag hij intrekken als het goed is..
je weet maar nooit he hoe het gaat als je samen gaat wonen ;)

en dan zit je in A'dam echt wel aan een hogere hypotheek..
en dat is jammer maar zo is het nou eenmaal....
niet dat ik er wil wonen ofzo maar het viel me gewoon op haha

haha jah is leuk zo'n jacuzzi dat willen er meer denk ik haha
net als dat ik heel graag een bad wil in me huis..
veel mensen zeggen: Wen, neem geen bad je gaat er toch niet in..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:15

200.000 is wel veel voor een huis wat jij beschrijft. Hier in de omstreken (Oldenzaal) kan je er hooguit 175.000 voor vragen. En dan mag je hopen dat je het voor 150.000 verkocht krijgt.

Wij hebben bijv. een leuk huisje gekocht, met nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nette tuin, schilderwerk super, 4 slaapkamers, nette rustige wijk, voor 180.000. Volgende week gaan we erin, dus dat lijkt me wel actueel ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:30

Ik ben verliefd op een huis voor dezelfde prijs als die van jou. Vrijstaand huis, stukje land achter.. Alleen er moet nog veel aan verbouwd worden.. Mensen hoeven het huis niet te verkopen maar het is wel handig.. Ik vind het ook zo moeilijk om een bod te doen.. Wat moet je nou bieden?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:21

Rebel_Jits schreef:
200.000 is wel veel voor een huis wat jij beschrijft. Hier in de omstreken (Oldenzaal) kan je er hooguit 175.000 voor vragen. En dan mag je hopen dat je het voor 150.000 verkocht krijgt.

Wij hebben bijv. een leuk huisje gekocht, met nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nette tuin, schilderwerk super, 4 slaapkamers, nette rustige wijk, voor 180.000. Volgende week gaan we erin, dus dat lijkt me wel actueel ;)

Maar Oldenzaal is niet te vergelijken met een groot deel van de rest van het land, in het oosten zijn de huizen echt een stuk goedkoper. Waar je in Hengelo 180.000 voor betaald, betaal je bij ons minstens 250.000 voor...

@ts: de markt ligt vrij stil nu, het is een echte kopersmarkt. Jij bent dus aan zet! Ik zou ook laag beginnen met bieden, het huis staat leeg en het is snel op te leveren toch? Ik denk dan meteen: die willen er wel snel vanaf. Laag bieden dus. Ik zou een openingsbod doen van 170.000 en kijken waar het dan uitkomt. Misschien willen ze er wel meer afdoen dan jij in eerste instantie denkt. En laat je vooral niet gekmaken door die makelaar, makelaars verkopen hun eigen moeder nog wel voor 5 euro :P .

Oh ja, laat wel altijd een bouwkundige keurig doen, en koop op voorwaarde dat het huis wordt "goedgekeurd". Er zullen altijd wel dingen aan een huis zitten die vernieuwd moeten worden, of een rot kozijntje oid. Maar een rot kozijntje is lang niet zo erg als bijvoorbeeld een heel dak dat vernieuwd moet worden, of een verzakking. Vereniging Eigen Huis heb ik dan weer hele slechte ervaringen mee, die keurden een huis van 150 jaar oud alsof het een nieuwbouwwoning was. Dat kan natuurlijk niet...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:04

Je woning stijgt heus niet alleen omdat je een nieuwe keuken en complete nieuwe badkamer hebt. Het gaat uiteindelijk om het geheel. Ook is de vloer door de hele woning heen erg belangrijk, waarneer de vloer er bijv totaal niet uit ziet (vb: bij laminaat en je ziet sommige stukken aardig wat kieren, dan knapt dat al heel erg af bij de kijkers). M´n vriend verteld ook gerust aan bewoners die de huur opzeggen en dan bij de voorinspectie van de woning als de vloer er op klein punt niet mooi eruit ziet dan moeten ze het eruit halen en als ze dat niet doen (wat ie regelmatig vaak aantreft) kost het de bewoner gewoon ff a´la €750,-

Maar dat is alleen bij als bewoners eruit gaan en de woning gaat de verkoop in dan moet sowieso heel vaak de vloer eruit, mits het een onwijs mooie en nette vloer is.

Wij hebben in die 2 appartementen die we in Amsterdam gehad hebben en er met heel veel plezier in gewoond hebben het ene appartement lag in de wijk Amsterdam West (nabij Osdorp de Aker), en het andere appartement in Amsterdam (nabij Duivendrecht). Beide appartementen hebben we voorzien van gloednieuwe laminaat vloer met vloerverwarming. En de muren/wanden gestucd en vervolgens met van die korrelpleister erop aangebracht (dus geen behang). En in de slaapkamers de muren voorzien van glasvezelbehang (dat kan je altijd heel gemakkelijk in diverse kleuren en naar je eigen wens maken zonde dat je jezelf veel voor hoeft te doen).
En de badkamers volledig vernieuwd (incl de leidingen in de muur weg gewerkt, ivm kopen van een woning van een woningbouw vind je altijd dat de leidingen op de muur zitten). En ook nieuwe keukens in beide geplaatst wat voorzien is van alle apparatuur.

Dus de vraagprijs van een woning word veel meer op gekeken dan alleen maar op een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer.

En een woning met maar 1 slaapkamer is voor aantal mensen toch een afschikking, doordat ze liefst wat meer kamers willen meestal (maar dat is maar net of je de juiste persoon treft). Voorheen stond er in A.dam West in dezelfde straat welgeteld 8 appartementen te koop (wij wat onaardig geweest en de waarde van die appartementen opgevraagd), kost wel 1,30 ongeveer maar dan heb je van je hele buurt/straat de waarde van al die woningen. En kan je op de site vinden hoeveel ze ervoor vragen en wij er daar net iets onder gebleven en zo waren wij dat van ons elke keer binnen een maand onze 2 appartementen kwijt. Terwijl de appartementen in dezelfde straat nu nog steeds te koop staan := dan doen ze toch iets niet goed!
Want die in A.dam West hebben we in 2006 binnen een maand verkocht, terwijl er 6 van de 8 nu nog steeds te koop staan.
En het appartement nabij Duivendrecht vorig jaar binnen een maand verkocht terwijl velen in dezelfde straat nu nog steeds te koop staan en stonden ook al te koop voordat die van ons de markt op ging.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:07

Rinske, dat heeft met Vereniging Eigen Huis niets te maken, dat is namelijk puur een tussenpersoon. Zij zetten NVM-erkende makelaars in. Vorige week nog een taxatie laten doen, dat was toevallig door een niet al te bekende makelaar (maar wel NVM-erkend), maar de aankoopkeuring en taxatie die we toendertijd hebben laten doen werden beiden gedaan door kantoren die gewoon landelijk bekend zijn.

Bij een aankoopkeuring worden de omliggende panden ook meegenomen, net als bij taxaties. Want dat heeft idd ook invloed op de waarde van je eigen woning. Wij hebben nu ook een mooi lijstje met de vraag- danwel verkoopprijzen van soortgelijke woningen in de buurt. :)

Ik moet ook op zoek naar iets voor mij alleen, maar ik wil geen 1-kamer woning. Alleen al omdat ik met 2 katten zit en ik persoonlijk 1-kamer woningen te klein vindt. Plus dat ze dan op mijn slaapkamer moeten en ik 1 kat heb die nogal eens op de bank of op dekbedden wil plassen...