HELP!!! Incassobureau?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: HELP!!! Incassobureau?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:21

Wat je ook kunt doen is de afbeelding (dus je bewijs) per e-mail opsturen naar incassobureau met toelichting erbij.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:28

Marchador schreef:
Wat je ook kunt doen is de afbeelding (dus je bewijs) per e-mail opsturen naar incassobureau met toelichting erbij.

Dus als ik een foto zou maken van mijn sms die ik gekregen heb van de postbank, die doorstuur, zou dat genoeg moeten kunnen zijn?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:30

Oh op die manier, ik dacht dat je er een foto van had gemaakt dat je het die dag had overgemaakt :+
Sorry

Staat er nergens bij je postbank pagina wanneer je het overgemaakt hebt, dus niet wanneer het is verwerkt?

PS Gooi in ieder geval die sms niet weg, wellicht kan het nog handig zijn

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:09

't is sowieso een vaag verhaal. Je hebt ook geen aanmaning(en) gekregen voordat je opeens die brieven van het incassoburo kreeg?

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:35

Marchador schreef:
Oh op die manier, ik dacht dat je er een foto van had gemaakt dat je het die dag had overgemaakt :+
Sorry

Staat er nergens bij je postbank pagina wanneer je het overgemaakt hebt, dus niet wanneer het is verwerkt?

PS Gooi in ieder geval die sms niet weg, wellicht kan het nog handig zijn

Nee, je krijgt van de Postbank een sms met een code die je moet invoeren op internet, om toestemming te geven voor het verwerken ervan, die heb ik nog wel.
Het bedrag zelf is maandag overgemaakt.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:56

Kinke schreef:
't is sowieso een vaag verhaal. Je hebt ook geen aanmaning(en) gekregen voordat je opeens die brieven van het incassoburo kreeg?

Helemaal niets!

Alleen dat ene telefoontje, en toen is er ook geen einddatum besproken of iets dergelijks, daarom sta ik er zo van te kijken.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:35

Bij ons is het zo dat we 2 herinneringen moeten sturen voordat er incasso kosten of eventueel een deurwaarder bij komt. Daarbij al ligt het al een half jaar bij de deurwaarder, maar blijkt het onze fout te zijn, dan zijn de kosten voor ons. Bij jou is op je bankafschrift te zien dat je het eerder overgemaakt hebt, dat het door het bedrijf is teruggestort. Jij hebt het toen dus op tijd betaald, het is de fout van het bedrijf, dus de kosten ook voor het bedrijf. Imo.

Alleen jammer dat je het al betaald hebt. Ik vraag me af of je het dan wel zo gemakkelijk weer terug krijgt.

Je zou het misschien in het rechtenstudenten topic kunnen proberen ;) ik neem iig aan dat daar ook wel wat voer vast staat. :)

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:17

Mandoline schreef:
Ik heb het bedrijf (dus het incassobureau) dus gebeld, en die vertellen mij dus dat ik dan de kosten die het bedrijf van mij kreeg voor het product wel terugkrijg, maar de kosten die gemaakt zijn voor hun (dus de incassokosten), dat ik die wel gewoon moet betalen, dus dan schiet ik er nog niets mee op. Vind het dan een beetje vreemd dat ik die kosten ook moet betalen...

die hoef je ook niet te betalen, echt niet, 100 procent.. ;) als jij voor sommatie hebt betaald is het onterecht, klaar... ! betaalbewijs (printscreen) mailen naar incassobureau en eis je geld terug!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:40

maar als jij geen betaal termijn hebt gehad EN geen waarschuwingen hebt gehad. Hoe halen ze het dan in godsnam in hun hoofd om een deurwaarder te sturen!

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:34

Shiloh schreef:
maar als jij geen betaal termijn hebt gehad EN geen waarschuwingen hebt gehad. Hoe halen ze het dan in godsnam in hun hoofd om een deurwaarder te sturen!

Weet jij het?
Daarom schrok ik er ook ontzettend van, ze weten mijn adres wél door te geven aan een incassobureau, maar zelf zo netjes zijn om er een briefje heen te sturen, niet dus.

Maar; het is maandag afgeschreven, en heb ook maandag de brief gehad. Dan zou ik alleen met het smsje kunnen bewijzen dat mijn opdracht eerder was dan die van hun, toch?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:41

Ik had het bedrijf betreffende bedrijf gebeld, hoe ze het in hemelsnaam verzinnen om op een dergelijke manier met hun klanten om te gaan! Dit is toch niet jou fout! Maar die van hun.

Maar ik begrijp dat je het al betaald hebt. Ik had dat dus nooit gedaan. Ik denk dat je dat geld nu nooit meer terug gaat krijgen.

Ik zou wel even nagaan hoe het zit met een eventuele BKR registratie. Die heb je zo aan je broek hangen als er een incasso bureau aan te pas komt. Of het nou terecht was of niet!

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:59

Ik ben zowieso al niet weg van die winkel, heb er al eerder wat mee gehad, maar dit was een goede aanbieding.

Vind het niet alleen hun fout, ik had moeten betalen, maar ik vind het niet echt vriendelijk dat ze dit meteen op poten zetten.

Wat terug krijgen, wat hun kunnen, kan ik ook natuurlijk.

Ja, dat zal ik wel eens navragen, zal morgen het incassobureau eens bellen wat ik het beste kan doen.
Hoewel die natuurlijk ook het liefst het geld vangen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:03

ik vind het wel hun fout. Zij storten zomaar je geld terug en verzoeken je het weer te betalen. Hier komt 1!! telefoontje aan te pas. Geen herinneringsbrief geen aanmaningen niks. dan ga je toch niet zomaar een incasso bureau sturen. Volgens mij kan dat niet eens zomaar. Als ik jou was zou ik het centrale topic over de gang van zaken mbt tot deurwaarders en zo even nalezen.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 12:46

Shiloh schreef:
ik vind het wel hun fout. Zij storten zomaar je geld terug en verzoeken je het weer te betalen. Hier komt 1!! telefoontje aan te pas. Geen herinneringsbrief geen aanmaningen niks. dan ga je toch niet zomaar een incasso bureau sturen. Volgens mij kan dat niet eens zomaar. Als ik jou was zou ik het centrale topic over de gang van zaken mbt tot deurwaarders en zo even nalezen.

Shiloh: Ga ik vanmiddag even doen, en ga ook even het bureau dan bellen.
Eens kijken wat hun me kunnen vertellen.

Maar ik neem toch aan, ook al is het een smsje, dat dat voldoende 'bewijs' moet zijn?

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 12:49

In dit topic, heb ik het volgende gevonden:

Stel, je hebt een rekening niet betaalt. Dan krijg je van het bedrijf achtereenvolgens een:
- Herinnering (vaak vriendelijk van toon, gericht op behoud van relatie)
- Eventueel 2e herinnering
- Eerste Aanmaning (er kunnen dan al kosten berekend worden, vaak administratiekosten)
- Tweede Aanmaning (en een derde, noem maar op)

Na een tweede Aanmaning kan een ingebrekestelling verstuurd worden. Dat ding heet ook letterlijk zo. Vanaf dat moment kan de wettelijke rente geheven worden. Dat is 4% (+2,25%) per maand. Dus dan loopt het bedrag op.
En de laatste heb ik dus gehad, maar of het nou echt wettelijk verplicht is om dit zo te doen?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:00

kan je niet echt helpen maar je vertelde eerder in dit topic dat je naar het incassobureau had gebeld en dat hun hadden gezegt dat er bepaalde kosten niet in rekening gebracht zouden worden.

waarschijnlijk is dus de 2de brief van 30 euro minder dus het bedrag wat je dus moet betalen zonder de extra kosten aan het bedrijf.

dus wat je kan proberen is dus dat bedrag die 85 euro min die 52 euro ofzo terug kan vorderen van het incassobureau

en ik zou voor de zekerheid een belletje of evntuele duidelijke brief schrijven naar het bedrijf waar je het product gekocht hebt

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:29

Juline: Nee, dat kan niet, ik kreeg de 2de brief op een dag nadat ik de eerste kreeg, en toen nog niet eens gebeld had met het incassobureau. Zie wel dat ze zich erop verrekend hebben, wat ik ook wel vreemd vindt, als je dan al een bedrag moet betalen, en ze doen het bij het incassobureau fout, dan zit je er helemaal mee.
Ben bang dat ik het vandaag niet red om het incassobureau te gaan bereiken, en ga de winkel een mailtje sturen, aangezien ik dat dan eventueel als bewijs kan aankaarten.

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:17

Ik heb vandaag even met het incassobureau gebeld, en hun storten het bedrag terug, maar niet de incassokosten, die moet ik wel gewoon betalen, omdat hun die kosten al gemaakt hebben voor die zondag dat ik het overgemaakt heb.
Ik weet het niet meer hoor, moet ik het hier nu gewoon bij laten?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:23

Als het goed is heb je een maand de tijd om dingen die je zelf hebt overgemaakt als nog te kunnen storneren. Dit kun je bij je eigen bank doen. Gewoon aangeven dat het een fout is geweest en het wordt weer teruggestort op jouw rekening.
Verder zou ik dat dus doen en eerst met het bedrijf bespreken hoe het zo heeft kunnen lopen. Ze hadden je gewoon een aanmaning oid moeten sturen en niet gelijk een incassobureau aan je broek moeten hangen!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:55

Babel schreef:
Als het goed is heb je een maand de tijd om dingen die je zelf hebt overgemaakt als nog te kunnen storneren.

Dat is alleen van toepassing op automatische incasso's, niet op bedragen die jij hebt overgeschreven.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:00

Volgens mij wel hoor! Ik had namenlijk een of andere gek die namens mij geld had afgeschreven en toen kon ik het gewoon storneren.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:13

Ho stop, niets betalen aan die uitzuigers van het incassobureau nog hoor…
Weet wat je rechten zijn!!!!!

Hier de link en zoek je rechten uit!
http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1298

Schrik niet maar die vieze uitzuigers proberen altijd het maximale uit je te trekken hoor. Zo heb ik laatst een rekening voor iemand van 800 terug weten te brengen naar 140, alleen al door het citeren van een aantal links over ‘Voorwerk II’.
Vraag om een uitleg hoe ze aan die incassokosten komen. Ze mogen alleen daadwerkelijk gemaakte kosten rekenen!

Ik citeer:
De consument betaalt, zo stelt het rapport, jaarlijks meer dan 130 miljoen euro te veel aan incassokosten.

en nog een citaat:
Voorwerk II?
In de wet staat dat incassokosten redelijk moeten zijn. ER is derhalve geen wet die bepaalt wat die kosten daadwerkelijk zouden moeten zijn. Rechters in Nederland hebben gezamenlijk een staffel afgesproken op basis waarvan zij in eventuele rechtzaken over incassokosten bedragen toewijzen. Deze staffel, Voorwerk II, is dus een leidraad voor rechters bij geschillen over incassokosten.

In Voorwerk II is het volgende overzicht opgenomen:

Bij een hoofdsom van 250 euro, wordt maximaal 37,- (44,03 inclusief BTW) aan incassokosten toegewezen.
......

Meid, stel een brief op en sla ze hiermee om de oren maar nog niets betalen hoor, ben jij gek! Weet wat je rechten zijn en bovendien zou ik zelfs nog proberen om het gehele bedrag niet te hoeven voldoen. Je hebt op tijd betaald, maar dat werd hier eerder al in het topic uitgelegd!

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:00

Ik ga het allemaal eens uitzoeken, maar vind het wel lastig, inderdaad ook omdat ik niet weet wat mijn rechten zijn.
Vind het wel een beetje raar, dat als ik toch op tijd betaald, heb, ook al is het 1 dag voordat ik een brief krijg van een incassobureau, dat ik dan de kosten nog moet betalen. Lijkt mij dat het bedrijf die het incassobureau heeft ingeschakeld, dat gewoon moet betalen.

Maar, ik neem ook aan, dat mijn smsje, ontvangen op zondagavond, dat ik het bedrag had overgestort had naar de winkel, dat dat voldoende bewijs is?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:01

daarbij komt volgens mij ook nog eens dat het bedrijf uberhaubt ngo geen incasso bureau had mogen inschakelen

Mandoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 13:01

Shiloh schreef:
daarbij komt volgens mij ook nog eens dat het bedrijf uberhaubt ngo geen incasso bureau had mogen inschakelen

Waar ik wel al achter ben, is dat ze wettelijk niet verplicht zijn om je aanmaningen of waarschuwingen te sturen, maar het is wel zo netjes, en vrij gebruikelijk.
Heb het incassobureau weer gebeld, maar die willen er niet aan, en zijn niet echt bereid mee te werken, en blijven erbij dat hun al ingeschakeld waren voordat ik het betaald had, en dat de kosten dan toch gewoon voor mij zijn.
Zal ik het bedrijf mailen, hoe we dit oplossen? Ik verwacht niet veel medewerking, als ze me dit al aan de broek doen.