Nog meer met profielkeuze dit jaar?!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:42

Klopt, de -kunde vakken worden in de 2e fase wel heel erg moeilijk. Zelf heb ik er niet zo heel erg veel moeite mee, haal zessen en zevens, maar doe dan ook haast niets voor school. (heb in de 2e en 3e op het Atheneum gezeten, kon het aan, maar omdat ik zelf vond dat ik er teveel voor moest doen en problemen zag bij de talen uiteindelijk terug gegaan naar Havo)
Biologie is erg leuk in de bovenbouw. Veel leuke onderwerpen en verdiepingen en ook leuke practica. Natuurkunde en wiskunde (oh ja, ik heb trouwens wiskunde b) vind ik zelf erg pittig omdat ik het allebei niet zo heel erg interressant vindt. Scheikunde is idd ook erg moeilijk, maar tot nu toe haal ik er nog steeds dikke voldoendes voor, wat ik zelf niet snap... :+ Meestal krijg je op de tentamens al aardig veel punten als je de methodes goed doet, ook al zijn de antwoorden niet goed. Als je de -kunde vakken niet leuk vind en moeilijk vind zou ik het niet kiezen, ook al ben ik zelf erg tevreden over mijn profiel.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 17:14

nienke_92 schreef:
Klopt, de -kunde vakken worden in de 2e fase wel heel erg moeilijk. Zelf heb ik er niet zo heel erg veel moeite mee, haal zessen en zevens, maar doe dan ook haast niets voor school. (heb in de 2e en 3e op het Atheneum gezeten, kon het aan, maar omdat ik zelf vond dat ik er teveel voor moest doen en problemen zag bij de talen uiteindelijk terug gegaan naar Havo)
Biologie is erg leuk in de bovenbouw. Veel leuke onderwerpen en verdiepingen en ook leuke practica. Natuurkunde en wiskunde (oh ja, ik heb trouwens wiskunde b) vind ik zelf erg pittig omdat ik het allebei niet zo heel erg interressant vindt. Scheikunde is idd ook erg moeilijk, maar tot nu toe haal ik er nog steeds dikke voldoendes voor, wat ik zelf niet snap... :+ Meestal krijg je op de tentamens al aardig veel punten als je de methodes goed doet, ook al zijn de antwoorden niet goed. Als je de -kunde vakken niet leuk vind en moeilijk vind zou ik het niet kiezen, ook al ben ik zelf erg tevreden over mijn profiel.

Brrrr ik weet niet wat voor practica je bedoeld, maar als het met bloed is.......... Ben ik pleite! ;) Dan kan je me oprapen van de grond :P Daar kan ik zo niet tegen :P

xxjillxx

Re: Nog meer met profielkeuze dit jaar?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:19

hoi hoi,
ik zit ook in de derde, en heb nu mijn voorlopige profiel keuze ook moeten inleveren, ik zit zelf op de havo.
en ik ga kiezen voor het pakket cm, ik ga hierna hbo rechten doen en daar mag je cm voor hebben, en vindt het zelf een fijn pakketje en als ik dat nodig heb voor hbo rechten (weet zeker dat ik dat wil) ga ik niet een moeilijker profiel kiezen want ik ben heel slecht in wiskunde enzo en dat zit er niet in bij cm:P

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:09

Welke niveau doe je?

Als je iets met dieren wil doen is het vaak van belang dat je biologie en vaak ook natuurkunde hebt gehad. Maar Op mijn oude school werd het afgeraden om Biologie zonder scheikunde te nemen. Je komt dus eigenlijk uit op N&T.

Of als je zeker weet dat je voor je opleiding geen natuurkunde en wiskunde B nodig hebt, kun je ook N&G met wiskunde A en aardrijkskunde nemen. Je hebt dan wiskunde A, scheikunde, biologie, aardrijkskunde en de rest van de vakken :p

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:53

Ja hoor, ik mag dit jaar ook gaan kiezen... BAH!

Mijn hele klas lijkt alles al te weten en ik heb letterlijk geen idee :+

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:44

missblondie schreef:
nienke_92 schreef:

Brrrr ik weet niet wat voor practica je bedoeld, maar als het met bloed is.......... Ben ik pleite! ;) Dan kan je me oprapen van de grond :P Daar kan ik zo niet tegen :P

Nou... ;)
Okee, afgelopen paar jaar hebben we niet heel veel bijzondere dingen gedaan. Maar vorige week vrijdag moesten we met zijn 2en een varkenshart opensnijden en de onderdelen zoeken en afgelopen dinsdag gingen we de ingewanden van een rund bekijken. Allemaal erg interressant!! Had ook gedacht dat ik het doodeng zou vinden, maar uiteindelijk viel het best mee en zou ik het zo weer willen doen!!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:23

@nienke_92
Dat zou ik dus echt nooit doen... Moet er niet aan denken! ;)
Dan wacht ik wel een uurtje op de gang :P
Was het trouwens verplicht bij jou op school?

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:35

Nee, hoor het was niet verplicht. Je mocht zelf weten of je ging meedoen, ging kijken of gewoon in het lokaal bleef zitten. Mijn hele klas deed zelf mee, behalve 1 meisje. Ik vond het zelf in het begin ook heel eng en vies, maar je wordt toch heel nieuwschierig en als je ziet dat iedereen die het eerst eng vond ook doen, doe je het vanzelf ook! Uiteindelijk vond ik het megainterressant!

Maar, ik weet niet of jij ook degene was die iets met dieren wil gaan doen, maar dan krijg je toch ook met wonden/bloed en dat soort dingen te maken? Dat is namelijk de reden dat ik niet iets als dierenverzorgen/arts oid wil worden. ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:52

Tip van een Vwo4er: Kies wat je leuk vind! (En wat je dan ook nog een beetje kan)
Ik doe zet N&T met als keuze vak M&O dat komt neer op:
Ckv - Leuk. Wij hebben workshops en doen er niet zo veel mee.
Maatschappijleer (sluit ik dit jaar af) - Gaat echt over de maatschappij, vind ik heel saai
Anw (sluit ik dit jaar af) - Doen we niets, makkelijk voldoendes - komt af en toe overeen met Bio
Wiskunde B - Moeilijk, veel formules die op elkaar lijken en veel berekenen. Moet je echt goed in Wiskunde voor zijn.
Scheikunde - Ook erg moeilijk, veel leren en veel formules.
Natuurkunde - Vind ik nog meevallen, wordt bij mij op school erg slecht gemaakt. Veel berekening
Biologie - Leuk! Maar wel moeilijker dan afgelopen jaren.
Nederlands - Verplicht, lezen&spellen&schrijven etc.
Engels - Ga je aan je vaardigheden werken, luister, lezen, spreken
Frans - Zelfde als Engels, bij ons wel nog heel wat leren
M&O - Vind ik zelf heel leuk, ga je werken met balansen, overzichten etc
Gym - Veel zelfstandiger, je moet meer zelf doen en bij sommige scholen heb je toetsen (volgens mijn leraar dan.)

Ik ben zelf heel blij met mijn profiel, en het gaat allemaal wel lekker bij mij. Zijn heel veel kinderen in mijn klas die veel moeite hebben met natuurkunde, en de cijfers liggen lager dan vorig jaar. Moet ik wel opmerken dat wij blijkbaar een probleemjaar zijn, er veel klachten zijn er een brief ik uitgegaan naar de ouders hierover. Er zitten ook kinderen waarvan ik denk dat ze het verkeerde profiel gekozen hebben die nu echt in de problemen komen..

Dus kies niet iets omdat je er dit of dit mee kan worden of omdat je vrindinnen dat gaan doen.. Echt iets kiezen dat je kan. Anders verlies je echt een jaar en ga je het niet leuk krijgen..

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:24

Ik wil inderdaad 'iets' met dieren gaan doen, maar dan meer trainen ofzo van paarden ed., dus geen dierenarts of iets anders waarmee je echt 'bezig bent met bloed' ;)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:31

missblondie schreef:
Ik wil inderdaad 'iets' met dieren gaan doen, maar dan meer trainen ofzo van paarden ed., dus geen dierenarts of iets anders waarmee je echt 'bezig bent met bloed' ;)

_/-\o_

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:47

Ik moet dit jaar ook kiezen. Ik wil heel graag N&G gaan doen, maar ik weet niet helemaal zeker of ik het wel aankan. :=

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:59

En dan hier nog een 4-Gymnasiummer die vorig jaar ook de profielkeuze heeft overleefd :+
Ik doe N&T met Biologie, Filosofie, Frans en beide klassieke talen. Dat is inderdaad 2 keuzevakken méér dan 'nodig', maar ik kon nou eenmaal niet kiezen :')

Als je niet écht geïnteresseerd bent in Natuurkunde zou ik dat absoluut niet kiezen. Het wordt écht lastiger. Hetzelfde bij Bio, trouwens; het is veel interessanter in de bovenbouw, maar ook een flink stuk lastiger & veel meer werk. Als je Bio kiest, werd bij ons geadviseerd om in ieder geval ook Scheikunde erbij te doen; de meeste Biologische studies vragen nl. ook Scheikunde als toelatingseis en daarbij is het aardig goede aanvulling. Van vriendinnen van me hoor ik inderdaad ook dat Aardrijkskunde (heb ik zelf dus niet) flink lastiger is geworden, dus kies dat ook niet 'zomaar'!
Bij N&G mag je kiezen tussen wiskunde A of B, dus je zou opzich best N&G met wiskunde A en Aardrijkskunde kunnen kiezen. Bij ons is het geloof ik ook een optie om NL&T te gaan doen, kan dat bij jullie niet?

'Iets met dieren''... Is Dierwetenschappen misschien een idee? Komt zomaar ineens bij me op, don't shoot me if I'm wrong :Y)

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:19

Ach, als je mij 2 jaar geleden had gevraagd of ik een hart zou opsnijden was ik hard weggerend!
Biologie is gewoon veel leuker geworden in de bovenbouw. En als je over een bepaald onderwerp veel leert, vind je het ook leuk om het te onderzoeken en het in het echt te zien. En je krijgt ook veel andere onderwerpen waarbij je ook leert hoe je eigen lichaam en genen in elkaar zitten. Dat vind ik zelf ook heel erg leuk aan bio.
Het is idd verstandig om Scheikunde bij Biologie te doen. Je moet wel wat formules kennen van dissimilatie (verschillende soorten) en bijv ook koolstof- en stikstofkringloop en dat snap je toch wel een stuk beter als je ook Scheikunde hebt.

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:46

Is het zo dat als je N&G kiest je op de vakken (wiskunde, natuurkunde, scheikunde) een 7 of hoger moet staan?

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:29

Ik moet dit jaar examen doen en volgens mij mag je 1 van die vakken een 5 staan, maar dan moet je er wel een 7 voor tegenover hebben staan. Daarnaast mag je dan in de andere (niet-profielvakken) ook een 5 staan. Maar volgens mij geldt voor jullie net een andere norm dat je voor alle vakken een voldoende moet staan. Maar dat weet ik niet zeker! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:31

Ik zit ook in 3e Gymnasium, en ben dus ook aan de beurt. Eerst wist ik het heel zeker, maar iedereen zegt wat anders, en nu weet ik dus niks meer. Ook de keuze tussen Latijn en Grieks zit ik erg mee. :S

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 12:33

Babico3 schreef:
Ik zit ook in 3e Gymnasium, en ben dus ook aan de beurt. Eerst wist ik het heel zeker, maar iedereen zegt wat anders, en nu weet ik dus niks meer. Ook de keuze tussen Latijn en Grieks zit ik erg mee. :S

Dat heb ik nu ook ja... Ik wist zeker dat ik latijn wilde kiezen, maar nu heeft die leraar mij geadviseerd om Grieks te kiezen..... :+
Dus tja....

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:39

missblondie schreef:
Babico3 schreef:

Dat heb ik nu ook ja... Ik wist zeker dat ik latijn wilde kiezen, maar nu heeft die leraar mij geadviseerd om Grieks te kiezen..... :+
Dus tja....

Ik heb de eerste twee jaar stellig volgehouden dat ik Latijn zou kiezen,
Grieks haatte ik :')
Dit jaar ben ik ineens een van de besten van de klas met Grieks,
bovendien krijg ik ook veel betere cijfers met Grieks dan met Latijn.
Maar daar was mijn raport het niet mee eens,
stond namelijk voor beide een 8...
En toen kregen we ook nog eens een 'bolletjeslijst' over hoe er het vak je wordt aangeraden,
een bolletje = niet doen! vijf bolletjes = mag je niet laten vallen!
(mag wel, maar wordt niet aangeraden :=)
Citaat:
Grieks: ooooo
Latijn: ooooo

Grrr...
Het liefste zou ik het eigenlijk allebei doen, maar dat past niet gok ik zo...

verder had ik maar 4 vakken waarvoor ik geen 5 bolletjes had eigenlijk,
en twee van die vakken stond ik een negen of tien voor,
maar die leraar kan onze namen niet uit elkaar houden (beide vakken van dezelfde docent),
dus heeft onze hele klas hetzelfde gegeven :=

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:41

ik zit nu in 3 havo en weet nog niet wat ik wil worden. eigenlijk wel wat met dieren maar ik heb een hekel aan natuur&scheikunde dus wordt het wss E&M met biologie ;)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:44

Ik zit nu in 3 Havo. Ik heb echt een hekel aan biologie, scheikunde,natuurkunde enzo. Ik vind economie wel leuk, en ik vind het niet moeilijk. Ik kies waarschijnlijk voor : E&M + M&O + frans

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:39

Ik zit nu in 5VWO en het enige dat ik kan zeggen is; Denk er ECHT heel goed overna!! Echt, praat met een decaan, ga bedenken wát je wil, niet; verdien je er veel mee? maar echt; wat WIL ik doen na school.
Ik ben zo stom geweest om E&M te kiezen, omdat ik het eigenlijk helemaal niet wist, ik wist gewoon niet wat ik wilde gaan studeren. Nou is E&M écht zwaar, economie is niet de economie die je in de 3de gekregen hebt, en ook m&o is niet makkelijk. Nu ben ik er, helaas in de 5de pas want in de 4de kan je nog switchen van profiel, achter gekomen dat ik NIETS met mijn E&M wil gaan doen, ik had beter C&M kunnen doen(wil de pabo hierna doen, dus heb je geen E&M nodig). Probleem is gewoon dat ik ook géén economie kan, géén m&o kan, wat beide profielvakken zijn hier op school en mag ik dus maar op 1 onvoldoende staan, wat voor mij gewoonweg onmogelijk is, ik moet gewoon vechten voor een 5.0. Ik heb dit jaar geen enkele VOLdoende gehaald voor economie, voor m&o 1, wat enkel theorie was en dus een kwestie van stampen.

Heb nog nooit zóveel spijt gehad van een keuze eigenlijk.. ik baal er verschrikkelijk van en wou dat ik me meer verdiept had in wát ik nou eigenlijk wilde gaan doen, wat ik leuk vond, ipv; nou dan maar E&M want bij C&M ga je alleen maar knutselen en je kan er niets mee worden, tis gewoon een pretpakket(wat ábsoluut niet zo is!). En helaas heb ik verkeerd gekozen en zit ik nu met de gevolgen ervan... en dat is echt geen pretje. Echt erover nadenken dus!! Je krijgt er zóveel spijt van als je verkeerd kiest..

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:46

Ik ben het echt eens met Mango_. Iets kiezen wat je echt leuk vindt is het belangrijkste. Als je iets kiest wat je leuk vindt wil je er ook moeite voor doen wat het makkelijker maakt om het te halen. Zo merk ik bij mij zelf dat ik Wiskunde erg moeilijk vind omdat ik het gewoon niet leuk vind en ben dan ook erg slecht gemotiveerd.
Ook de opmerking dat je niet moet denken over hoeveel je gaat verdienen vind ik erg goed. Je weet toch niet wat je met een baan verdient over een paar jaar! Er kan in de tussentijd heel veel gebeuren!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:21

Daar hebben jullie inderdaad gelijk in!
Maar kijk, ik weet gewoon niet zo goed wat ik nu moet gaan kiezen...
NG - scheikunde en biologie zijn gewoon niet me beste vakken...
EM - economie vind ik totaal saai, en lukt me gewoon niet om daar nu al voldoende voor te halen (hoe goed ik het in de les dan ook snapte..)

Ik twijfel heel erg tussen deze 2.. Wel weet ik al dat ik 'iets' met dieren wil gaan doen, waarbij je echt bezig bent.. En ik wil absoluut geen kantoorbaan (waar je dus de hele tijd achter computertje zit ofz)
Ik weet het niet echt.... :P

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:25

als je economie niet snapt nu, moet je écht geen E&M gaan doen, het wordt er zeker niet makkelijker op. :n
Ga eens met je decaan praten :), die heeft vast wel een overzichtje met opleidingen die aansluiten op je profiel, of ga eens op google zoeken naar scholen en de opleidingen die ze aanbieden! Klik aan wat je leuk lijkt, en daar staan altijd wel toelatingseisen bij; dus welk profiel je ervoor moet hebben.
Daarnaast is E&M in mijn ogen wél echt iets voor een kantoorbaan, je gaat écht de economie in en met m&o erbij(management en organisatie) ga je nóg verder een 'bedrijf in', je leert dingen over marketing, balansen, voorraden, winstresultaten enz. Dus als jij niets met kantoor wil, zou ik geen E&M gaan kiezen, maar dat is mijn mening natuurlijk :). Een decaan kan je écht helpen hiermee, ik zou een gesprek aanvragen/regelen op school!