Vriend wil bij de marine...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:35

Tja, hij moet keuzes maken waar hij achter staat, dat lijkt me het belangrijkste. Stel dat het doorgaat, dan wen je er wel aan. De man van een vriendin van me werkt in de bagger, is altijd 2 weken weg, 1 week thuis. Zij hebben 2 kinderen en daar staat ze dus vrijwel alleen voor, maar ze redt zich prima.
Kijk ook naar de voordelen: je kunt lekker je gang gaan en als hij thuis is, is dat hartstikke leuk. Je heb vast minder snel sleur in je relatie. Val echter niet in de valkuil om minder leuke dingen dan niet met elkaar te bespreken!
Sterkte ermee, maar zie het niet te somber in!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:21

Bedankt voor jullie reachties :)
Idd dat stukje over dat diegene haar vriend daar is tegen gekomen is minder :P
Maar dat kan op straat ook gebeuren.. Hij heeft eens gezegt dat hij geen vriendin wil die bij het leger zit, dus dat zit denk wel goed :)

Als het echt klopt dat je helemaal blanco moet zijn, dan komt hij er idd niet door :D :o (heel gemeen van me ik weet het..)
Het is niet dat ik het hem niet gun ofzo..
Maar ja, alle toekomst plannen die we hadden lopen in de soep, ik haat t om alleen te zijn, en het idee dat hij ergens in een oorlogs gebied loopt lijkt me ook helemaal niks natuurlijk!

Morgen heeft hij als het goed is dus die 2 keuringen.. Vind het echt spannend!

En mocht het allemaal door gaan, zal ik er idd wel aan wennen :) (op den duur)
Ben ook alleen bang dat we dan misschien uit elkaar groeien ofzo..
Ik bouw dan toch me eigen leventje op als hij weg is, en nou ja die gaat ook door als hij terug is..
Maar door de reacties hier ben ik wel aardig gerust gesteld gelukkig :)

Heb vanacht nauwelijks kunnen slapen erdoor!
Dus ik denk dat me nachtrust vanacht wel wat beter is hoop ik :P

Maar goed.. Het zal afwachten worden.. De 1e 2 keuringen komt hij denk wel door.. Dus hoop dat hij snel zijn laatste keurign kan doen!

Er is 1 ding wat ik wel echt heel raar vind!
Hij heeft (als het goed is) dan geen strafblad, maar is wel meerdere keren in aanraking geweest, en heeft voorwaardelijk.
Maar als je niks mag hebben als je toegelaten wil worden, waarom laten ze hem dan keuren?
Ik neem aan dat het allemaal aardig wat geld kost..
Kunnen ze dan niet beter eerst zijn verleden checken, en dan de rest doen als zijn verleden goed is :?
Of zeg ik nu iets heel doms :P

Cookies

Re: Vriend wil bij de marine...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:23

Tja ik heb er even over getwijfeld of ik het zal schrijven. Mijn verhaal is iets minder fijn namelijk.

Weet je wat, ik laat het aan jou over. Wil je het horen, dan zeg je het maar.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:35

Ja ik wil het wel horen..

*Edit - ik heb o.a. ook hier een topic gemaakt, omdat je op de sites enzo alleen positieve dingen hoort en alles onwijs omhoog gehemeld wordt :)
Wil gewoon weten hoe het ECHT allemaal zit

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:38

LuckySil schreef:
Hij heeft (als het goed is) dan geen strafblad, maar is wel meerdere keren in aanraking geweest, en heeft voorwaardelijk.
Maar als je niks mag hebben als je toegelaten wil worden, waarom laten ze hem dan keuren?
Kunnen ze dan niet beter eerst zijn verleden checken, en dan de rest doen als zijn verleden goed is :?

Dit doen ze altijd pas als laatste. Lijkt me dat ze er vanuit gaan dat diegene die solliciteert hier van op de hoogte is, dus dan waarschijnlijk ook geen poging zal doen als diegene een strafblad heeft. Bij mij op school moest ik het ook pas later regelen terwijl ik al wel was aangenomen. Er zijn er daarna ook nog een hoop van school afgegaan omdat ze zo geen kans op een stageplaats hadden. Dit was wel voor beveiliging dus dat was alleen verklaring goed gedrag.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:38

Pfoe he, wat een verhalen hier.

Heb er zelf niets mee van doen aangezien vriendlief plantenkweker is. (ook druk maar wel
altijd 's avonds langs me in bed) Maar kan me er best iets bij voorstellen.

Echt respect voor degene die hier zo goed mee omgaan als vriendin zijnde! En LuckySil, mocht ie er toch
doorkomen dan wens ik je alle sterkte om het goed vol te houden.

ps cookies: ben nu toch wel zeer nieuwsgierig...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:40

Ik snap de TS helemaal en het is denk ik ook een heel lastig is, want als hij dat echt gaat doen is hij wel veel van huis.
Mijn vriend is militair en is ook een keer op uitzending geweest voor 4 maanden en dat was alles behalve fijn. Gelukkig heeft hij ervoor gekozen om iets te gaan doen waardoor hij niet meer op uitzending hoeft.
Want anders weet ik ook niet of ik er wel mee kan leven als hij zo vaak en lang weg zal moeten.

TS: ik zal nog heel goed met je vriend praten over hoe jij je voelt en erover denkt en natuurlijk wel zeggen dat het zijn keuze is en blijft, want dat is het is ook.
Als hij dat echt gaat doen en je wil bij hem blijven dan zal je het denk ik moeten accepteren.

Pff, wel lastige situatie, kan me goed voorstellen hoe jij je voelt.

Sterkte in ieder geval.

Ik ben ook benieuwd Cookies :o

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:41

L_iek schreef:
LuckySil schreef:

Dit doen ze altijd pas als laatste. Lijkt me dat ze er vanuit gaan dat diegene die solliciteert hier van op de hoogte is, dus dan waarschijnlijk ook geen poging zal doen als diegene een strafblad heeft. Bij mij op school moest ik het ook pas later regelen terwijl ik al wel was aangenomen. Er zijn er daarna ook nog een hoop van school afgegaan omdat ze zo geen kans op een stageplaats hadden. Dit was wel voor beveiliging dus dat was alleen verklaring goed gedrag.

Ja ik zei het ookal tegen hem, en hij weet het ook. Maar hij wil het gewoon proberen, want stel dat :)
Hij wil niet later zitten van "had ik nou toch maar..."
Maar als ze bij de beveiliging al zo streng zijn, denk ik dat er maar een heeeele kleine kans is dat hij er door heen komt

MissBenthe85 schreef:
Pfoe he, wat een verhalen hier.

Heb er zelf niets mee van doen aangezien vriendlief plantenkweker is. (ook druk maar wel
altijd 's avonds langs me in bed) Maar kan me er best iets bij voorstellen.

Echt respect voor degene die hier zo goed mee omgaan als vriendin zijnde! En LuckySil, mocht ie er toch
doorkomen dan wens ik je alle sterkte om het goed vol te houden.

ps cookies: ben nu toch wel zeer nieuwsgierig...

Ja ik heb ook echt respect voor de meide die er zo goed mee omgaan :)
Zou het ze denk niet zo snel nadoen :P

Bedankt :)
Ik hou ontzettend veel van hem, en ik denk dat dat toch wel erg belangrijk is als je elkaar erg weinig zit..
Dus nou ja, dat is iig 1 ding wat goed zit :P

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:46

LiNdA1986 schreef:
Ik snap de TS helemaal en het is denk ik ook een heel lastig is, want als hij dat echt gaat doen is hij wel veel van huis.
Mijn vriend is militair en is ook een keer op uitzending geweest voor 4 maanden en dat was alles behalve fijn. Gelukkig heeft hij ervoor gekozen om iets te gaan doen waardoor hij niet meer op uitzending hoeft.
Want anders weet ik ook niet of ik er wel mee kan leven als hij zo vaak en lang weg zal moeten.

TS: ik zal nog heel goed met je vriend praten over hoe jij je voelt en erover denkt en natuurlijk wel zeggen dat het zijn keuze is en blijft, want dat is het is ook.
Als hij dat echt gaat doen en je wil bij hem blijven dan zal je het denk ik moeten accepteren.

Pff, wel lastige situatie, kan me goed voorstellen hoe jij je voelt.

Sterkte in ieder geval.

Ik ben ook benieuwd Cookies :o

Ja makkelijk is anders..
Maar ik ga eerst de keuringen afwachten, anders gaan we misschien zo'n gesprek aan voor niets..
Maar mocht hij goed gekeurd wordt, dan gaan we er ook zeker over praten.
Hij weet ook wel hoe ik erover denk, maar toch..
Denk dat we ook wel duidelijke afspraken moeten gaan maken als hij het gaat doen.
En als hij het echt gaat doen, zal ik het uiteindelijk ook (proberen) te accepteren.
Ik wil echt de rest van mn leven met hem delen! En zal er ook alles aan doen om dat ook te laten gebeuren :)
Als ik het niet trek of het werkt niet kan ik altijd nog zeggen dat het niks wordt zo..

Pff wordt al verdrietig als ik eraan denk :P
Ik hoop maar dat ik me voor niks druk zit te maken..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:48

Inderdaad eerst maar even afwachten...
Wel spannend nu allemaal met die keuringen enzo, dan is alles zo onzeker he.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:50

Ja precies!
Je weet niks, je weet niet echt wat je kan verwachten, het enige wat je kan doen is afwachten.. En dat is zooo vreselijk :P
Gelukkig krijgt hij de uitslag dezelfde dag :)
maar zoals ik al zei, de kans is vrij groot dat hij door de keuringen van morgen wel komt..
Dus wordt helaas nog langer afwachten

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:51

Welke keuringen moet die morgen doen?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:52

De fysieke en mentale.
Maar toen hij bij de landmacht? gekeurd werd, liep het onwijs uit.
Want hij moest toen om 9uur en was uiteindelijk 1uur aan de beurt, dus toen deed hij alleen de lichamelijke test..

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:54

LuckySil schreef:
Bedankt voor jullie reachties :)
Idd dat stukje over dat diegene haar vriend daar is tegen gekomen is minder :P
Maar dat kan op straat ook gebeuren.. Hij heeft eens gezegt dat hij geen vriendin wil die bij het leger zit, dus dat zit denk wel goed :)

Als het echt klopt dat je helemaal blanco moet zijn, dan komt hij er idd niet door :D :o (heel gemeen van me ik weet het..)
Het is niet dat ik het hem niet gun ofzo..
Maar ja, alle toekomst plannen die we hadden lopen in de soep, ik haat t om alleen te zijn, en het idee dat hij ergens in een oorlogs gebied loopt lijkt me ook helemaal niks natuurlijk!

Morgen heeft hij als het goed is dus die 2 keuringen.. Vind het echt spannend!

En mocht het allemaal door gaan, zal ik er idd wel aan wennen :) (op den duur)
Ben ook alleen bang dat we dan misschien uit elkaar groeien ofzo..
Ik bouw dan toch me eigen leventje op als hij weg is, en nou ja die gaat ook door als hij terug is..
Maar door de reacties hier ben ik wel aardig gerust gesteld gelukkig :)

Heb vanacht nauwelijks kunnen slapen erdoor!
Dus ik denk dat me nachtrust vanacht wel wat beter is hoop ik :P

Maar goed.. Het zal afwachten worden.. De 1e 2 keuringen komt hij denk wel door.. Dus hoop dat hij snel zijn laatste keurign kan doen!

Voorwaardelijke straf is toch ook een straf? En een verklaring van goed gedrag heeft betrekking op een strafblad. Bij een verklaring van geen bezwaar mag je uberhaupt geen aantekeningen hebben volgens mij. Ik las ergens dat de mivd als laatste bekijkt of iemand die verklaring krijgt. Ik zou ook denken dat als je dat van tevoren weet, je je misschien al niet aanmeldt.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:57

Ik weet niet echt hoe het werkt :P
Misschien wordt je alleen afgekeurd als je een strafblad hebt, maar mag je met voorwaardelijk wel?
Lijkt me wel apart.. maar ja, heb geen idee hoe dat allemaal werkt

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 13:29

Maar wat is jou verhaal dan cookies?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:55

Okay, mijn verhaal.

Ik ben zelf 10 jaar militair geweest. En ben ook getrouwd..........geweest, met een militair. We hebben elkaar tijdens een missie in Bosnie leren kennen.
We zijn samen gaan wonen en hij ging weer op uitzending. Irak. Okay een aantal maanden weg was goed te doen, ik kan goed alleen zijn. Terug is het natuurlijk weer even wennen, maar dat is okay. Anderhalf jaar later ging ie weer op uitzending. Afghanistan. Na terugkomst was hij heel erg veranderd. Had daar een of andere vorm van PTSS opgelopen (ook tijdens zijn vorige uitzending waren er redelijk heftige dingen gebeurd) Je krijgt een hoop brieven thuis van maatschappelijke dienstverlening dit is gebruikelijk na uitzending), maar die werden bijna ritueel verbrand. Op gesprekken zei hij dat alles prima was. Thuis was het een hel. Na een half jaar ellende werd het eindelijk beter. Wel heb ik hem goed gewaarschuwd dat ik dit niet meer wilde en dat als dit weer gebeurde hij of hulp kon gaan zoeken of een ander huis.
Na dik een jaar stond meneer weer met zijn vingertje vooraan toen er vrijwilligers gevraagd werden voor Afganistan. Ik weet dat zijn hart ligt bij de uitzending, ondanks alle ellende, dus ik ben niet iemand die zegt wat een ander wel of niet moet doen.
Hij was weg, en wat een rust in huis. Heeeeeeerlijk. Hij kwam op verlof en gedroeg zich heel raar. En toen begon de paniek. Wat als het weer gebeurde? En ik kon het niet meer van me afzetten. De ellende was te groot. En de schade na die ene uitzending was ook te ingrijpend geweest. Ik kon niet meer eten en niet meer slapen. Ben heel veel afgevallen en woog nog 52 kilo. Toen hij weer thuis was kon ik er niet meer aan wennen. Ik heb het hem verteld. Hij heeft hulp gezocht en is aan zichzelf gaan werken. Maar alles was al kapot. Heb het nog maanden geprobeerd, maar het wilde niet meer. Hij klampte zich aan me vast als een anemoon aan een steen, want hij houd zoveel van me.

Voor mij was het niet meer doenlijk, en ik ben een paar maanden naar het buitenland gegaan. Na 5 maanden ben ik terug gekomen en gescheiden. En ben weer vertrokken.

Omdat ik zelf militair geweest ben, is het in zekere zin iets makkelijker, omdat ik weet wat er speelt. Ook weet ik wat voor hulp en hoeveel hulp je kunt krijgen, en dat is heel veel. Maar omdat we van die gezellige machootjes zijn, hebben dat natuurlijk helemaal niet nodig. Het aantal echtscheidingen en verbroken relaties is heel hoog bij defensie. (zo'n 60 % heb ik me laten vertellen) Vooral tijdens en na uitzendingen. Ook buitenechtelijke relaties komen heel veel voor. Ik heb het nodige gezien, kan ik je vertellen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 14:03

Jeetje wat een verhaal..
Moet vast ontzettend moeilijk voor je zijn geweest..
Knap dat je dan toch voor jezelf kan kiezen! Zonde als je jezelf mee "de afgrond" in helpt natuurlijk..

Ik ben dus ook zo bang dat we zoiets krijgen..
Dat we uitelkaar groeien, of dat hij totaal anders wordt..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:36

Wat een verhaal Cookies, pfff dat is echt erg...

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:50

Hoi,
Mijn vriend zit bij de landmacht. Hij heeft voor zichzelf een droombaan. Kan zijn energie kwijt, lekker veel afwisseling, werken in een team, spanning, en nuttig werk. Dit was al zo toen ik met hem kreeg, dus misschien mag ik niet meepraten omdat ik niet beter weet, maar ik weet dus wel een beetje wat je te wachten staat ;)
Zolang je vriend in opleiding zit wordt hij sowieso niet uitgezonden, dus die tijd heb je nog even. Waarschijnlijk merkt hij het snel genoeg als hij het niet redt, want de opleidingen zijn vrij zwaar.
Ik vind dat het naast alle nadelen ook voordelen heeft, hoe gek het ook klinkt. Mijn vriend is op dit moment door de week op de kazerne, en in het weekend thuis. Het wordt nooit 'gewoon' dat hij er is. Vanavond komt hij even naar huis toe gereden om me te zien. Toch apart hoe speciaal het dan kan zijn om even samen een filmpje te kijken :) In een gewone week kom ik aan missen niet echt toe, want hij belt vaak, en smsen kan ook altijd. Tijdens oefeningen en uitzendingen gaat dat wel weer anders, en leuk wordt dat natuurlijk nooit.
Dat je een eigen leventje opbouwt, is juist goed. Mijn vriend is daar juist heel blij mee. Hij vraagt elke dag wat ik allemaal gedaan heb, en vindt het leuk als mijn dag lekker vol zat :) Ik moet mezelf vaak wel vermaken, maar hij steunt mij wel, en is trots op me. Ik denk niet dat je daardoor uit elkaar groeit, het maakt je wel zelfstandig. Je hebt hem niet 'nodig', hij is echt een toevoeging aan je leven.

Tot nu toe vind ik het allemaal heel goed te doen.. Mijn vriend is nog niet op uitzending geweest, dit staat gepland in 2010. Misschien praat ik dus volgend jaar anders. Waar ik wel eens bang voor ben is dat hij heel anders terugkomt.

Volgens mij moet je een blanco strafblad hebben om bij defensie te komen, maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik eigenlijk niet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:51

Nee hoor, je hoeft geen blanco strafblad te hebben. Ligt er natuurlijk welaan wat je gedaan hebt. Met moord kom je er niet in.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:09

Jeetje Cookies, wat een heftig verhaal...

Mijn vriend is ook werkzaam bij de landmacht, overigens al voordat ik hem leerde kennen. Ik ben dus ook niet anders gewend, maar snap jouw punt heel goed :j

Mijn ervaring is dat je vrij snel leert leven met die afstand en het elkaar minder zien. De eerste weken stond ik iedere zondagavond met tranen in m'n ogen, inmiddels geven we elkaar een dikke kus en knuffel en is het weer vrijdag voordat ik het weet ;) Ik heb momenteel doordeweeks ook een enorm druk en leuk leven; studie, stage, werk en dan gaat de tijd gewoon snel :j We bellen iedere dag en zitten zo om de dag op msn, ligt eraan, want hij sport daar 's avonds ook en kijkt lekker filmpjes op z'n kamer. Je raakt in ieder geval niet snel uitgekeken en uitgepraat, iedere vrijdagmiddag heb ik weer kriebels als ik weet dat hij ieder moment thuis kan komen :D

Wel zijn wij nu al bezig met kijken naar de toekomst. Ik ben 21, mijn vriend bijna en ik ben over 1,5 jaar klaar met mijn studie, mijn vriend zijn contract bij de Landmacht loopt over 3 jaar af. Hij zegt nu dat hij dan stopt, omdat hij iets me mij op wil bouwen. Ik heb gezegd dat hij dit werk móet blijven doen als dat echt is wat hij wilt. Ik kan leven met uitzendingen, oefeningen, maar ik heb wel gezegd dat ik dan samen wil wonen in centraal Nederland, zodat hij in ieder geval iedere avond naar huis kan komen :j Mijn vriend zegt nu dat hij hier niet weg wil, en daarom uiteindelijk kiest voor een baan buiten Defensie. Hij wil niet dat, als er ooit kindjes komen, die op moeten groeien met een weekendpapa, daarvoor vind hij mij (en een evt. gezin later) te belangrijk :) Wel blijft dat avontuurlijke trekken, want hij denkt erover om dan naar de brandweer te gaan ;)

Ik ben niet anders gewend, dus ik snap dat het moeilijker is om je vriend die stap te zien maken en niet goed te weten hoe het allemaal gaat worden. Toch vind ik het heel goed dat je hem vrij laat om zijn droom waar te laten maken. En dat je daarbij stiekem hoopt, voor jezelf, dat hij niet doorgaat, snap ik ook hoor :(:) Hoewel mijn vriend zichzelf niet vrijwillig op zal geven voor een missie, zou hij het niet erg vinden om te gaan als hij moet. En hoewel ik wéét dat dat bij zijn werk hoort en dat het voor hem heel bijzonder zal zijn, die ervaring, duim ik iedere dag weer dat hij niet hoeft in de komende 3 jaar :j

Het is echt niet altijd makkelijk, dat ga ik zeker niet zeggen, want ik heb afgelopen zaterdag alleen mijn verjaardag moeten vieren met familie terwijl hij voor oefening in Duitsland zat. En niets is zeker bij Defensie, dus je leert heel flexibel zijn. Maar aan de andere kant heeft zijn beroep ook heel veel léuke kanten, want toevallig kon hij zonder problemen morgen en vrijdag vrij nemen en komt hij vandaag alsnog naar me toe om samen mijn verjaardag te vieren :):) En dat soort momentjes leer je enorm koesteren, je leert elkaar door dik en dun kennen en als je de afstand, de onregelmatigheid en de soms geestelijk zware belasting van het werk overwint, dan weet je dat het écht goed zit in je relatie :+:

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:21

als je vriend dat wil, wie ben jij dan om hem tegen te houden?

en geloof mij, als militair vrouw, je word er zelf ook alleen maar sterker van. Ik heb zelf nu ook een uitzending meegemaakt, en als ik zie hoe gelukkig en volwassen mijn vriend ervan geworden is, wie ben ik dan om hem tegen te houden? In januarie 2010 gaat hij weer, maar als het ana hem lag ging hij juli dit jaar alweer. En de kans dat hij omkomt is netzogroot als dat hij hier een auto ongeluk krijgt, teminste zo prent ik me in anders word je helemaal gek.

Ik geniet er stiekem een beetje van om vriendin te zijn van een soldaat... :o ... vriendin van mij zei gister nog:

er is niks zo itiem en sterk als de relatie van een soldaat en zijn meisje - zij weten wat echt belangrijk is!

en ik vind dat ze echt een goed punt heeft....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:52

Ik zou het niet kunnen accepteren, maar dat zijn keuzes die je in je leven maakt.
Als hij het persee wilt doen, dan vind ik dat hij het moet doen. En dan moet jij de keuze maken of je bij hem blijft

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:11

Dat is zeker waar Urko, je leert kleine dingen zo waarderen :j Als ik zie waar vrienden van ons soms ruzie om maken, daar lachen wij om! Wij mopperen heus wel eens op elkaar, maar hebben vooral heel veel lol en het heel fijn samen, want anders houdt zo'n relatie geen stand :n Dan is de afstand en het elkaar niet veel zien niet vol te houden!

En tsja, ik ben er ook echt wel heel trots om aan mijn vriend z'n zijde te staan :)) Hij is gewoon goed in het werk dat hij doet en ik geniet altijd van zijn verhalen, het is toch een apart wereldje. Ik vind ceremonies ook altijd geweldig, alle plechtigheid eromheen en m'n stoere vent in een mooi pak :+: :D