Callcenters zijn er om op te lichten, wat denk jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:30

Wat is oplichting? In mijn ogen inspelen op de goedgelovigheid van mensen en zo geld van ze los krijgen. En dat doen die callcentres in mijn ogen ook. Het verhaaltje is dan misschien wel waterdicht en het is puur het niet goed luisteren waardoor mensen erin stinken, maar die callcenters die weten dat er mensen zijn die niet goed (kunnen?) luisteren en er daarom instinken. Daarom zeg ik ja, die callcenters zijn oplichters. Ze werken namelijk willens en wetens in op de gebreken van de mens om daar geld aan te verdienen. Dat ze het waterdicht verpakt hebben en daardoor de wet niet overtreden met hun praktijken doet er in mijn ogen niet toe.

Een half jaar terug werd ik gebeld door Orange, waar ik mijn mobiel abonnement heb lopen. "U bent goedkoper uit met een SMS bundel". Nou da's dan mooi, dan zal ik wel eens op mijn gemak ernaar kijken en kijken of ik ook tot die conclusie ga komen en dan zal ik nog wel eens zien. Nou, die flip bleef maar doorgaan "ja maar ...". Op een gegeven moment was ik het goed zat, ik kon met geen mogelijkheid met goed fatsoen het gesprek afronden zonder de hoorn erop te gooien. Op echt alles wat ik antwoordde die kloothommel met "ja maar ..." Toen heb ik hem maar even haarfijn uitgelegd wat hij kon doen met zijn ge-ja-maar en dat hij de kans dat ik op zijn aanbod in zou gaan (welke toch al nihil was) alleen maar kleiner aan het maken was. Hij was wel geschrokken van mijn reactie en ik denk dat hij nooit meer ja maar durf te zeggen :=

Ik moet trouwens zeggen dat wij zelden gebeld worden. Mijn man af en toe en die geeft hij dan altijd aan mij. Kan ik me weer eens uitleven. ~~}>

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:34

ik heb zelf in 10tale callcenter gewerkt.
en vond het in het begin leuk zoveel mogelijk verkopen en de bonus in je zak steken.

heb voor zoveel aanbieders gewerkt ook de NEM en daar zit een dikke adder onder het gras.
Mensen hadden 7 dagen afkoeltijd/bedenktijd.
maar vaak na 8 dagen kregen ze de brief binnen dus konden er niet vanaf zien.

Ik heb gister even kassa zitten kijken en zag het.
Ik ben blij dat ik nu inbound doe dus de mensen bellen mij met hun probleem.
Ik zal nooit snel meer telefonische verkoop doen.

Mars

Re: Callcenters zijn er om op te lichten, wat denk jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:36

JA, callcentres raken voor mij de randen van oplichting. Ik heb dit verhaal ook in een ander topic verteld, maar ik kan me er nog steeds kwaad over maken:

Een tijdje geleden is mijn opa (84) gebeld door zo'n *&%&* call centre, ergens in het gesprek is het volgende gezegd:

CallC: Is uw naam *** ?
Mijn opa: Ja

Bleek dus later dat hij een abbonnement van het één of ander had afgesloten, simpelweg omdat zij op band hadden dat hij 'ja'
had gezegd Dat is toch belachelijk? Hij heeft niet eens 'ja' gezegt tegen het abbonnement, maar op de vraag of zijn naam
correct was... Dat soort dingen vind ik gewoon schandalig.
Mijn moeder heeft het allemaal gelukkig terug kunnen draaien en heeft ook een klacht ingedient.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:41

Liezel1 schreef:
Naar aanleiding van mijn reactie in een vorig topic:
Nee, niet alle callcenters zijn oplichters. Ik werk zelf ook op de outbound afdeling van een verzekeraar. Wij bellen alleen mensen met een bestaand contract, om ze ergens van op de hoogte te stellen:
- onderverzekerd
- collectiviteit niet meegenomen in de aanvraag, dus dat zou goedkoper kunnen
- offertes die mensen zelf hebben aangevraagd terugbellen
- mensen erop attenderen dat het contract bijna afloopt
- aanbiedingen, kortingen die ze kunnen krijgen

Er zijn verschillende soorten outbound
B2B dus je belt voor bedrijven als bijv tussenpersoon/ verzekeringen
B2Call dat is dat je zowel bedrijfs als perticulier belt
Outbound is dat je telefoonische verkoop vaak doet
Inbount vaak klantenservice

ik zit zelf op het laatste maar heb zo beetje alles gedaan.
Heb ook bijna altijd me scripten bewaard :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:41

Pff ik heb zo´n hekel aan die callcenters := . En al helemaal aan verkoop aan de deur. Vorige week stond er een of andere gladde verkoper van Nuon aan de deur, dat Essent mij oplicht en zij veel goedkoper zijn bla bla bla. Ik heb hem met -3 graden lekker een kwartier buiten laten staan en toen afgewimpeld. Ik hoop dat hij het koud had...
Ik vraag niet om (aan)gebeld te worden, als ik wil veranderen van maatschappij beslis ik dat zelf wel. En dan vooral die opdringerigheid :x . Nee is toch nee?

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:42

Ow en dan heb je ook nog Warm, lauw en koud bellen
Warm is bekend klanten bestand
Lauw is mensen die je al een beetje op je hand hebt
en koud is klakkenloos iedereen bellen de computer kiest dan vaak het nummer

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:45

Mas schreef:
JA, callcentres raken voor mij de randen van oplichting. Ik heb dit verhaal ook in een ander topic verteld, maar ik kan me er nog steeds kwaad over maken:

Een tijdje geleden is mijn opa (84) gebeld door zo'n *&%&* call centre, ergens in het gesprek is het volgende gezegd:

CallC: Is uw naam *** ?
Mijn opa: Ja

Bleek dus later dat hij een abbonnement van het één of ander had afgesloten, simpelweg omdat zij op band hadden dat hij 'ja'
had gezegd Dat is toch belachelijk? Hij heeft niet eens 'ja' gezegt tegen het abbonnement, maar op de vraag of zijn naam
correct was... Dat soort dingen vind ik gewoon schandalig.
Mijn moeder heeft het allemaal gelukkig terug kunnen draaien en heeft ook een klacht ingedient.

Ik kan niet geloven dat er echt mensen met een geweten zijn die bandopnames van gesprekken zo knippen en plakken dat er op de goede (=verkeerde) plaatsen 'ja' gezegd lijkt te zijn. Als je aan dit soort praktijken meewerkt, dan kun je jezelf toch niet voorhouden dat je eerlijk werk doet?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:48

Het irritantste is vaak nog dat je er geen woord tussen krijgt, ze ratelen maar door :P Mijn vader heeft hier een keer een man met encyclopedien 3 uur lang zn verhaal laten doen en alles uit laten stallen. Om vervolgens heel droog te zeggen dat hij ze te duur vond :')

oomens: Ik begrijp het ook nog steeds niet... Ik zou mezelf in ieder geval niet recht aan durven kijken als ik op die manier mijn brood zou moeten verdienen :\

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:49

Zelf vind ik dit allemaal oplichters mijn ouders hebben een eigen bedrijf waardoor wij paar jaar geleden plat gebeld werden op ons huis telefoon en op de telefoon van het bedrijf door deze leuke callcenters.
Mijn moeder heeft weleens mensen aan de telefoon gehad die zich voordeden alsof ze van een bekend bedrijf waren zo probeerde ze geld van het bedrijf af te troggelen.
Helaas is dit ook 1 keer gelukt maar we zijn hier thuis en op het bedrijf nu heeel streng mee, mijn moeder vraagt meestal eerst of ze kunnen bewijzen dat ze van dit bedrijf zijn en meestal kunnen ze dit niet.
Gelukkig staan onze telefoonnummers bijna nergens meer bij de callcenters en ja af en toe komt er nog 1 door

Pfff gister werd ik nog gebeld of we een vriezer in huis hadden mijn antwoord was dat gaat je niks aan en die vrouw bedankte nog netjes voor de tijd :=

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:51

@ mas nou als ze bellen zeg ik meestal al van ooh is het weer een calcenter ofzo en dan zeg ik daar heb ik geen behoefte aan en hang gewoon op :o
Heb ooit wel een keer een brutaal iemand gehad die toen weer terugbelde :?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:51

EeCee schreef:
Meteen als ik merk een callcenter aan de lijn te hebben geef ik aan dat als ik iets anders wil, ik zelf wel op zoek ga. In dezelfde adem wens ik ze dan ook een prettige dag en hang ik meteen op :D

Verder neem ik telefoontjes met een 'onbekend' nummer ook niet op.

Hier hetzelfde, als ik iets wil ga ik zelf wel op zoek. :)
bij mijn ouders thuis heb ik ook altijd geleerd, zijn het weer verkooppraatjes??? Poeier ze dan maar af, :D Werd er altijd gezegd

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:54

Ik heb een half jaar in een callcenter gewerkt. Ik zat op de afdeling facturatie van een Belgisch bedrijf dat internet/telefoon en tv verdeeld.
We kregen alleen maar inkomende gesprekken, dus we moesten nooit/zelden zelf mensen opbellen.

Eén keer had ik een kwestie met een klant, en dit vond ik toch serieuze oplichting. Het zat namelijk zo..
De klant belde om te melden dat hij het factuur voor zijn kabel tv dubbel had gekregen, hij had dit al enkele maanden voorheen betaald.
Ik ging het nakijken, maar kreeg er niet meteen zicht op, dus ik belde naar onze support lijn (back office, voor als wij het probleem niet meteen zagen).

Die dame kijkt het na, en meldt me dat de klant zijn factuur voor kabel al 4 jaar dubbel heeft betaald. Vervolgens vraagt ze me: 'heeft hij het door?'
Waarop ik antwoord: Nee, maar ik kan het hem wel meedelen dan, want hij is nog aan de lijn. Zegt zei doodleuk: 'je moet er niets van zeggen, ik zal deze factuur crediteren en dan is dat opgelost.'

Nu heb ik uiteraard die man wel de waarheid verteld, en hij heeft zijn 4j dubbel betaalde geld ook netjes teruggekregen...
Maar waarschijnlijk is niet iedereen zo eerlijk als ik, en gebeurt dit wel meer... Zeer triest dus!

Edit: het ging over zo'n 500 euro dat die man teveel betaald had.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:56

Jeetje Nickytje, wat erg dat jij die man als het ware 500 euro door zijn neus moest boren van dat bedrijf... Gelukkig ben jij eerlijk geweest naar die man toe, maar er zullen er heel wat zijn die het niet zo netjes hadden opgelost als jij :\

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:58

Mas schreef:
Jeetje Nickytje, wat erg dat jij die man als het ware 500 euro door zijn neus moest boren van dat bedrijf... Gelukkig ben jij eerlijk geweest naar die man toe, maar er zullen er heel wat zijn die het niet zo netjes hadden opgelost als jij :\

Inderdaad... Ik vond het echt sneu ook voor die man, want hij wist echt niet wat er aan de hand was.
Zelfs al gaat het 'maar' om 50 euro... Als je er recht op hebt, dan heb je er recht op!
Ondertussen werk ik niet meer in dat callcenter omdat de manier van aanpakken me totaal niet lag.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:12

Persoonlijk vind ik dat callcenters verboden moeten worden.
Als ik een product of dienst wil zoek ik er zelf wel naar.

Jaren geleden een callcenterdame aan de lijn gehad die mij een andere hypotheek wilde aansmeren.
Ik heb haar het hele verhaal laten opratelen en vervolgens de rente die ik op dat moment aan hypotheek betaalde genoemd.
Ze hing op omdat ze duurder was.

Ik heb mij ergens aangemeld dat ik niet meer gebeld wil woorden door een callcenter.
Tot nu toe werkt het aardig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:25

luuntje schreef:
Ik heb mij ergens aangemeld dat ik niet meer gebeld wil woorden door een callcenter.

Hebben wij ook gedaan ja, infofilter.nl als het goed is.
Het werkt idd aardig, we worden lang niet zo vaak meer gebeld als voorheen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:31

ik denk dat er veel oplichters tussen zitten, maar heb het zelf nog niet meegemaakt.
ik begin zelf volgende week bij een callcenter, maar dit betreft het maken van afspraken voor een bedrijf & geen verkoopactiviteiten, dus ik ga er niet vanuit dat ik daar als "oplichter" zit

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:49

Hoewel het juridisch geen oplichting is, is het imo het wel. Ik heb het dan niet over bedrijven die hun eigen klanten bellen die een bepaalde aanbiedingen, mits het zonder mooie praatjes en kleine lettertje wordt gebracht.

Waarom ik het oplichting vind? Je bent niet bezig met een product te verkopen dat mensen willen, maar je bent bezig door slimme praatjes mensen iets aan te smeren wat ze eigenlijk niet willen. Dit is imo een oneerlijke manier van verkoop en zeker voor oudere mensen een groot probleem. Ook al is het je eigen taak om de dingen goed te onderzoeken voordat je ja zegt, er bestaat ook nog zoiets als goed fatsoen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:59

Mas schreef:
luuntje schreef:

Hebben wij ook gedaan ja, infofilter.nl als het goed is.
Het werkt idd aardig, we worden lang niet zo vaak meer gebeld als voorheen.

Ik schreef eerder al dat ik laatst ineens vanuit België werd gebeld, en de dame mij vertelde dat infofilter daar niet geldig was... Jullie dit ook al meegemaakt?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:47

Ik ben nog niet door iemand uit een Belgisch callcenter gebeld.
Ik hoop ook niet dat dit gaat gebeuren.

Overigens vind ik het ook vervelend als mensen aanbellen om spullen/diensten te verkopen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:05

Of ik het echt onder oplichting vind vallen weet ik niet, maar wel degelijk misleiding.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:22

Ik vindt het eraf hangen van degene door wie je gebeld wordt.

Ik heb zelf ook in een callcenter gewerkt.
Ikzelf bleef altijd eerlijk tegen de klanten en als ze niet voordeliger uitkwamen deed ik het ook niet! Maar sommige collega's belden mensen op en deden net of ze de loterij gewonnen hadden...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:43

Hier een oud callcentremedewerker.
Wanneer je allemaal op een rijtje zit te bellen moet je per klantje wat je hebt binnen gehaald opstaan, naar voor lopen en een streepje achter je naam zetten. Na ieder uur komt je score in een percentage bij je naam te staan. Zit je onder target is de score rood, anders groen. Ziek, I know.
Nu zijn er medewerkers die hier niet mee om kunnen gaan en kosten wat kost een groen getalletje achter hun naam willen. Ik heb er veel horen liegen en belangrijke informatie achter horen houden.
Ik denk dat het callcentre dus niet verantwoordelijk is voor de leugens. Bij ons logen ze ook ondanks dat in het script stond wat je allemaal MOEST vertellen.
Om deze redenen ben ik op een gegeven moment gestopt. Ik wil niet onder 1 noemer vallen met dat soort mensen.

Energie NL is trouwens wel mega irritant. Ik ben 7 keer gebeld en heb iedere keer mensen keurig te woord gestaan dat ik inclusief huur en dus geen extra geld ga uitgeven aan energie. Overigens ook een paar terugbelafspraken terwijl ik heel duidelijk nee heb gezegd. (Ook een 'truc' om je score hoger te houden. Terugbellen is geen nee en telt dus niet mee)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:26

laura2span schreef:
Hier een oud callcentremedewerker.
Wanneer je allemaal op een rijtje zit te bellen moet je per klantje wat je hebt binnen gehaald opstaan, naar voor lopen en een streepje achter je naam zetten. Na ieder uur komt je score in een percentage bij je naam te staan. Zit je onder target is de score rood, anders groen. Ziek, I know.
Nu zijn er medewerkers die hier niet mee om kunnen gaan en kosten wat kost een groen getalletje achter hun naam willen. Ik heb er veel horen liegen en belangrijke informatie achter horen houden.
Ik denk dat het callcentre dus niet verantwoordelijk is voor de leugens. Bij ons logen ze ook ondanks dat in het script stond wat je allemaal MOEST vertellen.
Om deze redenen ben ik op een gegeven moment gestopt. Ik wil niet onder 1 noemer vallen met dat soort mensen.

Energie NL is trouwens wel mega irritant. Ik ben 7 keer gebeld en heb iedere keer mensen keurig te woord gestaan dat ik inclusief huur en dus geen extra geld ga uitgeven aan energie. Overigens ook een paar terugbelafspraken terwijl ik heel duidelijk nee heb gezegd. (Ook een 'truc' om je score hoger te houden. Terugbellen is geen nee en telt dus niet mee)

Maar dan nog is het de verantwoordelijkheid van de callcenters en niet de mensen die er werken.
Zij kiezen ervoor om op deze manier hun personeel te 'motiveren'
Ik moet er niks van hebben in ieder geval en ben ook niet zo heel vriendelijk als ze me bellen. ;)
Als ik iets wil aanschaffen, ga ik er zelf wel achteraan.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:11

waar we wel bij stil moeten staan is dat er niet voor niks callcenters zijn ontstaan.
er was blijkbaar vraag naar vanuit het volk en na jaren is er nog steeds vraag naar anders zouden er niet zoveel callcenters meer zijn en niet zoveel mensen die er in stinken om er te gaan werken (vanwege het mooie salaris, wat afhangt van je aangenomen klanten)

er zijn blijkbaar dus genoeg mensen hier in nl die overal in trappen want als wij allemaal massaal nee zouden zeggen lijkt mij dat er juist meer callcenters faliet zouden gaan dan dat, zoals ik nu merk in breda, er juist meer uit de grond komen stijgen als een heel imperium. vacaturesites staan vol met vragen naar callcenter medewerkers.

dus of het is allemaal 1 grote scam of er zijn nog te veel mensen die er in trappen