Afkeur vanwege een rolstoel??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 13:30

Je leven is wel degelijk beperkter en kun sommige dingen minder spontaan doen ( je zul sommige dingen meer moeten gaan plannen wat voorheen niet hoefde) maar zoals hierboven al word gezegd is hoeft het niet negatief te zijn.
Daarbij verschilt het natuurlijk ook enorm hoe de persoon in de rolstoel ermee om gaat.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:30

Tjah ,maar niet iederene is er gek op. Dus wie weet vind je wel een vriend die dat ook niet leuk vind tjah. Ik en mn vriend hebben ook dezelfde adressen. en we kunnen best samen fietsen. Hij is gek op paarden en ik ook nou wat wil je nog meer haha

Buitenzorg schreef:
Rianneke schreef:
Waar ze eerst samen liepen of fietsten, loopt of fietst mijn oom nu en mijn tante rolt :D Tuurlijk is het iets om rekening mee te houden, maar als je dat al niet voor iemand over hebt...

Ik ben het er wel mee eens dat je leven met een mindervalide partner wel beperkter wordt. Stel je bent zelf helemaal gek van skydiven. Of van mountainbiken in het ruwe gebied. Dat waren altijd je vakanties. Tuurlijk kan je met een mindervalide partner best zonder partner eens gaan skydiven oid, maar een hele vakantie weg en je partner alleen laten? Nee dan pas je dus je eigen wensen aan aan die van je partner (dat hoeft overigens totaal NIET negatief te zijn hoor!)

@Rianneke, in hun geval gaat dat op. Maar zie jij de tante al rollen door een modderige mountainbike tocht gaan door bossen, over heuvels etc? Het is gewoon heel realistisch dat je beperkter wordt. En nogmaals, beperkter is niet per definitie negatief!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:31

:')
Citaat:
@Rianneke, in hun geval gaat dat op. Maar zie jij de tante al rollen door een modderige mountainbike tocht gaan door bossen, over heuvels etc? Het is gewoon heel realistisch dat je beperkter wordt. En nogmaals, beperkter is niet per definitie negatief!

mijn moeder ging dus met der scoot mobiel door de modder
en mijn vader lopend met zijn fiets ploeterend er achteraan :+

als mijn man en zoontje gingen fietsen of ik met mijn zoontje
ga ik dus te paard mee .. kan zo ver niet fietsen
paard = mijn benen dan

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:33

Beperkter hoeft niet per sé te zijn dat je voor iemand moet zorgen - maar kan ook gewoon betekenen dat je een ander huis kiest, of vooral: meer doordacht je keuzes moet maken. En ik vind het eerlijk als iemand daar vooraf over denkt en voor kiest. Net zo goed als dat ik het eerlijk vind dat mijn vriendje erover denkt dat kinderen krijgen niet jong gaat gebeuren of samenwonen er de komende jaren nog niet inzit - en daarvoor kiest :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:34

kleinelinda schreef:
Ik heb ook een beperking maar kan gewoon kinderen krijgen. en als de huizen aangepast zijn kan je je prima redden. terwijl ik dat ook niet heb. En red me prima. En je kan echt wel mee op vakantie geen probleem rolstoel in de kofferbak of mee naar het vliegtuig. Dat is echt allemaal te regelen. Mensen zonder beperking maken het probleem terwijl iemand met ene beperking dat helemaal niet ziet als een probleem

Dat bedoelde ik dus ook!

Buitenzorg schreef:
Stel je bent zelf helemaal gek van skydiven. Of van mountainbiken in het ruwe gebied. Dat waren altijd je vakanties. Tuurlijk kan je met een mindervalide partner best zonder partner eens gaan skydiven oid, maar een hele vakantie weg en je partner alleen laten? Nee dan pas je dus je eigen wensen aan aan die van je partner (dat hoeft overigens totaal NIET negatief te zijn hoor!)

Je kunt er toch een combi van maken? Trek met je partner naar een vreemd land en doe daar gek en laat je partner lekker met 4 wielen op de grond! Vind dat nog niet echt beperkter. Ik noem het eerder anders. En dan hebben we het er over dat als je partner later in een rolstoel komt. Vaak is het zoals kleinelinda zegt; je trekt elkaar aan in je interesses/dingen die je doet/waar je komt...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:35

mag ik als rolstoel-ganger even reageren? ;)

ik ben rolstoelgebonden. zal er ook niet meer uit komen. tuurlijk reageren mensen dan in eerste instantie anders. ik beken eerlijk dat ik ook naar andere mensen in een rolstoel kijk met de vraag: `wat zou hij/zij mankeren?`.

maar wees eerlijk: het ligt er ook aan hoe je er zelf mee om gaat. ik heb het geaccepteerd (voor zover dat kan). en dat zorgt er voor dat anderen het ook eerder accepteren. het is natuurlijk lastig voor jongens. en mijn vriend heeft ook wel eerst nagedacht of hij het wel aan zou kunnen. we hebben het er ook eerlijk over gehad. maar die rolstoel maakt mij niet anders dan dat ik ben. en dat zag hij uiteindelijk gelukkig ook in.

mijn vrienden gaan er ook gewoon goed mee om. niet anders dan anders. soms is het zelfs zo `erg` dat ze vergeten dat ik in een rolstoel zit. dan maken ze een opmerking, en dan zeg ik: dat kan ik toch niet... en dan schamen ze zich de eerste keer rot. maar ik krijg nu steeds vaker te horen: ik ben zo zelfstandig dat ze het niet eens meer merken. ik ben ik. niet `dat meisje in die rolstoel`...

over leuke dingen doen: mijn vriend vind schaatsen geweldig. dat kan ik niet. nou en? ik rijd paard en daar heeft hij niet zoveel mee. hij heeft zijn vrienden nog, dus kan hij daar lekker mee gaan schaatsen. en ik ga lekker zelf paardrijden. je hoeft niet altijd elkaars handje vast te houden toch? ;)

wat ik jammer vind in dit verhaal van ts is dat de jongen er gelijk vanuit gaat dat het door zijn rolstoel komt. dat zegt iets over hem. of hij zichzelf accepteerd of niet. nu lees ik natuurlijk het verhaal alleen vanuit ts, maar zo komt het op mij over...
je hebt een dikke kans dat het meisje hem om een heel andere reden afwijst. wees reeel:de meeste worden wel eens afgewezen ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:38

ik was juist de geen die trekken in de wildernis zo leuk vond
mijn man niet , had m na jaren eindelijk zo ver
een week op serveival te gaan , toen werd ik ziek
waardor hij het evt wel zou kunnen maar hij vind er niet veel aan en ik kan het hast niet meer , iig niet de standaard vakantie dingen
ach maken we der een oude banketstaaf dagje uit van
met goed begaanbare wandelpaden en nog steeds mooi uitzicht

het grootste probleem is dat wat vor een probleem je
der zelf van maakt

zoals gezegt mijn ouders zijn pas nadat mijn moeder de scoot kreeg regelmatig op fiets vakanties gegaan ..
en mijn gezonde vader maar ploeteren , naast de opgevoerde scoott van ma :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:40

Ja dat viel me ook op ikenindi, dat hij zelf interpreteerd dat het door de rolstoel komt. Als ik het verhaal lees.

Als ik een leuke jongen tegenkom in een rolstoel zou het mij niet geven denk ik. Zou spijtig vinden dat ik the one daarvoor wegstuur

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 13:43

@ikenindi: Ik ken de jongen persoonlijk ook niet, dus weet ook niet of dit zijn ervaring is (dat ze zeiden dat ze hem daarop afkeurden) of dat hij het zelf niet kan accepteren. (wat me overigens heel moeilijk lijkt)!
Ik kan nu wel heel makkelijk zeggen je moet er het beste van maken en het leven gaat door, maar ik denk dat je daar echt naar toe moet groeien???
Maar ook tussen de lopende mensen heb je mensen met een sterke persoonlijkheid en mensen die nou eenmaal snel bij de pakken neer gaan zitten.

Gewoon even uit nieuwsgierigheid, heb je met paardrijden geen last van je "beperking"? (en gelukkigmaar dat je dat nog kan ;) )

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:50

Het liefst zou ik nu willen zeggen dat liefde alles overwint enz. Maar ik denk dat het wel moeilijk zou vinden om voor iemand te kiezen in een rolstoel... Je kunt nooit voorspellen wat je zou doen in zo'n situatie. Ik weet het niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:53

chloek schreef:
@ikenindi: Ik ken de jongen persoonlijk ook niet, dus weet ook niet of dit zijn ervaring is (dat ze zeiden dat ze hem daarop afkeurden) of dat hij het zelf niet kan accepteren. (wat me overigens heel moeilijk lijkt)!
Ik kan nu wel heel makkelijk zeggen je moet er het beste van maken en het leven gaat door, maar ik denk dat je daar echt naar toe moet groeien???
Maar ook tussen de lopende mensen heb je mensen met een sterke persoonlijkheid en mensen die nou eenmaal snel bij de pakken neer gaan zitten.

Gewoon even uit nieuwsgierigheid, heb je met paardrijden geen last van je "beperking"? (en gelukkigmaar dat je dat nog kan ;) )

jawel. ik rijd niet zoals anderen. kan niet lichtrijden en heb jarenlang maar 1 arm kunnen gebruiken. gelukkig heb ik een braaf paard die alles best vind ;)
voor verder zie profiel, en pb staat open. anders gaan we zo offtopic ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:55

Je moet er zelf het beste van maken. En het helpt enorm als je zelf een positief mens bent. Deze jongen klinkt alsof hij er zelf nog enorm mee zit. Ze moet het gewoon zeggen dat ze moeite heeft met zijn handicap en eerlijk tegen hem zijn. Dat lucht voor hem misschien enorm op en voor haar ook. Mensen in een rolstoel zijn heus niet zielig dat je ze dingen moet verzwijgen.Asl zij verteld dat ze daar mee zit dan kan hij er op in gaan en vragen waarom zij met zijn handicap zit denk ik tenminste. Toen ik mn vriend leerde kennen vond ik het fijn om met hem er over te praten. Natuurlijk is het voor hem schrikken. Hij vertelde mij ook dat ik mn gedachten moest houden dat hij er aan moest wennen en als hij er niet ana kon wennen dat het dan misschien mis zou kunnen gaan omdat je je aan dingen kan gaan storen of ergeren en na 3 maand hij ziet het bijan niet meer. En ik vond het enorm fijn dat hij dat tegen mij zei en dat ik wist war ik aan toe was

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:57

Ik denk dat dit soort dingen ook erg leeftijdsafhankelijk zijn. In de pubertijd lijkt zo'n beperking wel superzwaar, zeker als je zelf niets mankeert. Ik weet wel zeker dat er vrij veel pubers zijn die afgeschrikt worden door zoiets. Maar als je ouder word, ga je relativeren en beseffen dat een rolstoel het einde van de wereld niet is.... ;) En dan worden ook de kansen van deze jongen op de relatiemarkt wel beter.

Wat mijzelf betreft... ik mankeer van alles en ben zelf ook vaak genoeg beperkt. Het zou voor mij geen probleem wezen als mijn partner ook iets mankeert, op één puntje na misschien... Iemand die veel verzorging nodig heeft, dat zal niet werken... want ik kan vaak zelf niets doen, dus dan kan ik de ander ook niet helpen. :(
Twee ''krukken'' samen werkt alleen als je elkaar kan aanvullen... niet als je elkaar niet helpen kan waar nodig. Zo'n relatie zou niet lang goed gaan.

Maar ik heb heel wat mensen in rolstoelen gekend die méér konden dan ik, en zelfstandiger waren ook. Dus de rolstoel an sich zegt me niet zoveel...

appiesjappie

Re: Afkeur vanwege een rolstoel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:01

Ik rij ook gewoon paar. Mn vriend helpt mij op de manege met er op klimmen en we rijden vrolijk verder. Ik heb lichte spasme. Ik waggel een beetje omdat mn rechtebeen altijd gespannen staat en mn rechterhand is wat stijf. Je kan wel duidelijk zien als ik loop maar als ik zit zie jen iks aan mij. hahah

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:03

Nakisha schreef:
Ik denk dat dit soort dingen ook erg leeftijdsafhankelijk zijn. In de pubertijd lijkt zo'n beperking wel superzwaar, zeker als je zelf niets mankeert. Ik weet wel zeker dat er vrij veel pubers zijn die afgeschrikt worden door zoiets. Maar als je ouder word, ga je relativeren en beseffen dat een rolstoel het einde van de wereld niet is.... ;) En dan worden ook de kansen van deze jongen op de relatiemarkt wel beter.

Wat mijzelf betreft... ik mankeer van alles en ben zelf ook vaak genoeg beperkt. Het zou voor mij geen probleem wezen als mijn partner ook iets mankeert, op één puntje na misschien... Iemand die veel verzorging nodig heeft, dat zal niet werken... want ik kan vaak zelf niets doen, dus dan kan ik de ander ook niet helpen. :(
Twee ''krukken'' samen werkt alleen als je elkaar kan aanvullen... niet als je elkaar niet helpen kan waar nodig. Zo'n relatie zou niet lang goed gaan.

Maar ik heb heel wat mensen in rolstoelen gekend die méér konden dan ik, en zelfstandiger waren ook. Dus de rolstoel an sich zegt me niet zoveel...

dat vind ik onzin. er zijn zat mensen die zichzelf niet kunnen redden. die krijgen hulp waar nodig van derden. dat kan ook als je beiden wat mankeerd en elkaar niet kunt helpen.

ik kan zelf sommige dingen niet, die mijn vriend best kan doen voor mij. toch laat ik daarvoor de thuiszorg komen. goed voor de werkgelegenheid ;) nee geintje, maar je partner moet niet je verzorgende worden. tuurlijk kan hij/zij af en toe helpen met dingen, maar niet altijd met alles. dat lijkt mij niet gezond.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:06

Ik wil even reageren. Heb overigens niet alle andere berichten gelezen.
Maar de persoon die in de rolstoel zit, kan zelf ook een hoop doen aan of relaties wel of niet een optie zijn.
Hij trekt namelijk zelf direct de conclusie dat ze hem niet leuk vindt, vanwege de rolstoel...wat wellicht helemaal niet zo hoeft te zijn. Dus hij kruipt daardoor min of meer in de slachtofferrol.
Ik weet heel goed waar ik over praat. Mijn vader zat namelijk ook in een rolstoel, door kinderverlamming die hij in WO2 heeft gekregen omdat inentingen daartegen toen nog niet bestonden.
Mijn vader heeft dat als kind van 3 gehad en belandde toen in een rolstoel in een tijd dat het nog veel minder makkelijk was voor invaliden dan nu.
Hij heeft het echter altijd positief opgepakt. Had vrienden bij de vleet en haalde net zo goed kattekwaad uit.
Later ook genoeg vriendinnen. Hij speelde gitaar in een band en zong en is later ook gitaarles en zangles gaan geven.
Mijn vader had altijd mensen om zich heen en zijn rolstoel was niet eens een issue. Maar dat kwam door hoe hij er zelf mee omging. Mijn moeder is dus ook met hem getrouwd en daarvoor heeft hij ook nog wat relaties met vrouwen gehad. Die overigens niet stukliepen vanwege de rolstoel...maar gewoon net als bij iedereen op andere dingen.
Mijn moeder heeft zijn rolstoel ook nooit als belemmering ervaren. Tuurlijk waren er dingen die lastiger waren. Maar er waren altijd oplossingen. In 2001 is mijn vader overleden aan een hartinfarct. Hij was toen zestig. Wat ik altijd met me mee zal dragen is zijn energie om te denken in mogelijkheden. En om niet in de slachtofferrol te kruipen. Al is het maar met paardrijden bijvoorbeeld: ik kreeg geen winstpunt omdat ik niet het ideale dressuurplaatje ben (ik ben nogal klein van stuk)...onzin....vind ik zulke dingen. En zo kijk ik ook een beetje tegen de vraag van de TS aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:07

Persoonlijk heb ik geen problemen met mensen in een rolstoel en ook nooit gehad. Ik heb NOOIT hobbies gedeeld met jongens, of mannen, dus dat maakt echt geen reet uit of iemand nou in een rolstoel zit of niet, ik deed toch al niks samen.
Wat dat betreft ook geen problemen met doof of blind, ik heb vrienden (m/v)gehad van allerlei pluimage.
Als ik iemand niet aantrekkelijk vind, wijs ik hem dus sexueel af, maar dat wil niet zeggen dat ik de persoon afwijs! En al helemaal niet om zijn handicap of wat dan ook, maar dan is er gewoon geen vonk, punt uit.

Wellicht is het ongeveer zo in de situatie van de beginpost.
Je kunt iemand wel leuk en gezellig vinden, maar dat wil toch niet meteen zeggen dat je er mee naar bed wilt?
En als je dat wél wilt, omdat je hartsikke gek op iemand bent, is het echt geen hindernis dat iemand in een rolstoel zit, al kan het wel wat eng zijn de eerste keer, maar dat is dan aan de rolstoelgebruiker om iemand wegwijs te maken, net zoals je doet doet met een maagd, zeg maar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:19

Ik weet het niet.. Het ligt denk ik ook aan mijn leeftijd dan hoor.
Nu ben ik jong, maar dat voorbeeld van het skydiven, ik ben gek van paragliden, survivallen, wandelen nou dat is wel lastig met een partner met zo'n handicap.
Het zal er ook helemaal aan liggen hoe diegene zelf in het leven staat.
Iemand die verder positief in het leven staat, maakt wat er van maken kan en niet gaat zitten wegkwijnen en geniet van wat hij of zij wél kan..
Wat wel iets is dat iemand mij wel een beetje vrijheid moet geven dat ik ook bezig kan zijn met mijn hobby's die hij misschien niet kan.
Bij zo'n persoon zou ik geen problemen hebben met die rolstoel. Zeker niet.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:21

Citaat:
dat vind ik onzin. er zijn zat mensen die zichzelf niet kunnen redden. die krijgen hulp waar nodig van derden. dat kan ook als je beiden wat mankeerd en elkaar niet kunt helpen.

Ja, en daar zit voor mij dan dus weer een probleem. In mijn persoonlijke situatie heb ik liever geen hulp van derden... ;)
Dat is dus persoonsafhankelijk. Het is niet onmogelijk, maar zeker iets wat ik zou willen vermijden.
En zoiets zou dus een flinke druk leggen op de relatie, dan...

Citaat:
ik kan zelf sommige dingen niet, die mijn vriend best kan doen voor mij. toch laat ik daarvoor de thuiszorg komen. goed voor de werkgelegenheid ;) nee geintje, maar je partner moet niet je verzorgende worden. tuurlijk kan hij/zij af en toe helpen met dingen, maar niet altijd met alles. dat lijkt mij niet gezond.

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor verzorging je over spreekt. Je hebt directe (wassen, helpen aankleden) en indirecte (er word voor je gekookt, men maakt een bed voor je op) lichamelijke verzorging, indirecte (steun van mensen die het snappen, even dat zetje extra om er weer bovenop te komen) geestelijke verzorging...

Er zijn veel vormen van verzorging hoor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:32

Als mijn partner nu in een rolstoel zou belanden zou ik geen moment twijfelen of ik bij hem zou blijven. Ik kan me wel goed voorstellen dat de meeste mensen zo denken, en als ze iemand leren kennen die in een rolstoel zit wel twijfels hebben. Maar of die twijfels gegrond zijn kom je pas achter als je er goed over praat. Misschien denk jij wel dat de jongen die je zo leuk vindt maar in een rolstoel zit bepaalde dingen niet kan of wil doen, terwijl dat niet het geval is! Of wil jij dolgraag kinderen en verwacht je dat met hem niet te kunnen; praat gewoon goed met elkaar en dan kun je altijd nog een keuze maken. Ik zou denk ik wel wat terughoudend zijn geweest, maar als ik echt verliefd zou worden op iemand zou ik me daar niet door laten tegehouden.

Ik kan me wel voorstellen dat iemand met een beperking meer moeite heeft met het vinden van een partner.
Net als dat iemand anders uiterlijk iets heeft, kan ook een rolstoel afschrikken. Maar dat geldt eigenlijk voor mensen die wat 'dommig' zijn vind ik; mensen die om het innerlijk geven zullen proberen door dingen heen te kijken en niet meteen afknappen op zoiets als een rolstoel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:38

moonfish13 schreef:
Ik weet het niet.. Het ligt denk ik ook aan mijn leeftijd dan hoor.
Nu ben ik jong, maar dat voorbeeld van het skydiven, ik ben gek van paragliden, survivallen, wandelen nou dat is wel lastig met een partner met zo'n handicap.

Dat kun je toch prima met een groepje vrienden doen, of zie ik dat nou verkeerd? Een partner hebben wil niet zeggen dat je aan elkaar geketend zit, toch?
En dat bedoel ik even in het algemeen tegen iedereen die zegt dat het hobbies in de weg kan staan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:39

wat dacht je van al die ruitrs waarvan de man of vrouw
niks met paarden heeft ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:43

opisop_shop schreef:
Of wil jij dolgraag kinderen en verwacht je dat met hem niet te kunnen.

Op zich kunnen er gewoon kinderen komen/gemaakt worden en, als je een lopende man hebt, om het maar zo te zeggen, zijn er ook geen garanties of hij wel goed zaad heeft, of dat de vrouw wel vruchtbaar is. Kinderen krijgen is altijd een soort van loterij het is niet zo dat elke "gezonde" man maar goed zaad heeft, ofzo.

Wil even duidelijk maken, voor wie dat niet weet of daar niet zo bij stil staat, dat de penis geen spier is, en dat dus ook een verlamde man gewoon een erectie kan krijgen. Dat is namelijk het werk van een zwellichaam dat zich met bloed vult als er stimulans is.
Erogene plekjes zitten op heel ons lichaam, de hals is bv ook supergevoelig.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:46

ik zou nu wel heel bokt over me heen krijgen maar ik zou dat niet kunnen.. Samen met iemand die in een rolstoel zit, ik zou zoveel willen doen wat dan niet kan, dr zou toch wel iets zijn wat me tegen houd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:50

Wat zou je dan denk jij niet kunnen doen? JIJ zit toch niet in die rolstoel?