Auto, wat nu te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:33

Ja welke auto wordt er tegenwoordig niet door een computer aangestuurd, als je kiest voor een Dacia ja dan niet,dat is nou juist de clou, die computer vermeldt een storing maar daarom wil ik toch geen brandende lampjes hebben omdat het simpelweg een aanduiding is dat er iets niet goed zit.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:37

staroo schreef:
Bio diesel voor een auto van 2000 lijkt mij stug, die wordt vaak in nieuwere auto's getankt. Zal morgen voor je navragen bij mijn zoons, wie weet kunnen die meer vertellen.

Oude auto's kunnen wel goed tegen bio diesel, nieuwere dus niet, foutje had de boel omgedraaid.

Maar heb het verhaal aan mijn zoon voorgelezen en hij is er niet positief over, 't is al verdacht dat de injectoren en brandstoffilter vernieuwd zijn. Hij adviseert om te zien de koop ongedaan te maken want er is duidelijk een link tussen de bio diesel en het lampje dat de storing aangeeft, hij heeft een plausibele verklaring maar je kan ook het verhaal van chiqa lezen want dat zit er het meest van in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:45

staroo schreef:
Maar heb het verhaal aan mijn zoon voorgelezen en hij is er niet positief over, 't is al verdacht dat de injectoren en brandstoffilter vernieuwd zijn.

Klopt, dit is namelijk niet een kwaaltje van zo'n auto, kijk bij bepaalde types weet je gewoon dat verstuivers kunnen lekken, maar niet bij deze auto, echt niet.
En de opmerking dat de auto naar frituur ruikt is ook niet zomaar geplaatst door die garage.

Uitkijken met biodiesel en helemaal dus frituurolie; met name voor nieuwe auto's met roetfilters en commonrail motoren (CDI), daar zijn ze niet voor gemaakt.
In diesel zit een reiniger die de motor schoon houdt en op conditie je kan je wel voorstellen dat dit niet in frituurolie zit.

Riddershow

Re: Auto, wat nu te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 20:38

bagger... :( vond het een fijne auto

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:02

Je kunt wel met een nieuwe auto op biodiesel rijden maar daar moet de fabrikant de auto op aangepast hebben en de auto moet dan zelf nog een aanpassing ondergaan. Zoek maar op biodiesel bij Wikipedia. De vorige eigenaar is waarschijnlijk op biodiesel gaan rijden tot er een storing kwam en heeft hem toen verkocht of ingeruild. Dat hoeft niet jouw probleem te zijn maar valt onder de garantie of de handelaar het nu wist of niet. Triest voor hem maar het risico van het vak....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:11

tuurlijk :D maar die arme kerel heeft al zoveel geld in ons gestoken :+

Eerst lopen we bijna alle winst af te dingen, vervolgens komen we steeds klagen met kleine dingetjes die duur gerepareerd moesten worden (je kon als bestuurder niet de bijrijdersraam openen :Y) super belangrijk natuurlijk moest wel een heel bedieningpaneel kopen)

En dan komen we nu met een waarschijnlijk kapotte motor aan zetten.

Achja... hij vertelde laatst dat hij 5 auto's op 1 dag had verkocht... Hopen dat hij voldoende winst heeft gemaakt :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:12

oja, ook al net gelezen dat hyundai geen onderdelen heeft voor biodiesel...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:25

Oeps ! Nou dan kan het niet anders meer natuurlijk. Ik heb ook gelezen dat alle dichtringen en slangetjes en toestanden voor biodiesel aangepast moeten worden anders worden ze opgelost, dat de smering er niet in zit zoals in gewone diesel en idd dat altijd op zn minst de brandstoffilter en brandstofinspuiters aangepast moeten worden en zelfs de computer ander ingesteld moet worden. Hmmm.......hele trieste zaak voor jou en voor de handelaar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:35

hmmzzz, kan het niet zo zijn dat de lamdasonde naar de haaien is?
Als die auto niet op de reguliere diesel heeft gereden, kan het misschien zo zijn dat die te warm is geworden? Dan zou verklaren waarom dat lampje brandt als je optrekt...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:18

Dat is denk ik het grote probleem als er bio getankt is en de auto kan daar niet op rijden kan feitelijk alles naar de haaien zijn. Er is zoveel in de auto wat de samenstelling van de biodiesel niet kan hebben.....dat is echt zoeken naar tig spelden in een hooiberg.
Zo heb ik weer wat geleerd met het zoeken naar biodiesel......er is zat over te lezen op internet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 08:51

Nou even een up-date:

De hyundai garage zegt het volgende:
- Lekolietest (even letterlijk vetaald) gedaan en 2 van de 4 injectoren zijn niet goed.
- Omdat ze er wel nieuw uit zien ligt het probleem niet bij de injectoren maar ergens anders. (de injectoren waren vervangen, maar de probleemmaker niet en dus gaan de nieuwe weer kapot)
- omdat de tank niet typisch naar diesel ruikt, denken ze dat er een verkeerde brandstof getankt is, mogelijk de pomp kapot en de rest van het bandstofsysteem vervuild.
conclusie: alles vervangen
prijs: € 4.500,00 excl BTW

We zijn vervolgens naar de handelaar gegaan... die was er niet blij mee! Die heeft vervolgens een andere garage gebeld waarmee hij ook regelmatig samenwerkt (niet de ene die het probleem niet kon uitlezen)
Die monteur:
- hij heeft even mee in de auto gereden en vond het vreemd dat het lampje alleen maar knippert in de 4 en 5, als je hard optrekt (niet specifiek in bepaalde toeren), niet in de 1, 2 of 3, of als je uit een versnelling zit.
Bijv: als ik snel optrek van de 80 naar 120 knippert hij, maar als ik rustig 150 rij knippert hij niet; terwijl de toeren toch echt horen liggen.
- En dat als het lampje knippert de motor niks raars doet (stotteren iod)

En die zegt dus,
- klein beginnen... eerst kijken of de sensor niet kapot is.
- Hij heeft dus nu een stekker :? eruit getrokken waarmee de auto op een noodsysteem gaat lopen (?). Als het lampje nu nog knippert is er iets aan de hand -> knippert hij niet, is de sensor kapot en moet die vervangen worden.
- de kabel die hij eruit getrokken had zag er getaped uit.
(kosten vervanging sensor: misschien 150 euro)

Of te wel, mijn vriend moet nu zijn normale woon-werk doen en kijken of het lampje nog steeds knippert. (en om de 50 km, de stekker er weer even in/uit doen om te kijken of hij dan weer wel/niet doet.

Maar... kan die garage niet de boel belazeren? (mijn vriend gaat altijd uit van het slechte in mensen)
- we hebben erbij gezeten toen de handelaar de garage belde, niks verdachts gezegd.
- Kan hij er een kapotte sensor indoen zodat het lampje niet meer knippert, maar er dus nog wel mogelijk iets fout is aan de motor?
- op mijn vraag hoe het zat met het testresultaat van de hyundai-garage (2 injectoren niet goed functionerend) zei hij dat het goed mogelijk was dat die probeerden werk te krijgen....

Ik weet het weer eens niet. Het lijkt mij niet dat een officiele garage de boel belazert, maar we zitten wel in een credietcrisis en dat zal die garage ook wel voelen (heeft ook verkoop erbij)
Maar ja, de andere garage kan me ook belazeren.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:07

Ik vind het absoluut geen zuivere koffie.
Ik zou naar een andere dealer gaan en hem daar uit laten lezen. Komen ze daar met dezelfde conclsusie weet je genoeg.

Ik koop zowieso nooit bij een handelaar, mede door dit soort vage verhalen, achtergrond van auto niet bekend e.d.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 09:53

Dat hadden wij dus ook (met die handelaren) Maar in duitsland zijn handelaren veel voorkomender en ontkom je er bijna niet aan. Bijna alle auto's waar wij op gereageerd hadden stond bij een handelaar! (en we hadden ze er natuurlijk niet op uitgezocht :Y) )

Oja: en gefeliciteerd met je verjaardag ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:03

Vaag verhaal weer... Welke van de 2 moet je nou geloven?
Doe wat je gevoel zegt...

Ik zou er persoonlijk sterk over denken om de auto gewoon terug te brengen, mits dat nog mogelijk is natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:18

Zoals ik al zei...de injectoren. Ze zijn al vernieuwd, dus de vorrige eigenaar heeft slechte diesel getankt die de injectoren, pomop en common rail aan heeft getast, verhaal was mij een week geleden al vrij duidelijk.

Dat van die stekker die de garage dr uit heeft getrokken, om de injectoren weer aan het werkt te zetten ie de grootste bullshit die er bestaat, eenmaal kapot is het een gedane zaak. Ze gaan lekken langs de brandplaat op de kop dat is onherstelbaar en kan alleen vervangen worden door nieuwere.
4500 vind ik nog een redelijke prijs, als je kijkt dat een inejctor al rond de 500 komt te zitten, een pomp op de 3000 en een rail op de 2000 en dan nog het arbeidsloon, ik had het dubbele verwacht dus dat valt mee.
Maar goed daar heb jij niets aan, ik zou terug gaan naar de oude garage en mn geld terug eisen, niets stekkers dr uit gaan trekken waardoor hij in noodlop gaat, daar zijn ze namelijk helemaal niet voor bedoeld en is nog gevaarlijk ook omdat de motor een beperkte snelheid kan krijgen.

Kortom, zoals ik al zei, je heb een kat in de zak gekocht, vorrige eigenaar heeft verkeerde diesel getankt, laten repareren en weer diezelfde rommel dr ingegooit en snel ingeruild, daarna heb jij die ellende gekocht.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:22

Citaat:
Maar... kan die garage niet de boel belazeren? (mijn vriend gaat altijd uit van het slechte in mensen)

Ja sorry hoor maar als je er zo over denkt dan ben je zelf al verkeerd bezig. Ga dan naar een dealer en koop een nieuwe, die doet het gewoon en anders is er nog de fabrieksgarantie en koop dan een auto die voor jullie budget realistisch is, kan je geen nieuwe betalen koop dan een gebruikte bij een officiële dealer, ook duurder dan een handelaar maar wel uitgebreidere garantie. Er wordt nu door de handelaar met jullie meegedacht en idd begin je dan bij de sensoren, dus je zult dit traject wat de garagehouder nu ingaat, moeten accepteren. Als je vriend zo wantrouwend is heeft hij dit dan ook kenbaar gemaakt aan de verkoper?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 12:10

We gaan momenteel gewoon het traject van de verkoper volgen... En ik ga er vanuit dat alles gewoon netjes gedaan wordt, maar ja, volgens garage nr 2 zouden we wel belazert worden door garage nr 1 (ivm injectoren die wel kapot zouden zijn)

Ik vind het zelf ook wel logisch hoor, klein beginnen voordat je groot bezig gaat. En als het toch een groot iets blijkt te zijn dan geeft de sensor het gewoon weer aan...

Maar als het over een jaar zo blijkt te zijn dat de auto toch kapot was, hebben wij dan nog steed garantie? Ik neem aan van wel, want we waren nu toch al bezig met dat lampje, maar ik weet dat over een jaar, wij moeten gaan bewijzen dat het probleem er tijdens de koop al was.

Ik heb geen wantrouwen in de handelaar, hij lijkt mij een goeie kerel en tot nu toe is hij altijd heel eerlijk geweest...
Maarja je hebt mensen die heel goed zijn in het bedriegen van mensen, daarmee wil ik niet zeggen dat hij het doet, maar je moet natuurlijk wel altijd op je hoede zijn. En aangezien ik niet veel verstand heb van auto's vraag ik aan mensen die dat wel hebben of het verhaal klopt ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:46

manishdra schreef:
Maar als het over een jaar zo blijkt te zijn dat de auto toch kapot was, hebben wij dan nog steed garantie? Ik neem aan van wel, want we waren nu toch al bezig met dat lampje, maar ik weet dat over een jaar, wij moeten gaan bewijzen dat het probleem er tijdens de koop al was.

Veel moeilijker aan te tonen.
Dan kan die betreffende handelaar het er ook nog op gooien dat dat gebeurd is in de periode dat jullie de auto hadden, of dat jullie het zelf erger hebben gemaakt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 12:51

Denk je? We hebben immers afgelopen week met hem rond te tafel gezeten; met 2 garages over het probleem gesproken en een derde garage diverse malen gevraagd naar het lampje te kijken... of is dat niet genoeg bewijs? moeten we het schriftelijk sturen?

Lastig he ;(

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:53

dat is alleen maar besproken, nooit vastgelegd.
Als ik jou was, zou ik eens beginnen alles op papier vast te leggen en de garage hiervoor ook laten tekenen.
Kijk het is wel te bewijzen dat jullie bij de garage zijn geweest, maar mocht deze zaak uit de hand lopen dan kan niemand bewijzen dat je daar voor dát specifieke probleem bent geweest.
Vastleggen dus. Ook handig als je aanspraak zou willen maken op een bepaalde garantie, dat moet nl binnen een bepaalde termijn...
In NL tenminste....

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:06

Citaat:
Ik heb geen wantrouwen in de handelaar, hij lijkt mij een goeie kerel en tot nu toe is hij altijd heel eerlijk geweest...
Maarja je hebt mensen die heel goed zijn in het bedriegen van mensen, daarmee wil ik niet zeggen dat hij het doet, maar je moet natuurlijk wel altijd op je hoede zijn. En aangezien ik niet veel verstand heb van auto's vraag ik aan mensen die dat wel hebben of het verhaal klopt

Daar heb je een punt, maar voor de garantie hoef je je echt geen zorgen te maken, die heb je nl ook op de verrichte reparaties., dus als je nu een reparatie achter de rug hebt en het heeft geen resultaat, dan mag je vanaf de datum van reparatie weer een termijn toevoegen, weliswaar geen jaar maar het geldt voor elke reparatie dus je hebt ruim de tijd om te constateren of de kwaal weg is. Verder vind ik het echt balen voor jullie, jullie waren zo blij met de auto maar ik vertrouw erop dat het goed gaat komen. Schrik wel van de bedragen die genoemd worden poeh. Bij ons worden de reparaties zelf verricht ook aan dieselmotoren, ja dat is het eerste verdiend maar dan moet er wel kijk op hebben natuurlijk. Als ik een tip heb dan horen jullie het wel.

Citaat:
dat is alleen maar besproken, nooit vastgelegd.

Als daar niet op kan worden teruggekomen dan spreekt men simpelweg van meineed, kan me heel goed het gevoel van Manishdra voorstellen, ga jij maar vragen aan de verkoper om eea op schrift te stellen je kan dan net zo goed ook zeggen tegen de verkoper:ik dien een motie van wantrouwen in en dan is de onderhandelingsbasis ook behoorlijk geschaad. Je bent in eerste instantie echt verplicht de aanbiedingen van de verkoper te volgen, tot op zekere hoogte maar je moet hem de kans geven, juridisch gezien, om zichzelf te bewijzen.
Laatst bijgewerkt door staroo op 07-02-09 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 13:13

Maar als naderhand blijkt dat ze een kapotte sensor erin hebben gezet (die dus geen signaal af geeft) dan komen we er pas achter als de auto mindere capaciteit krijgt denk ik... en wanneer zal dat zijn? over 2 weken, 3 maanden, 7 maanden, 2 jaar?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:32

Citaat:
Maar als naderhand blijkt dat ze een kapotte sensor erin hebben gezet (die dus geen signaal af geeft) dan komen we er pas achter als de auto mindere capaciteit krijgt denk ik... en wanneer zal dat zijn? over 2 weken, 3 maanden, 7 maanden, 2 jaar?

Nou ik denk niet dat je genoegen gaat nemen met een kapotte sensor, dan krijg je toch een melding dat de sensor kapot is of ben ik nou gek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:43

Heb je dit vrijwel direct gemeld aan die handelaar?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:05

ik heb geen idee, daarom vraag ik het ook hier ;)