Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Karin schreef:Problemen hebben met de taal wil niet zeggen dat je dan ook meteen minder intelligent bent waardoor je op een lager niveau thuishoort. Sommige mensen hebben een minder sterk taalgevoel dan anderen, maar dat maakt nog niet direct dat ze op een lager niveau functioneren. Toch jammer als je bijvoorbeeld een exacte knobbel hebt (lees: op vwo-niveau) maar moeite hebt met Duits of Engels en toch je proefwerken en tentamens in die taal moet maken. Dan kun je nooit 100% laten zien wat je écht in huis hebt.

Diablo schreef:In een jaar is de taal heel goed te leren, maar het hangt erg van de leeftijd af. Mijn dochters waren 2, 5 en 7 toen we in Duitsland kwamen wonen en die spraken (ok, op de kleinste na) binnen een jaar echt vloeiend Duits. Heel af en toe wordt er een foutje gemaakt met de naamvallen, maar dat doen de Duitsers zelf ook.
Ook mijn dochter (ze zit inmiddels op het gymnasium) moet gewoon met de stroom mee, gelukkig heeft zij er niet veel moeite mee. Ik vind het ook wel een lastig iets: om een bepaald niveau te halen, moet je aan bepaalde eisen voldoen. Kun je dat niet, hoor je eigenlijk niet op dat niveau thuis.....
.Ahtnamas schreef:Het is voor jonge kinderen vele malen makkelijker om een taal onder de knie te krijgen dan voor tieners of volwassenen....
Daarnaast is een kleuter niet te vergelijken met een tiener, het aantal woorden dat een kleuter actief en passief moet kennen is een stuk minder dan dat van een tiener. Zeker wanneer dit gaat over zaakvakken, waarbij er veel gebruik wordt gemaakt van moeilijke begrippen/woorden.
!
.
.
)
Dan gaat het vast heel snel nog beter met je taal. Accent is altijd moeilijk dat maakt het wel moeilijker ja. Maiska schreef:Vind dat je na een klein jaartje wel een beetje duits moet kunnen spreken/lezen/verstaan.
Karin schreef:Maiska schreef:Vind dat je na een klein jaartje wel een beetje duits moet kunnen spreken/lezen/verstaan.
De TS zegt toch ook nergens dat ze het Duits niet beheerst? Alleen niet in de mate waarin haar klasgenoten het beheersen - klasgenoten die al van kleins af aan de taal spreken en ermee zijn opgegroeid.
Ik vind 5 minuutjes meer tijd wel heel weinig hoor. En niet alles is met een woordenboek op te lossen. Begrip van schoolmaterie in een vreemde taal is meer dan een kwestie van woordjes opzoeken waarvan je de betekenis niet weet.