Help, hoe werk een wasmachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Re: Help, hoe werk een wasmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:37

Denk er wel om dat je kleding die je nieuw hebt en die je nog niet eerder hebt gewassen, niet bij de rest gooit! Die kan je het beste even met de hand wassen in een lauwwarm sopje in een emmer. Of even apart in de wasmachine doen met het korte programma (maar dat is minder milieuvriendelijk, dat doe ik zelf eigenlijk alleen maar met bijvoorbeeld grote broeken of truien die moeilijk met de hand te wassen zijn). Anders lopen de kleuren over ;)

Check verder even de labeltjes in de kleren, als je niet zeker bent. Zelf was ik eigenlijk altijd op 40 of zelfs 30 graden, behalve als het om (vies) witgoed gaat. Is minder belastend voor het milieu. Alles meteen uithangen als de was klaar is, anders gaat het stinken en wollen kleding moet je te drogen leggen, niet hangen, anders rekken ze uit.

Succes, en laat even weten of het gelukt is! +:)+

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:38

Ik wou hem op 1 A zetten 40 graden, dus dat heb ik gedaan. Kom ik een halfuur later boven staat er ineens 3 A 40 graden. dus ik schrok me dood meteen uit gezet en opnieuw 1 A 40 graden gedaan, kom ik net boven staat er weer 3 A .. weet iemand wat ik fout heb gedaan? :o

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:44

Misschien springt 'ie gewoon vanzelf naar de volgende fase? Wat staat er beschreven bij 1A, 2A, 3A etc..? een wasmachine doorloopt vanzelf een aantal programmafasen; wassen, antikreuk, spoelen, centrifugeren, etc :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:41

Zwartwitje schreef:
Misschien springt 'ie gewoon vanzelf naar de volgende fase? Wat staat er beschreven bij 1A, 2A, 3A etc..? een wasmachine doorloopt vanzelf een aantal programmafasen; wassen, antikreuk, spoelen, centrifugeren, etc :)

denk idd dat dat het is...
laat je even weten of het gelukt is?

er zijn trouwens hele handige sites met allemaal huishoudtips tips op inet voor als je nog meer zelf moet gaan doen :+ bijv: www.omaweetraad.nl

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:51

Wat ben ik blij dat ik mijn kinderen heb opgevoed met klusjes doen in huis, waaronder de was aanzetten.
Het is heel simpel donker is donker, wit is wit en dan heb je ook nog lichtbont waar alles ingaat wat niet wit is of donker
Handoeken enz horen in de wittewas tenzij ze nieuw zijn :D :D
Rood appart zodat de kleuern mooi blijven (net als geel)
Dan heb je nog voorzichtige was, dit voor mooie truien blouses enz

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:53

Mijn dochter van 14 vroeg van de week of ze een keer haar eigen kleren mocht wassen, ik blij dat ik ja gezegd heb.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:55

marleen_usar schreef:
Mijn dochter van 14 vroeg van de week of ze een keer haar eigen kleren mocht wassen, ik blij dat ik ja gezegd heb.

Gelijk goed leren hoe het moet, hebben ze later profijt van

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:57

Ik zou zeggen doe je moeder een bosje bloemen en een doos chocola, en wees blij dat ze alles voor je doet (of in ieder geval wassen). Het leven is te kort om koppig te zijn en ruzie te hebben. :)

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:01

wat ook een geweldige vinding is zijn de colorcatcherdoekjes. Die kun je kopen bij de supermarkt en zitten in een rood doosje. Wat deze doen is het teveel aan kleurstof wat in het water zit opnemen zodat je was niet verkleurd. Handig voor nieuwe kleding.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:10

Echwel, van jou kan ik ook nog wat leren, ik doe de handdoeken altijd bij de gewone was :D Witte was kan je heel heet wassen, toch? Of doe ik dat ook verkeerd?

Ik heb trouwens ook pas leren wassen (en koken, strijken, etc) toen ik op kamers ging. Mijn moeder was (is) veel te lief en doet alles gewoon altijd maar zelf. Ik heb nog een paar maanden mijn was terug naar mijn ouders meegenomen, we woonden toch in dezelfde straat.. totdat ik op een gegeven moment dacht: what the heck, ik kan dit toch ook gewoon zelf :?
In het begin heb ik weleens kleuren laten overlopen (een natte rode sok op een droog wit laken laten liggen, dat werk) en een wollen trui laten krimpen tot maatje kleuter, dat hoort er allemaal bij, vallen en opstaan.. dat werk :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:29

Zwartwitje ik doe zeker in de zomer de handdoeken nog wel eens heel antiek op 90graden, zodat het echt heel schoon wordt.
Gekleurde handdoeken eerst een paar keer apart wassen op 90graden, dan geven ze niet meer af en kunnen ze gewoon bij de witte was

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:48

Hahahaha ik las jouw titel en ik moest echt even denken aan van de zomer, toen ik als bijbaantje bij iemand moest schoonmaken. :')
Hoe ik de was moest sorteren wist ik wel; witte was bij elkaar, donkere was bij elkaar en gekleurde was (die niet afgaf) bij elkaar.
Wasmachine aan en huppakee. :D

Alleen had ik de wasmachine op véél te lang gezet en ik moest om 12.00 naar huis. Was dus nog lang niet klaar.
Ik dus heel slim op 'pompen' gedrukt zodat al het water er iig uit zou zijn.
Daarna wilde ik de was er uithalen, maar ik kreeg het deurtje niet open :?
Die van ons kan je meteen open trekken, en volgens de meneer (bejaarde meneer) waar ik aan het schoonmaken was, moest ik harder trekken.
Nou, ik met alle macht aan dat deurtje gehangen, PANG deurtje open en compleet uit zijn voegen.. :=
Ik de was zeiknat op het balkon gehangen, tsja wat moest ik anders. :+

Volgende dag werd ik opgebeld of ik alsjeblieft niet wilde gaan wassen, daar zouden ze me even mee helpen.. :')
Bleek dus dat dat deurtje na 10 seconde 'klik' zei en dat het dan heel makkelijk open kon... :+ Maarja ik was er gelijk aan gaan hangen.. :=

Dus ik volg dit topic ook nog wel even verder, kan ik mooi leren hoe een wasmachine wél werkt.. :oo

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:10

Wat een leerzaam topic, ik ben ook een klnus met de wasmachine, dus ik steek aardig wat op :D Handig voor als moederlief me nog een keer het huis uit gooit :')

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:44

[LZP] --> [TV]

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:46

Hahahah, TS, ik zat van de zomer in de zelfde situatie :(:)

Alleen wist ik ook nog eens niet zeker in welk bakje het waspoeder moest, dus hup, heb k het maar tussen de was gegooid!
En toen heel lang de plaatjes bij de knopjes bestudeerd, en maar gewoon wat ingedrukt.

Het is wel goedgekomen :j

Hoe ziet jou was er inmiddels uit?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:35

nou mijn was was klaar, alles zat onder nog onder het sop (mijn kleren dan) en ik snap er nog steeds niks van. Gelukkig gaat het inmiddels wat beter tussen mij en mijn moeder, en ze heeft beloofd het binnekort een keer uit teleggen. Ben 16 en vind het eigelijk best schandalig dat ik niet eens mijn eigen kleren kan wassen...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:08

Kimonoo schreef:
nou mijn was was klaar, alles zat onder nog onder het sop (mijn kleren dan) en ik snap er nog steeds niks van. Gelukkig gaat het inmiddels wat beter tussen mij en mijn moeder, en ze heeft beloofd het binnekort een keer uit teleggen. Ben 16 en vind het eigelijk best schandalig dat ik niet eens mijn eigen kleren kan wassen...

Ik ben 18, ik woon nu op mezelf door een aantal nare gebeurtenissen. Ik kan niet eens mijn eigen was machinaal doen :o ik heb veel handwas, dus dacht ik: doe ik alles maar op de hand! Ik kan wel strijken, heb ik weer een puntje voor :P Zie er gelukkig nog steeds netjes uit, geen hond die kan zien wat er gaande is :)