Spoort het NL rechtssysteem volgens jou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij het NL rechtssysteem goed werken?

Nee
46 (68%)
Ja
21 (31%)
Weet niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 67

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:23

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:24

Wildgirl ook als (in mij geval) de verdachte alles bekend kan het wegens verjaring niet meer mee tellen, dat is bij mu dus gebeurt.
Ik vind dat verjaring in gevallen van moord,verkrachting en andere zedendelicten afgeschaft moet worden.
En heel veel meisjes/vrouwen worden misbruikt en verkarcht.
Incest was een 4 jaar gelden 1 op de3 vrouwen/meisjes(weet niet hoe het nu is)
En dat is een schokkend aantal, helaas rust er nog steeds een taboe op en veel meisjes/vrouwen schamen er zich ook voor.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:25

hittepit_12 schreef:
Ik vind dat verjaring in gevallen van moord,verkrachting en andere zedendelicten afgeschaft moet worden.

Absoluut mee eens.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:25

hittepit_12 schreef:
Wildgirl ook als (in mij geval) de verdachte alles bekend kan het wegens verjaring niet meer mee tellen, dat is bij mu dus gebeurt.
En heel veel meisjes/vrouwen worden misbruikt en verkarcht.
Incest was een 4 jaar gelden 1 op de3 vrouwen/meisjes(weet niet hoe het nu is)
En dat is een schokkend aantal, helaas rust er nog steeds een taboe op en veel meisjes/vrouwen schamen er zich ook voor.

verjaring is in zedenzaken toch zo'n 20 jaar?
edit ook weer 1 van de redenen dat ik wilders stem hihi, die is voor zwaardere straffen :D

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:27

hittepit_12 schreef:
sieppus mijnbiologische vader leeft nog.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik een jaar of drie was.Ik heb nooit contacht met hem gehad en mijn moeder hield de boot af.
Af en toe een beetje losgepeuterd.
Ik heb wel zijn achternaam en wist ook uit welke plaats hij kwam.
Op 29 jarige leeftijd heb ik hem gevonden contact is even redelijk geweest maar nu hoor ik niks meer hij weet wat er gebeurd is maar ja............Hij woont ook al ruim 30 jaar in Belgie trouwens.

Beetje jammer dit allemaal als ik het zo hoor. Jammer genoeg heeft niet iedereen een fijne basis. En dan ook nog niet geloofd worden door je moeder? Als je het hele dossier op wil sturen dan moet je het gewoon doen hoor! Kan ze zien wat voor varken ze heeft aangehaald.
Ik hoop echt dat die vent op een goeie dag zijn gelijke tegen komt!
En het ergste is dat je niet de enige bent die dit heeft, en zijn er zoveel. En er wordt gewonn niks aangedaan, een taakstraf en hoppakee weer de wereld in worden gestuurt. Waar ze zich gelijk weer kunnen vergrijpen aan het eerste beste kindje wat ze tegen komen!
BLEGH

Florale

Re: Spoort het NL rechtssysteem volgens jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:32

Wildgirl in de jaren 80 en 90 zijn er een aantal wets wijziginegen geweest daar heeft het mee te maken.Ik weet niet als er pasgeleden een wijziging is geweest,toen ik aangifte deed was ik 30 en ik was net op tijd een hals jaar later en er was gewoon geen zaak geweest.Het was toen 12 jaar geloof ik.
Maar er liep zoveel door elkaar heen dat het ook voor de rechters moeilijk moet zijn geweest.
Ik heb er in het dorp waar ze wonen(anna paulowna N-H)
dmv bekenden de nodige ruchtbaarheid aan gegeven.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:36

hittepit_12 schreef:
Wildgirl in de jaren 80 en 90 zijn er een aantal wets wijziginegen geweest daar heeft het mee te maken.Ik weet niet als er pasgeleden een wijziging is geweest,toen ik aangifte deed was ik 30 en ik was net op tijd een hals jaar later en er was gewoon geen zaak geweest.Het was toen 12 jaar geloof ik.
Maar er liep zoveel door elkaar heen dat het ook voor de rechters moeilijk moet zijn geweest.
Ik heb er in het dorp waar ze wonen(anna paulowna N-H)
dmv bekenden de nodige ruchtbaarheid aan gegeven.

Citaat:
De termijn is bij aanranding twaalf jaar en bij verkrachting vijftien jaar. Een minderjarige heeft nog meer tijd om aangifte te doen. De verjaringstermijn begint pas te lopen op het moment dat het slachtoffer achttien jaar is geworden. De termijn is vanaf dat moment weer twaalf jaar voor aanranding en vijftien jaar voor verkrachting. Op deze termijnen geldt één uitzondering. Wanneer de aanrander of verkrachter op het moment van het plegen van het delict jonger is dan achttien jaar, dan wordt de verjaringstermijn met de helft bekort. Voor aanranding is de termijn in dat geval zes jaar en voor verkrachting zeveneneenhalf jaar. Gaat het echter in dit uitzonderingsgeval om een minderjarig slachtoffer, dan wordt de leeftijdsgrens waarop de dader in aanmerking komt voor halvering van de verjaringstermijn teruggebracht van achttien naar zestien jaar.

bron: http://seksueel-misbruik.fol.nl/justitie.htm

dit is de huidige standaard volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:40

hittepit_12 schreef:
Het wrange is dat mijn moeder hem geloofd ikzou hem hebben verleid :+ ik was 6 jaar!!
Met mijn moeder heb ik uiteindelijk gebroken die komt er hier niet meer in.
Zij mocht van hem ook niet bij de rechtzaken zijn.
want dan had ze de waarheid gehoord,
af en toe heb ik de neiging om het complete dossier te kopieren en naar haar toe te sturen............
Maar ja wat zal ik bereiken....

wat vreselijk voor je :(:)
natuurlijk kunnen de rechters er niks aan doen... daarom staat er in de titel rechtsSYSTEEM

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:42

Wildgirl heb net in het dossier gekeken, hij is veroordeeld wegens verkrachting vanad 1991 tot 1995,vanaf 1985 is het 1985 is meegenomen in de rechtszaak maar ivm verjaring is hij daar niet voor veroordeeld.
De jaren 1979-1984 hebben helemaal niet meegespeels.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:44

Vivalavida een stukje hierboven heb ik ook geschreven dat het voor de rechters ook moeilijk is, ik val de rechters niet aan.
Maar het rechtssysteem kan kan wel even een grondige poetsbeurt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:48

hittepit_12 schreef:
Vivalavida een stukje hierboven heb ik ook geschreven dat het voor de rechters ook moeilijk is, ik val de rechters niet aan.
Maar het rechtssysteem kan kan wel even een grondige poetsbeurt krijgen.

nee weet ik, dat was iemand anders die zich er boos om maakte dat de rechters vaak de schuld krijgen :)
Ben het helemaal met je eens. Ook de samenwerking tussen politiekorpsen en het helpen verzamelen van bewijs mag van mij een heeeel stuk beter en vernieuwd worden.
Lijkt me interessant hier onderzoek naar te doen hoe dit beter kan!

(misschien moet ik maar een eigen partij beginnen :') )

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:50

De eerste stem heb je binnen!
Zonder gekheid in veel gevallen zal de smanewerking idd beter kunnen.
Ik had het getroffen met de zedenrechercheurs die hebben veel info gegeven geod begeleid en met de juiste mensen in contact gebracht, maar het gaat helaas ook wel eens anders.
Ik vind dat het ook meer uit de taboe sfeer moet komen er moet meer"openheid"komen en dat is erg moeilijk om dat voor elkaar te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:09

Ja heb je echt geluk mee gehad!! In die zaak van mij (geen zeden dan maar bedreigingen diefstal,zwendel en illegale handel) hebben ze echt geen fl*kker er voor gedaan :+
laat staan de communicatie tussen de korpsen... die was echt 0,0 procent .... Ja het bedrijf zat in *ergens* dus ga daar maar naarde politie.. ging je daar helemaal heen, nee doe maar in je woonplaats aangifte!

pffffffff

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:17

En frisse wind zal zeker helpen, vogens mij had het er ook al anders uitgezien als pim fortuyn er nog was geweest.
De mensen hebben voor de politie totaal geen respect meer(niet iedereen natuurlijk)Ik wil niet zeggen dat het in Amerika helemaal goed geregeld is maar de straffen liggen er een stuk hoger.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:24

Ik ben het roerend met jullie eens, de straffen in Nederland (voor met name moord en verkrachting e.d.) zijn naar mijn mening echt veel en véél te laag. De dader krijgt een paar jaar of een luttele taakstraf, en wordt nog eerder vrijgelaten wegens goed gedrag, maar het slachtoffer heeft levenslang..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:42

Sieppus schreef:
verootjoo schreef:
Ik vind het ook best wel soft.
Enig idee waarom marokkanen, arabieren, en andere midden-oostenaars hier compleet losgaan? In hun eigen landen wordt er namelijk absoluut niet gestolen ofzo. Nogal wiedes als je bedenkt dat als 1 iemand het ziet dat je steelt per direct je hand eraf wordt gehakt. Dan denk je nog wel even na.

En al die Nederlandrs dan die hier zitten????
Het gaat er hier niet om om je een buitenlander bent of niet. Als je in Nederland woont ben je een Nederlander!
In hun eigen land wordt er ook wel gestolen hoor, dat gebeurt overal op de wereld. Denk dat je een beetje nationalistisch denkt!

Sja... het is toch echt een feit ;) Kijk de cijfers er maar op na. Het meest wordt er gestolen door arabieren. (marokkanen, turken, midden-oosten)
En ik weet niet of je wel eens in het midden-oosten bent geweest? Bv. Dubai waar ik wel eens kom, en mn vader zit een paar keer per jaar wel in Iran, Saoedi, Oman, Jordanië en meer in die hoek. Dan constateer je dat vanzelf ;)
Als je in NL bent ben je niet per definitie nederlander hoor... Dat ben je pas met een nederlands paspoort. En die krijg je als je in NL bent geboren, of sporadisch als je als asielzoeker komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:11

Met het systeem an sich is weinig mis, zeker vergeleken met landen als amerika of de arabische landen niet.
Waar je over kunt discussieren is de strafmaat... en dat zie ik ook in dit hele topic gebeuren.
Moet ook altijd wel lachen als mensen dan gaan roepen dat de strafmaat in de arabische landen veel hoger is. Klopt ja, maar o wee als er weer eens een nederlander, al dan niet terecht, in ene marokkaanse gevangenis zit.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:14

VivaLaVida schreef:
Ess_Ramona schreef:
Nl is veel te soft.
Mijn vader heeft bij justitie gewerkt, en hij vind/vond de straffen te laag voor de daden die de criminelen maakten.
Verkrachters komen na 4 jaar al vrij, moordenaars na 20 ofzo. Terwijl in verschillende landen kom je nooit meer vrij.

20?? das nog lang hier hoor...
Gemiddeld duurt een levenslange gevangenisstraf in NL 23 jaar...

Een levenslange gevangenisstraf betekent dat je de rest van je leven vast zit!

In Nederland kennen we geen minimumstraffen. Ik vind dat wel goed, hoewel het soms niet eerlijk kan lijken. Maar stel, er staat een minimumstraf van 20 jaar op moord. Een vrouw vermoord haar man. Tijdens het proces blijkt dat ze jarenlang zwaar mishandeld is door die man. Is het dan eerlijk om haar 20 jaar vast te zetten, omdat dat nu eenmaal de minimumstraf is?

Wanneer we lezen in de media dat een verkrachter 1 jaar cel heeft gekregen klinkt dat erg oneerlijk. Echter verstaat het nederlandse strafrecht onder verkrachting ook een ongewenste tongzoen. Als dát er nou bij zou staan, in de media, zou het alweer een stuk minder oneerlijk lijken. Als er een minimumstraf zou staan op verkrachting, van 10 jaar, zou dat betekenen dat je 10 jaar vast moet zitten voor het geven van een ongewenste tongzoen.

De rechter bepaalt hoe hoog de straf moet zijn, aan de hand van alle gegevens en omstandigheden en niet alleen op basis van het misdrijf. En dat vind ik een goed iets, vanwege bovenstaande voorbeelden.

Dus ja, ik sta achter het rechtssysteem.

Oja, een rechtssysteem met een jury lijkt me heel eng en volkomen willekeurig, een beter systeem dan wij hanteren kan ik niet bedenken.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:21

Ik ben van mening dat je als je zo veel kritiek op het Nederlands rechtssysteem hebt je er zelf wat aan moet gaan doen, in plaats van er de hele tijd over gaan lopen zeiken.
Ja er zijn inderdaad zaken waar je gevoel iets anders zegt dan je verstand.
Ik ben van mening dat als jij het systeem dus waardeloos vind solliciteer dan bij justitie en doe er wat aan! Er zijn banen genoeg dus ik zie het probleem niet.
Dan zal je vrij snel tot de conclusie komen dat het toch wel een stuk moeilijker in elkaar zit, wetskennis is meer dan Jip en Janneke taal, als je er geen verstand van hebt moet je je er voor je er over gaat staan zeiken eens wat meer in verdiepen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:24

Wendy schreef:
Met het systeem an sich is weinig mis, zeker vergeleken met landen als amerika of de arabische landen niet.
Waar je over kunt discussieren is de strafmaat... en dat zie ik ook in dit hele topic gebeuren.
Moet ook altijd wel lachen als mensen dan gaan roepen dat de strafmaat in de arabische landen veel hoger is. Klopt ja, maar o wee als er weer eens een nederlander, al dan niet terecht, in ene marokkaanse gevangenis zit.

Neem aan dat je op mij doelt? Ik slaap er geen nacht slechter om hoor, als er een nederlander zo stom is geweest drugs te handelen in Thailand, of met verlopen visum in Amerika zit ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:24

Blon_D schreef:
Ik ben van mening dat je als je zo veel kritiek op het Nederlands rechtssysteem hebt je er zelf wat aan moet gaan doen, in plaats van er de hele tijd over gaan lopen zeiken.
Ja er zijn inderdaad zaken waar je gevoel iets anders zegt dan je verstand.
Ik ben van mening dat als jij het systeem dus waardeloos vind solliciteer dan bij justitie en doe er wat aan! Er zijn banen genoeg dus ik zie het probleem niet.
Dan zal je vrij snel tot de conclusie komen dat het toch wel een stuk moeilijker in elkaar zit, wetskennis is meer dan Jip en Janneke taal, als je er geen verstand van hebt moet je je er voor je er over gaat staan zeiken eens wat meer in verdiepen.

Helaas hebben de mensen die in dit topic 'zeuren' over de mate van straffen niet allemaal een universitaire rechtenstudie en kunnen ze dus best bij het OM solliciteren naar een functie als telefoniste maar of je daar nou veel mee opschiet blon-d........ ;)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:25

verootjoo schreef:
Sja... het is toch echt een feit ;) Kijk de cijfers er maar op na. Het meest wordt er gestolen door arabieren. (marokkanen, turken, midden-oosten)
Heb je daar misschien een site van? Ik ben wel benieuwd nu.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:31

Wildgirl schreef:
Helaas hebben de mensen die in dit topic 'zeuren' over de mate van straffen niet allemaal een universitaire rechtenstudie en kunnen ze dus best bij het OM solliciteren naar een functie als telefoniste maar of je daar nou veel mee opschiet blon-d........ ;)

Je kunt je ook verdiepen in het rechtsysteem zonder een universitaire rechtenstudie. ;)
Op niveau 4 kan je beginnen met juridisch medewerker en daar krijg je toch een flinke dosis van het rechtssysteem voor je kiezen.
Mocht je niveau 4 niet kunnen halen of de studie niet willen volgen kan je je er ook in verdiepen zonder studie je moet alleen wel de motivatie hebben om, als je er zo nodig over wilt zeiken er ook daadwerkelijk wat van te willen weten.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:34

Blon_D schreef:
Je kunt je ook verdiepen in het rechtsysteem zonder een universitaire rechtenstudie. ;)
Op niveau 4 kan je beginnen met juridisch medewerker en daar krijg je toch een flinke dosis van het rechtssysteem voor je kiezen.
Mocht je niveau 4 niet kunnen halen of de studie niet willen volgen kan je je er ook in verdiepen zonder studie je moet alleen wel de motivatie hebben om, als je er zo nodig over wilt zeiken er ook daadwerkelijk wat van te willen weten.
Haha nou maar als juridisch medewerker ga jij ECHT niet meedenken over het rechtssysteem hoor :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:36

Blon_D schreef:

Helaas kan je dat nooit in je eentje voor elkaar boxen even een wetje wijzigen, of je het over de inkoop van een broodje heb denk niet echt dat jij begrijpt hoe dit werkt :j

Ik vind dus ook dat er wel degelijk iets mis is met het Nl rechtsysteem, kijk eens naar de voorbeelden deie genoemd worden en er met een lachtertje vanaf komen.
Ik vidn het niet zo gek dat de meeste mensen gekozen hebben voor de optie dat er iets mis is met het Nl rechtsysteem.
Ik wordt nog zwaarder gestrafd als ik een keer een verkeersovertreding maak dan laatst dat joje die het leuk vond om hier even wat auto's te vernielen in de straat.
Werd gewoon niets mee gedaan.