Ik vind het zo'n onzin dat academische gedoe... Ik heb 6 jaar terug de "gewone" pabo gedaan en voel me er niks minder door. We moeten tenslotte allemaal hetzelfde werk doen. En mochten de academische afgestudeerden meer gaan verdienen hierdoor, dan denk ik dat een school toch eerder kiest voor een sollicitant die de gewone pabo heeft gedaan, simpelweg omdat die minder kosten.
Dat zal dan over 4jaar wel blijken als de eerste lichting is afgestudeerd. Zelf denk ik niet dat de beloning hoger zal zijn maar als je de academische variant doet heb je (in sommige gevallen) twee diploma's dan kan je dus later in je carriere meerdere kanten op. Het concept van de ALBO (Academische lerarenopleiding basisonderwijs) komt voort uit de wens van basisscholen die lerarel willen die net iets 'meer' kunnen en de mogelijk hebben onderzoek te doen naar verschillende methodes.
Liesurt
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-09 15:21
Aanstaande woensdag heb ik eindelijk mijn kennismakinsles bij Hogeschool Domstad! Ik heb er echt zin in! Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik daar ga komen met de tram/bus/trein
Denk dat AngelsDitch wel een punt heeft. Als ik om mijn stagescholen hoor hoe er op de centen gelet moet worden, lijkt het me stug als de vraag naar academische leerkrachten ineens explosief zal stijgen. Eén of twee per school zal wel de norm worden denk ik, om bepaalde taken (bijv. IB? RT? directie?) over te nemen?
Ja als je de academische variant kan je inderdaad ook de taken bijvoorbeeld in de directie gaan doen. Hoe dit veder gaat aanpakken zullen we vanzelf merken. De basisscholen hebben er wel behoefte aan voor zover ik gehoord heb, maar dat zal dan wel weer verschillen.
Vanmorgen ben ik bij de kennismakingsles geweest bij Domstad, was erg leuk!
Iid je hebt ook een minor 'onderzoek van Onderwijs' tijdens de gewone pabo! Ik ben trouwens afgelopen juli afgestudereerd en ben nu juf van 24 kleuters