Als 'fotograaf' een zus hebben die niet kan fotograferen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Re: Als 'fotograaf' een zus hebben die niet kan fotograferen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:55

Dan kom je er pas achter hoe moeilijk je `even` aan een leek uitlegt hoe het eruit zou moeten zien.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:58

Ik herken het probleem helemaal! Als mijn pa foto's gaat maken is het helemaal een ramp, en mijn met zusje kan het er nog mee door. Maar dat vind ik het wel irritant dat ze niet zo fanatiek bezig is. ^^
Zelf stel ik dat altijd al mijn camera van te voren in voor ze. En dan liever de iso iets te hoog dan te laag (voor het geval dat het weer even om slaat). Verder alvast uitleggen wat ik precies wil en welk moment en waar ze moeten staan en blabla.. En toch.. Toch is het 3 keer niets.. :+

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 21:03

Dat is wel jammer dan inderdaad, als je mensen hebt die het wel kunnen maar er niet zo fanatiek mee zijn :j
Maar aan de andere kant, ik weet niet waar je meer aan hebt; een zus die heel lief een half uur/uur wilt staan proberen foto's te maken en waar er (bijna) geen gelukte foto's uitkomen, of iemand die er maar 5/10 minuten zin in heeft, maar wel gelijk goede plaatjes schiet :D

Maar het blijft inderdaad lief van anderen dat ze het in ieder geval doen/proberen... :j

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:05

Heb je ook zeker gelijk in hoor, maar het is zo jammer als je hele familie mooie foto's heeft van zichzelf op/met paard en dan kom jij aan met zo'n foto waar alles scheef is, en op zo'n afschuwelijk moment :P

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 21:12

Jaa dat ken ik, dat is zeker jammer :j
Mijn zus heeft op haar kamer ook een uitvergrote foto van haar en onze fries hangen van 70x100 cm, een actiefoto rijdend op het strand... maar ze begon er vandaag zelf ook wel lachend over hoor:
"Ik denk dat deze foto's van vandaag echt het uitvergroten waard zijn!" (niet dus :n :+ )
Maar dan is het inderdaad jammer dat je niet zo'n soort zelfde foto's van jezelf met je paard hebt ;)

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:16

Haha ja. Toch wel zonde! Misschien een spoed curcus geven aan je zus bij iemand anders? :P Kan ze het leren en weet ze wat je wil.. ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:20

Nobody beats my mother:
Afbeelding

Ze houdt van het inzoomknopje :') terwijl je uitlegt dat ze vooral ff níét moet zoomen :')

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:28

@ Sieltjuh: Valt toch best mee? Je hoofd staat er tenminste nog op ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:28

Sieltjuh schreef:
Nobody beats my mother:

Oooh jawel hoor. :D

Mijn ex: (en dit had zo'n mooie foto kunnen zijn. Hoe kom je er op om te denken dat dit een goede foto is van een paard?)
Afbeelding

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:37

Haha heel herkenbaar :')
Maar nu ik een spiegelreflex heb gaat het al een heel stuk beter. :) ik stel de instellingen in, en ik zeg tegen haar dat ze gewoon zoveel mogelijk moet klikken, dan komt er af en toe best wat leuks uit rollen:
Afbeelding

Maar het is wel jammer idd! Ik weet precies hoe ik Vita op de foto zou zetten of hoe ik het wil, maarja dat krijg je echt niet zomaar uitgelegd.. :n
Springen laat ik trouwens altijd filmen, nou schijnt dat ook heel moeilijk te zijn, dat in en uitzoomen onder het filmen :+, maar dan kun je er zelf wel stills uit halen :)

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:41

Haha ik herken het aardig goed, maar dan met ouders ipv zus :D Ga ik eens lekker op het strand of in het bos rijden, wil ik leuke foto's, nou dat wordt lastig :P Mijn vader ment dus heeft best wat verstand van paarden, mijn moeder rijd heeeel af en toe ook wel eens dus paarden zijn voor haar ook niet geheel vreemd. Of ze zoomen niet in of als ze het doen doen ze het weer te ver inzoomen. Foto nemen als paard niet stil staat of met zijn lipperen staat te klapperen (irritante tik van paard :P ) of als hij dom met zijn oren naar achter staat, ze snappen niet echt dat ik daar geen foto van hoef :P Meestal maken ze niet zo veel foto's (moet ik ook om vragen als ik er veel wil), dus als ze er bijv 15 hebben gemaakt moet ik blij zijn als er 2 of 3 leuk zijn :D Mijn vader is echt van het klikken en niet opletten hoe zijn voorwerp nou eigenlijk in beeld is. Hij heeft laatst een goede spiegelreflex gekocht, voornamelijk omdat hij natuur wilt fotograferen, maar ik hoop dat ie ooit door gaat krijgen hoe ie ons paard leuk op de foto moet zetten.

Edit:
Ik heb zelf trouwens geen verstand van fotograferen. Als ik foto's maak kijk ik voornamelijk alleen naar hoe mijn paard op dat moment staat en kijkt :+

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:44

Ik ben geloof ik als één van de weinige gezegend met een broertje dat het er niet zo slecht vanaf brengt. :D Oké, echte rijfoto's heeft hij geloof ik nog niet gemaakt, maar hij kan wel met mijn materiaal een mooie scherpe foto nemen die qua compo ook nog niet zo mis is. Helaas wil ie niet altijd mee naar paardje.... :P

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:52

Pfffffffffffffffffff... Ik heb een zus die geen foto's kan trekken, en een mama die geen foto's kan trekken.

Mijn zus trekt 100... foto's, maar zijn allemaal even wazig. Ik trek foto's in dezelfde situatie van haar,maar de foto's die ik trek zijn vaak mooi en niet wazig.

Aan mijn mama moet ik dan weer 100 keer uitleggen hoe het fototoestel werkt (is er eentje met een touch screen). Als het haar dan lukt om een foto te nemen, is het er eentje zonder kop, zonder benen, of zonder andere ledematen (zowel paard als ik)...

Ik begrijp het echt niet

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:53

Ik moest wel even lachen om je foto's. Maar kan me je frustraties goed voorstellen. Ik heb gelukkig een man die mooie foto's kan maken.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:59

Ik herken dit wel. Als mijn zusje, me vader of me moeder foto's maakt maken ze er maar heel veel zodat er misschien wat uitkomt. Gelukkig heb ik ook een vriend die veel fotografeert.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:02

Ik heb ook zon vriend. Wil ik wat rijfotos en ja dat krijg ik dan ook. Alleen niet zoals ik t wil. Draffotos bijv. Dan krijg je dus dat er nog net een kont van t peerd opstaat of heel charmant als je net staat. Maar ja hij bedoelt t goed. En gewone standfotos kan hij dan weer wel.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:42

Hahaha, ik moest wel lachen om deze foto's :+ Helemaal in vergelijking met die van jou

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:11

Ik herken het opzich wel hoor :)

Maar ik heb een heel lief vriendinnetje die al een aantal keer foto's heeft gemaakt en ik moet zeggen, voor iemand die geen verstand heeft van paarden en ook niet van fotografie doet ze het erg goed :D

(Zie mijn profiel, foto's van Carly en Gerlinde oa )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:17

Hier meld zich nog zo iemand... :=

Mn moeder kan dus never geen foto'smaken, 1 vd 80 is gelukt dan, nouja, gelukt... :=

Of paard is alweer geland bij de sprong, of is niet helemaal in beeld, vergeten in te zoomen, enz enz

Die leert het toch nooit :+
Wel jammer maar goed, zal dr een cursus fotografie voor beginners geven voor d'r verjaardag haha :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:09

hehehe, dat heb ik met mijn moeder idd..
die kwam laatst met de opmerking dat ze fotografie eigenlijk ook best intressant vind en best zo'n cursus zou willen doen.
heheheheh jahoor mam tuurlijk.. succes!!

ik heb ook wel eens door haar foto's laten maken maar vervolgens keek ik thuis de foto's terug, stond alleen maar mijn hoofd erop..
ja wat heb ik daar nou aan :P
je komt niet eens zien dat er een paard in de buurt was , laat staan dat ik er er naast stond of op zat :P

nu zeg ik elke keer als ze weer foto's wil maken, dat ze mij EN het paard er HELEMAAL op moet zetten.
krijg je nog geen mooie foto's (idd die beruchte verkeerder momenten) maar dan staan we er iig allebei op ^^

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:20

Kan erger !
Zuslief (zonder paardenverstand) die fotografeert, ze zelf enig vind, en als verrassing er 2 uit heeft laten vergroten (20x30) en ingelijst !!
En dan bedoel ik eeeeecht 1 foto op het absoluut verkeerde drafmoment, en 1 foto compleet tegen de hand. :(
Moet ze toch maar ff laten hangen, misschien dat ze ze volgend jaar vergeten is, en ik iets anders in de lijsten kan doen.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:22

luanova schreef:
Kan erger !
Zuslief (zonder paardenverstand) die fotografeert, ze zelf enig vind, en als verrassing er 2 uit heeft laten vergroten (20x30) en ingelijst !!
En dan bedoel ik eeeeecht 1 foto op het absoluut verkeerde drafmoment, en 1 foto compleet tegen de hand. :(
Moet ze toch maar ff laten hangen, misschien dat ze ze volgend jaar vergeten is, en ik iets anders in de lijsten kan doen.

Dat is helemaal banketstaaf ja :(:) Zit je iedere dag tegen zo'n verschrikkelijke foto aan te kijken!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:25

Herkenbaar probleem! Haha, mijn vader houdt altijd zijn vingers voor de lens alstie een foto maakt. 8-)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:37

Ik heb ongeveer 50 foto's van mezelf in galop.... allemaal op 1 been - het linkerVOORbeen :+

Als je er over na gaat denken is dat ook een kunst - precies op DAT moment steeds afdrukken :D

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:35

Zus in kwestie meldt zich ook maar even. :D

Jullie weten toch wel dat fotograferen héél moeilijk is?
En dat al die gewone foto's doodsaai zijn en het tegenwoordig gaat om de originaliteit? Bovendien hoor ik helemaal niets over de horizon die zo mooi recht is. Jaja *geeft zichzelf een schouderklopje en is mega trots*.. :P
Nee, maar het is inderdaad erg. Je doet zo je best en probeert goed te tellen wanneer het klikmoment moet komen, maar het is 9 van de 10 keer mis. Maarja, ik hou me maar voor: blijven oefenen! Jullie zijn toch ook ooit zo begonnen? :D