ROLLKUR!!! Zagen, zagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

Re: ROLLKUR!!! Zagen, zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:32

dat jou'n filmpje geen rollkur is, en de foto wel. maarre ieder mag zijn of haar eigen mening geven, en dat mag ook hier op bokt!! ik val je niet aan of zo, maar dit is gewoon mijn mening...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:32

ik zie springpaarden die losgewerkt worden(en 1 moment van een dressuur paard)ik zie hier niks verkeerts,het scheeld dat ze deze keer niet anky door het slijk proberen te trekken(omdat het een duits filmpje is)maar deze keer zie je onderandere ludger beerbaum en marcus ening,moet zeggen ik mocht dromen dat ik zo kon sturen als hun!mischien moet deze meneer eens gaan filmen bij de amateurs,daar zie je pas mishandeling voorbij komen!
edit:de meeste paarden die op dat nivo lopen als de paarden in het filmpje zijn geen 4 of 5 jarige paarden meer,dus ze gaan al een poosje mee,dus dat ze kapot gereden worden,vind ik echt een broodje aap,kijk hoe oud bonfire al is!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 20:36

sorry knooopje: maar vind dit toch degelijk dierenmishandeling :oo
Criollo: nee momenten zijn rollkur, iig daar zijn die mensen wel op uit ;) uiteraard niet alles is rollkur

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:48

je mag het persoonlijk best dierenmishandeling vinden!
ik vind een veel te dikke pony laten zitten ook een beetje dierenmishandeling.
edit:zo heeft iedereen zijn mening,maar of het dan ook echt dierenmishandeling is.....
Laatst bijgewerkt door knooopje op 24-01-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 20:49

is het ook ;) maar waarom altijd zwart wit denken?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:51

ow ik had net wat toegevoegd aan mijn berichtje anders stond het er zo zwart wit! :D

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:01

knooopje schreef:
ik zie springpaarden die losgewerkt worden(en 1 moment van een dressuur paard)ik zie hier niks verkeerts,het scheeld dat ze deze keer niet anky door het slijk proberen te trekken(omdat het een duits filmpje is)maar deze keer zie je onderandere ludger beerbaum en marcus ening,moet zeggen ik mocht dromen dat ik zo kon sturen als hun!mischien moet deze meneer eens gaan filmen bij de amateurs,daar zie je pas mishandeling voorbij komen!
edit:de meeste paarden die op dat nivo lopen als de paarden in het filmpje zijn geen 4 of 5 jarige paarden meer,dus ze gaan al een poosje mee,dus dat ze kapot gereden worden,vind ik echt een broodje aap,kijk hoe oud bonfire al is!

Mee eens. :j

Vind het wel erg overdreven allemaal, beetje 'rel schoppen' op het rollkür-gebied.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:18

nou op het punt 2:05 & 3:02 vind ik het er toch behoorlijk dieronvriendelijk uit zien. Rollkur of geen rollkur.. dus als het paard pas met zn hoofd op z'n "borst" loopt is het pas abnormaal? en zagen, wat je veel in het filmpje ziet kan wel gewoon omdat meer mensen dat doen? ik wil niet weten wat voor commentaar iemand zou krijgen die dit zelf was en op bokt bij HAW zou zetten, die zou heel bokt over zich heen krijgen :x en wtf heeft een dikke pony nou met dit te maken.. ja het is allebij triest inderdaad.. maar omdat nou met elkaar te vergelijken :\

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:30

Ben het met MarrieLeen eens. Wat wil je eigenlijk laten zien met dit filmpje? :) Het zijn niet allemaal zulke mooie momenten, maar ik zie over het algemeen wel paarden die redelijk ontspannen lopen. Tja en die paar momenten eruit pikken (steeds dezelfde die herhaald worden).. Ik vind dit een erg subjectief filmpje hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:39

Ga met bovenstaande mee. Overdrijven is ook een kunst.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:42

Ik vind het filmpje eerlijk gezegd ook helemaal niet schokkend. Af en toe zitten er wat mindere momenten in, maar het is makkelijk om daarover te vallen als het de hele tijd herhaald wordt. ;) Ik vind de meeste paarden op zich wel ontspannen lopen. Misschien wat ver achter de loodlijn, maar rollkur en echt trekken en zagen zie ik hier over het algemeen niet hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 06:22

saskiakefie schreef:
KiWiKo schreef:
HIHI Degene die dit Rollkur noemt, moet nog heel, heel veel leren :) :)

nou, sorry ik zie niet zoveel verschil of zo'n ruitertje het doet, of anky ;)
en ik heb me er al in verdiept, maar oow ja jij bent hier de expert, bijna vergeten ;)

saskiakefie schreef:
Jolliegirl schreef:
je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor als KiWiKo iets zegt ;)

wel op de manier hoe ze dat zegt, komt niet echt aardig over he, vind je wel ;)?

Ik vind het niet zo aardig als je bekende ruiters met zo een filmpje in een kwaad daglicht probeerd te zetten en dan zeker met een misleidende titel die niet eens een correcte weergave van de te verwachten beelden geeft.

En inderdaad, misschien moet je voordat je mensen op zo een manier meent te moeten verbranden........ eerst maar eens leren wat nou wat is, waarom, hoe en waarvoor.......

Ik persoonlijk vind het triest dat mensen die helemaal niet weten (blijkt) waar ze het over hebben een topic als dit aanmaken om andere mensen de grond in te boren

Dat er minder frisse stukjes tussen zitten........ klopt!! maar dat soort foto's zou je ook van mij kunnen maken op een vervelend moment

Ik bedoelde het niet onaardig, maar ik word er ondertussen een beetje moe van dat mensen te pas en te onpas maar dingen lopen te schreeuwen en uiteindelijk geen idee hebben waar ze nou eigenlijk over geschreeuwd hebben

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:07

kiwiko, ik lees wel vaker leuke reacties van je, maar deze vind ik wel een hele mooie. ben jalours op de manier hoe je het kunt verwoorden. ik wou dat ik het zo kon!! helaas kan ik het niet zo mooi.
ben het helemaal met je reactie eens.

ps: wat een leuk profiel heb je....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:24

.... pfffff.....

ik zie springpaarden die los gemaakt worden
paarden die gegymnastiseerd worden
in de inrijbak ..

dus paarden die niet moegereden kunnen/mogen worden
paarden die in een korte tijd op temperatuur en los moeten zijn
en dan nog genoeg energie moeten hebben voor een top prestatie

geen zaterdag middag lesje ..waar je drie kwartier losrijd
en je pony/paard 3 x een sprongetje laat maken

paarden die zo te zien aan een aantal bekende gezichten
dadelijk een parcoursje gaan lopen van MINIMAAL 120

paarden die in dat parcoursje kopje der op hebben
en LOS MOETEN ZIJN OM BLESSURES TE VOORKOMEN

met stijve rug (of welke dan ook) is springen op dat niveau
daar waar de ruiter bepaald wat er gebeurd (onder
de 120 is het nog meestal de pony of paard zelf )

ja sommige momenten zijn een momentopname
van net te diep of even goed buigen op rechts of links
en die worden herhaald en herhaald en herhaald ..
te weinig film materiaal zeker :+

geen afgebonden paarden , geen echt gekke dingen
maar ff rekke strekke en weer los , iig geen rolkur

deze mensen kennen hun paarden goed genoeg om te weten
dat ze even die ene spier rechts in de rug net iets meer
moeten opstrekken om zo meteen in het parcours
geen blesssures op te lopen

en ja sommige momenten kunnen dan dieronvriendelijk lijken
maar er word er niet een ronden lang met de kin op de borst gereden
ff een paar seconden meer rekke strekke in de lengte
(en met neus over de vloer strek je andere rug spier als even
met neus op borst of neusje naar rechter voet / linker voet

er zijn zelfs nh mensen die voor dat ze er op gaan
paard even neus naar singel rechts neus naar singel links
neus tussen de benen , benen oppakken even rekken strekken naar voren en
naar achteren en daarna opstappen en weg rijden

zelf noem ik dat de zeeeeeeeer verkorte inrij sessie
en ben er nog niet over uit of dat luiheid vd mens is
of uit diervriendelijkheid , doe het iig zelf niet
maar ja dat word ook geen rolkur genoemd en is zeker
niet vriendelijker dan wat je nu op dit filmpje ziet

al met al zie je paar momenten , en sommige met behulp van slof
en dat zal dan vast wel een heeeele goede reden hebben :j

dit zijn geen (jonge) paardjes die over een hindernis gaan waar
ze in stap nog overheen kunnen stappen ...
dit zijn atleten ..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:28

nickyu schreef:
.... pfffff.....

ik zie springpaarden die los gemaakt worden
paarden die gegymnastiseerd worden
in de inrijbak ..

dus paarden die niet moegereden kunnen/mogen worden
paarden die in een korte tijd op temperatuur en los moeten zijn
en dan nog genoeg energie moeten hebben voor een top prestatie

geen zaterdag middag lesje ..waar je drie kwartier losrijd
en je pony/paard 3 x een sprongetje laat maken

paarden die zo te zien aan een aantal bekende gezichten
dadelijk een parcoursje gaan lopen van MINIMAAL 120

paarden die in dat parcoursje kopje der op hebben
en LOS MOETEN ZIJN OM BLESSURES TE VOORKOMEN

met stijve rug (of welke dan ook) is springen op dat niveau
daar waar de ruiter bepaald wat er gebeurd (onder
de 120 is het nog meestal de pony of paard zelf )

ja sommige momenten zijn een momentopname
van net te diep of even goed buigen op rechts of links
en die worden herhaald en herhaald en herhaald ..
te weinig film materiaal zeker :+

geen afgebonden paarden , geen echt gekke dingen
maar ff rekke strekke en weer los , iig geen rolkur

Dat diep lopen boeit me niet (het is trouwens geen rollkur), eerder de manier waarop het gebeurt. De eerste sec van het filmpje (0,09) vind ik er helemaal niet vriendelijk uitzien. Een heel inwerkende hand. Ook op andere momenten gebeurt er flink wat plukwerk.
Als je op bokt zo een filmpje zet, krijg je iedereen en terecht op je nek.
En ik heb met eigen ogen gezien dat die topruiters en hun grooms niet altijd even vriendelijk met hun paarden omgaan hoor :) In de boekjes geven ze interviews over hun band met dat paard, maar in realiteit ...
Citaat:
deze mensen kennen hun paarden goed genoeg om te weten
dat ze even die ene spier rechts in de rug net iets meer
moeten opstrekken om zo meteen in het parcours
geen blesssures op te lopen
en ja sommige momenten kunnen dan dieronvriendelijk lijken
maar er word er niet een ronden lang met de kin op de borst gereden
ff een paar seconden meer rekke strekke in de lengte
(en met neus over de vloer strek je andere rug spier als even
met neus op borst of neusje naar rechter voet / linker voet

idd, zo een parcours is zwaar. Ik dacht dat ik Marcus Ehning zag, wat hij doet op een parcours is klasse. Met Sandra Boy is het altijd mooi om te kijken.

Citaat:
er zijn zelfs nh mensen die voor dat ze er op gaan
paard even neus naar singel rechts neus naar singel links
neus tussen de benen , benen oppakken even rekken strekken naar voren en
naar achteren en daarna opstappen en weg rijden

zelf noem ik dat de zeeeeeeeer verkorte inrij sessie
en ben er nog niet over uit of dat luiheid vd mens is
of uit diervriendelijkheid , doe het iig zelf niet
maar ja dat word ook geen rolkur genoemd en is zeker
niet vriendelijker dan wat je nu op dit filmpje ziet

ik heb echt geen flauw idee hoe je opeens met de vinger naar de nh-mensen moet wijzen :)
volgens mij bedoel je de laterale flex of one rein stop. Dat is een heel vriendelijke stopwijze en wordt altijd eens gecontroleerd voor je vertrekt. Het is een suggestie. Je VRAAGT (niet plukt) je paard dmv je hand over de teugel te strijken zijn hoofd naar je voet te brengen als je erop zit. Dus niet als je ernaast staat zoals jij zegt. Dat kan ook, maar heeft minder nut. Neus tussen benen heb ik nog never van gehoord, of bedoel je die ene oefening waar dat je dat doet met een wortel? En idd, daarna stappen we op en rijden we. Maar dat wil toch niet zeggen dat nh paarden geen opwarming krijgen :) Ik vind dit maar een zwak argument.

Citaat:
al met al zie je paar momenten , en sommige met behulp van slof
en dat zal dan vast wel een heeeele goede reden hebben :j

ik heb 1 paard gezien met strakke slof (1.16) om het paard dieper te krijgen. En ik dacht altijd dat dit niet de bedoeling van een slof was :) maar blijkbaar mogen topruiters dit wel
Citaat:
dit zijn geen (jonge) paardjes die over een hindernis gaan waar
ze in stap nog overheen kunnen stappen ...
dit zijn atleten ..
eens :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:48

magic_lover schreef:
ik heb het hele filmpje met 'spanning' zitten wachten op het moment dat ik wat te zien zou krijgen wat op rollkur lijkt....

ik noem dit geen rollkur hoor :n
dit noem ik gewoon paard wat achter de loodlijn, iets ronder instellen, gymnastiseren en los maken. oke de een wat lomper dan de ander misschien maar ik kan geen rollkur vinden :n

als het paard met zijn hoofd horizontaal loopt en met zijn neus aan zijn borst, dát noem ik rollkur....

Helemaal mee eens.

(offtopic, ik herken het nummer van iets, kan het toevallig cold case zijn ofzo?)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:01

Citaat:
ik heb echt geen flauw idee hoe je opeens met de vinger naar de nh-mensen moet wijzen
volgens mij bedoel je de laterale flex of one rein stop. Dat is een heel vriendelijke stopwijze en wordt altijd eens gecontroleerd voor je vertrekt. Het is een suggestie. Je VRAAGT (niet plukt) je paard dmv je hand over de teugel te strijken zijn hoofd naar je voet te brengen als je erop zit. Dus niet als je ernaast staat zoals jij zegt. Dat kan ook, maar heeft minder nut. Neus tussen benen heb ik nog never van gehoord, of bedoel je die ene oefening waar dat je dat doet met een wortel? En idd, daarna stappen we op en rijden we. Maar dat wil toch niet zeggen dat nh paarden geen opwarming krijgen Ik vind dit maar een zwak argument.

UHHHH nee dus , de one rein stop , het vragen naar een teen ed bedoel ik dus niet
ik bedoel daadwerkelijk hoofd beetpakken naar singel trekken

been bakken en naar hoog boven trekken en naar achteren

soort of met wat ze tijdens paarden massage leren
alleen word het warmen vd spieren dan meestal even vergeten :+

en probeer er mee te zeggen dat dat dus overal gebeurt
niet alleen bij de topatleten

en nee praat het dus ook zeker niet goed

en ja .. er zijn idd mindere momenten te zien in het filmpje
maar dat had ik al gezegd :D
al met al zie je vooral ontspannen paarden lopen en weinig ruk en pluk werk

zou zeggen ga eens bij een lokale (lagere klasse) wedstrijd kijken op het inrij terrein
dan schrik je pas ...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:07

Jeetje, steeds dezelfde paarden en momenten komen voorbij. Duidelijk op 2 concoursen gefilmd en meer niet?
1 x te strak slofgebruik en ja, regelmatig wat streng inwerkende handen. Zag zelfs een stukje voorbij komen dat ik echt dacht van wat moet dat hiertussen? paard liep keurig op loodlijn en er werd wat in het mondje gewerkt omdat het dier nogal kijkerig was maar wel langs het publiek gereden diende te worden.

Schrok wel even van de foto die op pagina 1 geplaatst is maar toen ik nog eens keek...volgens mij is het een momentopname en zie je zelfs dat het paard zichzelf even in de borst hapte. Zal wel even jeuk gehad hebben!!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:11

Ik vind het allemaal een beetje stemmingmakerij. Allereerst valt mij op dat dezelfde shots/foto's steeds herhaald worden. Verder zijn de shots zeer kort.

Ik probeer paardvriendelijk en netjes te rijden maar als je een keer komt kijken, zal het je ongetwijfeld lukken om een plaatje te schieten van mijn paard met haar hoofd een keer veel te diep. Ongetwijfeld mijn beperkte rijkunst, maar ja, ze duikt weleens een keer. Moet ik nu ook in zo'n filmpje?

Verder heb ik er totaal geen moeite mee wanneer een ruiter in de warming-up zijn paard met beleid even goed de spieren laat rekken (flexen). Dat doet elke atleet ook.
Zo lang daar geen geweld aan te pas komt...
Ik rek mijn paard ook, en wel door haar een snoepje bij de flanken aan te bieden.
Het is natuurlijk een heel ander verhaal als je een paard eindeloos in zo'n onnatuurlijke houding laat lopen!

Wat je ook van rollkur ed mag vinden, ik vind niet dat je mensen mag afschieten op een fragment van 2 seconden dat tig keer herhaald wordt.

en tenslotte; wat je ook van rollkur mag vinden, correct toegepaste rollkur heeft niets van doen met "zagen,zagen"..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 13:33

KiWiKo schreef:
Ik vind het niet zo aardig als je bekende ruiters met zo een filmpje in een kwaad daglicht probeerd te zetten en dan zeker met een misleidende titel die niet eens een correcte weergave van de te verwachten beelden geeft.

En inderdaad, misschien moet je voordat je mensen op zo een manier meent te moeten verbranden........ eerst maar eens leren wat nou wat is, waarom, hoe en waarvoor.......

Ik persoonlijk vind het triest dat mensen die helemaal niet weten (blijkt) waar ze het over hebben een topic als dit aanmaken om andere mensen de grond in te boren

Dat er minder frisse stukjes tussen zitten........ klopt!! maar dat soort foto's zou je ook van mij kunnen maken op een vervelend moment

Ik bedoelde het niet onaardig, maar ik word er ondertussen een beetje moe van dat mensen te pas en te onpas maar dingen lopen te schreeuwen en uiteindelijk geen idee hebben waar ze nou eigenlijk over geschreeuwd hebben

oke, ergens heb je wel gelijk. Het meeste is geen rollkur, heb ook niet echt goed nagedacht wat voor onderwerp ik het topic gaf.
Was gewoon even boos toen ik dat filmpje zag :)
En hoezo bekende ruiters?

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:05

KiWiKo schreef:

Hier ga ik helemaal in mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:08

Bij het losrijden rijd ik ook altijd wat lager en ronder..... is dat dan ook 'sielugh'?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:23

Tja, het is mij persoonlijk altijd een raadsel waarom zoveel ruiters zo met de mond van het paard bezig zijn. Maar ik rijd dan ook niet in de top. Misschien dat dit daarvoor nodig is? ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:19

lautje76 schreef:
Tja, het is mij persoonlijk altijd een raadsel waarom zoveel ruiters zo met de mond van het paard bezig zijn. Maar ik rijd dan ook niet in de top. Misschien dat dit daarvoor nodig is? ;)

Kijk die paarden eens! Die zijn zo los in het lichaam waar enig ruiter wat van kan leren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:24

als een dame die een wedstrijd turnen heeft
of een hoogspring wedstrijd
aan het rekken strekken is , een warming up voor de top prestatie
zal dat ook heel erg anders zijn
dan jouw warming up voordat je je bed uit komt of
gaat paardrijden etc

dus ja .. dat heeft er soms zeker mee te maken

verder lopen de meeste paarden zeker los door het lijf (wou dat mijn paard zo los door het lijf was :o )
en soms te diep met een los teugeltje . omdat er op dat moment niet "gedreven"word

verder word er idd "geflexed"
dank je beantsje dat was idd het woord wat ik zocht :D
en veel herhaald .. zoals ik nu ook weer doe :o

het meesta wat je ziet zijn moment opnames
en dus ook niet representatief ..
mijn ettertjes (alle 3 ) duiken ook wel eens als ik te weinig zit op te letten
zeker weten dat je van mij nog een veel erger filmpje kan samen stellen
zeker met van mijn grommende (bitloos gereden) paard
waardoor het lijkt als of ik zijn mond open trek .. doch dit is onmogelijk :Y)