Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
uiteraard niet alles is rollkur
maar waarom altijd zwart wit denken? knooopje schreef:ik zie springpaarden die losgewerkt worden(en 1 moment van een dressuur paard)ik zie hier niks verkeerts,het scheeld dat ze deze keer niet anky door het slijk proberen te trekken(omdat het een duits filmpje is)maar deze keer zie je onderandere ludger beerbaum en marcus ening,moet zeggen ik mocht dromen dat ik zo kon sturen als hun!mischien moet deze meneer eens gaan filmen bij de amateurs,daar zie je pas mishandeling voorbij komen!
edit:de meeste paarden die op dat nivo lopen als de paarden in het filmpje zijn geen 4 of 5 jarige paarden meer,dus ze gaan al een poosje mee,dus dat ze kapot gereden worden,vind ik echt een broodje aap,kijk hoe oud bonfire al is!

en wtf heeft een dikke pony nou met dit te maken.. ja het is allebij triest inderdaad.. maar omdat nou met elkaar te vergelijken
Het zijn niet allemaal zulke mooie momenten, maar ik zie over het algemeen wel paarden die redelijk ontspannen lopen. Tja en die paar momenten eruit pikken (steeds dezelfde die herhaald worden).. Ik vind dit een erg subjectief filmpje hoor. 
Ik vind de meeste paarden op zich wel ontspannen lopen. Misschien wat ver achter de loodlijn, maar rollkur en echt trekken en zagen zie ik hier over het algemeen niet hoor! saskiakefie schreef:KiWiKo schreef:HIHI Degene die dit Rollkur noemt, moet nog heel, heel veel leren![]()
nou, sorry ik zie niet zoveel verschil of zo'n ruitertje het doet, of anky![]()
en ik heb me er al in verdiept, maar oow ja jij bent hier de expert, bijna vergeten
saskiakefie schreef:Jolliegirl schreef:je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor als KiWiKo iets zegt
wel op de manier hoe ze dat zegt, komt niet echt aardig over he, vind je wel?
nickyu schreef:.... pfffff.....
ik zie springpaarden die los gemaakt worden
paarden die gegymnastiseerd worden
in de inrijbak ..
dus paarden die niet moegereden kunnen/mogen worden
paarden die in een korte tijd op temperatuur en los moeten zijn
en dan nog genoeg energie moeten hebben voor een top prestatie
geen zaterdag middag lesje ..waar je drie kwartier losrijd
en je pony/paard 3 x een sprongetje laat maken
paarden die zo te zien aan een aantal bekende gezichten
dadelijk een parcoursje gaan lopen van MINIMAAL 120
paarden die in dat parcoursje kopje der op hebben
en LOS MOETEN ZIJN OM BLESSURES TE VOORKOMEN
met stijve rug (of welke dan ook) is springen op dat niveau
daar waar de ruiter bepaald wat er gebeurd (onder
de 120 is het nog meestal de pony of paard zelf )
ja sommige momenten zijn een momentopname
van net te diep of even goed buigen op rechts of links
en die worden herhaald en herhaald en herhaald ..
te weinig film materiaal zeker![]()
geen afgebonden paarden , geen echt gekke dingen
maar ff rekke strekke en weer los , iig geen rolkur
In de boekjes geven ze interviews over hun band met dat paard, maar in realiteit ...Citaat:deze mensen kennen hun paarden goed genoeg om te weten
dat ze even die ene spier rechts in de rug net iets meer
moeten opstrekken om zo meteen in het parcours
geen blesssures op te lopen
en ja sommige momenten kunnen dan dieronvriendelijk lijken
maar er word er niet een ronden lang met de kin op de borst gereden
ff een paar seconden meer rekke strekke in de lengte
(en met neus over de vloer strek je andere rug spier als even
met neus op borst of neusje naar rechter voet / linker voet
Citaat:er zijn zelfs nh mensen die voor dat ze er op gaan
paard even neus naar singel rechts neus naar singel links
neus tussen de benen , benen oppakken even rekken strekken naar voren en
naar achteren en daarna opstappen en weg rijden
zelf noem ik dat de zeeeeeeeer verkorte inrij sessie
en ben er nog niet over uit of dat luiheid vd mens is
of uit diervriendelijkheid , doe het iig zelf niet
maar ja dat word ook geen rolkur genoemd en is zeker
niet vriendelijker dan wat je nu op dit filmpje ziet

Ik vind dit maar een zwak argument.Citaat:al met al zie je paar momenten , en sommige met behulp van slof
en dat zal dan vast wel een heeeele goede reden hebben
maar blijkbaar mogen topruiters dit weleensCitaat:dit zijn geen (jonge) paardjes die over een hindernis gaan waar
ze in stap nog overheen kunnen stappen ...
dit zijn atleten ..
magic_lover schreef:ik heb het hele filmpje met 'spanning' zitten wachten op het moment dat ik wat te zien zou krijgen wat op rollkur lijkt....
ik noem dit geen rollkur hoor
dit noem ik gewoon paard wat achter de loodlijn, iets ronder instellen, gymnastiseren en los maken. oke de een wat lomper dan de ander misschien maar ik kan geen rollkur vinden
als het paard met zijn hoofd horizontaal loopt en met zijn neus aan zijn borst, dát noem ik rollkur....
Citaat:ik heb echt geen flauw idee hoe je opeens met de vinger naar de nh-mensen moet wijzen
volgens mij bedoel je de laterale flex of one rein stop. Dat is een heel vriendelijke stopwijze en wordt altijd eens gecontroleerd voor je vertrekt. Het is een suggestie. Je VRAAGT (niet plukt) je paard dmv je hand over de teugel te strijken zijn hoofd naar je voet te brengen als je erop zit. Dus niet als je ernaast staat zoals jij zegt. Dat kan ook, maar heeft minder nut. Neus tussen benen heb ik nog never van gehoord, of bedoel je die ene oefening waar dat je dat doet met een wortel? En idd, daarna stappen we op en rijden we. Maar dat wil toch niet zeggen dat nh paarden geen opwarming krijgen Ik vind dit maar een zwak argument.
KiWiKo schreef:Ik vind het niet zo aardig als je bekende ruiters met zo een filmpje in een kwaad daglicht probeerd te zetten en dan zeker met een misleidende titel die niet eens een correcte weergave van de te verwachten beelden geeft.
En inderdaad, misschien moet je voordat je mensen op zo een manier meent te moeten verbranden........ eerst maar eens leren wat nou wat is, waarom, hoe en waarvoor.......
Ik persoonlijk vind het triest dat mensen die helemaal niet weten (blijkt) waar ze het over hebben een topic als dit aanmaken om andere mensen de grond in te boren
Dat er minder frisse stukjes tussen zitten........ klopt!! maar dat soort foto's zou je ook van mij kunnen maken op een vervelend moment
Ik bedoelde het niet onaardig, maar ik word er ondertussen een beetje moe van dat mensen te pas en te onpas maar dingen lopen te schreeuwen en uiteindelijk geen idee hebben waar ze nou eigenlijk over geschreeuwd hebben

KiWiKo schreef:Ik vind het niet zo aardig als je bekende ruiters met zo een filmpje in een kwaad daglicht probeerd te zetten en dan zeker met een misleidende titel die niet eens een correcte weergave van de te verwachten beelden geeft.
En inderdaad, misschien moet je voordat je mensen op zo een manier meent te moeten verbranden........ eerst maar eens leren wat nou wat is, waarom, hoe en waarvoor.......
Ik persoonlijk vind het triest dat mensen die helemaal niet weten (blijkt) waar ze het over hebben een topic als dit aanmaken om andere mensen de grond in te boren
Dat er minder frisse stukjes tussen zitten........ klopt!! maar dat soort foto's zou je ook van mij kunnen maken op een vervelend moment
Ik bedoelde het niet onaardig, maar ik word er ondertussen een beetje moe van dat mensen te pas en te onpas maar dingen lopen te schreeuwen en uiteindelijk geen idee hebben waar ze nou eigenlijk over geschreeuwd hebben
)