[ENQ] Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:10

Ik doe zelf de lerarenopleiding geschiedenis, maar mijn engels is bagger dus ik zou ook niet zo snel in het engels les kunnen geven.
Toch vind ik het een goed initiatief, mijn oude middelbare school had ook tweetalig onderwijs. Ik denk dat ze op scholen de optie moeten openhouden. Zodat ouders en leerlingen zelf kunnen kiezen of ze wel of niet in het engels les willen. Ik zou het zeker niet verplichten, onze eigen taal is voor mij toch ook erg belangrijk.

Loose

Re: [ENQ] Engels moet verplicht worden op HAVO/VWO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:13

We wonen hier in Nederland dus ik vind dat de lessen ook gewoon in het Nederlands moeten. Anders krijg je straks ook dat mensen allerlei termen wel in het Engels weten en niet meer in het Nederlands. Ik vind dat als je het wilt beter naar tweetalig onderwijs kan. Les krijgen in een andere taal is echt niet voor iedereen weggelegd. Mensen die slecht zijn in taal maar juist wel goed in exacte vakken zouden het hierdoor onnogig moeilijk krijgen doordat ze de uitleg gewoon niet snappen in het Engels.

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:42

Absoluut niet! Ik ben niet erg goed in Engels en dat zou voor mij betekenen dat ik de helft van de stof niet mee krijg omdat ik het gewoon niet kan verstaan.
Zoals Loose al zei, we leven hier in nederland en niet in engeland.
Ik begrijp dat het een belangrijke taal is, maar om nou alle lessen in het engels te gaan doen? Nee, daar ben ik zeker niet mee eens! :n

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:57

Het belangrijkste argument hiertegen is m.i. al gegeven: je benadeelt mensen die moeite hebben met Engels, door ook andere vakken voor hen moeilijker te maken. Degenen die dit wel zien zitten, kunnen zelf kiezen voor TTO.

Een ander argument tegen, vind ik dat het erg moeilijk is voor docenten. Wat Martina eigenlijk al zegt dus, je moet er toch niet aan denken dat jij altijd super was in wiskunde, daar les in wilt gaan geven, en dat dan ineens verplicht in het Engels moet doen? Als je dat had gewild, was je wel Engels gaan geven, denk ik zo. ;) Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor het Engels van de leerlingen als ze vooral in contact komen met het steenkolen-Engels waar het bij veel docenten toch op zou uitdraaien.

Wel denk ik dat het goed zou zijn als er meer geïntegreerd werd tussen verschillende vakken. Dus bijv in andere vakken wel eens Engelse filmpjes laten zien, en bij Engels debatteren over onderwerpen uit andere vakken. Op sommige scholen gebeurt dat al, en dat vind ik wel goed.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:59

Nee. De meeste Nederlanders hebben al genoeg problemen met Nederlands zelf. Ik vind ook niet dat je je eigen taal moet kwijt raken, ik vind dat er op middelbare scholen genoeg aandacht aan engels word gegeven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:24

Nimue schreef:
je moet er toch niet aan denken dat jij altijd super was in wiskunde, daar les in wilt gaan geven, en dat dan ineens verplicht in het Engels moet doen? Als je dat had gewild, was je wel Engels gaan geven, denk ik zo. ;)

Als je super bent in Wiskunde, en je wilt daar in door, dan zul je sowieso goed Engels moeten kunnen lezen. Veel exacte studies hebben de lesstof grotendeels in het Engels...

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 09:33

mijn eigen mening: Het gaat toch om de kwaliteit van het lesgeven, wat overgebracht moet worden. Dit gebeurt in het Nederlands vaak nog nieteens goed, laat staan in het engels.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:41

Engels is voor mij al moeilijk genoeg(dyslextie). Ik sta nu nog maar net voldoende, als ik nu ineens andere vakken in het engels ga krijgen ga ik gelijk naar een andere school. Ook aangezien mijn engelse docente net zo goed engels kan praten als mijn broertje van 12 heeft extra lessen ook geen zin.

Als mensen zo nodig 2 talig onderwijs willen gaan ze maar naar zo'n speciale school. Dan heb ik er in iedergeal geen last van.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:00

miss_lizje schreef:
Engels is voor mij al moeilijk genoeg(dyslextie). Ik sta nu nog maar net voldoende, als ik nu ineens andere vakken in het engels ga krijgen ga ik gelijk naar een andere school. Ook aangezien mijn engelse docente net zo goed engels kan praten als mijn broertje van 12 heeft extra lessen ook geen zin.

Als mensen zo nodig 2 talig onderwijs willen gaan ze maar naar zo'n speciale school. Dan heb ik er in iedergeal geen last van.

Heb je wel gelijk in, maar toen ik naar de middelbare ging is er mij nergens informatie gegeven over tweetalig onderwijs. Dus misschien moeten ze het ook wel een stuk meer promoten, dat zou ook al veel meer schelen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:24

er zijn TTO scholen, en daar kan je dan heen gaan, ik ben wel voor om frans in het frans te geven, enz. dat gebeurd niet overal.
opzich is het niet verkeerd, maar het werkt niet voor iedereen. als je heel weinig engels op de basisschool hebt gekregen kan je dat echt nog niet volgen..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:26

Ikzelf kan het wel goed, maar als het nou wiskunde was daar ben ik dus heel slecht in, en ik neem aan dat er ook wel wat mensen zijn die slecht zijn in engels. Dus nee ik ben daartegen. Wel vind ik dat je voor havo/vwo een soort 'toets' moet doen , wellicht eerder of een 'reisje naar engeland' om te kijken of je ieder geval kan praten met elkaar, voor de rest moet het eigen keuze blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:35

Niet alle vakken moeten in het Engels, maar het niveau moet wel veel hoger worden!
Ik had altijd een 8 voor engels op de middelbare school (VWO), maar nu op de universiteit heb ik het echt moeilijk met de engelse teksten. Heel veel mensen lopen daardoor tegen problemen aan, ik was dan in elk geval op de middelbare school nog redelijk goed maar mensen die een 5 stonden voor engels hebben echt enorm veel moeite om bij te blijven.
Voorbeeld: Vat maar eens een Engelse wetenschappelijke tekst van 100 pagina's samen naar maximaal 5 kantjes, dat soort opdrachten moeten wij in drie dagen af hebben. Zonder goed Engels lukt je dat dus niet, of in elk geval heb je dan geen voldoende.
Dat kan je voorkomen door meer of in elk geval moeilijker Engels te geven op de middelbare school. De teksten die nu voor het eindexamen VWO6 worden gebruikt zijn echt belachelijk simpel. Als er Engels wordt gegeven op hoger niveau dan is de overstap naar de universiteit wat minder groot. Het is echt zonde dat je nu mensen uit ziet vallen omdat hun engels te slecht is.

Edit: Ik vind het wel raar dat veel mensen het argument geven "ik wil dat niet want ik ben slecht in Engels". Door meer en betere engelse les te krijgen wordt je er vanzelf beter in. Als je meer oefent leer je ook sneller. (Dan ga ik er wel van uit dat er door de docenten normaal engels wordt gesproken)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:55

Wendy schreef:
Nimue schreef:
je moet er toch niet aan denken dat jij altijd super was in wiskunde, daar les in wilt gaan geven, en dat dan ineens verplicht in het Engels moet doen? Als je dat had gewild, was je wel Engels gaan geven, denk ik zo. ;)

Als je super bent in Wiskunde, en je wilt daar in door, dan zul je sowieso goed Engels moeten kunnen lezen. Veel exacte studies hebben de lesstof grotendeels in het Engels...

De HBO-opleiding tot tweedegraads docent wiskunde niet, voor zover ik weet. Sowieso is een boek kunnen lezen in het Engels wel eventjes iets anders dan zelf in het Engels les kunnen geven - en dan ook nog in zulk goed Engels dat je leerlingen er wat van opsteken (zowel over jouw vak als van je Engels). Neem maar van mij aan dat dat een niveau is waar de meeste docenten niet op zitten. Zelfs de meeste docenten Engels geven niet heel de les in het Engels. Deels omdat dat zelfs voor hun vermoeiend is, en deels omdat de leerlingen bepaalde dingen gewoon moeilijker oppikken als ze niet in het Nederlands worden uitgelegd.

Brigitta, de reden dat het Engels op in vwo6 op een bepaald niveau zit, is dat dat het niveau is van de meeste leerlingen. Dat jij er zo goed in was is fijn voor jou, maar voor een groot deel van de leerlingen is dit het hoogst haalbare niveau in de tijd die er op de middelbare school voor staat (bijv. 6 jaar lang 3 uur per week). Je kunt dan het niveau als docent wel omhoog halen, maar als je leerlingen er dan helemaal niks meer van snappen, werkt dat alleen maar averechts want dan leren ze er nog veel minder van en komt hun eindniveau dus nog lager uit. Wil je het niveau echt verhogen, dan zal het lesrooster of de manier van lesgeven aangepast moeten worden, en dat is erg bewerkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:28

Citaat:
[***], de reden dat het Engels op in vwo6 op een bepaald niveau zit, is dat dat het niveau is van de meeste leerlingen. Dat jij er zo goed in was is fijn voor jou, maar voor een groot deel van de leerlingen is dit het hoogst haalbare niveau in de tijd die er op de middelbare school voor staat (bijv. 6 jaar lang 3 uur per week). Je kunt dan het niveau als docent wel omhoog halen, maar als je leerlingen er dan helemaal niks meer van snappen, werkt dat alleen maar averechts want dan leren ze er nog veel minder van en komt hun eindniveau dus nog lager uit. Wil je het niveau echt verhogen, dan zal het lesrooster of de manier van lesgeven aangepast moeten worden, en dat is erg bewerkelijk.

Ik snap dat het bewerkelijk is om het rooster of de manier van lesgeven aan te passen, maar het is ook zonde als mensen stoppen op de universiteit met enkel als reden dat hun Engels te slecht is ;)
Bovendien vertelde mijn (al oudere) leraar Engels dat hij nu op VWO-niveau de teksten gebruikt die vroeger op de HAVO werden gebruikt omdat het niveau zo omlaag is gegaan. Als mensen het 20 jaar geleden op het VWO wel konden en nu niet meer, dat is toch raar. Of zijn we collectief dommer geworden :+
Het lijkt mij dus hoog tijd om het niveau op te krikken! Of om mensen met een onvoldoende voor Engels een bijscholingscursus aan te raden als ze naar de universiteit willen. Ik vind het gewoon zo zonde dat mensen afhaken om hun Engels, dat kan gewoon nooit de bedoeling zijn, en het niveau op de universiteit omlaag doen lijkt me ook geen goede optie.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:48

Nee.
Dit zal het niveau van de lessen erg omlaag doen! Ik vind dat de inhoud van de lessen tegenwoordig toch al niet boeiend is en vooral goede leraren zijn schaars. De helft spreekt zelf nog niet eens fatsoenlijk Engels.
Daarnaast; 95 % van de leerlingen kunnen nog niet eens fatsoenlijk ABN praten en een goede Nederlands brief schrijven (waaronder ik).
En nog een argument:
De stof is vaak voor leerlingen al erg moeilijk (ik praat over VWO) en wordt in het Nederlands al niet begrepen, in het Engels dan al helemaal niet.
En mijn laatste argument:
Waar gaat het heen jongens? Kunnen we niet gewoon onze eigen cultuur en taal behouden? Ik snap dat Engels een wereldtaal is, maar de amerikanisering gaat mij zo te ver hoor.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:02

Ik ben het niet met de stelling eens. Ten eerste zijn we hier in Nederland, waarom scholing niet gewoon in onze eigen taal?
Verder is het naast dat het lastig is voor veel leraren, ook voor sommige leerlingen geen goede oplossing. Ik ben het vwo met gemak doorgekomen, veel hoge cijfers behalve.. juist: engels. Als alles in het engels was geweest, was ik daar misschien veel beter in geweest, alleen had ik dan waarschijnlijk van veel andere vakken niets meer begrepen!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:26

brigitta1987 schreef:
Ik snap dat het bewerkelijk is om het rooster of de manier van lesgeven aan te passen, maar het is ook zonde als mensen stoppen op de universiteit met enkel als reden dat hun Engels te slecht is ;)

Klopt, maar dat is met alle vakken volgens mij zo, die niveaudaling. Dat is een algemeen bekend probleem van het onderwijs. Hoewel ze regelmatig proberen het niveau omhoog te krijgen, werkt dat elke keer alleen maar averechts. Cursusje Engels in de zomer voor de mensen die er echt slecht in zijn lijkt me een beter idee - of niet perse beter, maar wel beter werken, en dan zou eventueel op de lange termijn het niveau weer opgepept kunnen worden. Ik denk alleen dat er daarvoor betere manieren zijn dan door de voertaal te veranderen. Dat zal voor veel vakken juist het niveau doen dalen, omdat uitleg in een andere taal altijd moeilijker is dan uitleg in je eigen taal.

Ik vind het bij sommige studies op de uni trouwens ook wel overdreven dat er zoveel in het Engels is. Kijk, als je boeken Engels zijn of je professor is Engels of je hebt medestudenten, soit. Maar je ziet nu vaak dat een Nederlandse prof in steenkolen-Engels les staat te geven aan een groep Nederlandse studenten. Hoe nuttig is dat?

Overigens merk ik zelf het verschil niet zo extreem sinds mijn eigen afstuderen en de huidige stof. Ik ben bijna 10 jaar geleden afgestudeerd, en de teksten die nu gebruikt worden zijn wel een beetje hetzelfde als destijds. Ik heb er nooit last van gehad, van de overstap, maar goed, ik was erg goed in Engels (ben het niet voor niks gaan studeren ;)).

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:50

brigitta1987 schreef:
Edit: Ik vind het wel raar dat veel mensen het argument geven "ik wil dat niet want ik ben slecht in Engels". Door meer en betere engelse les te krijgen wordt je er vanzelf beter in. Als je meer oefent leer je ook sneller. (Dan ga ik er wel van uit dat er door de docenten normaal engels wordt gesproken)

Maar in mijn geval maakt meer of betere engelse les niets uit. Want meerendeel van de toetsen is schriftelijk en ik heb dyslextie. Ook hebben wij een slechte docent die zoals ik eerder heb gezegt net zo goed engels kan praten als mijn broertje van 12. Ook is haar uitleg van gramatica het gewoon voorlezen wat er in het boek staat. Met meer van die lessen schiet ik toch niks mee op! Zoiezo is er in mijn rooster niet echt veel meer plaats voor extra lessen. Ik zit gemiddeld elke dag van het eerste tot het achtste uur op school.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:43

1.Vind jij dat álle vakken(behalve Nederlands natuurlijk) op het HAVO/VWO in het engels moeten worden gegeven?
Waarom niet:
Omdat láng niet alle leerlingen qua engels het niveau hebben dat ze vakken in het engels kunnen volgen, ik doe zelf VWO5 en vind de vakken in het nederlands al té moeilijk. Denk dat je daarmee iig wél het slagingspercentage lekker omlaag krijgt, helaas niet waar men naar streeft in Nederland. En ik vind dat nederland gewoon zn eigen taal moet behouden, anders worden we helemaal zo'n eenheidsworst, moet er niet aandenken, waarvoor hebben we anders een eigen cultuur mét eigen taal?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:19

Ik vind van niet, vind het een beetje onzin. Gewoon engels in de engels les en verder alle lessen gewoon in het nederlands. Wat geeft de les voor meerwaarde om het in het engels te doen?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:23

Nee, ik vind persoonlijk van niet. Hoe belangrijk het is ook dat een mens een beetje fatsoenlijk engels kan spreken, we blijven Nederlands en we mogen onze eigen taal wel een beetje in stand houden. Daarbij komt dat een heleboel vaktermen buiten de standaard woordenschat vallen van een scholier, termen die vaak in vakken als economie of biologie worden gebruikt, dat is gewoon puur onpraktisch en een leraar zal als gevolg meer bezig zijn met het uitleggen van wat een woord betekent dan met de eigenlijke stof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:41

wendietjuhhh schreef:
volgens mij leven we hier in nederland en spreken we hier nederlands. mijn mening is dan ook dat als je graag goed engels wilt leren je maar naar zo'n aparte school moet. als alles in het engels wordt gegeven op het havo dan had ik mijn diploma niet gehaald!

Helaas wordt TTO alleen aangeboden als je citoscore nog een 'stuk hoger' is als gymnasiumscore..
Ik hád het in feite kunnen doen, maar de school waar ik heen ging bood het niet aan

iig vind ik engels de allerbelangrijkste taal die er is... Al het onderwijs TTO zou kunnen, maar dan spreek dalijk niemand meer fatsoenlijk nederlands... Wel vind ik dat er fors meer aandacht aan engels besteed moet worden. Ik vind het achteraf superjammer dat ik geen TTO heb gekozen, want ik kan zonder na te denken een engelse brief schrijven. Maar als ik in het engels moet praten klap ik dicht.. En dat vind ik eigenlijk wel heel jammer. Eigenlijk vind ik dat engels gewoon op de basisschool al een vak moet worden zoals rekenen en taal. En dat er veel meer mogelijkheden moeten komen tot TTO.. imo slaat het nergens op dat dat alleen voor VWO+ is, aangezien een havo'er met aanleg voor talen er net zo goed bij gebaat is. Voor mensen met een wiskundeknobbel (of iig die goed zijn in de exacte vakken) is het idd vrij but...

Maarja, ik zit nu in MBO eerste jaar... En mensen kunnen niet eens 3 zinnen engels schrijven.. Zo bizar slecht. En dat vind ik dan wel weer echt slecht. Aangezien het imo gewoon zoo belangrijk is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:45

miss_lizje schreef:
brigitta1987 schreef:

Maar in mijn geval maakt meer of betere engelse les niets uit. Want meerendeel van de toetsen is schriftelijk en ik heb dyslextie. Ook hebben wij een slechte docent die zoals ik eerder heb gezegt net zo goed engels kan praten als mijn broertje van 12. Ook is haar uitleg van gramatica het gewoon voorlezen wat er in het boek staat. Met meer van die lessen schiet ik toch niks mee op! Zoiezo is er in mijn rooster niet echt veel meer plaats voor extra lessen. Ik zit gemiddeld elke dag van het eerste tot het achtste uur op school.

door engels onderwijs zal het niveau van de docenten ook stijgen - als die dergelijk onderwijs hebben gehad - dus dan heb je niet het probleem dat docenten slecht engels kunnen.

En jij hebt dyslexie, maar zover ik weet heeft dat net zoveel invloed op je nederlands dan op je engels.. Dus dan zou je dalijk evenveel moeite hebben met engels als met nederlands.. Dus dat is niet echt een issue toch?

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:52

Ik ben wel van mening dat er meer aandacht gegeven moet worden aan het engels. In, voor universitaire, vervolgstudies is veel vakliteratuur in het Engels. Echter, alle lessen in het Engels geven ben ik het niet mee eens. Waarom zou het Engels de voorkeur genieten boven de nationale taal, het Nederlands?
Dus, een groter aandeel Engels, meer ook vakspecifiek, maar niet alles in het Engels
(overigens volg ik nu een volledig engelstalige opleiding die erg goed te volgen is met HAVO engels...)

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 01:04

Sodeletuut schreef:
Nee ik vind van niet.
Er is inderdaad een speciaal TTO, en mensen die dat willen kiezen daarvoor. En mensen die
moeite hebben met engels kunnen dan gewoon de lessen in het nederlands volgen. Wel vind
ik dat TTO ook te kiezen moet worden op de HAVO, ik had het zelf erg leuk gevonden, om
lessen in het engels te krijgen, maar doe helaas geen atheneum. Maarja.

Ik ben het dus oneens met je stelling.

ik heb vorig jaar mijn havo tto examen gehaald. Wij waren op onze school de eerste havo tto klas, het kan dus wel. maar het wordt nog maar op een paar scholen gedaan.
Ik vond het wel leuk om in het engels les te krijgen, maar ik vind niet dat dit verplicht moet worden. we wonen ten slotte nog steeds in nederland :P