Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor het Engels van de leerlingen als ze vooral in contact komen met het steenkolen-Engels waar het bij veel docenten toch op zou uitdraaien. Nimue schreef:je moet er toch niet aan denken dat jij altijd super was in wiskunde, daar les in wilt gaan geven, en dat dan ineens verplicht in het Engels moet doen? Als je dat had gewild, was je wel Engels gaan geven, denk ik zo.
miss_lizje schreef:Engels is voor mij al moeilijk genoeg(dyslextie). Ik sta nu nog maar net voldoende, als ik nu ineens andere vakken in het engels ga krijgen ga ik gelijk naar een andere school. Ook aangezien mijn engelse docente net zo goed engels kan praten als mijn broertje van 12 heeft extra lessen ook geen zin.
Als mensen zo nodig 2 talig onderwijs willen gaan ze maar naar zo'n speciale school. Dan heb ik er in iedergeal geen last van.
Wendy schreef:Nimue schreef:je moet er toch niet aan denken dat jij altijd super was in wiskunde, daar les in wilt gaan geven, en dat dan ineens verplicht in het Engels moet doen? Als je dat had gewild, was je wel Engels gaan geven, denk ik zo.
Als je super bent in Wiskunde, en je wilt daar in door, dan zul je sowieso goed Engels moeten kunnen lezen. Veel exacte studies hebben de lesstof grotendeels in het Engels...
Citaat:[***], de reden dat het Engels op in vwo6 op een bepaald niveau zit, is dat dat het niveau is van de meeste leerlingen. Dat jij er zo goed in was is fijn voor jou, maar voor een groot deel van de leerlingen is dit het hoogst haalbare niveau in de tijd die er op de middelbare school voor staat (bijv. 6 jaar lang 3 uur per week). Je kunt dan het niveau als docent wel omhoog halen, maar als je leerlingen er dan helemaal niks meer van snappen, werkt dat alleen maar averechts want dan leren ze er nog veel minder van en komt hun eindniveau dus nog lager uit. Wil je het niveau echt verhogen, dan zal het lesrooster of de manier van lesgeven aangepast moeten worden, en dat is erg bewerkelijk.
brigitta1987 schreef:Ik snap dat het bewerkelijk is om het rooster of de manier van lesgeven aan te passen, maar het is ook zonde als mensen stoppen op de universiteit met enkel als reden dat hun Engels te slecht is
). brigitta1987 schreef:Edit: Ik vind het wel raar dat veel mensen het argument geven "ik wil dat niet want ik ben slecht in Engels". Door meer en betere engelse les te krijgen wordt je er vanzelf beter in. Als je meer oefent leer je ook sneller. (Dan ga ik er wel van uit dat er door de docenten normaal engels wordt gesproken)
wendietjuhhh schreef:volgens mij leven we hier in nederland en spreken we hier nederlands. mijn mening is dan ook dat als je graag goed engels wilt leren je maar naar zo'n aparte school moet. als alles in het engels wordt gegeven op het havo dan had ik mijn diploma niet gehaald!
miss_lizje schreef:brigitta1987 schreef:Edit: Ik vind het wel raar dat veel mensen het argument geven "ik wil dat niet want ik ben slecht in Engels". Door meer en betere engelse les te krijgen wordt je er vanzelf beter in. Als je meer oefent leer je ook sneller. (Dan ga ik er wel van uit dat er door de docenten normaal engels wordt gesproken)
Maar in mijn geval maakt meer of betere engelse les niets uit. Want meerendeel van de toetsen is schriftelijk en ik heb dyslextie. Ook hebben wij een slechte docent die zoals ik eerder heb gezegt net zo goed engels kan praten als mijn broertje van 12. Ook is haar uitleg van gramatica het gewoon voorlezen wat er in het boek staat. Met meer van die lessen schiet ik toch niks mee op! Zoiezo is er in mijn rooster niet echt veel meer plaats voor extra lessen. Ik zit gemiddeld elke dag van het eerste tot het achtste uur op school.

Sodeletuut schreef:Nee ik vind van niet.
Er is inderdaad een speciaal TTO, en mensen die dat willen kiezen daarvoor. En mensen die
moeite hebben met engels kunnen dan gewoon de lessen in het nederlands volgen. Wel vind
ik dat TTO ook te kiezen moet worden op de HAVO, ik had het zelf erg leuk gevonden, om
lessen in het engels te krijgen, maar doe helaas geen atheneum. Maarja.
Ik ben het dus oneens met je stelling.