Opknaphuis of bouwval gekocht? Heb je informatie voor mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:05

Silviabol schreef:
wij hoefden geen butget te overleggen met de rabobank :n wij kunnen elke willekeurige (bouw)bon declareren :j

Konden/kunnen wij ook. Op dit moment zijn we echter toch even flink aan het sparen omdat die rekening bijna leeg was/
Op dit moment heb ik ruim 10.000 weer om te besteden. Dit jaar sparen we even door omdat verbouwen met een herstellend gebroken been niet handig is. ook helpt mijn schoonvader bij mijn schoonzus dus heeft die hier minder tijd.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:28

hee leuk topic, ik meld me ook :
seren schreef:
1. Hoe ben jij aan je huis gekomen? via via, makelaar enz enz. via mijn werkgever die kreeg dit opknappertje aangeboden maar hij zag er te weinig handel in
2. Waarom heb je gekozen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? toen ik de woning zag was ik verkocht
3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren? nee er werd niet te veel voor gevraagd en het paste inclusief bouwdepot in mijn budget
4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom? tot nu toe plusminus 25% boven de koopsom
5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis? het huis is geheel gestript en schoongemaakt, nieuwe cv (er zaten gaskachels in), nieuw dak, nieuwe ramen incl. dubbel glas, nieuwe zolder (is nu beloopbaar was hardboard dus niet beloopbaar), nieuwe douche, nieuwe wc, nieuwe electriciteit, nieuwe tuin oftewel eigenlijk moest alles nieuw, er moet nu nog een nieuwe keuken in
6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen? eerste planning was woonkamer en slaapkamer omdat ik vrij snel moest verhuizen en steeds weer een nieuw project starten als het vorige echt helemaal af was zodat er geen halve klusjes bleven liggen
7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis? verrotte stand-leidingen van de douche en wc
8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen? zelf veel gedaan, moeder veel gedaan en heel veel hulp ingeschakeld (ik werk bij een bouwbedrijf dus dat is een groot voordeel)
9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom? ja zeker! het is wel heel veel werk maar als je ziet hoe mooi het is geworden dan is het elke dag nog steeds leuk om er te wonen
10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info? maak een hele duidelijke planning, vraag offertes op bij diverse leveranciers (speel ze tegen elkaar uit) en maak eerst af waar je mee bezig bent vóórdat je met iets nieuws bezig gaat.

heel veel succes, denk er aan dat een bouwval opknappen veel geld kost en dat het altijd tegenvalt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:54

Wij hebben een opknapper gekocht. Een ex-huurwoning die compleet uitgewoond was.

1. Hoe ben jij aan je huis gekomen? via via, makelaar enz enz. Funda

2. Waarom heb je gekozen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? Het huis stond in de buurt waar wij willen wonen en we hebben geprobeerd door de puinhoop heen te kijken. Niet bewust een opknapper gekocht dus

3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren? Kosten verbouwing bij ons voorgenomen bod opgeteld. Het blijft toch een gok, want een crisis als deze was een jaar geleden niet te voorzien. Ons huis zal dan nu ook minder waard zijn, dan we erin gestopt hebben denk ik.

4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom? We hebben ongeveer 12,5% van de koopsom gebudgetteerd (?) om te verbouwen. Dat was ook de grootte van ons bouwdepot. Achteraf zijn we ongeveer 3000 over budget gegaan en we moeten nog beginnen aan de badkamer. Hoeveel de woning in huidige staat waard is, weet ik nog niet, we gaan laten taxeren als het helemaal af is.

5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis? Alles :D Nieuwe CV installatie + radiatoren en leidingen, nieuwe keuken, muur uitgebroken om een open keuken te realiseren en muur + doorgang dichtgemaakt vanwege die open keuken, plafonds en muren gestuuct, de muren laten sierpleisteren, wc compleet vernieuwd, vloeren leggen, bijkeuken isoleren, compleet nieuwe badkamer in slaapkamer realiseren, ex-badkamer wordt inloopkast en nog allerlei kleine dingen, zoals een nieuw kozijn voor een deur, overal nieuwe inbouwstopcontacten, en natuurlijk het verven en behangen e.d. Tuin aanleggen en tuinschuur moeten ook nog, bedenk ik me nu

6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen? Plan gemaakt, maar het liep, zoals het liep. We waren behoorlijk afhankelijk van onze klusjesman

7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis? het duurde allemaal langer dan verwacht. Ook de kosten dus uiteindelijk. Verder was het huis nóg viezer dan we dachten. Als je eenmaal begint te trekken, kom je er achter hoe vies mensen kunnen zijn :\

8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen? We hebben hulp gehad van een klusjesman en van een stucadoor. Verder natuurlijk van familie enzo. Wat we zelf konden, hebben we zelf gedaan

9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom? Dat weet ik nog niet, als het huis en de plek me aanstaan, zou ik het niet laten omdat het toevallig een opknapper is. Het is nu wel helemaal naar onze wensen en smaak en dat is toch ook wel wat waard.

10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info?
groetjes Vooral blijven lachen :P

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:47

Mikkee schreef:
Verhuis pas als je in je nieuwe huis (goed) kunt douchen. Wij hebben nog maanden in de rotzooi gezeten, maar ik wilde persé dat de badkamer af was voordat we zouden overhuizen ;)

dit heb ik dus niet gedaan omdat ik moest verhuizen omdat ik mijn flatje had verkocht, ik ging bij mijn ouders douchen, en had een zwarte emmer als wc :o achteraf is het wel een heel leuk verhaal, maar toen kon het niet anders en back tot basics is 3 weken lang best te doen :+ (des te meer je geniet van een douche en mooie wc :D )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:08

1. Hoe ben jij aan je huis gekomen? via via, makelaar enz enz.
We hebben heel erg veel gezocht op internet bij verschillende sites, verder zijn we ook egwoon gaan rond rijden en zijn we eerst langs de huisjes gegaan die ons wel aan spraken, daarna pas met de makelaar er langs.

2. Waarom heb je gekozen om een opknaphuis/ bouwval te kopen?
Omdat we anders geen mogelijkheid hadden om een eigen huis te betalen. Bovendien houden wij beiden van oude huizen en zien we het iet zitten om te huren.

3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren?
We hebben heel erg veel huizen en prijzen vergeleken. Bovendien was de binnenkant van het huis al bijna helemaal leeg en daardoor konden we de staat heel erg goed in schatten.

4. Hoe verhouden de opknapkosten zich tot de koopsom?
We doen alles heel erg rustig aan waardoor we nog lang geen eindoordeel kunnen geven. Tot nu toe lijkt alles goed te gaan en kunnen we het er makkelijk uit halen (enzij de huizenprijsen heel erg gaan zakken natuurlijk.

5. Wat moest er allemaal gedaan worden aan het huis?
Het hele huis moet geisoleerd, er moet nog dubbel glas in, de ketel moest vervangen, er moet een keuken in en er moet een badkamer in, alle binnenmuren moeten er in en overal moeten nieuwe vloeren, de voorgevel moet opnieuw geschilderd of kaal en de schouw moet opnieuw opgebouwd worden.

6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen?
Er zat een bruikbare badkamer in dus we zijn er direct in gaan wonen. We merken duidelijk dat het ondanks de rommel een goede keuze is geweest want wehebben nu een hele andere kijk op wat er moet gebeuren en hoe we dat dan doen. Zo hebben we zelfs de indeling al veranderd waardoor we een hele extra slaapkamer kunnen creeren!

7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis?
Eigenlijk niet. Alleen heeft de makelaar tussen de eerste en tweede bezichtiging de trap vervangen en daarvoor het trapgat groter gemaakt. Dat was voor ons een tegenvaller want nu staat de trap in het midden en moeten we de boel weer aan gaan passen terwijl de eerste positie van de trap prima was.

8. Heb je veel zelf in huis gedaan of alles laten doen?
We doen heel erg veel zelf. Alleen de kozijnen en het dubbel glas laten we in principe door een ander doen.

9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom?
Ja, het is geweldig om er iets van te kunnen maken naar jouw eigen inzicht. bovendien heeft zo'n oud pand iets dat je niet in een nieuwe woning vind. En goed opgeknapte oude panden zijn vaak gewoon stukken duurder en dan vaa og niet naar jouw smaak. Bovendien willen we na dit huisje natuurlijk een stap verder gaan en meer grond hebben... we zullen dan om in onze prijsklasse te blijven wel weer een opknaphuis moeten kopen.

10. Heb je nog goede tips? do's en dont's en weet je misschien websites met meer/ interessante info?
kijk ook eens bij veilingen (executieveilingen). Lees dan wel de veilingvoorwaarde goed door!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:42

Seren, ik heb je een pbtje gestuurd over mijn ouders huis, weet niet of die alle informatie online willen, maar zeker een interessant verhaal. Heb evt. ook foto's als je dat leuk vindt.

Ik sta nu zelf ook op het punt om een opknapper te kopen, daarvoor zal ik even een paar vragen beantwoorden.

Zelfs online gevonden, maar gaat wel via makelaar

Het is van de buitenkant een prachthuis om te zien en de locatie is geweldig. De binnenkant heeft alleen veel schade. Alle andere huizen die we gezien hadden waren ook wel leuk, maar bij dit huis kunnen we de negatieve aspecten tenminste veranderen, bij de anderen niet (te klein, dichtbij grote weg, kleine tuin, buren te dichtbij, etc).

3. De koopsom van een huis en de opknapkosten, wanneer wist jij dat er niet veel te veel werd gevraagd voor een bouwval waar nog veel aan moest gebeuren?
Op aanraden van de makelijk hebben we een bod gedaan voor 340.000, maar de vraagprijs is veel hoger (en niet reeel voor de conditie van het huis). Helaas is het een short sale, dat wil zeggen dat de bank van de verkoper het bedrag eerst moet goedkeuren, omdat ze sowieso verlies lopen (de oude eigenaren hebben het huis voor 2 ton meer gekocht toen de markt goed was, maar kunnen nu de hypotheek niet meer betalen). Verder is er ook nog een andere geintereseerd wat de uiteindelijke verkoopprijs flink omhoog kan brengen. Ben erg benieuwd ... ik wil dit huis zoooo graag kopen.

Er is naar schatting 25.000 aan schade, en dan zijn er ook nog een paar dingen die we zelf willen veranderen terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Hopelijk is het voornamelijk cosmetisch; er zitten grote gaten in muren, gaten in de deuren, de wc is finaal doormidden, vloerbedekking is niet te redden, lampen zijn nogal onvoorzichtig van de muur gerukt, deurknoppen meegenomen, badkamer spiegel ligt in gruzelementen, kastje met "aanrecht" in de badkamer is onherstelbaar, bedrading is een zooitje, de schermen rond het dek moeten allemaal vernieuwd worden, de deur bij het dek is doormidden, achterdeur sluit niet, het plafond op de benedenverdieping mist in bepaalde stukken en de rest is in slechte staat, lekkage van ergens boven de keuken, koelkast moet vervangen worden, schade bij de voordeur, alle stopcontacten en schakelaars zijn van de muur getrokken (met dus overal schade aan de muur), deur van de douchecabine is weg, planken in de kasten meegenomen, kastdeuren meegenomen, etc, etc. Helaas is het huis niet winterproof gemaakt en heeft er met de vorst dus overal water in de pijpen gestaan, zonder enige verwarming. De technische inspectie kan dus nog flink tegenvallen.

6. Heb je een plan van aanpak gemaakt van te voren of er zomaar ingevallen en begonnen?
Daar zijn we nu mee bezig. De vloerbedekking zit bijvoorbeeld onder de hondeplas en moet er dus uit voordat we de katten meekunnen nemen, maar het is niet zo handig om eerst de vloerbedekking te vervangen en dan de muren op te knappen en de verven, dus dat moet dan weer eerst gedaan worden, en zo voorts.

Het plan is om zo veel mogelijk zelf te doen en alleen de grote klussen uit te besteden.

9.Zou je ooit nog een keer kiezen om een opknaphuis/ bouwval te kopen? zo ja/ nee waarom?
Dankzij mijn ouders heb ik nog nooit in een huis gewoond wat geen opknapper was. Het zit denk ik in mijn bloed. :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:43

* mijn zus vertelde dat er een huis tekoop stond voor niet veel geld.
Dus zodoende hebben wij contact opgenomen met de makelaar.

*Wij zijn beide van huis uit gewend om vrij te wonen, mijn vriend is veel met auto's bezig dus een garage en wat ruimte was ook niet verkeerd. Wij konden geen huis bekostigen dat af was. Dus vandaar hebben wij voor een huis gekozen waar veel aan gedaan moest worden.
*Wij vonden de vraagprijs aan de hoge kant dus hebben wij een bod uitgebracht. En wij kregen weer een tegenbod. TOen heb ik de uiterste prijs gezegd. En daar zijn ze toen mee akkoord gegaan.
*Wij hebben bij het bieden er goed rekening mee gehouden dat het allemaal wel uit moest komen. Dus vandaar dat ik een uiterste prijs heb gezegd, want er kwamen ook nog verbouwingkosten overheen.
30 % van de hypotheek zijn verbouwingskosten.
*Wat niet? ;) . Wij hebben van binnen alles gesloopt, ook de hokjes en aanbouw buiten hebben wij gesloopt. Wij hebben een garage aangebouwd, en een aanbouw aan het huis van 3 x 12. Verder zijn er overal nieuwe kozijnen+glas ingekomen. Zowel onder als boven. Een nieuw dak is erop gekomen. Dus eigenlijk is alles nieuw, uitgezonderd de voorgevel + zij muren.Wij hebben het huis weer helemaal opnieuw ingedeeld. En alles is er dus nieuw ingekomen het was helemaal kaal van binnen
*Wij hebben bij het aanvragen van de bouwdepot alle sop papier gezet wat er moest worden gebeurd. Daarna hebben wij in ons hoofd een plan van aanpak bedacht. Niet op papier.
In de praktijk kom je er achter dat niet alles verloopt zoals je zelf wilt.Wij hebben op zoveel dingen / materiaal moeten wachten.

7. Tegen welke verassingen/ tegenslagen zijn jullie aangelopen tijdens het opknappen van het huis?
*De vloer , wij dachten dat de houtenbalken van de vloer nog goed zouden zijn. En ik had de inrichting al helemaal in mijn koppie! Ik wou een mooie houtenvloer. Totdat wij de vloer open haalden. De balken waren niet veel meer. Dus toen hebben wij besloten om er beton in te doen, en vloerverwarming en tegels door het hele huis. Dat was finacieel iets wat een tegenslag. Maar ben er nou wel blij mee.
Ook het wachten op materiaal. Wij hebben alles zelf gedaan, en veel via familie geregeld/ besteld. Ze waren zo lief om alles maar aan te bieden. Maar dat is voor mij een les geweest.Wij hebben op het meeste zolang moeten wachten. Kozijnen die voor de zomer al klaar zouden zijn hebben wij in december pas gekregen. Wachten nou nog op scharnieren en bepaalde latjes om het af tekunnen werken. Noem maar op. Ze bedoelen het allemaal heel lief. Maar voor ons niet weer. Ik betaal er liever voor dan heb je nog wat te zeggen

*Alles zelf gedaan.
*nee, wij hadden het geluk dat wij beide nog thuis woonden bij onze ouders. Ik zou dit zowieso nooit doen als wij al een huis hebben. En de tijd die erin gaat zitten viel mij vies tegen. Ik dacht er lichter over. Wij zouden dan eerder kiezen voor nieuwbouw. Dan heb je tenminste niet zoveel werk en tijd van het slopen.
*Er word vaak veel hulp beloofd en aangeboden, maar reken er niet op. Wij hebben vanaf het begin af aan gezegd alle hulp is mooi, maar als het niet komt vinden wij het ook oke! En zoals hier eerder beschreven : blijf lachen .. Haha.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:53

seren schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben heel benieuwd of hier mensen op bokt zitten die een oud huisje hebben gekocht, bewust.
En dan denk ik aan een huis waar bij de verkoop nog veel/ heel veel aan moet gebeuren.
Hierover heb ik een aantal vragen:

gewoon rond rijden met de auto in belgie in de buurt van de grens.

ik wilde koste wat kost de paarden aan huis en dit had meer grond.

in nedelandse begrippen was het een bouwplek met een gratis huis in belgische begrippen zouden ze er dit niet voor geven.

er gaat echt veel geld in zitten om het naar je zin tehebben en er komt meer bij kijken dan je denkt.

nog steeds veel, geen cv alleen hout kachel,enkel glas,geen isolatie (eerst buiten gedaan voor de beesten )

een redelijk plan van aanpak maar een te renoveren huis uit 1948 en dan belgies daar gaan veel kosten in zitten.

relatie uit hahah en nu nog veel te doen

alles zelf met vriend behalve stroom en de riolering.

nee je bent zo door je geld heen en ik moet nog een keer verbouwen om het naar de zin tehebben
neuiwe kozijnen,termopain,nieuw dak en geisoleerd,centrale verwarming,hiuskamer uitbreken enz.

het is echt de ultime relatie test overleef je dit dan kan je samen de wereld aan hahaha ;)

succes

groetjes

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:53

seren schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben heel benieuwd of hier mensen op bokt zitten die een oud huisje hebben gekocht, bewust.
En dan denk ik aan een huis waar bij de verkoop nog veel/ heel veel aan moet gebeuren.
Hierover heb ik een aantal vragen:

Via iemand van Bokt

We hebben altijd al opknappers gehad, dit is wat we wilden een bauernhof

In vergelijking met de prijzen in Nederland is het een koopje ( huis staat in Duitsland) We tellen er nog driekwart van de koopprijs bij om het op te knappen. Het huis is in huidige staat wel bewoonbaar.

nog geen idee we moeten nog beginnen.

Van boven tot beneden isoleren en dubbel glas, de keuken wordt verplaatst naar de voorkant van het huis,
Beneden gaat er een muur uit en komt een een nieuw toilet. Boven kom een doorgang richting de hooizolder hier komt een nieuwe grote slaapkkamer met een hal richting hooizolder. Op zolder komen nog extra dak ramen.
Het is de bedoeling dat de koeienstal uiteindelijk een extra huisje wordt voor loge's
Verder is het schilderen, stuken, vloeren, gordijnen en eventueel behangen.

Alle twee

Nog niet van toepassing.

we gaan het zelf doen, behalve het plaatsen van nieuwe ramen.

Ja, we hadden bij ons vorige huis een antal woningen beken die het het niet waren. Voordat we naar binnen gingen hadden we nog een waarschuwing gekregen van de verkopende makelaar ivm de toestand van het huis.
Uiteindelijk is het een mooi ruim huis geworden meet heel veel licht.

groetjes

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CV73M3NN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WNJDZWK8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-C3QU3G7N.jpg