Leraar scheldt leerlingen uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Re: Leraar scheldt leerlingen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:41

Hmm, bij ons schelden leraren niet zo heel erg. Maar idd soms zijn we best een vervelende klas. Maar het ligt er echt aan bij welke leraar we zitten. Bij een oude leraar daar zijn we altijd stil werken we door durfen we echt niet de les te verstoren. Maar bij de natuurkundeles doet gewoon niemand iets. (het is daar ook gewoon niet interessant en ze houdt geen orde. Terwijl andere leraren dat wel kunnen)

Overigens vind ik schelden niet kunnen. Geef ze dan gewoon een berg strafwerk van het hoofdstuk wat ze moeten maken, dan leren ze er ook nog iets van :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:21

Echt uitschelden is denk ik niet nodig, maar soms halen leerlingen echt het bloed onder nagels vandaan en kan ik mij voorstellen dat een leraar wat minder kieskeurig wordt in zijn taalgebruik.
Laatst bijv. als je iemand 5x hebt gevraagd of hij de klas uit wil gaan (van vriedelijk tot boos), en uiteindelijk tegen hem zeggen op te rotten. Tja en dan issie beledigd dat hij zo aangesproken wordt.

Maar iemand uitschelden tot poedersuiker of zo... dat is in mijn ogen niet goed.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:32

Bij ons is het niet zo heftig, alleen maar wat stemverheffingen. Haha, maar voor de rest begrijp ik je punt. Het mag eigenlijk niet, maar het probleem is, dat de klassen natuurlijk ook steeds vervelender worden en de meeste leraren het niet meer kunnen hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:34

Bij mijn man werkte een leraar 2 weken toen ging het echt niet meer,hij liep naar de auto een een leerling schold hem uit en dat viel zo verkeerd dat hij echt brak op dat moment.
.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:36

Vaak zegt een leerling ook maar ik deed niks hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:26

Ik snap niet waarom een leraar altijd maar poeslief en aardig zou moeten blijven.. Imo pikken ze vaak al meer dan nodig is..

Vind het ook een beetje schijnheilig om te zeggen dat leraren niet mogen schelden, oke, ze moeten het goede voorbeeld geven, maar 9 van de 10 kids loopt continu te schelden, alsof een leraar daar nog iets aan verandert.. :+

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:40

Citaat:
MieLo schreef:
maar als je zoiets weet, waarom word je dan alsnog docent ? (niet naar jou bedoelt ;) )
ik denk dat sommige mensen al wel redelijk kunnen inschatten of het was is, en ik geloof dat je met stage ook nog voor de klas moet staan..

Ik zit nu in de 3e van de opleiding voor docente Biologie. en ik ben ook te soft wat dat betreft, maar om dan gelijk te denken; I k wordt geen docent? niet iedereen is de strenge docent en niet iedereen wil dat. En dat respect afdwingen moet je leren. Ik geef nu 3 2Havo klassen en 1 brugklas les (zonder begeleiding) en het lukt niet altijd, ene keer zijn ze niet te houden. maar met schelden bereik je niet erg veel, streng zijn wel. En okee de leerlingen hebben niet altijd respect, maar zodra ik dan een keer echt boos wordt (niet schelden, gewoon streng optreden), zijn ze wel stil omdat ze weten dat het menens is

Ik vind het niet kunnen als leraren op leerlingen schelden, je hoort jezelf in te houden. Ik loop zelf ook stage in het voorgezet onderwijs ( 2e jaars Geschiedenis). En zoals MieLo zegt, ik ben ook gewoon streng, schelden is echt niet nodig. Ik denk dat de leerlingen mij ook wel eens kunnen schieten aangezien ik, vooral in het begin, overal op duik. Stil is stil en als een iemand praat geef ik direct aan dat ik dat niet wil. Op een gegeven moment hebben ze het wel door en kan je wat makkelijker worden.
Maar ik kan aan de andere kant ook wel begrijpen dat je je soms echt machteloos voelt, je mag niets, en als een leerling dan weigert de klas te verlaten oid kan je eigenlijk niets.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:45

Heel begrijpelijk, ik zou geen leraar willen zijn hoor. Mocht het echt te erg zijn heb je nog een teamleider, directeur enz op school ik denk dat die er meer aan kunnen doen dan bokt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:49

pff dit heb ik ook met een docent van ons, meneer was iets wat overspannen aan het worden en schold ons redelijk vaak uit(als klas).
nu ben ik echt het braafste leerlingetje, en moet zeggen dat ik de rest van de klas reuze mee vond vallen.
maar dat ging(gaat) echt te ver.

naast schelden gaat hij ook nog eens leerlingen in de wangen knijpen als hij ze eruit stuurde...
kijk dat gaat dus echt te ver

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:54

Runn_love_ schreef:
ManonR_ schreef:
Een beter milieu begint bij jezelf. Dat geld hier ook voor! Als je je zelf goed gedraagt gaat écht die leraar niet zomaar lopen schelden hoor!

denk dat ik dan de verkeerde docenten heb getroffen, of de verkeerde school ;(
ik heb een paar docenten dat als de vorige klas erg vervelend is geweest, het op ons wordt afgereageerd. (het moet dan bijvoorbeeld RUSTIG zijn, en twee mensen beginnen fluisterend te overleggen.. dat is dus al een aantal keer genoeg geweest om te beginnen met schelden, maar dat is bij mij op school.)

Zo typisch, de leerlingen hebben het nóóit gedaan......

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:00

Hier wil ik me wel even in mengen... Ik sta zelf voor de klas, ik geef aardrijkskunde op een scholengemeenschap en heb klassen van vmbo tot vwo. Als ik voor de klas sta, probeer ik altijd op mijn taalgebruik te letten en netjes te blijven. Maar topicstarter, dat lukt tegenwoordig echt niet altijd! Het valt me steeds meer op hoe brutaal de kinderen zijn tegenwoordig en hoe weinig respect ze hebben. Dan kan het echt wel gebeuren dat je een keer een iets minder net woord tegen een leerling zegt! Trouwens, negen van de tien keer zijn ze daar toch niet van onder de indruk!
Maar ja, als je ziet hoe de ouders soms zijn is het niet gek dat de kinderen zo worden...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:01

Van mij mogen ze de ouderwetse lijfstraffen van vroeger weer invoeren op scholen. Gewoon met de meetlat erover :j

Wèrkelijk geen doen meer om leraar te zijn.

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:03

Ik vind het echt niet kunnen. Als leraar moet je het goede voorbeeld geven. Bij mij op school is het zo dat de aardige en rustige leraren erg geliefd zijn, en bij hun doet de klas altijd wat ze willen, proefwerken zijn netjes geleerd etc. Terwijl bij scheldende/opgefokte leraren is het altijd een ramp. Als je voor de klas zo tekeer gaat bereik je alleen het averechtse effect: leerlingen schreeuwen terug, of ze gaan expres extra vervelend doen omdat ze je willen uitdagen. Kijken of de leraar weer woest het lokaal uitrent...

Ik begrijp dat het voor leraren heel moeilijk is. Ik zou het nooit kunnen en zal zelf ook nóóit leraar willen worden. Maar met schelden bereik je alleen maar opstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:10

Ik heb er ook last van ;)
Ik zit nu in 2 havo. Met 31 leerlingen in een klas(20 jongens&11meiden)
De jongens hebben het al zover gekregene dat er een docent zwaar overspannen is.
Terwijl ze super aardig is. Maarr ze kon geen orde houden in de klas. En bij sommige docenten zitten ze ook gigantisch te kl*ten.
Elke dag moeten ze weer gele kaart halen }:0 Ook word er veel gescheld in de klas en ook de docenten doen het.

Gelukkig ben ik goed opgevoed door mijn ouders en daar ben ik ook erg blij om. Maar ik zou nooit brutaal wezen tegen een docent en zal ook nooit schelden tegen de docent. Ook ben ik er nooit nog uitgestuurd. Dus volgens de klas ben ik nu een heilig boontje.
maar dat maakt mij niks uit. Hun komen er later wel achter dat ze fout bezig zijn geweest en dat ze dan straf krijgen.
En dan ik alleen maar lachen :P

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:12

Het is heel makkelijk praten om te zeggen dat het niet mag En je kunt heel streng zijn. Maar als ze niet luisteren wat dan? Eruit sturen? En als ze dan niet willen gaan?

Mijn vriend is leraar als sinds een jaar of 5. Hij was in het begin de leukse leraar nu is hij de eenna strengste. Of de kinderen vinden hem leuk (zijn eigen mentorklas en dat zijn niet echt lievertjes!) of ze vinden hem verschikkelijk (de rest) en hij ziet dat als positief, want dan hebben ze in ieder geval respect voor hem en weet hij ze in het gareel te houden. Want de meeste leerlingen bij hem op school hebben geen baat bij een lieve leraar. Dat zijn de meeste ouders al (te lief). Maar ééntje die zegt hoe het ervoor staat en ze ook niet meer ruimte geeft dan de regels geven (algemene normen en waarden)
En deze kinderen hebben af en toe een hard woordje nodig (anders luisteren ze niet!) Maar dan heb ik het echt over de moeilijke leerlingen. LWOO en Basis, met 80% gekleurd en al het "tuig".

Tegen leerlingen die alleen wat aan het puberen zijn is dergelijke taal helemaal niet nodig.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:13

Op mijn school (lang geleden) is het twee keer voorgekomen dat een leraar dood in elkaar zakte.... en dacht je dat de leerlingen er wat van leerden? :n :n :n Één maand was er een bedrukte stemming...en daarna ging het geklier weer verder :oo

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:15

Bij ons in de klas kwam het ook wel voor, de leraar scheldde een jongen uit voor 'vieze poedersuiker'. Dit was in de eerste of tweede van de middelbare school.
Wij zijn naar de mentor gegaan, het bleef iedereen wel bij en wat toen medeleerlingen hebben gedaan is niet goed. Absoluut niet, ze waren er niet bij en alleen van horen zeggen, er is toen aangifte gedaan voor verkrachting,door die leraar. Dit is gelukkig uitgezocht en de leerlingen zijn geschorst. Een jaar later ongeveer overleed deze leraar aan een hartstilstand en kwam dus niet opdagen op school.

Dit was heel heftig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:16

Een alochtone vader vertelde mijn man een keer dat hij zijn zoon moest slaan want mijn man was verplicht buitens huis zijn zoon op te voeden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:18

marleen_usar schreef:
Een alochtone vader vertelde mijn man een keer dat hij zijn zoon moest slaan want mijn man was verplicht buitens huis zijn zoon op te voeden.

:? :? :?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:18

Die opmerking heeft mijn vriend ook wel eens te horen gekregen tijdens een ouderavond:
"Uw zoon doet het niet erg goed"
"U moet hem gewoon af en toe een pak slaag geven, dan luistert hij wel" eeeh...

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:21

Ik vind dat het er een beetje aan ligt.
Want ik zat bijv. op een greformeerde school en als leraren daar in een keer gingen vloeken vond ik het hoe dan ook niet kunnen.
Soms eens schelden mag eigenlijk niet maar ik snap best dat ze mij soms wel eens uitscholden :))

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:26

Als aankomend docent geschiedenis en maatschappijleer vind ik schelden voor een docent NIET kunnen, echt niet. Je hebt een voorbeeldfunctie en er zijn andere manieren om iets op te lossen dan te gaan schelden. Ik heb wel gemerkt dat het heel erg belangrijk is voor docenten dat de directie achter hen staat daarin (en dus niet je straf ongedaan gaan maken, dan ben je in een klap alle gezag kwijt :roll: ). Leerlingen die mij uitschelden kunnen mijn lokaal verlaten en zich melden waar ze van de sectordirecteur/conrector/teamleider wel strafwerk of corvee krijgen. Ik vraag me dan achteraf wel af wat er van te voren is misgegaan dat een leerling zo gefrustreerd en kwaad is geworden dat ze het nodig vinden om me uit te schelden, want dat gebeurt niet snel uit het niets. Tot dusver is het twee keer gebeurd in drie keer een half jaar tijd, beide keren omdat een leerling in de les niet te handhaven was en toen ik ze eruit zette werd ik uitgescholden. Die leerling kan er dus zeker uit en zich gaan melden en op een rustiger tijdstip als we allebei gekalmeerd zijn gaan we dan in gesprek over waar het fout is gelopen. Beide keren kwam er dan trouwens ook een andere onderliggende reden uit dan de gang van zaken in de klas (thuissituatie). Dan biedt een leerling zijn excuses aan, maakt evt. strafwerk (ligt aan situatie) en de volgende les beginnen we weer blanco. Ik zeg ook tegen leerlingen aan het begin van de les als ik knallende koppijn heb of een rotdag en dat ik gewoon even niks kan hebben, dus dat ze er rekening mee moeten houden dat ze zich een beetje gedeisd houden. Andersom komen er ook wel eens leerlingen voor de les even zeggen dat het een pokkedag is of dat ze zich niet goed voelen, dan hou ik omgekeerd ook rekening met hun. Als ik zelf echt overgereageerd heb, maak ik mijn excuses. Beetje respect voor elkaar, geven en nemen, en eigenlijk krijg je zo zelden grote conflicten. De kleine conflicten praat je uit en ongewenst gedrag wordt passend bestraft. Mits dat rechtvaardig is, leidt dat ook zelden tot problemen. Als ik merk dat een leerling me pissig maakt, zet ik hem tijdelijk even op de gang (kunnen we allebei afkoelen), als ik geirriteerd word van de hele klas ga ik even weg, iets kopiëren ofzo, en vraag ik een collega van het lokaal ernaast om even op mijn klas te letten, dat ze de boel niet afbreken en vooral elkaar niet ;)

Maar schelden vind ik dus echt not done, wat bereik je daar nu mee? Je probeert je leerlingen goede manieren bij te brengen en ondertussen ga je ze uitschelden?
Wil overigens niet zeggen dat je soms niet even tegen collega's verzucht dat Jan de Boer uit 2B weer heel lastig was vandaag. :D Maar ik ben er zeker van dat leerlingen onderling ook wel eens klagen dat juf veel te streng was vandaag ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:29

De leukste leraar die ik ooit gehad heb op de middelbare, echt een onwijs grappige en aardige vent die eigenlijk nooit vervelend was, had op een keer een leerling die misselijk zat te doen.

Hij stuurde hem de klas uit, maar die jongen bleef zitten - hij dacht waarschijnlijk dat een zo aardige leraar toch niets uit durfde richten.
Op dat moment schrok iedereen zich lam: leerkracht schóót op jongen af, sleurde hem uit de bank, sleepte hem mee naar de deur, en smeet hem de gang op. Klap, deur dicht.

Die jongen wist echt niet hoe hij het had. :D

Toch ligt het probleem van de scheldende en klierende leerlingen van tegenwoordig voor het grootste deel bij de ouders. Mondigheid is leuk, maar pas als je ook werkelijk iets zinnigs te vertellen hebt.
Sommige middelbare scholieren lijken wel minivolwassenen met alleen maar rechten, ipv plichten.
Lekker makkelijk....
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 21-01-09 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:31

manishdra schreef:
Het is heel makkelijk praten om te zeggen dat het niet mag En je kunt heel streng zijn. Maar als ze niet luisteren wat dan? Eruit sturen? En als ze dan niet willen gaan?

Dan bel je naar de sectordirecteur dat Kees de Wit er uit moet en niet wil gaan, of ie hem even wil komen halen }> Vindt de directeur niet leuk, dus Kees de Wit gaat dat ook wel merken ~~}>
Als ze voor de directeur niet gaan (nog nooit meegemaakt, maar stel dat) dan worden de ouders opgebeld dat ze hun zoon/dochter moeten komen ophalen.
Over het algemeen volgt er op zo'n aktie wel zo'n pak strafwerk plus de nodige gesprekken met ouders en al erbij, dat Kees dat de volgende keer wel uit zijn harses laat :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:32

manishdra schreef:
Die opmerking heeft mijn vriend ook wel eens te horen gekregen tijdens een ouderavond:
"Uw zoon doet het niet erg goed"
"U moet hem gewoon af en toe een pak slaag geven, dan luistert hij wel" eeeh...

Dat maak je veel mee :j
Of omgekeerd, dat ik als lerares niet het recht heb om hun zoon te corrigeren, want ik ben maar een vrouw. Let maar eens op als ie denkt dat ie me uit kan schelden ~~}>