Overigens vind ik schelden niet kunnen. Geef ze dan gewoon een berg strafwerk van het hoofdstuk wat ze moeten maken, dan leren ze er ook nog iets van
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:MieLo schreef:maar als je zoiets weet, waarom word je dan alsnog docent ? (niet naar jou bedoelt)
ik denk dat sommige mensen al wel redelijk kunnen inschatten of het was is, en ik geloof dat je met stage ook nog voor de klas moet staan..
Ik zit nu in de 3e van de opleiding voor docente Biologie. en ik ben ook te soft wat dat betreft, maar om dan gelijk te denken; I k wordt geen docent? niet iedereen is de strenge docent en niet iedereen wil dat. En dat respect afdwingen moet je leren. Ik geef nu 3 2Havo klassen en 1 brugklas les (zonder begeleiding) en het lukt niet altijd, ene keer zijn ze niet te houden. maar met schelden bereik je niet erg veel, streng zijn wel. En okee de leerlingen hebben niet altijd respect, maar zodra ik dan een keer echt boos wordt (niet schelden, gewoon streng optreden), zijn ze wel stil omdat ze weten dat het menens is
Runn_love_ schreef:ManonR_ schreef:Een beter milieu begint bij jezelf. Dat geld hier ook voor! Als je je zelf goed gedraagt gaat écht die leraar niet zomaar lopen schelden hoor!
denk dat ik dan de verkeerde docenten heb getroffen, of de verkeerde school![]()
ik heb een paar docenten dat als de vorige klas erg vervelend is geweest, het op ons wordt afgereageerd. (het moet dan bijvoorbeeld RUSTIG zijn, en twee mensen beginnen fluisterend te overleggen.. dat is dus al een aantal keer genoeg geweest om te beginnen met schelden, maar dat is bij mij op school.)

Ook word er veel gescheld in de klas en ook de docenten doen het.

). Leerlingen die mij uitschelden kunnen mijn lokaal verlaten en zich melden waar ze van de sectordirecteur/conrector/teamleider wel strafwerk of corvee krijgen. Ik vraag me dan achteraf wel af wat er van te voren is misgegaan dat een leerling zo gefrustreerd en kwaad is geworden dat ze het nodig vinden om me uit te schelden, want dat gebeurt niet snel uit het niets. Tot dusver is het twee keer gebeurd in drie keer een half jaar tijd, beide keren omdat een leerling in de les niet te handhaven was en toen ik ze eruit zette werd ik uitgescholden. Die leerling kan er dus zeker uit en zich gaan melden en op een rustiger tijdstip als we allebei gekalmeerd zijn gaan we dan in gesprek over waar het fout is gelopen. Beide keren kwam er dan trouwens ook een andere onderliggende reden uit dan de gang van zaken in de klas (thuissituatie). Dan biedt een leerling zijn excuses aan, maakt evt. strafwerk (ligt aan situatie) en de volgende les beginnen we weer blanco. Ik zeg ook tegen leerlingen aan het begin van de les als ik knallende koppijn heb of een rotdag en dat ik gewoon even niks kan hebben, dus dat ze er rekening mee moeten houden dat ze zich een beetje gedeisd houden. Andersom komen er ook wel eens leerlingen voor de les even zeggen dat het een pokkedag is of dat ze zich niet goed voelen, dan hou ik omgekeerd ook rekening met hun. Als ik zelf echt overgereageerd heb, maak ik mijn excuses. Beetje respect voor elkaar, geven en nemen, en eigenlijk krijg je zo zelden grote conflicten. De kleine conflicten praat je uit en ongewenst gedrag wordt passend bestraft. Mits dat rechtvaardig is, leidt dat ook zelden tot problemen. Als ik merk dat een leerling me pissig maakt, zet ik hem tijdelijk even op de gang (kunnen we allebei afkoelen), als ik geirriteerd word van de hele klas ga ik even weg, iets kopiëren ofzo, en vraag ik een collega van het lokaal ernaast om even op mijn klas te letten, dat ze de boel niet afbreken en vooral elkaar niet
Maar ik ben er zeker van dat leerlingen onderling ook wel eens klagen dat juf veel te streng was vandaag
manishdra schreef:Het is heel makkelijk praten om te zeggen dat het niet mag En je kunt heel streng zijn. Maar als ze niet luisteren wat dan? Eruit sturen? En als ze dan niet willen gaan?
Vindt de directeur niet leuk, dus Kees de Wit gaat dat ook wel merken
manishdra schreef:Die opmerking heeft mijn vriend ook wel eens te horen gekregen tijdens een ouderavond:
"Uw zoon doet het niet erg goed"
"U moet hem gewoon af en toe een pak slaag geven, dan luistert hij wel" eeeh...