Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vraag of je kan helpen of bel op zijn minst de politie. silvana84 schreef:Heb nu dus ook wel geleerd dat als er iets gebeurt en jij bent de eerste die reageerd, je het beste de omstanders duidelijke (makkelijke) taken kan geven(wilt u mij helpen, wilt u 112 bellen), zodat het voor iedereen duidelijk is en mensen willen dan ineens veel meer helpen.
dat je super hebt gereageerd TS
silvana84 schreef:In de trein ben ik toen gewoon de coupe(of hoe je het noemt, daar waar je kan zitten) in gelopen, en eerst gewoon geroepen kan iemand mij even helpen(ben nogal klein en kon die man niet in mijn eentje onder steunen) maar iedereen keek me raar aan en niemand bood het aan.
Toen ben ik op de eerste de beste sterk uitziende man afgelopen en heb ik gevraagd kunt u even mee lopen, en die ging gelijk mee.
Heb nu dus ook wel geleerd dat als er iets gebeurt en jij bent de eerste die reageerd, je het beste de omstanders duidelijke (makkelijke) taken kan geven(wilt u mij helpen, wilt u 112 bellen), zodat het voor iedereen duidelijk is en mensen willen dan ineens veel meer helpen.
Wat Mackkwek beschrijft is ook wel een kleine nachtmerrie zeg, kan me voorstellen dat je je daar nog zo bezwaard om kan voelen
katiavl schreef:Reageren in noodsituaties is niet zo simpel als het lijkt voor iemand die geen psychologie studeerd.
Echter zijn er stappen dat je moet doorgaan (vijf) voor iemand reageert. En als je niet reageert maakt het je geen slecht mens ofzo, omdat alle stappen volledig onderbouwd zijn en soms begrijpelijk.
Je hebt goed gehandeld je mag trots zijn!
Achter iemand aanspringen is gewoon afhankelijk wat je dominante reactie is in je actieplan. Mensen die opgeleid zijn hebben geleerd wat ze moeten doen dan is in stresssituatie de dominante reactie de juiste.
Verder is er nog sociale inhibitie, facilitatie,de ambigue situatie, bijstanders die hierop inspelen en veel meer.
alleen volgende keer je deur op slot doen als je wegloopt voor reddingsactie anders stelen ze je tas nog!