Verliefd zijn gaat over in houden van??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

claudia_lady

Re: Verliefd zijn gaat over in houden van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:23

Ik denk wel dat het over gaat in houden van ,soms denk ik dat de liefde over is omdat ik dan 'het'gevoel niet meer heb maar op den duur blijf je niet blozen en je haar doen en slapen met make up op , als je je echt laat zien denk ik dat het overgaat in houden van . In het begin is verliefdheid eigenlijk meer spanning ...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:30

Voor mijn studie moet ik de wetenschappelijke onderbouwing van onderandere verliefd zijn, goede relaties, ontstaan van relaties, behouden van relaties ed. weten..

Vele onderzoeken steunen de theorieen die stellen dat verliefdheid een vorm van arousal is die in werking word gezet door het hormonale stelsel. Dat betekent dat er bepaalde chemische stoffen vrijkomen door prikkels welke het 'verliefdheidsgevoel' opwekken. De reden dat deze stoffen vrijkomen hebben verschillende grondleggingen zoals je eigen hormonale huishouding, het zelfbeeld op dat moment en de interactie met de desbetreffende persoon die over bepaalde hormonen beschikt die onbewust lustopwekkend zijn. Het is dus per keer en per persoon heel verschillend hoe verliefheid voelt en blijft.. En als je dit weet, kan je er ook voor zorgen dat je dit gevoel kan behouden!

Mooi dat bijna alles wetenschappelijk te onderbouwen is, zelfs je gevoel..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:24

Mystica schreef:
Dat zou betekenen dat wanneer je vriend het uitmaakt omdat hij verliefd is op iemand anders, je alleen maar blij bent dat hij nu gelukkig is :+ Of bijna iedereen zo egoistisch zijn, en zou dus niet echt van de ander houden.

Ja, ik ben dat wel. Het feit dat jij verliefd is geworden op een ander, wil al zeggen dat de relatie die ik met hem had dus niet bevredigend was. Daar heb je meestal beide schuld aan. Je hebt elkaar meestal verwaarloosd. De andacht krijgt de ander dan bij een ander en dan is verliefd worden makkelijk.
Als je los kunt laten, lijd je zelf in elk geval een stuk minder dan als je maar blijft hangen in wat je wilt hebben en niet kunt krijgen. Als je hem onder dwang wilt houden, ben je dan gelukkig, is dat liefde?
Nee, wees gewoon blij dat hij, die je immers gelukkig wilt zien (als je echt van hem houdt) dat is, al is dat met en ander.
We hebben geen recht op iemand. Al hebben veel meiden wel dat gevoel, van nu is hij van mij en mag hij er niet zomaar met een ander vandoor. Waarom niet? Geef eens een goede reden? Iemand KIEST om bij jou te zijn, maar als hij van idee veranderd, kun je hem niet dwingen zich aan de keus te houden, net zo min als zij je kunnen dwingen bij zich te houden met dreigementen... ik heb geleefd met iemand die me dreigde te vermoorden als ik weg zou gaan. Ik was zover dat ik bereid was om me te laten doden om maar uit de situatie te zijn. Dus ik kijk heel anders tegen dat soort bezitsdrang en vrijheid aan. Ik eis mijn vrijheid, maar gun die ook een ander.
Het enige wat je kunt doen is zorgen dat hij jou zo bewonderd dat hij voor je blijft kiezen.... en jaloezie/bezitterigheid is niet iets waar mannen je om bewonderen, maar ze juist van wegrennen.

De situaties waar iemand sterft aan een gebroken hart gaan altijd over een gedwongen scheiding, dus als ouders of omstandigheden een stel uit elkaar jaagt, of als een dood gaat. Dan is er geen sprake van een vertrek van 1 omdat de relatie slecht was. Dat is iets heel anders.

Overigens zijn mensen vaak verbaasd dat er al een ander in het spel was en dacht men dat men een goede relatie had. Maar sommigen stappen nu eenmaal makkelijk van de een naar de ander en anderen willen meteen iemand voor het leven. het is erg lastig als die elkaar net treffen. Dan moet je er echt wel aan werken om wat op te bouwen. Maar ook als je allebei van het type "voor het leven" bent, moet je er wat aan doen om iets levend te houden. Een relatie is geen ding wat je kunt kopen en weg kunt zetten, het is meer een soort bom die ploft als hij te lang stil ligt.... :D

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:45

Nou ik heb een keertje ergens gehoord (bij biologie ofzo) dat je verlieft word door een stofje. En dat het met je hormonen heeft te maken. En dat na een tijdje dat stofje rustiger word en het verdwijnt of dat het dus blijft maar overgaat in een veilig gevoel.

Ik weet het niet meer precies maar zoiets was het. Zelf weet ik nog niet echt wat houden van is. Ik moet het nog beleven :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:01

Ik zie dat er al veel goede uitleg is gegeven! Ik doe dus een vooropleiding psychologie en wij hebben vorig jaar het onderwerp liefde en alles wat er bij komt kijken grondig behandeld.
Ten eerste: verliefdheid is gewoon een heerlijk gevoel, soms wordt je er gek van maar ik geloof dat er niemand is die kan ontkennen dat het geweldig is. :D

Toch is het proces verliefdheid --> houden van wetenschappelijk onderzocht en zijn er een aantal conclusies uit gekomen. Verliefdheid is de lichamelijke en geestelijke aantrekkingskracht tussen twee individuen. Lichamelijk wil zeggen; je vind de ander mooi, hij/zij ruikt voor jou lekker, kortom lichamelijk voel je je aangetrokken. Geestelijk wil zeggen; de persoon heeft een voor jou goed karakter, zit op jou golflengte, etc. Maar nu komt een mischien onthutsend feit: liefde is hormonaal! Het gevoel verliefdheid is niets anders dan een continue hormonencocktail die door je lichaam raast.

Zit dit allemaal goed dan slaat een simpele aantrekking om in verliefdheid. Deze periode is nodig om de band tussen twee individuen te creëren en de fundamenten te leggen voor de duurzaamheid (daar dadelijk meer over), het intense gevoel van de andere afhankelijk te zijn/er niet meer zonder kunnen. Deze periode duurt gemiddeld (en dan ook echt gemiddeld want er zijn meer dan genoeg individuele uitzonderingen) 1 tot 1,5 jaar.

Dan slaat deze om in houden van, houden van is de rustige vorm van verliefdheid, de wil bij iemand te blijven, je verbonden voelen. Houden van is werkzaam op de duurzaamheid van een band tussen twee mensen. De rede dat verliefdheid omslaat in houden van is best grappig en primitief/instinctief. De 'band' maakt zich namelijk klaar voor kinderen! Twee dolverliefden zouden nooit in staat zijn in hun liefdesroes een kind op te voeden, dus bedacht de natuur er maar een rustige variant op. Een sterke band en nog steeds aantrekking tussen personen, maar rustig zodat ze eventuele kinderen zouden kunnen opvoeden. Het houden van is echter iets specialer dan verliefdheid, verliefdheid is hormonaal, maar houden van is datgene wat overblijft nadat de hormonen grotendeels uit je systeem zijn verdwenen.

Hopelijk verschaft mijn tekstje een beetje praktische informatie over het fenomeen liefde. Het komt trouwens uit een officiële cursus en is dus wetenschappelijk onderzocht en bewezen. Maargoed ik vond het zelf een heel grappig en soms best confronterend onderwerp. :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:08

Ik hoor het al weer. Relaties zijn veels te moeilijk voor mij. Voor mij niet meer, ik blijf wel lekker alleen. :D

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:12

gaat inderdaad over in houde van..
maar als je binnen 2 jaar het idee krijgt dat je niet meer verliefd bent, dan is er iets mis hoor..
dat is echt pas na 5 jaar ofzo, en als je wat ouder bent.. samen wil gaan wonen enzo..
vaak zeggen ze dat na 1 jaar al overgang is, maar ik weet zeker dat ik na 3 jaar nog steeds verliefd ben.. nja denk ook wel dat al wel van hem houd want geef heel veel om hem, maar ik denk dat op mijn leeftijd dat ook beetje mee kan gaan spelen, maar als bij mij de verliefdheid weg zou vallen, zou voor mij eerder de bel gaan rinkelen, het is over, dan ik ben nu aan het houden van...

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:11

Jij zou het dus uitmaken als je verliefdheid weg zou vallen?
Je kan toch evengoed gek op elkaar zijn als je alleen veel van elkaar houdt?
En op dan bedoel ik alleen houden van op die speciale manier zoals je met niemand anders hebt?
Bij sommigen gaat verliefdheid helaas wat sneller weg, maar ik zou het echt nooit daarom uitmaken met mijn vriendje.
Ben echt gek op hem heb nog nooit van iemand op die manier gehouden zoals ik van hem doe..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:31

K1MmEl schreef:
gaat inderdaad over in houde van..
maar als je binnen 2 jaar het idee krijgt dat je niet meer verliefd bent, dan is er iets mis hoor..

jij baseert dat op jouw gevoelens, dat is geen feit en dus is het onzin om het zó op te schrijven. Zie alle eerder (wetenschappelijk aangetoonde!!) gegevens.

Ik ben blij dat die verliefdheid, waar je je idioot van gaat gedragen, over gaat. Ik zou mijn werk niet kunnen doen als ik nog steeds dolverliefd was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:58

Ik denk dat men eerst goed moet weten wat men met verliefdheid bedoeld, want als je het ziet als "liefhebben" en je hebt elkaar na een tijdje niet meer lief, ja, dan is er wat mis.
Maar verliefdheid is feitelijk die periode waarin je totaal veranderd doordat je onder hormonale invloed staat (heb het rijtje al genoemd, de knikkende knieën, blozen, bijna flauwvallen, luid lachen, uitbundigheid, dingen doen die je anders nooit zou doen). Meestal is men wel blij dat men na een tijdje daar van af is! Zoals ook hierboven genoemd.

Overigens hoeft verliefdheid niet over te gaan in liefde, het kan ook om slaan in haat of afkeer. Hoe vaak zien we later niet iemand waar we verliefd op zijn geweest en denken achteraf "Getver! hoe kon ik daar wat in zien?"

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:02

Haha ja dat heb ik idd een keer gehad, snap nu nog steeds niet waarom ik op hem verliefd was geworden..

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:29

iets wat over gevoelens gaat, lijkt mij moeilijk een feit of wetenschappelijk aangetoond te zijn.. dat is voor iedereen anders..
en ik baseer dit dus op mijn gevoelens, omdat het over gevoelens gaat!!
tuurlijk geef ik veel om mijn vriend en dat is verliefdheid en ook een deel houden van.. maar ik zou het vreemd vinden als nu ineens niet meer verliefd zou zijn. zoiets moet veranderen en niet ineens ofzo.. en ik denk dat dan het houden van ook anders is geworden.. dus ja.. als ik niet meer dezelfde gevoelens/dol op hem zijn etc.. voor mijn vriend zou hebben, dan zou ik het uitmaken!!

daarvan kunnen jullie vinden wat jullie vinden.. maar dit is mijn mening en ik geloof niet dat er gevraagd is om je met mijn gevoelens in mijn relatie te bemoeien.. dat is geloof ik niet de vraag van de ts..
dus iets minder lomp mogen jullie opmerkingen naar mij toe ook wel...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:46

wanneer je een test houdt onder heeeeel veel mensen en bij de meeste mensen is de echte verlkiefdheid over na anderhalf jaar dan kun je stellen dat het goed onderzocht is en kun je ook stellen dat het dus erg NORMAAL is (voor de mensheid) dat die gevoelens met anderhalf jaar verdwijnen. (uitzonderingen heb je altijd natuurlijk)

wat is voor jou verliefdheid? Ikdnek dat we daar op vastlopen.

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:59

Ik ben ook niet meer verliefd. Soms vind ik dat wel jammer, want die spanning van de eerste maanden mis ik wel eens... dat je zenuwachtig bent als je elkaar weer gaat zien, je er supergoed uit wil zien voor diegene, onzekerheid, de bergen vlinders als je elkaar aankijkt, het de hele dag door in de wolken zijn... Maargoed, we hebben in maart twee jaar en zien elkaar elke dag, dus dan wordt dat minder. Maar wat ik voor al die onzekerheid en opwinding in de plaats heb gekregen vind ik mooier: ik kan nu mezelf zijn, het vertrouwen is enorm en af en toe krijg ik heus nog wel kriebels, zonder dat het voor teveel afleiding op school en m'n werk zorgt :Y) Het bekende houden van dus.

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:28

verliefd zijn is: kriebels in de buik, elkaar de hele dag willen zien, heel de dag aan elkaar denken.. uh... inderdaad die spanning..
sommige dingen zijn er ook bij houden van.. maar ik denk dat als deze dingen voor mij weg zouden vallen, dat ik dan kan zeggen dat er iets niet goed zit..
ik heb al die dingen van verliefdheid nog.. na 3 jaar verkering, dus voor mij zou het raar zijn als dat ineens weg zou vallen..
mijn mening is dat ook al is het over gegaan in houden van, dat verliefdheidsgevoel moet er voor een deel wel blijven.. anders zou er bij iets niet kloppen, als jullie zeggen dat ik al 1,5 jaar aan het "houden van" ben..
ik heb eerlijk gezegd geen verandering gevoeld, tuurlijk kan ik nu meer mezelf zijn, maar dat is een kwestie geweest van elkaar leren kennen enzo, ik had na 2 dagen elkaar te kennen al verkering (ja, ik weet het, raar verhaal) dus dat was gewoon onzekerheid van elkaar nog niet goed kennen enzo.. maar dat heeft niks met houden van te maken, want kon ik na een paar maanden al..

voor mij heeft die overgang niet echt zo duidelijk gespeeld.. dat is het enige wat ik wil zeggen..
want mij speelt het houden van en de verliefdheid een rol.. de verliefdheid van de kriebels en dergelijke.. en het houden van als dol op hem zijn, ongerust zijn, willen dat hem niks over komt.. etc..

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 12:34

Lusitana schreef:
Ik denk dat men eerst goed moet weten wat men met verliefdheid bedoeld, want als je het ziet als "liefhebben" en je hebt elkaar na een tijdje niet meer lief, ja, dan is er wat mis.
Maar verliefdheid is feitelijk die periode waarin je totaal veranderd doordat je onder hormonale invloed staat (heb het rijtje al genoemd, de knikkende knieën, blozen, bijna flauwvallen, luid lachen, uitbundigheid, dingen doen die je anders nooit zou doen). Meestal is men wel blij dat men na een tijdje daar van af is! Zoals ook hierboven genoemd.

Overigens hoeft verliefdheid niet over te gaan in liefde, het kan ook om slaan in haat of afkeer. Hoe vaak zien we later niet iemand waar we verliefd op zijn geweest en denken achteraf "Getver! hoe kon ik daar wat in zien?"

Oh oh dit komt zó bekend voor! Als ik achteraf denk aan die tijd met hem denk ik echt van jeetje wat heb ik toen gedaan wat ben ik blind geweest! En de mensen in mijn omgeving zeiden dat ook steeds van wat zie je daar nou in (het is een aardige jongen hoor maar hij paste gewoon totaal niet bij mij, ik moest gewoon een veel vlotter en spontaner typ en die heb ik nu dan :D).
Maar ja dat is altijd achteraf gepraat!! Haha.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:08

K1MmEl schreef:
dat is echt pas na 5 jaar ofzo, en als je wat ouder bent.. samen wil gaan wonen enzo..

Hm juist, ik ben na een half jaar gaan samenwonen en tot op heden hebben we nog altijd niet 5 jaar een relatie, maar bijna 2. Toch kan ik zeggen dat ik nog steeds stapelgek op hem ben en hij van mij. Ik hou ook van hem, maar ben nog altijd gek op hem. Dus het is meer dan alleen houden van.

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:23

dat probeer ik al steeds te zeggen.. dat ik van mening ben dat er meer dan alleen houden van moet blijven, want dat er anders voor mij iets niet zou kloppen..

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:24

Ja maar je kunt het niet op jaren baseren vind ik

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:43

nee... dat denk ik ook niet, is voor iedereen persoonlijk.. daarom vind ik het ook gek dat jij komt met feiten enzo.. want die feiten gaan voor mij al niet op..
maar met 5 jaar bedoel, het daarna samenwonen, trouwen en kinderen krijgen.. als ik naar mijn ouders kijk.. ik geloof dat daar de verliefdheid weg is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:26

LindaLinda schreef:
Citaat:
Relaties lopen vaak stuk na een jaar of 3. Na ongeveer 3 jaar houdt het lichaam op met het produceren van ‘verliefdheidshormonen’. Als er dan niet in de plaats komt voor het gevoel van ‘houden van’ dan loopt een relatie spaak. Als je verliefd bent razen er een hoop stoffen door je lichaam die alle kenmerken van verliefdheid veroorzaken: vlinders in de buik, geen zin om te eten, rode wangen, klamme handen en je gedachten zijn maar bij één persoon. De stoffen die dat veroorzaken zijn dopamine, norepinephrine en phenylethylamine. Een hele mond vol voor stoffen die allemaal verslavend werken. Je hebt er dus steeds meer van nodig om hetzelfde verliefde gevoel te houden. Maar na een tijdje krijgt je lichaam er genoeg van en om die stoffen aan te maken om je verliefdheid in stand te houden. Voor heel wat mensen is dat voldoende om zich in een nieuwe relatie te storten en helemaal opnieuw van dat heerlijke gevoel te kunnen genieten.

bron: http://women.skynetblogs.be/post/4165240/verliefdheid

Edit; wat toevoegingen

he jakkes zeg verpest het ff lekker ... dr is zo ook niks leuks meer aan die liefde.... -O-

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:21

K1MmEl schreef:
nee... dat denk ik ook niet, is voor iedereen persoonlijk.. daarom vind ik het ook gek dat jij komt met feiten enzo.. want die feiten gaan voor mij al niet op..
maar met 5 jaar bedoel, het daarna samenwonen, trouwen en kinderen krijgen.. als ik naar mijn ouders kijk.. ik geloof dat daar de verliefdheid weg is..

Het is zeker voor iedereen persoonlijk, dat ben ik helemaal met je eens :) Die feiten zijn gewoon een gemiddelde. Er is niet ergens collectief besloten dat je op de dag af na 1,5 jaar niet meer verliefd bent. De een is na drie maanden niet meer verliefd, de ander is na twintig jaar nog steeds zo verliefd als op de eerste dag. Het is voor iedereen verschillend, geen mens is hetzelfde en gevoelens al helemaal niet. Ben trouwens wel benieuwd hoe vaak per week jij je vriend ziet K1MmEI?

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:25

uh zeker 3 dagen in de week.. ligt er aan hoe druk we het hebben enzo.. zitten beide nog op school en werken er naast nog wat.. allebei onze hobby's dus beetje passen en meten, maar zeker 3 dagen in de week..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:33

Net als San_E zegt zijn de gegeven jaartallen slechts gemiddelden van een énorme hoeveelheid stelletjes die getest zijn. Het is dus vrij onnodig heisa te maken omdat jullie je met jullie 5 jaar verliefdheid op te teentjes getrapt voelen. ;) Wat ik overigens ook merk aan veel posts hier is de irritatie die hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door het onthutst zijn. Helaas liefde is geen bovennatuurlijk magisch spektakel, het is een concreet tot in de puntjes te bewijzen natuurlijk fenomeen, het geeft het mens slechts de illusie van een euforie. Ben er kwaad om, ontken het, helaas het is niet meer dan dat optelsommetje. ;) Overigens vind ik het nogal energie verspillen dit wetenschappelijk resultaat te ontkennen. Omdat verliefdheid in feite niets speciaals is, maar het voor de mens wel heel speciaal ervaren wordt, is het daarom minder mooi? Ik dacht het niet hoor. Ikzelf ben ook heel erg lang verliefd geweest en het soms was het gevoel nog sterker dan anders. Maar omdat ik toevallig de wetenschappelijke verklaring achter het gevoel weet maakte het ook niet minder speciaal. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:08

K1MmEl schreef:
dat probeer ik al steeds te zeggen.. dat ik van mening ben dat er meer dan alleen houden van moet blijven, want dat er anders voor mij iets niet zou kloppen..

dat miste ik in je eerdere bewering. Daar kwam het er op neer dat als de verliefdheid na anderhalf jaar over was het per definitie niet zou kloppen. Iedereen is anders, maar bij de meeste mensen gaat het na enige tijd (gemiddeld anderhalf jaar dus) over.
Tja en als je elkaar maar (ik vind dat maar vanuit mijn beleving) 3x per week ziet dan blijft de spanning ook veel langer. Wij zagen elkaar al snel 5 dagen per week en zijn vrij snel gaan samenwonen. waardoor je elkaar dus elke dag ziet. Nou als ik elke keer dat ik hem zie kriebels in mijn buik zou krijgen zou ik knettergek worden :+ Ben ik elke dag de hele dag aan het kriebelen zo'n beetje. Let wel, ik heb nog regelmatig wel van die kriebel vlinders. Maar gewoon op speciale momenten.

Overigens is het een glijdende schaal van verliefdheid naar houden van. het is niet van de een op de andere dag anders. Dát zou schokkend zijn...
maar goed er zijn ook mensen genoeg die hun hele leven knetterverliefd blijven. Utopisch is dat haast. Ik hoor daar niet bij en ik ben blij met onze huidige staat van 'houden van'. Mijn vriend zien is voor mij thuiskomen.