Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Mystica schreef:Dat zou betekenen dat wanneer je vriend het uitmaakt omdat hij verliefd is op iemand anders, je alleen maar blij bent dat hij nu gelukkig isOf bijna iedereen zo egoistisch zijn, en zou dus niet echt van de ander houden.

K1MmEl schreef:gaat inderdaad over in houde van..
maar als je binnen 2 jaar het idee krijgt dat je niet meer verliefd bent, dan is er iets mis hoor..
Het bekende houden van dus. Lusitana schreef:Ik denk dat men eerst goed moet weten wat men met verliefdheid bedoeld, want als je het ziet als "liefhebben" en je hebt elkaar na een tijdje niet meer lief, ja, dan is er wat mis.
Maar verliefdheid is feitelijk die periode waarin je totaal veranderd doordat je onder hormonale invloed staat (heb het rijtje al genoemd, de knikkende knieën, blozen, bijna flauwvallen, luid lachen, uitbundigheid, dingen doen die je anders nooit zou doen). Meestal is men wel blij dat men na een tijdje daar van af is! Zoals ook hierboven genoemd.
Overigens hoeft verliefdheid niet over te gaan in liefde, het kan ook om slaan in haat of afkeer. Hoe vaak zien we later niet iemand waar we verliefd op zijn geweest en denken achteraf "Getver! hoe kon ik daar wat in zien?"
).K1MmEl schreef:dat is echt pas na 5 jaar ofzo, en als je wat ouder bent.. samen wil gaan wonen enzo..
LindaLinda schreef:Citaat:Relaties lopen vaak stuk na een jaar of 3. Na ongeveer 3 jaar houdt het lichaam op met het produceren van ‘verliefdheidshormonen’. Als er dan niet in de plaats komt voor het gevoel van ‘houden van’ dan loopt een relatie spaak. Als je verliefd bent razen er een hoop stoffen door je lichaam die alle kenmerken van verliefdheid veroorzaken: vlinders in de buik, geen zin om te eten, rode wangen, klamme handen en je gedachten zijn maar bij één persoon. De stoffen die dat veroorzaken zijn dopamine, norepinephrine en phenylethylamine. Een hele mond vol voor stoffen die allemaal verslavend werken. Je hebt er dus steeds meer van nodig om hetzelfde verliefde gevoel te houden. Maar na een tijdje krijgt je lichaam er genoeg van en om die stoffen aan te maken om je verliefdheid in stand te houden. Voor heel wat mensen is dat voldoende om zich in een nieuwe relatie te storten en helemaal opnieuw van dat heerlijke gevoel te kunnen genieten.
bron: http://women.skynetblogs.be/post/4165240/verliefdheid
Edit; wat toevoegingen
K1MmEl schreef:nee... dat denk ik ook niet, is voor iedereen persoonlijk.. daarom vind ik het ook gek dat jij komt met feiten enzo.. want die feiten gaan voor mij al niet op..
maar met 5 jaar bedoel, het daarna samenwonen, trouwen en kinderen krijgen.. als ik naar mijn ouders kijk.. ik geloof dat daar de verliefdheid weg is..
Die feiten zijn gewoon een gemiddelde. Er is niet ergens collectief besloten dat je op de dag af na 1,5 jaar niet meer verliefd bent. De een is na drie maanden niet meer verliefd, de ander is na twintig jaar nog steeds zo verliefd als op de eerste dag. Het is voor iedereen verschillend, geen mens is hetzelfde en gevoelens al helemaal niet. Ben trouwens wel benieuwd hoe vaak per week jij je vriend ziet K1MmEI?
Wat ik overigens ook merk aan veel posts hier is de irritatie die hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door het onthutst zijn. Helaas liefde is geen bovennatuurlijk magisch spektakel, het is een concreet tot in de puntjes te bewijzen natuurlijk fenomeen, het geeft het mens slechts de illusie van een euforie. Ben er kwaad om, ontken het, helaas het is niet meer dan dat optelsommetje.
Overigens vind ik het nogal energie verspillen dit wetenschappelijk resultaat te ontkennen. Omdat verliefdheid in feite niets speciaals is, maar het voor de mens wel heel speciaal ervaren wordt, is het daarom minder mooi? Ik dacht het niet hoor. Ikzelf ben ook heel erg lang verliefd geweest en het soms was het gevoel nog sterker dan anders. Maar omdat ik toevallig de wetenschappelijke verklaring achter het gevoel weet maakte het ook niet minder speciaal.
K1MmEl schreef:dat probeer ik al steeds te zeggen.. dat ik van mening ben dat er meer dan alleen houden van moet blijven, want dat er anders voor mij iets niet zou kloppen..
Ben ik elke dag de hele dag aan het kriebelen zo'n beetje. Let wel, ik heb nog regelmatig wel van die kriebel vlinders. Maar gewoon op speciale momenten.