Switchen na het behalen van HBO-P naar Universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: Switchen na het behalen van HBO-P naar Universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:36

Nou, ik heb contact gehad met de UvA, en er komt in ieder geval nog een intakegesprek zoals ik al zei :) mocht nog iemand anders aanvulling hebben hoor ik het graag..

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:03

Als jij er zeker van bent dat je het wilt doen, DOEN!
Als je ergens zeker van bent doe je er heus wel je best voor. En anders krijg je later misschien spijt dat je het niet hebt gedaan omdat je dacht dat je het niet kon ofzo, je kunt het altijd proberen. :) succes!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 15:00

Ja, dat had ik me ook bedacht :) wie niet waagt wie niet wint!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:27

Maar het is natuurlijk wel weer zonde van je stufi, als het niet gaat lukken. Dus denk er wel echt even goed over na. De overstap van HBO naar Uni, valt voor veel mensen best wel tegen. En zoals gezegd; je P gehaald met 6jes, dan zal je écht veel moeite moeten doen voor Uni.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 15:40

Het financiële gedeelte is het probleem niet, dus dat is ook niet iets waar ik me druk over ga maken :) uiteraard heb ik er goed over nagedacht. Dit topic is vooral bedoelt om ervaringen van anderen te lezen, ik ben benieuwd hoe zij het hebben ervaren :j

Edit: Overigens hoeft een gehaalde P met 6-jes imo niets te zeggen over het 'niveau' van degene die dat gehaald heeft. Dat is volledig afhankelijk van de opleiding waarmee dit behaald is én de manier waarop getoetst werd lijk me..
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 25-01-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:47

Ik had al even gekeken naar dit topic, omdat ik het zelf interessant vind.
Verder heb ik zo'n idee dat Romana beschikt over een grote portie (wils-)kracht en zeer gemotiveerd gaat zijn ;) .
Ik ben benieuwd naar het gesprek, veel succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:08

Dat is waar Yellowfish. Maar over het algemeen, als jij je P maar net aan haalt, zal je het echt moeilijk krijgen op het WO.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:17

Dat wil ik inderdaad wel van je aannemen :j toch denk ik dat het voor sommige mensen misschien ook (en dan ga ik er even niet vanuit dat dat voor mij geld ;) dat is afwachten ) 'gemakkelijker' kan zijn, omdat de manier van studeren anders is op het WO in vergelijking met het HBO? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:19

Over het algemeen wordt de overgang van HBO naar universiteit vrij pittig gevonden. Maar in jouw geval denk ik: je hebt al aardig bewezen niet zo makkelijk klein te krijgen te zijn, dus eh... ga ervoor +:)+

Daarnaast is men bij kleinere opleidingen vaak een stuk flexibeler. Door op tijd in gesprek te gaan (dus niet nadat je je laatste herkansing hebt gemist, of een maand na de deadline maar als je de moeilijkheden aan ziet komen :) ) valt er over het algemeen best te praten.

(Wat betreft de herkansingen in Utrecht: wat je niet moet verwachten is dat je zonder iets te doen naar het tentamen komt, daar de vragen voor het eerst ziet en je dan kapotleert voor de her. Maar mijn ervaring is dat als je je inzet en betrokken bent bij het vak, je ten eerste het tentamen meestal haalt omdat je de stof hebt bijgehouden, en ten tweede dan aan de inspanningsverplichting hebt voldaan om toch een her te kunnen doen.)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:34

Manier van studeren is ook weer afhankelijk van de soort opleiding. Maar ook op het HBO zul je gewoon stukken uit boeken moeten leren voor theoretische toetsen. Je hebt daar meer praktijktoetsen en zult sommige theorie in praktijk brengen. Maar ik heb vorig jaar op het HBO ook behoorlijk wat pagina's droge stof moeten leren voor een tentamen. Enige (grote) voordeel, was dat het HBO 95% Nederlands-talig was en mijn huidige studie 95% Engels-talig. En dat valt niet mee voor mij, met mijn 4 op mijn VWO-diploma (waar ik me nog voor heb moeten inzetten).
Vergis je niet in de snelheid en 'ingewikkeldheid' van de stof. Ik ben zelf iemand die op het HBO absoluut niet functioneerde en het leren uit de boeken zoals op het WO gaat me veel beter af. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat het gemakkelijker is!! Ik moet juist veel meer moeite doen dan vorig jaar, waar ik met 2 vingers in mijn neus mijn P heb gehaald, met gem >7.

Maar als je ervan overtuigd bent dat je het kan, dan wil ik je absoluut niet tegenhouden ;) Maar het zou zonde zijn als je het niveauverschil onderschat en na een half jaar met je opleiding moet stoppen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:37

Kan je geen boek lenen van iemand die de studie doet of uit de bieb?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 17:40

Heino, wat zou dat voor toegevoegde waarde hebben?

Sjonniej, ik begrijp je punt zeker :j ik probeer me er ook op voor te bereiden, maar de praktijk zal toch echt moeten uitwijzen of ik het niveau aankan of niet. Ik hoop ook dat de studieadviseur van die opleiding me daar misschien iets in kan sturen! In ieder geval bedankt voor je aanvullingen :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:35

Dan kan je een betere inschatting maken qua niveau van de stof en het eventuele Engels :)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:39

Misschien is dat inderdaad wel eens interessant om te doen :j al moet ik zeggen dat als je mij voor de opleiding waar ik nu mee bezig bent, zelf een boek van een bepaald vak had laten bestuderen, ik er misschien ook weinig van had gesnapt..

Bedankt voor het idee ;)