Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:04

Ze doen het trouwens ook in winkels en bij pinautomaten.
Ik neem zelf voorlopig geld op bij het postkantoor dat is zo goed beveiligd dat de kans klein is dat er iemand binnen kan komen om die dingen om te bouwen.. De pinautomaat hangt buiten dus daar kunnen ze hun gang gaan..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:05

Mijn vriendje werkt bij een bank, dit kan je het beste doen;
Eest je bank bellen dat je je pasjes laat blokkeren en dan naar de politie gaan en aangifte gaan doen. Morgenochtend naar je bank gaan en een melding maken en je proces verbaal meenemen.
Meestal krijg je je geld wel terug van de bank.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:05

xDramaQueen schreef:
gelukkig staat er altijd voordat je pint, stop alleen de pas erin als de ingang precies hetzelfde is als op de foto etc, zijn alleen denk ik weinig mensen die dat echt doen

Dat is niet altijd goed te zien, vooral in het buitenland niet waar geldautomaten er net anders uit kunnen zien dan die in NL. Ik weet echt niet hoe een Britse geldautomaat eruit 'hoort' te zien in vergelijking met een Nederlandse, laat staan een geldautomaat in een land waar ik nooit eerder ben geweest.

Ik weet wel dat ik voortaan zoveel mogelijk pin bij 'veilige' geldautomaten. Hoewel ik mezelf voorhoud dat het dus echt niet 100% te voorkomen is, hoe goed je ook oplet. Zie het verhaal van de postbode met het mobiele apparaat. Die dingen worden ook op beurzen en concoursen gebruikt door winkels die daar staan met een standje, daar kan ook wat misgaan.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:06

nicci88 schreef:
bij een pinkasje in de winkel zie je het dus niet.
ze zetten het echt in het kasje (zelf gezien)

misschien moet ik dan maar eens wat minder pinnen, maar hoe doen ze dat dan? breken ze snachts oid in en bevestigen ze dat? ik pin namelijk altijd, heb zelden geld op zak dat vind ik namelijk weer eng met zakkenrollen al denk ik dat dit nu meer voorkomt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:07

Karin schreef:
Marieke_K schreef:
waarom niet je pas direct laten blokkeren? Bel even met interpay: 08000313 dan kan je alles laten blokkeren.

Naar dat nummer was ik dus op zoek, zie dat het er al staat. Idd direct je pas blokkeren!

Tipje: zet dit nummer in je telefoon, met 1 nummer kan je alle banken laten blokkeren en ze geven je het nummer van de VISA of postbank als je daar ook nog rekeningen hebt lopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:07

slimmerik schreef:
Voor giropassen moet je niet naar interpay maar naar de Centrale Meldkamer van de Postbank 058-2126000

Excuses, ik begreep niet dat het om een giropas ging, ik dacht een bankpas. Niet goed gelezen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:08

Karin schreef:
xDramaQueen schreef:
gelukkig staat er altijd voordat je pint, stop alleen de pas erin als de ingang precies hetzelfde is als op de foto etc, zijn alleen denk ik weinig mensen die dat echt doen

Dat is niet altijd goed te zien, vooral in het buitenland niet waar geldautomaten er net anders uit kunnen zien dan die in NL. Ik weet echt niet hoe een Britse geldautomaat eruit 'hoort' te zien in vergelijking met een Nederlandse, laat staan een geldautomaat in een land waar ik nooit eerder ben geweest.

Ik weet wel dat ik voortaan zoveel mogelijk pin bij 'veilige' geldautomaten. Hoewel ik mezelf voorhoud dat het dus echt niet 100% te voorkomen is, hoe goed je ook oplet. Zie het verhaal van de postbode met het mobiele apparaat. Die dingen worden ook op beurzen en concoursen gebruikt door winkels die daar staan met een standje, daar kan ook wat misgaan.

dat geloof ik ook zeer zeker wel :j heb het zelf ook in spanje gehad, het is toch raar om je pasje in een vreemde automaat te steken..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:09

ik heb dat laatst ook gehad.. Wilde ergens pinnen, maar kreeg mijn pas er niet goed in.. Heb toen ook niet verder geprobeerd en dat is mijn geluk geweest.. Ze waren bij die pinautomaat bezig geweest.

Je moet gelijk nu alles laten blokkeren! Op zondag kan dat ook. Nummers enz werd al gegeven zag ik.. Succes er mee..

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:10

xDramaQueen schreef:
nicci88 schreef:
bij een pinkasje in de winkel zie je het dus niet.
ze zetten het echt in het kasje (zelf gezien)

misschien moet ik dan maar eens wat minder pinnen, maar hoe doen ze dat dan? breken ze snachts oid in en bevestigen ze dat? ik pin namelijk altijd, heb zelden geld op zak dat vind ik namelijk weer eng met zakkenrollen al denk ik dat dit nu meer voorkomt.

Ja (tenminste zo hebben ze het bij ons geprobeerd en zo vertelde de politie dat)
Ze breken 's nachts in en gaan puur en alleen voor de pinkasjes.
Hier zetten ze dan een kleine chip in en gaan dan weer gewoon weg.
Later halen ze deze chip er weer uit en hebben ze alle gegevens.
(nou moet ik zeggen dat het volgens mij niet heel veel gebeurd, maar het kan dus wel!)
een hele makkelijke beveiliging voor een winkel is dus een goede sticker of zegel op het kasje plakken, zodat je kunt zien of er mee gerotzooit is (maar het is dus nooit 100%)

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:10

slimmerik schreef:
Marieke_K schreef:
waarom niet je pas direct laten blokkeren? Bel even met interpay: 08000313 dan kan je alles laten blokkeren.

http://www.postbank.nl/ing/pp/page/faq/ ... 38,00.html

Onmiddelijk centrale meldkamer bellen nu : 058-2126000

Super bedankt voor het nummer!! Heb meteen gebeld en het komt allemaal goed. Pas was idd geblokkeerd eind december toen iemand mijn gegevens wist te ontfutselen. Dat gaf de pas trouwens niet aan toen ik probeerde te pinnen. Heb nu een nieuwe, hoef dus niks te blokkeren. De oude pas was namelijk geskimt.
Het geld krijg ik ook terug. Ik vroeg nog aan de man hoe ik dit kon voorkomen en ik moest ervoor zorgen dat niemand mijn pincode kon zien. Dus hand er echt voor houden!! Toch raar.... eind december hebben ze mijn gegevens te pakken gekregen en mijn pas is geblokkeerd. Hoe weet de bank dat dan en die fraudeurs hebben het er pas in januari afgehaald...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:11

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:13

ACSM schreef:
Toch raar.... eind december hebben ze mijn gegevens te pakken gekregen en mijn pas is geblokkeerd. Hoe weet de bank dat dan en die fraudeurs hebben het er pas in januari afgehaald...

Dat vind ik idd vreemd. Je zou zeggen dat je oude pincode met dat blokkeren buiten werking is gesteld, maar blijkbaar werkte die toch nog.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:15

Karin schreef:
ACSM schreef:
Toch raar.... eind december hebben ze mijn gegevens te pakken gekregen en mijn pas is geblokkeerd. Hoe weet de bank dat dan en die fraudeurs hebben het er pas in januari afgehaald...

Dat vind ik idd vreemd. Je zou zeggen dat je oude pincode met dat blokkeren buiten werking is gesteld, maar blijkbaar werkte die toch nog.

Hij zou nog +/-49 dagen werken na blokkering, toch raar vind ik dat!

Karin

Re: Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:17

Nou ja... Wat stelt die blokkering dan voor? :?

Ik ga mijn afschriften van januari dan ook maar eens heel goed in de gaten houden...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:17

ACSM schreef:
Hij zou nog +/-49 dagen werken na blokkering, toch raar vind ik dat!

Die tijd is nodig omdat sommige passen nu eenmaal verkeerd gaan in de productie.... Om dan die passen te vervangen is tijd nodig. Bovendien blijkt dat mensen hun bankpost niet iedere week openen ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:19

Karin schreef:
Nou ja... Wat stelt die blokkering dan voor? :?

Ik ga mijn afschriften van januari dan ook maar eens heel goed in de gaten houden...

Ze bedoelt niet blokkering maar vervanging :D De postbank vervangt momenteel alle passen... de blauwe passen worden vervangen door oranje passen ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:19

Ik kon toch echt direct niks meer met mijn geblokkeerde pas hoor, zelfs niet eens meer mijn rekeningoverzicht opvragen via internet om een printje te maken van dat overzicht (dat heb ik uiteindelijk voor het politierapport moeten opvragen bij mijn bank).

[Edit] Dat van die vervanging weet ik, mijn andere betaalrekening loopt bij de Postbank. ;)

Maar het komt op mij over alsof die giropas na blokkering nog zo'n 49 dagen werkt om te voorkomen dat je al die tijd zonder pas zit totdat je een nieuwe hebt. Ik vroeg me af wat dan het nut was van blokkering.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:21

Karin schreef:
Ik kon toch echt direct niks meer met mijn geblokkeerde pas hoor, zelfs niet eens meer mijn rekeningoverzicht opvragen via internet om een printje te maken van dat overzicht (dat heb ik uiteindelijk voor het politierapport moeten opvragen bij mijn bank).

Ik vind het nog steeds raar dat TS dat foontje nog niet gedaan heeft....
Als je een pincode laat blokkeren, dan gebeurt dat onmiddelijk Bij vervanging zoals dat momenteel op initiatief door de Postbank gebeurt blijft de oude blauwe pas nog 49 dagen te gebruiken i.v.m. redenen die ik eerder aangaf.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:24

Van de meneer die ik aan de lijn had was het skimmen met mijn oude blauwe pas en heb nu sinds een week een nieuwe oranje.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:25

@ Slimmerik: Heb aantal berichten hierboven je bedankt voor het nummer!! Heb al gebeld ;)

Olympia

Re: Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:28

ik heb het ook nog nooit meegemaakt, maar aangezien ik in een supermarkt werk, is het wel een hot item..

Wij hebben tegenwoordig een nieuw systeem, als er wordt gedacht dat je geskimd bent met je pasje en je wilt pinnen, dan word je pas geblokkeerd, dit om te voorkomen dat er nog meer geld van je rekening af wordt gehaald, wij moeten dan de klant doorsturen naar de bank waar hij bij zit, zodat die de persoon in kwestie kunnen helpen, het is dus uit voorzorg dat het pasje word geblokkeerd of omdat die klant echt geskimd is.

Verder gebeurd het heel veel bij stations dat je geskimd word, als ik dan een treinkaartje moet pinnen scherm ik altij dmijn pincode af me tmijn portomonee, eigenlijk doe ik het overal, heb ook weinig geld op mijn rekening staan, de rest staat op een spaarrekening waar ze niet bij kunnen :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:33

Iets wat ik al jaren doe (maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf weten, ik vind het zelf iig prettig werken): pinbonnen bewaren tot ik mijn papieren bankafschrift krijg c.q. mijn afschrift via internet heb gecheckt. Op die manier valt een opname die ik zelf niet heb gedaan sneller op. Een opname in het buitenland springt vaak meteen wel in het oog, maar eentje in NL minder snel. Ik gooi pinbonnen dus altijd pas weg na controle van mijn afschriften.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:35

ACSM schreef:
@ Slimmerik: Heb aantal berichten hierboven je bedankt voor het nummer!! Heb al gebeld ;)

Ah ... sorry overheen gelezen... :o Op het moment van vervanging wordt pas niet geblokkeerd maar dat gebeurd pas 49 dagen erna. Daardoor hebben ze kunnen skimmen met je pas.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:38

slimmerik schreef:
Op het moment van vervanging wordt pas niet geblokkeerd maar dat gebeurd pas 49 dagen erna. Daardoor hebben ze kunnen skimmen met je pas.

Op die manier snap ik het ook, dan is het idd verklaarbaar. :j

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:42

slimmerik schreef:
ACSM schreef:

Ah ... sorry overheen gelezen... :o Op het moment van vervanging wordt pas niet geblokkeerd maar dat gebeurd pas 49 dagen erna. Daardoor hebben ze kunnen skimmen met je pas.

Maakt niet uit :P