Voelen jullie 'de crisis'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Voelen jullie 'de crisis'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:51

Ik merk het ook .. Ontslagen bij de DAF, en krijg minder uren op mijn fulltime baan, waardoor ik dus een heeeeel stuk minder salaris krijg ..

Ik houd mijn hart vast ..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:02

ik merk 't alleen aan al die achterlijke krantberichten en nieuws dingen op tv. Ik vind 't écht belachelijk dat ze daar maar over blíjven doorzeuren krediet crisis hier krediet crisis daar... :n heel fijn los 't maar op en val ons er niet meer lastig. Grote kans dat 't dan ook 't eerste is opgelost. Want het is een feit dat mensen dan júist meer op hun geld gaan letten (wat uiteraard logisch is) evt. zelfs geld van de bank gaan halen en als veel mensen dat doen dan worden de problemen alleen maar erger want de banken hebben dat geld gewoon niet allemaal. :n Juist geld uitgeven is goed voor de crisis.

Met dat continue gezeur over die krediet crisis maak je mensen alleen maar bang en dat zorgt alleen maar voor meer problemen. Niet dat men er dan dus niet serieus mee om moet gaan, integendeel persoonlijk vind ik die *poging tot komische* bankreclames ook vreselijk en al die reclames van die leningen etc. geef nu eindelijk eens serieuze reclame ipv de ing leeuw die tegen de postbank leeuw zegt dat oranje 'm zo goed staat :x

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:06

Maartje enig idee hoe moeilijk het nu is om aan een hypotheek te komen, een huis te verkopen voor een normale prijs? o.a. de automarkt die helemaal in elkaar zakt, dan is er wel degelijk sprake van een crisis.
Dat jij het persoonlijk niet merkt wil niet zeggen dat niemand er last van heeft :)

Om mij heen zie ik ook meer dan genoeg ontslagen, alles waar op bespaard kan worden gebeurd.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:08

Ik merk het zelf niet zo.
Bij ons op het bedrijf gaat het nog goed. De inkomsten zijn natuurlijk wel iets gedaald, maar niet heel erg.
Mijn contract is in december nog verlengt.

In mijn omgeving merk ik het wel. Mensen die ontslagen worden, moeilijk huis kunnen verkopen ed.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:10

Nijn schreef:
Maartje enig idee hoe moeilijk het nu is om aan een hypotheek te komen, een huis te verkopen voor een normale prijs? o.a. de automarkt die helemaal in elkaar zakt, dan is er wel degelijk sprake van een crisis.
Dat jij het persoonlijk niet merkt wil niet zeggen dat niemand er last van heeft :)

Om mij heen zie ik ook meer dan genoeg ontslagen, alles waar op bespaard kan worden gebeurd.

hoor je mij dat ergens zeggen dat niemand 't merkt? dat er geen sprake is van een crisis? ik zeg alleen dat door dat continue over die crisis gepraat wordt je 't juist extra in stand houd.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:12

Doordat er over gepraat word wil dus zeggen dat het nog lang niet over is Maartje.. En dat er vast nog meer ellende te wachten staat..

Zoals ik eerder postte heb ik persoonlijk er geen last van. Maar mijn vader zit ook nog steeds in onzekerheid wbt zijn baan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:12

merk er echt helemaal niks van..
heb ook voor kerst een vast contract op mijn werk gekregen en krijg ook veel nieuwe mensen op de manege die willen paard rijden dus voor mij geen crisis ( gelukkig ) :D

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:13

Inderdaad, door erover te praten wordt 't echt niet beter. Mensen worden juist banger om geld uit te geven, en als er iets is wat je niet moet doen tijdens een crisis, is het op je geld gaan zitten.

Ik merk er persoonlijk niks van. Heb sinds december een redelijk goed betalende baan, ga binnenkort verhuizen en heb net een koopovereenkomst voor een tweedehands auto gesloten. Ook werk ik in een bedrijfstak waar alleen maar meer werk in komt, dus ik vrees niet zo voor mijn baan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:14

Maartje1990 schreef:
ik merk 't alleen aan al die achterlijke krantberichten en nieuws dingen op tv. Ik vind 't écht belachelijk dat ze daar maar over blíjven doorzeuren krediet crisis hier krediet crisis daar... :n heel fijn los 't maar op en val ons er niet meer lastig. Grote kans dat 't dan ook 't eerste is opgelost. Want het is een feit dat mensen dan júist meer op hun geld gaan letten (wat uiteraard logisch is) evt. zelfs geld van de bank gaan halen en als veel mensen dat doen dan worden de problemen alleen maar erger want de banken hebben dat geld gewoon niet allemaal. :n Juist geld uitgeven is goed voor de crisis.

Met dat continue gezeur over die krediet crisis maak je mensen alleen maar bang en dat zorgt alleen maar voor meer problemen. Niet dat men er dan dus niet serieus mee om moet gaan, integendeel persoonlijk vind ik die *poging tot komische* bankreclames ook vreselijk en al die reclames van die leningen etc. geef nu eindelijk eens serieuze reclame ipv de ing leeuw die tegen de postbank leeuw zegt dat oranje 'm zo goed staat :x

Maartje jij vindt het misschien gezeur, maar ik ben WEL ontslagen, en moet op mijn ander werk meer dan de helft van mijn uren inleveren.

Noem jij dat geen crisis? Nou ik wel, sterker nog ik noem dat paniek!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:15

Ik werk in de autobranche en wij merken het ook op het werk.
Persoonlijk merk ik het niet,maar ben wel huiverig voor mijn baan,mijn contract loopt namelijk af in juni...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:16

Sita_ schreef:
Doordat er over gepraat word wil dus zeggen dat het nog lang niet over is Maartje.. En dat er vast nog meer ellende te wachten staat..

Zoals ik eerder postte heb ik persoonlijk er geen last van. Maar mijn vader zit ook nog steeds in onzekerheid wbt zijn baan.

Inderdaad ja het is nog lang niet over! maar meer juist doordat er over gepraat worden. Want hierdoor hou je mensen extra in angst en hierdoor zijn er minder uitgave ed en dit versterkt de crisis júist. Maar goed nu zit ik mezelf alleen maar te herhalen.

en Saul ik zeg helemaal niet dat er geen crisis is! dat weet ik ook wel! daar wordt genoeg over gepraat! en nee dat is niet leuk maar als er nu eens zou worden opgehouden om er de hele tijd over te praten dan zou het wellicht eerder 'opgelost' zijn.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:18

Inderdaad, krantenkoppen met faillisementen en weer 300 banen we bij een groot bedrijf is geen gezeur.. Ze plaatsen dat echt niet zodat de verkoop van de kranten beter gaat lopen hoor, dit is de realiteit op dit moment.. Paniek dus..

En oplossen? Een crisis moet je met het heel land, wat zeg ik, het treft de hele wereld zo ongeveer.. Dus je moet het met zijn allen oplossen. Dit is geen zaak voor alleen het bestuur van NL of wereld. Dit moet iedereen samen doen, vandaar dus weer dat gezeur.. Er word niet gezeurd dat je je geld moet vastzetten, er word gezegt dat je moet uitgeven. Alleen zó komen we er weer bovenop.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:19

Nee Maartje doordat er zoveel over wordt gepraat wordt mensen duidelijk wat er nu eigenlijk aan de hand is, wat er te wachten staat en hoe het op te lossen is.
Zwijgen en er niet meer over (willen) nadenken zal op dit moment misschien rust in vele koppies geven maar zal straks alleen maar nadelig werken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:22

Nijn schreef:
Nee Maartje doordat er zoveel over wordt gepraat wordt mensen duidelijk wat er nu eigenlijk aan de hand is, wat er te wachten staat en hoe het op te lossen is.
Zwijgen en er niet meer over (willen) nadenken zal op dit moment misschien rust in vele koppies geven maar zal straks alleen maar nadelig werken.

vertel mij dan eens waarom vele economen zeggen dat 't slimmer is om er juist níet over te praten? Juist doordat je die angst er meer inpraat en je mensen hiermee tegenhoud dingen te kopen etc (wat de crisis verergert) ik woon er imo zelf met eentje in huis.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:22

Ik merk het niet, loop stage dus geen inkomen, en op mijn stage hebben we er geen last van.
Mijn vader merkt het wel, ploegendiensten stoppen, alleen nog maar overdag werken, alle uitzendkrachten weg, al wat ontslagen gevallen..
Op het moment gaat het alleen maar achteruit.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:25

Maartje1990 schreef:
Nijn schreef:

vertel mij dan eens waarom vele economen zeggen dat 't slimmer is om er juist níet over te praten? Juist doordat je die angst er meer inpraat en je mensen hiermee tegenhoud dingen te kopen etc (wat de crisis verergert) ik woon er imo zelf met eentje in huis.

Er zit verschil tussen angst in praten en dingen bespreken en bespreekbaar houden :)
Ben trouwens ook reuze benieuwd wie je bedoeld met de vele economen, ken nl. persoonlijk aardig wat (bedrijfs)economen, en een aantal in opleiding en allen zeggen zij blijf er over praten, probeer het niet weg te stoppen want dan zit je later met nog meer sh*t :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:26

Het was altijd al crisis in mijn portomonnee, vooral met een paard.

Nee ik merk er zelf weinig van...

(Ben dan ook 'maar' een student met een parttime baan)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:31

Heb toevallig laatst gelezen dat het niet zo is dat alles ineens dramatisch slecht gaat, alleen de economische groei is minder geworden. We groeien dus nog steeds, alleen niet zoals we gewend waren en dus is er in de hele wereld paniek alom en is er ineens sprake van een crisis en recessie...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:39

Recessie wil anders wel zeggen dat je het tegenovergestelde doet van groeien :)
Persoonlijk in mijn leven merk ik het dus ook niet zo, maar in mijn kennissenkring toch flink wat ontslagen gevallen en bezuinigingen bij bedrijven. Mensen wachten met grote aankopen.
Wie een huis kan kopen heeft nu wel het goede moment voor zich :j

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:44

Persoonlijk merk ik er niet zo heel veel van... Op m´n werk hebben wij er wel degelijk last van! Wij exporteren groenten en fruit naar Engeland... Doordat het niet goed gaat met de economie, dalen de retailprijzen en krijgen wij minder uitbetaald...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:56

Ik merk nergens wat van :o Heb er igg geen last van op mn werk. Behalve dat we last hebben van een stijgende dollarkoers, wat wel weer nadelig is. Maar qua werk merk ik er persoonlijk helemaal niks van.
En ben blij dat ik een huurhuisje heb sinds vorig jaar augustus en (nog) niet beschik over een koopwoning. Ben ik errug blij mee :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:57

Citaat:
Recessie wil anders wel zeggen dat je het tegenovergestelde doet van groeien

Precies. Maar we krimpen niet, de groei is alleen minder groot geworden. We groeien nog steeds, alleen minder hard.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:01

Of ik iets voel van de crisis: niet echt :)
Stalgeld is iets omhoog gegaan vanwege hogere prijs van hooi, das al..

Verder heb ik op termijn veel gemak van de crisis :o
Wil binnen nu en half jaar een huisje kopen, hypotheekrentes dalen :D, huizenprijzen dalen... en er zijn overal allerlei interessante aanbiedingen bij de woonboulevards merk ik.. :#

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:05

Ik denk wel dat er mensen zijn die onnodig bang gemaakt worden, deze houden de hand op de knip en daardoor wordt het plaatje van crisis alleen maar groter.
Ook denk ik dat veel bedrijven het een goede smoes vinden en de crisis misbruiken. Grote bedrijven die eerder ook graag eens met de bezem door het bedrijf wilde vegen konden dat niet omdat de FNV er meteen op zit. Nu kunnen ze het zonder blikken of blozen.
Huizen verkoop is in de winter altijd slap. pas in het voorjaar trekt dat aan, pas als dat dit jaar niet gebeurd kun je gaan praten over dat het anders is dan anders. Dat mensen door het hele gepraat over de crisis nu ineens dalen met de prijs is uit angst. Naar mijn idee aan gepraate en ongegronde angst.
Maar mensen doen elkaar na en daardoor krijg je dadelijk veel meer crisis dan er ooit zou zijn geweest.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:05

Relaxed schreef:
Muisbal schreef:
Ikke niet, salaris verhoging gekregen, zorgtoeslag omhoog (premie hetzelfde) en winkelprijzen zijn ook niet echt gestegen, niet dat ik merk in elk geval :)

Ik heb dan alleen niet te maken met huizen, hypotheken etc ;)

Das bijzonder.. Dat zou ik ff checken, normaal gaat je zorgtoeslag namelijk omlaag als je meer gaat verdienen ;)

Hier merk ik weinig verder..

Niet als je salaris niet boven een bepaalde grens uitkomt ;)