Ronduit belachelijk! Wat betekent trouwen nou nog!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:40

De discussie hoeft toch helemaal niet te gaan over of je al dan niet de naam van je man aanneemt na het trouwen? In NL hebben we juist de keuze en die is persoonlijk!

Ik vind het jammer dat wanneer je de keuze maakt om de naam van je man aan te nemen, je nog met je meisjesnaam vernoemd wordt op je documenten.

Overigens: mijn man en ik hebben samen een huis gekocht en hij heeft niet expliciet toestemming hoeven geven hoor? Het huis behoort wel in de gemeenschap van goederen, is niet genoemd in de huwelijkse voorwaarden en staat op ons beider naam. Ik zit me nu eigenlijk af te vragen of ik hem destijds expliciet toestemming heb moeten geven om bij mij in het appartement in te trekken?! Maar dat zal vast wel...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:46

Chubby schreef:
Ik vind het jammer dat wanneer je de keuze maakt om de naam van je man aan te nemen, je nog met je meisjesnaam vernoemd wordt op je documenten.

dat komt omdat je je meisjesnaam (ik vind dat zo'n neerbuigende kreet maar goed ;) ) altijd houdt; zo ben je geboren, zo heet je, en die kun je ook niet kwijtraken itt de naam van je partner.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:55

Lielle

Re: Ronduit belachelijk! Wat betekent trouwen nou nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:57

geslachtsnaam vind ik nog veel mooier, eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:12

Mijn man is kapitein en vaak van huis. Nu dacht ik doordat we zouden trouwen de zaken afhandelen wel watt gemakkelijker zou gaan, maar idd niet nee.
Bijvoorbeeld met het stemmen, hij zit op zee wanneer de stembiljetten binnenkomen en hij komt pas thuis na het stemmen. Ik mag geen keuze op zijn verzoek invullen. Ik mag wel een handtekening onder zijn belastingaangifte zetten, ook raar.
Onze rekening moet veranderd in een en/ of rekening, maar het komt er telkens niet van en wanneer het er wel van komt, bellen zij weer af grrr.
Wanneer mijn man overlijdt mag ik niet bij zijn rekening. Ik mag er wel een begrafenis van betalen, maar verder wordt alles geblokkeerd, ook al sta je officieel geregistreerd als gehuwd.
We hebben ook al een algehele volmacht gehad, maar ook dat is bij vele instanties niet genoeg.
De ANWB, mijn man had een abo afgesloten, voor onze auto, we hebben er maar 1. Maar als ik in onze auto pech krijg, dan heb ik geen recht op hulp, want ik ben geen abonnee. Nee, maar mijn man wel, tja dat maakte niet uit, ik had geen abo!

Tja voor de bureaucratie maakt getrouwd zijn geen flaus aus. Pffff

Dat over de naam in het paspoort. Ik denk dat dat met naam te maken heeft. Neemt je man jouw naam aan, zal er in zijn paspoort misschien staan dat hij echtgenoot van is. Het staat geloof ik in het paspoort van degene wiens naam veranderd.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:13

Weet iemand of dat in België kan, de naam van je man aannemen (ik heb er namelijk nog nooit van gehoord?)...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 15:15

Wendy schreef:
8-)
Wendy schreef:
Ook trouwen veel mensen niet in gemeenschap van goederen. Dus het kan maarzo zijn dat het het huis van de man is, en dan is het toch logisch dat hij toestemming moet geven?

We zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd wegens allebei ondernemen. Maar het is een huurhuis, dus nieteens een eigendom van mijn man, en zo word het ook niet gezien ;)

Het is zijn huurcontract... en aangezien jullie niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is het niet meer dan logisch dat hij toestemming moet geven. Dat is jullie eigen keuze geweest![/quote]

Gemeenschap van goederen heeft hier niets mee te maken ;)
Dat kunnen ze niet zien hoor ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:20

Mindim schreef:
De ANWB, mijn man had een abo afgesloten, voor onze auto, we hebben er maar 1. Maar als ik in onze auto pech krijg, dan heb ik geen recht op hulp, want ik ben geen abonnee. Nee, maar mijn man wel, tja dat maakte niet uit, ik had geen abo!

Als je getrouwd bent, ben je toch niet ineens één persoon? Een lidmaatschap is persoonsgebonden. Speciaal voor partners hebben ze een goedkoop partnerllidmaatschap.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:21

een abonnement is idd persoonsgebonden bij de anwb, en niet autogebonden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:25

nou, dat kunnen ze toch helemaal niet zien
op ons ANWB pasje staat zowel mijn mans naam als de mijne, achter elkaar omdat we betalen met een gemeenschappelijke rekening en dus pak ik het pasje ook regelmatig mee

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:40

Ze kunnen je vragen om je te identificeren. Als de voorletters dan niet overeen komen, dan ben je de pineut. Maar ik ben er, toen ik geen lid was, ook weleens tussendoor geglipt hoor.
Maar ik vind eigenlijk niet dat je recht van klagen hebt op het moment dat ze je dan wel pakken.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 15-01-09 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:46

tita schreef:
goh nog een reden om niet te trouwen O:)

Nou! Inderdaad!
Geen gezeur welke naam je nu hebt of wat dan ook.... Wat heerlijk is het toch om niet getrouwd te zijn. :D

Al kan ik me de frustraties van de TS wel heel goed voorstellen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:48

nou, die voorletter klopt pas sinds de laatste jaren
mijn naam begint met een I en mijn mans naam met een J, maar dat lijkt verdomd veel op elkaar bij bepaalde letter types

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:49

Dan heb je mazzel :D

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:39

Je kan het bureaucratisch vinden, maar je moet al lang blij zijn dat er zo zorgvuldig mee om gegaan wordt!!! Je moet je eens voorstellen wat voor problemen je kan krijgen als jan en alleman maar met een stukje papier kan inschrijven op een adres. Aangezien het huurcontract alleen op je mans naam staat, heeft de gemeente hier goed gehandelt. Om dan meteen te zeggen dat het huwelijk geen waarde meer heeft....tja...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:06

Die bureaucratische mallemolen is irritant, maar het is wel fijn dat je gewoon kunt kiezen!

Ik wilde (in Belgie) mijn dochter mijn naam geven (de naam van mijn vriend is vreselijk!) maar dat kon dus niet, tenzij ik haar eerst kreeg, zelf aan ging geven in mijn kraamtijd en dan kon haar vader haar pas erkennen. Dan mocht ze mijn naam gewoon houden. Wij hadden eerst erkend (waarbij ze niet hebben gezegd dat ze dan mijn vriend zijn naam kreeg, ook al hadden we al gezegd dat ze mijn naam moest krijgen) en dus kon het niet meer tenzij ik een rechtszaak aanspande dat hij was vreemdgegaan etc etc.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:39

ik vind t nog allemaal vrij logisch dat dit niet automatisch gebeurt (niet slaan ;) )
volgende keer gewoon even op e site van je gemeente kijken daar staat alles mooi uitgelegd.
kun je vaak die formulieren zo downloaden!