Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:39

dingetje schreef:
p.s. de titel klopt niet... het moet zijn "grote niveauverschillen" ipv "hoge niveauverschillen" :o

Hey ja! Ik wilde eerste iets met hoog en laag niveau, haha! Twee titels in gedacht en er komt troep uit :')

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:40

Persoonlijk zou mijn voorkeur in een relatie toch gaan naar iemand die gelijkwaardig aan me is. Opleiding hoeft daar niet per se iets over te zeggen, maar intelligentie wel. Die twee hoeven helemaal niet gelijk aan elkaar te zijn, sommige mensen werken nu eenmaal liever met hun handen oid.
Zo is mijn broertje minstens net zo intelligent als ik, zou met gemak zijn vwo kunnen halen en naar de universiteit kunnen gaan. Maar hij wil het niet. Hij wil niet met zijn neus boven een papiertje hangen, dingen uitrekenen. Hij wil in het veld staan, dingen leiden. Zijn opleidingsniveau zal uiteindelijk lager zijn dat dat van mij, maar zijn intelligentie zeker niet.

Ik merk vaak dat de minder intelligente mensen minder diepgang zien en minder nadenken over allerlei onzinnige zaken waar ik me wel mee bezig hou in mijn hoofd. Daar is verder niets mis mee, maar dat communiceert toch minder fijn. Ze begrijpen vaak mijn ingewikkelde gedachtensprongen niet. Dit zou voor mij in een relatie zeker niet werken.

Opleidingsniveau heeft verder niets te maken met het wel of niet kunnen volgen van mijn ingewikkelde gedachtensprongen. Gevoelsmensen, die ergens wel intelligent zijn, maar geen uitblinkers op school, daar ondervind ik echt geen problemen mee. Die lager opgeleide gevoelsmensen zijn er veel trouwens.
Maar ik ken ook echt 'simpele' mensen, waar ik het oppervlakkig prima mee kan vinden. Maar met dat soort mensen mis ik wel diepgang, met een dergelijk persoon zou ik dan ook nooit een relatie kunnen hebben.

Toch ben ik blij dat ik met mijn vriend heel erg op een lijn zit. We doen beide een technische studie (hij doet Werktuigbouwkunde, ik Industrieel Ontwerpen) aan de universiteit, zitten in het zelfde jaar. Hebben zelfs wel eens een vak samen, of hetzelfde vak maar dan door een andere docent. Hierdoor kunnen we elkaar vaak helpen en doordat het allebei ontwerp/technische studies zijn begrijpen we elkaar ook als we in 'vaktermen' praten. Ik kan hem om advies vragen bij mijn projecten en dat vind ik ergens heel erg fijn.

Ik ben er daarom ook van overtuigd dat relaties normaal gesproken beter werken als twee mensen op één lijn zitten, qua interesses, gevoel, intelligentie, ed. Zo heb je een gelijkwaardige relatie en dat lijkt mij de beste. Maar ondanks dat denk ik dat twee verschillende mensen elkaar ook goed zouden kunnen aanvullen in veel situaties, maar voor mij persoonlijk zou dat niet werken.

Maarja, belangrijste is dat je zelf blij bent met je relatie en je er goed bij voelt. Ongeacht de intelligentie, opleiding, leeftijd of wat dan ook. :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:42

Bij ons werkt het prima hoor!

Mijn vriend heeft een lager opleidingsniveau dan ik, maar ik ondervind daar niks vervelends aan. We begrijpen elkaar en kunnen ook over verschillende onderwerpen praten. Hij heeft vaak wel een andere mening, maar daar kan ik soms weer van leren en hij weer van mij. Omdat iemand een lagere opleiding heeft of kiest voor een baan waar je met je handen werkt, betekend het niet gelijk dat iemand dom is of nergens over mee kan praten. Mijn vriend had toendertijd gewoon geen zin meer om te leren en ging werken, maar is zeker niet dom, soms weet hij dingen te vertellen waar ik nooit van heb gehoord of laat hij me de dingen anders zien, heel verfrissend juist :D

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:42

Ik denk dat het best wel kan werken. Het ligt aan wat voor interesses je allebei hebt. Het moet gewoon werken. Ik doe zelf universiteit, maar daar verbazen veel mensen die dat nog niet wisten zich vaak over als ze t horen. Ik ben helemaal niet serieus bijv.

Ik kan me net zo goed ergeren aan iemand die ook universiteit doet, maar die zich heel anders gedraagt dan ik doe.

Ik heb liever iemand met een hoog EQ dan superhoog IQ. (natuurlijk moet ie niet helemaal achterlijk zijn ;) )

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:45

Christah schreef:
Ik ben er daarom ook van overtuigd dat relaties normaal gesproken beter werken als twee mensen op één lijn zitten, qua interesses, gevoel, intelligentie, ed. Zo heb je een gelijkwaardige relatie en dat lijkt mij de beste. Maar ondanks dat denk ik dat twee verschillende mensen elkaar ook goed zouden kunnen aanvullen in veel situaties, maar voor mij persoonlijk zou dat niet werken.

Dat ben ik inderdaad met jou (en andere) eens. Ik zou zelf geen relatie kunnen hebben met iemand die niet geinterreseerd is in de wereld en dingen die gebeuren om je heen...maar om daar meteen een opleidingsniveau aan vast te plakken (laag= dom, hoog= slim) zoals sommigen hier doen vind ik behoorlijk fout...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:49

tita schreef:
Dat heeft toch niet met opleidins-niveau te maken.

Ik kan gewoon niet praten met iemand die zich niet intresseert voor de wereld-politiek, milieu, ed

Tuurlijk kan ik wel gek doen en niet altijd serieus maar met mijn partner wil ik echte gesprekken hebben over zin van het leven zeg maar en niet als ik een foto van de Tja Mahal laat zien dat iemand roept wat een mooie moskee :D

Haha!

Ik heb iets dergelijks laatst gehad met een persoon waarmee ik een gesprek had over natuurlijke selectie. Het ging er over in hoeverre natuurlijke selectie nog effect zou hebben als wij niet allerlei middeltjes en medicijnen hadden ontwikkeld. Ik haalde op gegeven moment Charles Darwin en de Evolutietheorie aan waarop hij me onderbreekt en vraagt wie Charles Darwin is...Dat zijn dingen die je in mijn ogen wel moet kennen. Je hoeft er het fijne niet van te weten, maar sommige mensen weten gewoon heel erg weinig! Ik merk dit vaak ook bij mijn leerlingen, de basis ontbreekt gewoon! Laatst moesten ze een leestoets maken en dan vragen ze naar de betekenis van woorden als 'enquête' of 'praktijkles'!

En leg ze maar eens uit hoe ze het lijdend voorwerp uit de zin moeten halen! Als ik dan zeg dat ze een vraag moeten formuleren met wie/wat+gezegde+onderwerp zie je 20 paar ogen heeeeel erg vragend kijken.

Er is ook een heel leuk boekje op de markt, gemaakt door geschiedenisleraren die allerlei idiote antwoorden van hun leerlingen hebben verzameld. Het is ergens heel erg lachwekkend, maar aan de andere kant vind ik het best erg dat leerlingen beweren dat de Duitsers in Vietnam vochten :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:53

BraveSpots schreef:
Dat ben ik inderdaad met jou (en andere) eens. Ik zou zelf geen relatie kunnen hebben met iemand die niet geinterreseerd is in de wereld en dingen die gebeuren om je heen...maar om daar meteen een opleidingsniveau aan vast te plakken (laag= dom, hoog= slim) zoals sommigen hier doen vind ik behoorlijk fout...

Ik weet niet wie je daar mee bedoeld maar dat wordt nergens gezegd.

Het gaat er niet om dat je dom bent wanneer je MBO doet, maar dat je waarschijnlijk niet in staat bent de redeneren en denken op het niveau van een universitair opgeleid persoon. Dat is niet erg en maakt je niet dom. Mijn boertje die tegelzetter aan het worden is kan heel veel dingen die ik niet kan, ik vind die zaken die hij kan vreselijk knap. Echter zou ik die zaken waarschijnlijk ook kunnen leren als ik wilde, ik weet niet of hij dat zou kunnen leren waar ik mee bezig ben. Ik beweer dus niet dat MBO mensen dom zijn, maar ik kan dus met mensen meegaan die zeggen dat ze liever een partner hebben die van een soortgelijk niveau is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:54

Adil18 schreef:
Er is ook een heel leuk boekje op de markt, gemaakt door geschiedenisleraren die allerlei idiote antwoorden van hun leerlingen hebben verzameld. Het is ergens heel erg lachwekkend, maar aan de andere kant vind ik het best erg dat leerlingen beweren dat de Duitsers in Vietnam vochten :+

Mijn leerkracht vertelde dat ze soms leerlingen heeft/had die op 16jarige leeftijd niet weten wat de holocaust is. Hitler hadden ze nog van gehoord maar wat de link met joden etc was hen een raadsel. Dat vind ik ronduit beschamend...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:58

Adil18 schreef:
BraveSpots schreef:

Het gaat er niet om dat je dom bent wanneer je MBO doet, maar dat je waarschijnlijk niet in staat bent de redeneren en denken op het niveau van een universitair opgeleid persoon. Dat is niet erg en maakt je niet dom. Mijn boertje die tegelzetter aan het worden is kan heel veel dingen die ik niet kan, ik vind die zaken die hij kan vreselijk knap. Echter zou ik die zaken waarschijnlijk ook kunnen leren als ik wilde, ik weet niet of hij dat zou kunnen leren waar ik mee bezig ben. Ik beweer dus niet dat MBO mensen dom zijn, maar ik kan dus met mensen meegaan die zeggen dat ze liever een partner hebben die van een soortgelijk niveau is.

Maar mijn vriend is (volgens mij) prima op een soortgelijk niveau waar ik ook zit. Alleen heeft ie niet het papiertje om dat te 'bewijzen'. Zo kan het toch ook?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:59

BraveSpots schreef:
Adil18 schreef:

Mijn leerkracht vertelde dat ze soms leerlingen heeft/had die op 16jarige leeftijd niet weten wat de holocaust is. Hitler hadden ze nog van gehoord maar wat de link met joden etc was hen een raadsel. Dat vind ik ronduit beschamend...

Inderdaad, dat zijn dus voorbeelden waar ik soms ook erg van schrik. De basis is gewoon weg, komt mede daardoor dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat, en hard ook! Dit komt in mijn ogen vooral omdat door het 'nieuwe leren' het zwaartepunt op vaardigheden en niet op kennis wordt gelegd. Vaardigheden zijn natuurlijk heel erg belangrijk, maar wat heb je er aan dat je een goede spreker bent in een discussie over een onderwerp waar je geen verstand van hebt?

Gisteren moesten een paar leerlingen mij op de kaart laten zien waar Zwitserland ligt....Oostenrijk en Polen werden vaker aangewezen dan Zwitserland, terwijl de letters CH groot in Zwitserland gedrukt stond :o

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:00

Adil18 schreef:
BraveSpots schreef:

Het gaat er niet om dat je dom bent wanneer je MBO doet, maar dat je waarschijnlijk niet in staat bent de redeneren en denken op het niveau van een universitair opgeleid persoon. Dat is niet erg en maakt je niet dom.

Pardon. Ik vind alleen dit stukje al erg...
Je kunt niet alle MBO'ers over één kam scheren. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom iemand een MBO-opleiding gaat volgen. Ik kan bij ons op het bedrijf zo al een aantal mensen opnoemen die na hun VWO naar het MBO zijn gegaan. Alleen maar omdat ze liever een ambachtelijke opleiding wilden doen.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ze nu niet meer kunnen denken op hoog niveau.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:02

BraveSpots schreef:
Maar mijn vriend is (volgens mij) prima op een soortgelijk niveau waar ik ook zit. Alleen heeft ie niet het papiertje om dat te 'bewijzen'. Zo kan het toch ook?

Zeker, het papier zegt ook niet per se iets over het niveau waarop iemand zit! Ik ken genoeg mensen die op een universiteit zouden kunnen studeren maar dat niet doen, daar ben ik er ook een van :)

Dat iemand MBO doet hoeft niet te zeggen dat iemand van dat niveau is, misschien is hij qua doen en kunnen iemand met een veel hoger niveau, alleen heeft hij bewust of onbewust voor een andere weg gekozen die niet meteen representeerd wie hij is en wat hij kan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:03

Ik moet wel een vent hebben met een redelijk IQ en een redelijke algemene kennis. Ik heb zelf een universitaire opleiding en een versneld denktempo. Als hij erg dom zou zijn zou ik me dood ergeren. Overigens heeft mijn man geen hoge opleiding (MAVO) maar wel een goed verstand en redelijke algemene kennis. Dat gaat prima. Ik zou me dood ergeren als ik bijvoorbeeld een vent had als Jan Smit, die denkt dat de dodenherdenking om 8.00 's ochtends is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:04

dingetje schreef:
Adil18 schreef:

Het gaat er niet om dat je dom bent wanneer je MBO doet, maar dat je waarschijnlijk niet in staat bent de redeneren en denken op het niveau van een universitair opgeleid persoon. Dat is niet erg en maakt je niet dom.

Pardon. Ik vind alleen dit stukje al erg...
Je kunt niet alle MBO'ers over één kam scheren. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom iemand een MBO-opleiding gaat volgen. Ik kan bij ons op het bedrijf zo al een aantal mensen opnoemen die na hun VWO naar het MBO zijn gegaan. Alleen maar omdat ze liever een ambachtelijke opleiding wilden doen.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ze nu niet meer kunnen denken op hoog niveau.

Zucht...ik heb het niet over de mensen die bewust voor een lager niveau kiezen, maar over mensen die niet meer kunnen. Ik snap niet wat je erg vind aan die opmerking, want dat is het verschil. Iemand van een hoger niveau kan vaak beter relativeren, een stapje verder gaan in het denken door meerdere opties en de gevolgen daarvan af te wegen etc. Dat maakt het verschil, maar dat is toch geen schande?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:06

Adil18 schreef:
BraveSpots schreef:

Zeker, het papier zegt ook niet per se iets over het niveau waarop iemand zit! Ik ken genoeg mensen die op een universiteit zouden kunnen studeren maar dat niet doen, daar ben ik er ook een van :)

Dat iemand MBO doet hoeft niet te zeggen dat iemand van dat niveau is, misschien is hij qua doen en kunnen iemand met een veel hoger niveau, alleen heeft hij bewust of onbewust voor een andere weg gekozen die niet meteen representeerd wie hij is en wat hij kan.

Nou, dan zijn we het eens met elkaar ;) .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:06

Nikka schreef:
Ik moet wel een vent hebben met een redelijk IQ en een redelijke algemene kennis. Ik heb zelf een universitaire opleiding en een versneld denktempo. Als hij erg dom zou zijn zou ik me dood ergeren. Overigens heeft mijn man geen hoge opleiding (MAVO) maar wel een goed verstand en redelijke algemene kennis. Dat gaat prima. Ik zou me dood ergeren als ik bijvoorbeeld een vent had als Jan Smit, die denkt dat de dodenherdenking om 8.00 's ochtends is.

Algemene kennis maakt inderdaad een hoop verschil :j

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:06

De voorbeelden die hier allemaal genoemd worden (dodenherdenking, topografie, Darwin, etc.) vind ik eigenlijk meer algemene kennis dan dat het iets met je intelligentie te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door dingetje op 13-01-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:07

Opleiding heeft niets met intelligentie te maken. Ik ben zelf pas op latere leeftijd gaan studeren aan de universiteit en weet als geen ander dat het leven wel eens in de weg zit waardoor niet iedereen aan studeren toekomt.

Maar... opleiding zegt vaak (let op, niet altijd) wel iets over het niveau van kennis en de ontwikkeling van het analytisch vermogen. Mijn IQ is niet veranderd sinds ik ging studeren maar mijn manier van denken wel. En dat kan je vaak alleen delen met mensen die ook geleerd hebben zo te denken en die dezelfde basiskennis hebben (en dat strekt wel ietsjes verder dan Darwin en Hitler). En de kans dat je zo iemand vindt is nou eenmaal groter onder hoog opgeleiden.

Maar nogmaals, er zijn altijd uitzonderingen ;) Een leuke boer zonder opleiding maar met interesse in literatuur, sociale theorie en de wereldpolitiek en ruimte voor een paard mag zich altijd melden! :+
Laatst bijgewerkt door Waves op 13-01-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:08

Nikka schreef:
redelijke algemene kennis.

Daar gaat het om als je iemand 'zoekt' die mee kan praten. Niet om IQ of EQ.

Blijft een feit dat veel 'handwerkers' niet zo geinteresseerd zijn in aktuele, maatschappelijke, etc vraagstukken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:09

dingetje schreef:
De voorbeelden die hier allemaal genoemd worden (dodenherdenking, toppgrafie, Darwin, etc.) vind ik eigenlijk meer algemene kennis dan dat het iets met je intelligentie te maken heeft.

Dat is waar, zoals ik hierboven schreef maakt algemene kennis een groot verschil. Maar daarbij heb ik toch vaak het idee dat mensen die hoger opgeleid zijn een grotere interesse hebben in zaken die hen algemene kennis verschaft.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:12

Adil18 schreef:
dingetje schreef:
De voorbeelden die hier allemaal genoemd worden (dodenherdenking, toppgrafie, Darwin, etc.) vind ik eigenlijk meer algemene kennis dan dat het iets met je intelligentie te maken heeft.

Dat is waar, zoals ik hierboven schreef maakt algemene kennis een groot verschil. Maar daarbij heb ik toch vaak het idee dat mensen die hoger opgeleid zijn een grotere interesse hebben in zaken die hen algemene kennis verschaft.

Dan is mijn vent zeker één van die uitzonderingen :d
Hij weet vaak nog meer dan ik hierover te vertellen...ondanks dat hij zijn school niet heeft afgemaakt, hij had er gewoon
geen zin meer. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:13

Chubby schreef:
Blijft een feit dat veel 'handwerkers' niet zo geinteresseerd zijn in aktuele, maatschappelijke, etc vraagstukken.

Dat vind ik ook, als we soms jongens tegenkomen waar mijn vriend vroeger samen les mee heeft gehad :oo . Maar evengoed moet je blijven kijken naar het induvidu in plaats van naar de groep. Anders loop je denk ik in je leven een boel interresante mensen mis...

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:14

Mijn vriend is na het VWO naar het MBO gegaan, om een grafische opleiding te doen die alleen op MBO niveau bestond. Ik heb na het VWO aan de universiteit gestudeerd. Toen wij elkaar leerde kennen, werkte hij als teamleider in een drukkerij. Best heel uitvoerend werk. Ik als consumentenonderzoeker - alleen met mijn hoofd dus.
En toch ging het meteen heel goed. Hij is absoluut niet dom, heeft ook gewoon VWO in 6 jaar gedaan. Maar moest er niet aan denken om nog eens veel jaar in de boeken te zitten.

Nu, zo'n 13 jaar later, heeft hij een veel minder uitvoerende functie, is behoorlijk doorgegroeid.
Ik werk nog steeds met mijn hoofd ;) Onze banen liggen dichter bij elkaar, en we kunnen nu vaker situaties met elkaar vergelijken dan vroeger.

Ik vind zijn praktische insteek vaak heel prettig. Ik kan heel lang nadenken, afwegen, piekeren. Hij doet iets gewoon.

Als je alleen kijkt naar opleidingsniveau ben ik dus een stuk hoger opgeleid.
Ik denk dat EQ, IQ, en interessegebieden veel belangrijker zijn.

Cassidy

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:19

Opleiding en intelligentie hebben niets met elkaar te maken. Zoals al eerder aangegeven: heeft iemand een lagere opleiding gedaan omdat hij niet verder WILDE leren, niet verder MOCHT leren of niet verder KON leren.

Als iemand met beide benen in het leven staat, geinteresseerd is in geschiedenis, politiek, natuur, techniek enz. kun je ook met een lagere opleiding gewoon aan gesprekken deelnemen. En ik ben de nodige hoger opgeleidde mensen tegengekomen die echte vakidioten waren maar verder niet wisten wat er in de wereld speelde.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:19

Adil18 schreef:

Misschien.
Het is dan wel een andere discussie maar Jan Smit werd hier net even aangehaald. Hij wist niet dat de dodenherdenking 's avonds om 20.00 uur plaats vind. Dat is belachelijk natuurlijk maar waarschijnlijk interesseert het hem niet (dat is eigenlijk nog veel erger). Maar er zijn genoeg MBO-mensen die zich wel interesseren voor geschiedenis en politiek.
En zo zijn er, denk ik, ook wel hoog opgeleide mensen die zich dus helemaal niet in politiek verdiepen.
Ik denk dus dat het allemaal niet zozeer aan je opleiding ligt, hoe je in het leven staat. Het is vaak ook karakter.