dingetje schreef:p.s. de titel klopt niet... het moet zijn "grote niveauverschillen" ipv "hoge niveauverschillen"![]()
Hey ja! Ik wilde eerste iets met hoog en laag niveau, haha! Twee titels in gedacht en er komt troep uit
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
) Christah schreef:Ik ben er daarom ook van overtuigd dat relaties normaal gesproken beter werken als twee mensen op één lijn zitten, qua interesses, gevoel, intelligentie, ed. Zo heb je een gelijkwaardige relatie en dat lijkt mij de beste. Maar ondanks dat denk ik dat twee verschillende mensen elkaar ook goed zouden kunnen aanvullen in veel situaties, maar voor mij persoonlijk zou dat niet werken.
tita schreef:Dat heeft toch niet met opleidins-niveau te maken.
Ik kan gewoon niet praten met iemand die zich niet intresseert voor de wereld-politiek, milieu, ed
Tuurlijk kan ik wel gek doen en niet altijd serieus maar met mijn partner wil ik echte gesprekken hebben over zin van het leven zeg maar en niet als ik een foto van de Tja Mahal laat zien dat iemand roept wat een mooie moskee
BraveSpots schreef:Dat ben ik inderdaad met jou (en andere) eens. Ik zou zelf geen relatie kunnen hebben met iemand die niet geinterreseerd is in de wereld en dingen die gebeuren om je heen...maar om daar meteen een opleidingsniveau aan vast te plakken (laag= dom, hoog= slim) zoals sommigen hier doen vind ik behoorlijk fout...
Adil18 schreef:Er is ook een heel leuk boekje op de markt, gemaakt door geschiedenisleraren die allerlei idiote antwoorden van hun leerlingen hebben verzameld. Het is ergens heel erg lachwekkend, maar aan de andere kant vind ik het best erg dat leerlingen beweren dat de Duitsers in Vietnam vochten
Adil18 schreef:BraveSpots schreef:Dat ben ik inderdaad met jou (en andere) eens. Ik zou zelf geen relatie kunnen hebben met iemand die niet geinterreseerd is in de wereld en dingen die gebeuren om je heen...maar om daar meteen een opleidingsniveau aan vast te plakken (laag= dom, hoog= slim) zoals sommigen hier doen vind ik behoorlijk fout...
Ik weet niet wie je daar mee bedoeld maar dat wordt nergens gezegd.
Het gaat er niet om dat je dom bent wanneer je MBO doet, maar dat je waarschijnlijk niet in staat bent de redeneren en denken op het niveau van een universitair opgeleid persoon. Dat is niet erg en maakt je niet dom. Mijn boertje die tegelzetter aan het worden is kan heel veel dingen die ik niet kan, ik vind die zaken die hij kan vreselijk knap. Echter zou ik die zaken waarschijnlijk ook kunnen leren als ik wilde, ik weet niet of hij dat zou kunnen leren waar ik mee bezig ben. Ik beweer dus niet dat MBO mensen dom zijn, maar ik kan dus met mensen meegaan die zeggen dat ze liever een partner hebben die van een soortgelijk niveau is.
BraveSpots schreef:Adil18 schreef:Er is ook een heel leuk boekje op de markt, gemaakt door geschiedenisleraren die allerlei idiote antwoorden van hun leerlingen hebben verzameld. Het is ergens heel erg lachwekkend, maar aan de andere kant vind ik het best erg dat leerlingen beweren dat de Duitsers in Vietnam vochten
Mijn leerkracht vertelde dat ze soms leerlingen heeft/had die op 16jarige leeftijd niet weten wat de holocaust is. Hitler hadden ze nog van gehoord maar wat de link met joden etc was hen een raadsel. Dat vind ik ronduit beschamend...
Adil18 schreef:BraveSpots schreef:Dat ben ik inderdaad met jou (en andere) eens. Ik zou zelf geen relatie kunnen hebben met iemand die niet geinterreseerd is in de wereld en dingen die gebeuren om je heen...maar om daar meteen een opleidingsniveau aan vast te plakken (laag= dom, hoog= slim) zoals sommigen hier doen vind ik behoorlijk fout...
Het gaat er niet om dat je dom bent wanneer je MBO doet, maar dat je waarschijnlijk niet in staat bent de redeneren en denken op het niveau van een universitair opgeleid persoon. Dat is niet erg en maakt je niet dom.
BraveSpots schreef:Maar mijn vriend is (volgens mij) prima op een soortgelijk niveau waar ik ook zit. Alleen heeft ie niet het papiertje om dat te 'bewijzen'. Zo kan het toch ook?
dingetje schreef:Adil18 schreef:
Het gaat er niet om dat je dom bent wanneer je MBO doet, maar dat je waarschijnlijk niet in staat bent de redeneren en denken op het niveau van een universitair opgeleid persoon. Dat is niet erg en maakt je niet dom.
Pardon. Ik vind alleen dit stukje al erg...
Je kunt niet alle MBO'ers over één kam scheren. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom iemand een MBO-opleiding gaat volgen. Ik kan bij ons op het bedrijf zo al een aantal mensen opnoemen die na hun VWO naar het MBO zijn gegaan. Alleen maar omdat ze liever een ambachtelijke opleiding wilden doen.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ze nu niet meer kunnen denken op hoog niveau.
Adil18 schreef:BraveSpots schreef:Maar mijn vriend is (volgens mij) prima op een soortgelijk niveau waar ik ook zit. Alleen heeft ie niet het papiertje om dat te 'bewijzen'. Zo kan het toch ook?
Zeker, het papier zegt ook niet per se iets over het niveau waarop iemand zit! Ik ken genoeg mensen die op een universiteit zouden kunnen studeren maar dat niet doen, daar ben ik er ook een van![]()
Dat iemand MBO doet hoeft niet te zeggen dat iemand van dat niveau is, misschien is hij qua doen en kunnen iemand met een veel hoger niveau, alleen heeft hij bewust of onbewust voor een andere weg gekozen die niet meteen representeerd wie hij is en wat hij kan.
. Nikka schreef:Ik moet wel een vent hebben met een redelijk IQ en een redelijke algemene kennis. Ik heb zelf een universitaire opleiding en een versneld denktempo. Als hij erg dom zou zijn zou ik me dood ergeren. Overigens heeft mijn man geen hoge opleiding (MAVO) maar wel een goed verstand en redelijke algemene kennis. Dat gaat prima. Ik zou me dood ergeren als ik bijvoorbeeld een vent had als Jan Smit, die denkt dat de dodenherdenking om 8.00 's ochtends is.
Een leuke boer zonder opleiding maar met interesse in literatuur, sociale theorie en de wereldpolitiek en ruimte voor een paard mag zich altijd melden!
dingetje schreef:De voorbeelden die hier allemaal genoemd worden (dodenherdenking, toppgrafie, Darwin, etc.) vind ik eigenlijk meer algemene kennis dan dat het iets met je intelligentie te maken heeft.
Adil18 schreef:dingetje schreef:De voorbeelden die hier allemaal genoemd worden (dodenherdenking, toppgrafie, Darwin, etc.) vind ik eigenlijk meer algemene kennis dan dat het iets met je intelligentie te maken heeft.
Dat is waar, zoals ik hierboven schreef maakt algemene kennis een groot verschil. Maar daarbij heb ik toch vaak het idee dat mensen die hoger opgeleid zijn een grotere interesse hebben in zaken die hen algemene kennis verschaft.
Chubby schreef:Blijft een feit dat veel 'handwerkers' niet zo geinteresseerd zijn in aktuele, maatschappelijke, etc vraagstukken.
. Maar evengoed moet je blijven kijken naar het induvidu in plaats van naar de groep. Anders loop je denk ik in je leven een boel interresante mensen mis...
Onze banen liggen dichter bij elkaar, en we kunnen nu vaker situaties met elkaar vergelijken dan vroeger. 
Adil18 schreef:Dat is waar, zoals ik hierboven schreef maakt algemene kennis een groot verschil. Maar daarbij heb ik toch vaak het idee dat mensen die hoger opgeleid zijn een grotere interesse hebben in zaken die hen algemene kennis verschaft.