Salaris verlagen kan dat zomaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:35

Arnyek schreef:
Ze zit wel aan de drie maanden. 1 oktober start, 1 november 1 maand, 1 december 2 maanden, 1 januari 3 maanden.

Owh blond! Verkeerd geteld..

Arnyek schreef:
Ik weet niet in hoeverre je moet samenwerken met de personen die hierover beslissen? Afhankelijk daarvan en hoe leuk je het werk vindt en of je makkelijk een net zo goed betalende (en leuke) bijbaan kan vinden zou ik het aanbod in overweging nemen.
Maar als je er een case van maakt, dan sta je behoorlijk in je recht.

Gezien dit hele verhaal sta je redelijk sterk, maar in hoeverre is het het waard om er een zaak van te maken. Het gaat waarschijnlijk om iets van 2 euro per uur, dus 8 euro per week.. Je kan het doorzetten en dan zijn ze verplicht om je iedere week 4 uur in te plannen, maar of de sfeer op je werk daar ook beter van wordt? Je kan denk ik beter kijken wat er nog te onderhandelen valt en vervolgens toch verder werken daar, als je ander werk moet zoeken krijg je denk ik nog veel minder (referentie, ik verdiende bij de kruidvat 5 euro per uur op 19 jarige leeftijd, en dat was al redelijk goed als je vergeleek met de andere winkels bij ons in de buurt).

Maar ik ben nou wel benieuwd hoeveel ze je gaan bieden..

ninja2

Re: Salaris verlagen kan dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:28

ik heb z,n idee dat sommige een ander niets gunnen. Want als ze bij jullie ineens 2 euro ofzo per uur van je uurloon halen sta je ook niet van joh je gaat je gang maar ik ben daar super blij mee.... Ik verdiende idd ook niet veel op me 17de denk 5 gulden per uur.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:38

ninja2 schreef:
ik heb z,n idee dat sommige een ander niets gunnen. Want als ze bij jullie ineens 2 euro ofzo per uur van je uurloon halen sta je ook niet van joh je gaat je gang maar ik ben daar super blij mee....

En ik ben bang dat je hier helemaal gelijk in hebt.
Helaas werkt de "Grote-Mensen-Wereld" zo... Kom ik ook steeds meer achter ;(.

Dit meisje heeft het gewoon goed gedaan, in die zin, het tehuis heeft een mooi aanbod gedaan in oktober en zij heeft ja gezegd. Prima toch?
En omdat iemand bij HR daar heeft lopen slapen, moet zij maar genoegen nemen met minder salaris. Ehm, NEE. In de "Grote-Mensen-Wereld" werkt het niet zo ;).

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:17

ik vind het van sommige echt zo over komen van ik had ook geen 10 euro op me 17de dus een ander mag dat ook niet verdienen...beetje jammer. Ts heeft gewoon geluk gehad

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:28

Ik vraag me gewoon af tot hoever ik in me recht sta. Ook al verdien ik veel vergeleken met andere en ookal moeten ze bezuinigen. Ik denk dat niemand zou zeggen , ja toe maar haal er maar een paar euro van af kan mij het schelen :+ .
Maarja we zien wel wat het gesprek brengt, misschien komt er wel een heel ander voorstel uit voort je weet maar nooit.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:41

salaris verlagen mag volgens mij niet.
wel kunnen ze je niet meer inroosteren met een 0 uren contract.
er bestaan wel regels met 0 uren contracten dat je een werkgever kan verplichten na verloop van tijd om je contract aan te passen naar het aantal gemiddelde uren die je hebt gewerkt over een aantal maanden, maar ik weet niet helemaal meer hoe dat zit.

Hopelijk kan je eruit komen met je werkgever, want 0 uren contracten zijn echt bende als er dus iets voorvalt.

De volgende keer zou ik echt als je ergens 4 uur per week gaat werken doordrammen om een 4 uurs contract, want dan zitten ze echt aan die 4 uur vast om je in te roosteren.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:13

aniekje schreef:
Ik vraag me gewoon af tot hoever ik in me recht sta. Ook al verdien ik veel vergeleken met andere en ookal moeten ze bezuinigen. Ik denk dat niemand zou zeggen , ja toe maar haal er maar een paar euro van af kan mij het schelen :+ .
Maarja we zien wel wat het gesprek brengt, misschien komt er wel een heel ander voorstel uit voort je weet maar nooit.

Als je het echt zeker wilt weten kun je het beste even langs de rechtswinkel gaan. Voor hun is het peanuts en ze kunnen je precies vertellen wat je kan verwachten, eisen enzovoorts.

Wanneer heb je dat gesprek?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:45

Idd wat bromfiets zegt, gewoon even googlen naar het adres en even langsgaan! Daar weten ze gewoon meteen en precies hoe en wat in jou situatie :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:57

Ik zou het voorstel waar hun meekomen eerst even afwachten. Daar even over na denken en op grond daar van een beslissing nemen.

Daarbij moet je ook laten mee wegen of je het werk leuk vindt etc.
En ook zeker ( ik weet niet met hoeveel ze het willen verlagen) dat je waarschijnlijk niet weer zoveel gaat verdienen ( ook niet als ze het verlagen.)

Verder even wat info opzoeken nog zodat je goed weet waar je het over moet hebben bij het gesprek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:04

Ik denk dat als ze kunnen aantonen dat er een fout is gemaakt, heb je weinig er tegen in te brengen, ze laten je het teveel verdiende houden. 10 euro netto per uur, had je zelf ook niet het idee dat er iets niet klopt?? :D Kom nou toch, dat verdien ik niet eens voor een redelijk intensieve administratieve baan....en ben toch wel heel wat ouder dan jij hoor. ;)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:18

GamblersCup schreef:
Nee, maar bij mij hebben ze dan ook geen fout gemaakt. Wat overduidelijk een fout is en wat helemaal niet kan eigenlijk. Wat ze dus zelf heel goed weet.
En als je dan ook nog eens voor zoiets als een bejaardentehuis werkt waar ze op de centen moeten letten, ipv een miljoenenbedrijf zoals ik, dan denk ik dat je niet moeilijk moet doen.

Dus jij vind eigenlijk dat een bedrijf wat op zijn geld moet letten, salaris van personeel mag verlagen? Om het even grof te zeggen? Ook al ben je "maar" iemand die de mensen moet vermaken en koffie moet geven? Ik hoop dat ze binnen mijn bedrijf niet zo denken want dan hoef ik deze maand geen salaris te verwachten :P

Je zit in een lastig parket. Ik deed als 17 jarige hetzelfde werk als jij en verdiende 7.50 per uur. 10 euro is inderdaad wel veel maar wel de fout van de gene die jouw contract heeft opgesteld en ondertekend. Ik zou het persoonlijk niet accepteren als ze dat ook nog eens met terugwerkende kracht van je salaris in zouden houden...

Ik ben benieuwd hoe je gesprek af gaat lopen. Het is inderdaad wel lastig... als jij dan bezwaar gaat maken denken zij ook; 10 anderen voor jou die het wel met een minder salaris doen. Dan roosteren ze je gewoon niet meer in en verlengen ze je contract ook niet. Heel veel sterkte met je gesprek en ik hoop voor je dat het goed afloopt!

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:26

russel schreef:
Ik denk dat als ze kunnen aantonen dat er een fout is gemaakt, heb je weinig er tegen in te brengen, ze laten je het teveel verdiende houden. 10 euro netto per uur, had je zelf ook niet het idee dat er iets niet klopt?? :D Kom nou toch, dat verdien ik niet eens voor een redelijk intensieve administratieve baan....en ben toch wel heel wat ouder dan jij hoor. ;)

Tuurlijk had ik wel door dat ik veel meer verdiende dan mijn leeftijdsgenootjes. Maar ik ben niet diegene die dat contract opsteld en ze zijn niet vergeten te kijken ofzo wat ze precies hebben ingevuld. Diegene die mij heeft aangenomen heeft zelfs nog het bedrag opgenoemd wat ik netto zou verdienen. Waarom zou ik dan zeggen, nee daar doe ik niet aan dat kan niet dat ik 10 euro per uur verdien. Want iemand die veel ouder is dan ik en een zwaardere baan heeft verdiend net zo veel.

*daarbij komt dat jij bruto waarschijnlijk meer zal verdienen alleen bij mij gaat er bijna geen belasting van af aangezien ik nog in het belastingvrije gebeuren zit. (denk ik )

Of ik het leuk werk vind? Ja ik vind het wel leuk werk alleen ja de collega's zijn natuurlijk allemaal veel ouder dan ik en het is vaak wel droevig daar. Veel mensen zijn daar toch die niet zo lang meer hebben. Toen ik in Oktober was toen was er nog zo'n vrouwtje die nog alles zowat zelf deed. Lopen/koffie zetten naar de wc, ect. 2 maanden lag ze alleen nog in bed kon ze niks meer zelf. Een maandje later was ze overleden. Dat soort situaties krijg ik natuurlijk ook voorgeschoteld. Dat ervaar ik toch best als beetje zwaar.
Als je hoort mn ... is overleden ofzo. De baan zelf is fysiek niet zwaar maar af en toe geestelijk droevig.
Dat is anders dan als je in de c1000 zou werken ofzo. Maar voorderest vind ik het wel leuk dat als ik dan in een gesprek zit met een bewoner dat ze dan helemaal opleven en weer een leuke stukje avond hebben gehad. Dat doet me wel weer een plezier.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:56

Kaygee schreef:
Dus jij vind eigenlijk dat een bedrijf wat op zijn geld moet letten, salaris van personeel mag verlagen?

Nee. Niet als je volgens het CAO uitbetaald wordt. Wel als er een overduidelijke fout gemaakt is. Ik zou reuze blij zijn als ze per ongeluk een nulletje teveel invullen bij mij hoor, en niet blij als ze die fout weer zouden herstellen. Maar daar leg je je dan bij neer, fout kan er insluipen, daarna verdien je dan weer normaal. Het bedrag is gewoon te hoog om er vanuit te gaan dat het wel klopt.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 01:29

Ook als ze dat in het begin van je contract hebben gezegd. En je daar dus ook op rekend. En op een gegeven moment zouden zeggen: naah doen we toch maar niet.

Maarja we zien wel wat het gesprek brengt he misschien valt het wel harstikke mee. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:04

De belasting doet dit ook hoor. Je krijgt te veel uitgekeerd en ineens krijg je een brief dat er een fout is gemaakt en meteen de volgende dag wordt het teveel uitgekeerde van je rekening geschreven.

Hoor je niet vaak dat er werknemers gekort worden op hun salaris? Stel je hebt een funktie en daar een salaris bij, daarna ga je ander werk doen, er komt een funktieherklassificeringssyteem, dus alle funkties worden bekeken, ingeschaald en aan de hand daarvan salarisschalen opgesteld. Een aantal jaar geleden gebeurden dat heel veel omdat er bedrijven waren die geen funktieschalen hadden omdat ze klein begonnen waren.

Dan kan het dus gebeuren dat je te veel verdiend voor de funktie die je doet, zeker als er cao gebonden salarissen zijn, en dat is zo in Nederland. Een baas mag niet zomaar met natte vingerwerk een salaris uitbetalen, daar zijn loongrenzen voor, regels. Dus als je te veel betaald wordt voor een specifieke funktie zoals jouw baantje, dan is het bedrijf fout, mag dus niet!!

De fout zal hersteld worden door jouw loon aan te passen aan de funktie. Dat betekend nl ook dat als je te weinig verdiend je op deze regels je kan beroepen en voor die funktie hetzelfde loon mag en moet krijgen als in een andere zorginstelling. Gelijkheidsprincipe.

Je hebt een tijdje veel geluk gehad door zo veel te verdienen, en ik vraag mij af hoe ze dat in de boeken gaan verantwoorden. NL een accountant die dat ziet, zal er over vallen en dan is het bedrijf in een akelige situatie. Fouten mogen gemaakt worden, maar liever niet, want eigenlijk is het wettelijk tegen de regels om jou zoveel meer per uur te betalen dan je recht op hebt volgens de funktie. Waarschijnlijk zijn er 2 kontrakten opgemaakt en is het uurloon per ongeluk blijven staan met plakken en knippen van het document.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:08

GamblersCup schreef:
Kaygee schreef:
Dus jij vind eigenlijk dat een bedrijf wat op zijn geld moet letten, salaris van personeel mag verlagen?

Nee. Niet als je volgens het CAO uitbetaald wordt. Wel als er een overduidelijke fout gemaakt is. Ik zou reuze blij zijn als ze per ongeluk een nulletje teveel invullen bij mij hoor, en niet blij als ze die fout weer zouden herstellen. Maar daar leg je je dan bij neer, fout kan er insluipen, daarna verdien je dan weer normaal. Het bedrag is gewoon te hoog om er vanuit te gaan dat het wel klopt.

Dan is het overduidelijk een fout.
Bij dit bedrag is het gewoon 'pech' voor de organisatie.

aniekje, je staat in je recht. Maar wil je dit koste wat het kost behouden? Ik krijg het idee dat dat niet zo is, goede instelling meid! Kijk inderdaad gesprek aan, doe in het gesprek geen uitspraken, teken niets en geef vooral aan dat je er graag even over wilt nadenken en dat je er binnen 3 werkdagen (o.i.d.) op terugkomt (probeer ondertussen voor de zekerheid toch even langs de rechtswinkel te gaan of de rechtsbijstandverzekering van je ouders te bellen).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:09

Citaat:
De belasting doet dit ook hoor. Je krijgt te veel uitgekeerd en ineens krijg je een brief dat er een fout is gemaakt en meteen de volgende dag wordt het teveel uitgekeerde van je rekening geschreven.

:j

maar andersom als jij teveel betaald heb, kun je weer maanden of soms jaren wachten op je geld

Mijn advies is ga naar de rechtswinkel meestal is eerste 45 min gratis, neem alle papieren mee en wacht rustig je gesprek af.
Ga niet gelijk in de aanval maar laat alles rustig bezinken en maakt desnoods gelijk een afspraak voor een 2e gesprek zodat je met een voorstel of tegenaanbod kan komen.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:10

O ja, dat is ook zo, wij hadden 2 jaar geleden uitstel gevraagd, nou we hebben nog niets en die vent, want zo achter hun bureautje zijn ze heel wat, vertelde dat het wel 5 jaar kan duren en dat dat de consequentie is van uitstel vragen... 8)7

Maar als je een 0 uren kontrakt hebt, dan heb je niet veel te zeggen, dan wordt je niet meer ingepland of misschien wel voor uren die je niet uitkomen en dan moet je weigeren.

Vraag desnoods of je werkzaamheden mag krijgen wel 10 euro waard zijn. Krijg je misschien leuker werk of je moet er wat meer voor doen, maar je zit daar toch alleen voor het geld. Stel je bevalt en jij vind het ook leuk, dan is er niets aan de hand.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:15

Vervelende situatie, wanneer heb je je gesprek? Er zijn al goede adviezen voorbijgekomen, heb je daar wat aan?

Wat betreft de loonschalen en indeling van functies. Loonschalen zijn een leidraad, geen wettelijke verplichting. Als een werkgever dus ooit zegt dat je niet meer kan groeien omdat je aan de bovenkant van je schaal zit of dat hij je geen verhoging kan geven want daar geen ruimte voor is binnen je schaal is dat dikke bullsh*t. Werkgevers zijn vrij om je salaris te bepalen, ongeacht je schaal. Vaak gebeurt (en kan) dat echter niet omdat het o.a. wel in lijn moet blijven met collegae.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:16

Ik heb in juli vorig jaar moeten betalen en toen kreeg ik in sept
weer bericht dat ik moet betalen over 2009 soort van voorschot omdat men niet verwacht dat mijn finaciele situatie zou veranderen :roll: dit moest voor dec betaald worden

Goed uitstel van betaling aangevraagd.

Krijg je en brief is in behandeling, maand later weer een brief is nog steeds in behandeling maar mocht uitstel afgekeurd worden en de termijnen zijn verstreken dan moet u gewoon boete betalen 8)7
Dus als zo'n vent niet door werkt of mij vergeten, dan ben ik de l*l

Goed mijn uitstel is goedgekeurd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:37

Ja jongens, ik kreeg toeslag omdat ik 2007 niet gewerkt had, mooi dus, maar mijn man heeft juist extra overuren gemaakt om zijn brutojaarsalaris op te schroeven ivm hypotheekaanvraag. Nu hou je daar natuurlijk niet veel van over en overuren zijn bij hun gewoon normale uren qua uurtarief. Dus gewoon meer uren maken voor het zelfde geld.

Krijg ik dus een brief in november dat mijn toeslag onterecht was, niks geen uitleg, maar ik snap het wel, die paar euro die mijn man bruto meer verdiende hebben ze dus nu teruggevraagd. Met de ene hand geven en de andere hand nemen. Ik moet dus nu meer terugbetalen dan hij heeft bijverdiend, maar dan val je boven een grens. Leuk zo als 1 verdiener......

Ik moest iets van ruim 300 euro binnen een korte termijn betalen, gelukkig had ik wel een paar maanden gewerkt voor het uitzendbureau in 2008, want idd ze kijken nergens naar. Ik heb recht op een toeslag omdat we minder hebben, maar een jaar later terug betalen van het jaar ervoor, dat maakt ze niets uit.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:37

Bedankt voor de vele reactie's en adviezen. Mijn gesprek is a.s dinsdag.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:41

Ik werk ook 4 uur... meestal uiteindelijk 5 en soms meer en ik heb hetzelfde contract als jij.

Drie keer raden... ik verdien 10,50 per uur en omdat ik weinig afdraag aan de belasting door de weinige uren lever ik ook weinig in. Ik werk er ook al bijna 8 jaar... dus tja... voor een 17jarige vind ik dat dan vergeleken met mijn 24 jaar wel een knap hoog bedrag...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:00

russel schreef:
10 euro netto per uur, had je zelf ook niet het idee dat er iets niet klopt?? :D Kom nou toch, dat verdien ik niet eens voor een redelijk intensieve administratieve baan....en ben toch wel heel wat ouder dan jij hoor. ;)

Daar is wel een wet voor, 'vertrouwensbeginsel' heet dat. Iemand mag afgaan op de juistheid van de verklaring van tegenpartij (dus de werkgever), tenzij er omstandigheden zijn waardoor daaraan getwijfeld mag worden.
Naar mijn idee mag de TS er op dit moment vanuit gaan dat de verklaring (van 10 euro p.u.) juist was en overeen komt met de wil van de tegenpartij (dat hij dus daadwerkelijk 10 euro wil betalen), omdat ze het al 3 maanden betaald krijgt.
Als de werkgever gelijk na het tekenen van het contract de fout had ontdekt, dus zonder het daadwerkelijk uit te betalen, dan zou er nog wel wat aan gedaan kunnen worden.
Maar op dit moment is volgens mij het contract gewoon rechtsgeldig.

Maar persoonlijk zou ik eerst afwachten wat ze je aanbieden. want 10 euro per uur voor zulk werk, is natuurlijk van de gekke..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:42

Kan mij niet voorstellen dat er nooit van te voren een gesprek is geweest voor dat ze een contract kreeg waar ook het uurloon besproken is geweest. Mij maak je niet wijs dat ze het eigenlijk niet wist, dan is het een vertrouwensbeginsel dat je net doet of je neus bloedt. Kan wel zouden we wellicht allemaal doen, maar als het dan uitkomt, moet je niet verbaasd zijn..