'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: 'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:00

60% van de middelbare scholieren zit op een vorm van vmbo, als al deze mensen later niets worden, wordt het wel een beetje vervelend leven in nederland Haha!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:02

vind ik onzin eigenlijk.
je kan met VMBO veel.
net zoals de meeste hier al zeggen, je kan HBO volgen als je MBO hebt.
als je het althans wilt Lachen

en althans in de kinderopvang nemen ze steeds meer MBO-ers aan dan HBO-ers heb ik gehoord

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:10

Knoffer schreef:
rakni schreef:
@knoffer:
Je hebt vmbo:
-basisberoepgerichte leerweg, was vroeger niveau a-b
-kaderberoepsgerichte leerweg, was vroeger niveau c
- gemengde leerweg, was vroeger niveau d
- theoretische leerweg, was vroeger mavo

de gemengde (gt) en de theoretische leerweg biedt vakken aan op hetzelfde niveau, maar bij gemengd heb je een klein aandeel praktijk (meestal 3 of 4 uur per week) terwijl de theoretische leerweg dit niet heeft, enkel theoretische vakken dus. Je kunt met beide leerwegen doorstromen naar niveau 4.

priscaz: wat jij zegt klopt dus niet. Kader is een ander niveau dan gemengd of theoretisch.

Precies.

Maar GT bestaat dus niet? Want waar staan de G en de T dan voor? Gemengde Theoretische Leerweg? Lijkt me beetje onzin dat er van G en T ook nog eens een combinatie bestaat. Tong uitsteken

GT is gewoon gemengde leerweg zoals ik m beschreef. gemengd theoretisch noemen ze het ook vaak. Het is een soort kruising. Op veel vmbo scholen (zoals de school waar ik werk) heb je GL als hoogst haalbare omdat ze geen theoretische leerweg aanbieden.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:23

Toch nog een kruising, wat droog Tong uitsteken

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:26

met VMBO kan je idd niks worden daar heb je een beroepsopleiding voor nodig. Maar MBO is niks minder dan HBO of universiteit. Zonder MBO-ers is HBO ook niks. Met universiteit net zo.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:38

en hou er rekening mee, tot je 16e leerplichtig.
tot je 18e kwalificatieplichtig ( minimaal MBO BBL of BOL 2 diploma )
En tot je 23e houdt het RMC ( Regionaal Meld en Coördinatie centrum) je op het spoor.
En tegenwoordig kun je met een diploma meer dan zonder hoor.
Ga desnoods een BBL opleiding doen ( werken en leren) dan werk je vier dagen en ga je één dag naar school.
maar houdt hierbij wel rekening dat je geen studiefinanciering krijgt, terwijl je dat bij een BOL vanaf je 18e wel krijgt en dat werkgever meestal alleen onkosten vergoeding betaald ( zo'n 350 euro p.m) dus je verder geen grotere inkomen hebt

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:44

Naja, je kunt echt wel wat worden met Vmbo Lachen
Je kan alleen meer worden/verdienen met een Havo diploma Knipoog
Daarom ben ik ook na mijn vmbo examen doorgestroomt en zit in nu in mn havo examenjaar.(Ook omdat vmbo onder mijn niveau was en ik uitdaging nodig heb)
Wat ik wil worden kon ook via het mbo door naar hbo, alleen heb je dan een veel slechtere vooropleiding en wordt het dus veel zwaarder op het hbo.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:57

Ik zit nu op het hbo en ben daar gekomen via vmbo-t en mbo4. Ik heb niet het idee dat ik het zwaarder zou hebben, omdat ik geen havo heb gedaan. Ik heb zelfs het propedeuse jaar overgeslagen. Sterker nog, ik denk ook dat mbo zelfs voordeliger kan zijn dan havo. Je bent namelijk ouder, meestal heb je op het mbo al ervaring opgedaan met in groepen werken en als je een hbo gaat doen die in de lijn ligt van je mbo, heb je ook nog eens al ervaring in het vakgebied.

Je hebt alleen misschien wat minder algemene kennis en een lager niveau Nederlands/Engels/andere vreemde talen. Dat ligt echter ook aan je zelf en de mbo die je doet.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:51

Dat zijn denk ik alleen maar vooroordelen. Ik doe VWO en dan krijg je ook welleens te horen dat je geen toekomst hebt omdat je te hoog opgeleid bent te duur bent en er dus geen banen zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:55

DebbieY schreef:
Ik denk dat ze meer het VMBO-B bedoelen. Die mensen die daar opzitten is natuurlijk niet zoveel soeps (sorry voor de mensen die niet kunnen leren en wel willen, jou bedoel ik dan dus niet!).
Met GT kan je een hoop hoor, je kan nog 2 jaar havo doen als je wilt, daar kom je hele andere mensen tegen. Het is daar een heel ander slag. Of je doet MBO niv 4 en je kan ook HBO doen, maar als ik jou was zou ik gewoon nog even je best doen en je proberen af te sluiten van de klas. Ik ben zelf oo begonnen op T en ben toen naar K gegaan, mijn klas was niet normaal asociaal en daar heb ik toen echt last van gehad, nu heb ik zoveel spijt dat ik mij niet heb kunnen afsluiten, ik dacht er eigenlijk niet eens aan! Gelukkig doe ik nu wel MBO niv 4 dus kan ik als nog HBO gaan doen.

Als je trouwens het verschil in leerlingen ziet van B of GT, dat is ook niet normaal groot hoor. Dat kan je al afzien van gehouden enquetes!
Enne, de mensen die op B zitten zeggen dat ze op VMBO zitten maar die van GT zeggen ook dat ze VMBO doen, dus het wordt wel een beetje over 1 kam geschoren vind ik zelf..

same hier, nu doe ik gewoon MBO niv. 4

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:57

o sorry dat ik eerder zei vmbo 4, ik ben van de oude stempel wat dit betreft, het was toen a,b,c, of d niveau, ik bedoel dus d niveau.
maar dat is dus inmiddels alweer veranderd.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:25

Ja, vmbo heeft alleen maar verwarring geschopt Tong uitsteken
Op de mavo was het niveau a,b,c,d. Maarja, de mavo bestaat niet meer.
MBO werkt met de niveau's 1, 2, 3 en 4.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:25

Je kan echt vanalles worden zoals al eerder gezegt... Dus gewoon lekker doorleren. Ik denk dat als ik jou was ik misschien ook voor 2 jaar havo zou kiezen erna... Omdat je dan ws wel in een serieuzere klas komt...
Ik zit nu in mijn examenjaar MBO niveau 4. Als je na het MBO wil stoppen moet je wel goed nadenken over de toekomst na je opleiding. Ik doe nu dierverzorging en ja daar kun je vrij weinig mee. Bovendien hebben we de eerste 3 jaar zo ongeveer niets uitgevoerd. Alleen ga ik volgend jaar naar het HBO, dus vanuit het vmbo kun je nog alle kanten op hoor Lachen

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:28

DebbieY schreef:
Dan komt ze veel verder dan bijvoorbeeld, dierenpraktijk. Dat doen veel mensen die niet meer willen leren..

Dit vindt ik trouwens een vreemde opmerking... Wij irriteren ons er al jaren aan dat we niets leren... We willen wel leren, over dieren... Omdat onze interesse daar ligt Verward
Laatst bijgewerkt door Frances op 10-01-09 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:29

Vindt het een beetje onzin als je dat zegt. Wat hier ook al gezegd is met het hoogste niveau van vmbo kan je doorstromen naar HBO, en wat hier ook al is genoemd is eigenlijk meer dan de helft van de Nederladers op VMBO niveau zitten.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:24

Frances schreef:
Je kan echt vanalles worden zoals al eerder gezegt... Dus gewoon lekker doorleren. Ik denk dat als ik jou was ik misschien ook voor 2 jaar havo zou kiezen erna... Omdat je dan ws wel in een serieuzere klas komt...
Ik zit nu in mijn examenjaar MBO niveau 4. Als je na het MBO wil stoppen moet je wel goed nadenken over de toekomst na je opleiding. Ik doe nu dierverzorging en ja daar kun je vrij weinig mee. Bovendien hebben we de eerste 3 jaar zo ongeveer niets uitgevoerd. Alleen ga ik volgend jaar naar het HBO, dus vanuit het vmbo kun je nog alle kanten op hoor Lachen

Met sommige mbo's kan je misschien weinig idd. Maar met heel veel mbo's heb je prima kans op een goede baan. Mbo-ers zijn ook nodig in de meeste branches. Het is ook maar wat je wilt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:28

Met een VMBO-diploma kun je best veel worden, alleen het vervelende is dat pas geleden nog de kwalificatieverplichting is opgeschroef naar (geloof ik) zelfs 27 jaar. Dat betekent dat je min of meer ''verplicht'' wordt een MBO-opleiding na je VMBO te doen. Maar dat je niets met VMBO kunt worden is klinkklare onzin, als meer dan 60% van de Nederlandse scholieren niets zou kunnen worden zouden we Nederland wel kunnen sluiten... Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:29

ukje schreef:
Vindt het een beetje onzin als je dat zegt. Wat hier ook al gezegd is met het hoogste niveau van vmbo kan je doorstromen naar HBO, en wat hier ook al is genoemd is eigenlijk meer dan de helft van de Nederladers op VMBO niveau zitten.

Dan zul je toch eerst MBO moeten doen. En daarna kun je via HBO zelfs doorstromen naar de universiteit.

Maar de titel klopt: met alleen VMBO kom je niet zo heel ver.

Het begrip 'startkwalificatie' is in dit topic al eerder genoemd, en een VMBO-diploma is geen startkwalificatie.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:32

ukje schreef:

dat is niet waar, je kunt vanaf vmbo nooit rechtstreeks naar het hbo, daar moet je mbo of havo voot hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:34

Yessy schreef:
60% van de middelbare scholieren zit op een vorm van vmbo, als al deze mensen later niets worden, wordt het wel een beetje vervelend leven in nederland Haha!

Ik geef les op een vmbo school, B, K en GT.

Je kunt juist hartstikke leuke beroepen gaan doen (na je mbo): automonteur, veldwerker, tandartsassistente, doktersassistente etc

Als je HBO of hoger doet kom je namelijk bijna altijd achter de computer terecht en dat is NIET leuk Boos! (en daarom werk ik nu ook in het onderwijs omdat ik het bureau beu was)

Met alleen vmbo kom je nergens, dus ik raad iedereen aan om in elk geval mbo te gaan doen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:13

rakni schreef:
ukje schreef:

dat is niet waar, je kunt vanaf vmbo nooit rechtstreeks naar het hbo, daar moet je mbo of havo voot hebben.

als je 21 bent kan je toelatings examen doen ben je toegelaten kan je ook met je vmbo hbo gaan doen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:22

Dat kan. Dan moet je wachten tot je 21e. Maar zonder meer doorstromen van VMBO naar HBO gaat dus niet, daar zit altijd nog HAVO, MBO of dat toelatingsexamen tussen.

In dat laatste geval zit je ook nog met de periode waarin iemand van het VMBO komt en 21 wordt. In die jaren is die persoon nog wél (gedeeltelijk) leerplichtig. Hoe dan ook ben je er niet met alleen VMBO.

http://www.minocw.nl/vo/249/Leerplicht- ... catie.html
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-01-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:24

Vanaf het VMBO kan je zelf uiteindelijk nog op de universiteit als je dat wilt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:25

Dat zei ik net ook al:

Karin schreef:
En daarna kun je via HBO zelfs doorstromen naar de universiteit.

Of je doet VMBO, dan HAVO en dan VWO. Al schijnt dat tegenwoordig door die profielen niet meer zo makkelijk te zijn als daarvoor.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:26

Het licht er maar net aan wat je wilt worden natuurlijk, Ik kan prima worden wat ik wil, (gehandicapte zorg) en zit ook op het VMBO, Laat je niet uit het veld slaan door andere.