Weet wat je eet....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Weet wat je eet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:06

Biologisch vlees word op precies dezelfde wijze vervoerd en geslacht mensen, dus laat je niks wijs maken.

Het filmpje is wat overtrokken, vooral met dat gegil op de achtergrond.
Varkens gillen nu eenmaal.
Moet je eens een gelt horen die gedekt word, een gemiddelde Idols deelnemer is er niets bij Haha!

Ik kom maar weer met mijn verhaaltje.
Ik kan met recht zeggen dat ik alles maar dan ook echt alles heb gezien mbt het uiteindelijke stukje vlees op mijn bord.

Ik heb zelf varkens getransporteerd, fulltime, een aantal jaren.
Ik heb heel veel slachterijen gezien, en ook op nederlands grootste zeugenslachterij gewerkt.

Ik werk nu bij een KI station, waar de dekberen staan. Een mooier leven kun je je als varken niet wensen.
Een of twee maal per week dekken, de rest vd week lekker vreten en luieren.

Afbeelding

Mensenschuw?
Afbeelding

Ook werk ik bij een fokker, die een gesloten bedrijf heeft.
Oftewel ik weet precies wat er gebeurd van zaadje tot carbonaatje.

Natuurlijk is er dierenleed. Maar varkens zijn tegenwoordig op de groei gefokt.
De zeug die je net na het midden ziet zitten, die niet op wil staan, heeft kruisverlamming, dit komt redelijk vaak voor bij varkens.
Sinds begin 2007 mogen zulke varkens al niet meer vervoerd worden, dus dat komt gelukkig zelden nog voor.
Op slachterijen worden zulke dieren afgemaakt, en transporteur en boer krijgen een flinke boete.

Biologisch vlees vind ik zelf een beetje onzin, omdat er niet goed word gecontroleerd hoe biologisch dat vlees wel niet is.

Hallalvlees ben ik wel gigantisch tegen.
Over het algemeen hebben varkens het redelijk hier in nederland, hoewel de meeste koeien het iets beter hebben.

Ik snap niet dat ze geen filmpje maken over kippen, want die hebben het pas slecht.
Die liggen met zijn allen hutje mutje in de legbatterij, en mensen die zulke kippen wel eens redden , krijgen kippen die omvallen omdat ze niet op hun eigen pootjes kunnen staan.
Transport van kippen : in het donker graaien tientallen mannen de kippen en smijten ze in plastick bakken.
Diezelfde bakken worden met een flinke zwaai op de vrachtwagen gegooit.
Kippen kunnen niet staan of lopen, maar zitten gebukt in die bakken.
Kippen slachten is ook niet echt diervriendelijk te noemen.

Al met al, met alles wat ik gezien heb, kan ik idd ook best verdrietig worden om het dierenleed in de wereld en dan met name in nederland.
Maar ik eet nog steeds gerust varken of koe. Kip zo min mogelijk.

Wat ik overigens net zo zielig vind zijn manegepaarden die 3 tot 5 uur per dag moeten lopen met beginnelingen die aan de teugels hangen, mensen die te zwaar zijn , nooit in de wei komen etc etc.... Alleen paarden gillen niet.. varkens wel Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:20

Marieke schreef:
De varkens in het begin van de film waren op weg naar Spanje! Als je dus ziet hoe ze vervoerd worden (op elkaar gestapeld met varkens die elkaar niet kennen, geen water in zeer hoge temperaturen) weet je dat een groot deel niet levend aan zal komen.

Er zijn idd een paar slechte transporteurs geweest, die ook flink beboet zijn voor dergelijke praktijken.

Maar wat je zegt klopt niet geheel, internationale wagens dienen voorzien te zijn van elektrische ventilatie, de nieuwste wagens zelfs met airco.
En ook is het verplicht op die wagens om water te hebben, elk hok telt 2 of meer drinknippels.

Tijdens het laden voor het buitenland, staan er dierenartsen te controleren op de gezondheid en de laadtdikte.
Wat heeft een transporteur er in hemelsnaam aan om dode dieren af te leveren?
Die houd dan toch geen klanten meer over?

Dus dit klopt niet wat je zegt Knipoog

Citaat:
Even over biologisch.... ik durf niet met zekerheid te zeggen dat biologische varkens niet ook zo vervoerd worden... het is niet alleen de manier van opgroeien, maar vooral ook het probleem van het vervoer..... dat is een enorme stress factor. Alleen varkens die aan huis en op het bedrijf worden geslacht zijn ok af...

Ben ik het op zich wel mee eens, transport zou eigenlijk geminimaliseerd moeten worden.

Biologische varkens groeien vaak DEELS in de vrije natuur op.
Veelal worden ze buiten geboren, en verdwijnen dan in de stallen... heel biologisch dus Knipoog
kijk eens goed om je heen, hoeveel varkens zie jij in NL buitenlopen??

In duitsland vind ik dat prachtig, in die kleinere landelijke dorpjes zie je veel varkens buiten, zalig !

Maar in nederland is biologisch niet zo logisch hoor Knipoog

Oh ja en over die filmpjes..

Ik werkte op een grote slachterij,heel vaak stonden er dierenactivisten te filmen... en van wat ze filmden knipten en plakten ze de meest gruwelijke beelden... techniek staat voor niks tegenwoordig Knipoog

Meer vragen over varkens ?
Roept u maar.

Ik werd door een medebokker al geroepen naar dit topic, voor jou zei ze , ben dan ook de varkenskenner van bokt Huilen van het lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:24

Joolien schreef:
En ik kan jullie teleurstellen, ook 'biologische varkens' worden niet al te lief behandeld tijdens transport.

Idd, varkens zijn gewoon dieren die heel snel stress, temperatuursverschil kan al genoeg zijn, laat staan op de vrachtwagen, ze zitten er met heel veel op, geluiden die ze niet kennen, lichtsterkte die ze niet kennen, ...Dus biologisch of niet die stress is er altijd. Wel probeert men varkens te fokken die iets minder stressgevoelig zijn, aangezien dit erfelijk bepaalt is. dus dit is al wat beter dan vroeger. Zowiezo mogen dode dieren het slachthuis niet in en zijn dus eigelijk verloren geld voor de boer, dus er wordt wel opgelet dat zo weinig mogelijk varkens sterven tijdens het transport. Het feit dat al die varkens op de vrachtwagen gestorven zijn kan ook een andere oorzaak hebben, bv ventilatie kan uitgevallen zijn. (Zo onlangs bij een boer de electriciteit uigevallen en meer dan 2/3 van de varkens overleden, dit in een tijdspanne van een nacht. Dus veel heb je niet nodig...
Over het slachten en al die dingen. slachthuizen zijn niet mijn ding. Heb het 'geluk' gehad 2 weken slachthuis in, slachthuis uit te mogen lopen. Varkensslachhuis viel mee tot de los en verdovingsruimte. Veel lawaai, veel stress onder de dieren,schreeuwen,... niet zo fijn om te zien. Ook het verdoven is niet altijd wat het moet zijn helaas. pluimveeslachthuis was ook maar vies om te zien en jaah de koeien eigelijk ook Haha! . Je went er uiteindelijk wel aan denk ik als je daar bv werkt maar toch... Het is niet dat ik geen vlees meer eet, ben zowiezo al geen grote vleeseter, maar om het nu volledig te laten... Hallal en al die rituele slachtpraktijken daar ben ik dan wel weer heel erg tegen. Wordt hier in belgie toch wel behoorlijk veel gedaan, mede het in het buitenland vaak niet mag zoals ze willen. Heb ze die dag vriendelijk bedankt en wou het eigelijk geen tweede keer zien. Ben dan ook heel snel richting uitgang gesneld Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:27

crossmonster schreef:
In duitsland vind ik dat prachtig, in die kleinere landelijke dorpjes zie je veel varkens buiten, zalig !

Maar in nederland is biologisch niet zo logisch hoor Knipoog
)

Idd wat ook nog maakt, nu zijn een groot deel varkensziekten zo goed als verdwenen. Komen de varkens weer buiten dan krijg je gegarandeerd weer problemen. Ook qua parasitaire besmettingen enzo. Zou natuurlijk wel iets meer keuringswerk geven in de slachthuizen Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:28

crossmonster schreef:
Alleen paarden gillen niet.. varkens wel Knipoog

Haha en nog goed ook Lachen Tong uitsteken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:31

Ohw ja, ik vergeet nog te vertellen, die transporten met al die dode varkens die toen in het nieuws waren geweest...

Ik heb uiteraard als insider Tong uitsteken het echte verhaal gehoord.
Elke stop werden de vrachtwagens beklommen door de dierenactivisten , waardoor elke stop een hoop stress voor de beesten was, en wat denk je van die camera steeds in de wagen, en dat gejaag om te laten zien hoe zielig de varkens wel niet zijn. Terwijl varkens juist allemaal gaan liggen slapen op de wagen.

Ik moest een keer met 360 biggen naar Belgie, was een lange rit. Temperaturen waren normaal.
Ik kwam daar aan,klep open, kijk in de wagen, zeg ik tegen een vriendin die mee was : "kijk dan, hier is de hele afdeling sabatticat" ( was toen die reclame van cup-a-soup) Mijn vriendin lachen, want idd alle biggen lagen lekker te slapen Haha!

Net als baby's, die vallen ook in slaap in de wiegende, brommende auto.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:32

Ik eet enkel kip en kalkoen. Kalkoen zeer weinig omdat je het bijna niet vind. Kip eet ik al meer en dat komt dan van bij een biologisch bedrijf.

Vraag me af waar je het vlees dan vind van dieren die een mooi leven gehad hebben??

Ik wou dat m'n vriend wat minder vlees at maar helaas, hij wil het niet laten, kan hem ook niet verplichten. Maar hij eet wel wat ik eet en dat is kip en kalkoen en heeeeeel af en toe krijgt hij een steak.

Ik heb het filmpje niet gezien, laptop wil het niet openen, maar ik ben wel benieuwd nu!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:35

Er zijn een handjevol boeren die zelf hun dieren slachten aan huis, dat zijn de plekken waar je dus vlees kunt zien, en ook een blik op de stallen mag werpen, hoe het dus leeft.

Maar deze zijn er helaas te weinig.
Dit omdat het teveel kosten met zich meebrengt .

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:57

Is een varken geen kuddedier?
Is het dan ook niet 'zielig' om dat varken helemaal alleen in een huiskamer te laten 'wonen'. Hoezo, vermenselijking van een dier. Honden die kleertjes aan moeten hebben, paarden die ik weet niet hoe veel uur moeten lopen in een manege. Lijkt wel wanneer wij, als mens er plezier van hebben het allemaal goed is.
Maar een varken, een koe of een kip die hebben het zielig. Want die hebben immers niet gevraagd om te worden opgegeten. Nee, een paard dan, of een hond, of een kat, of een cavia ???
Soms word ik hier best verdrietig van, als boer kun je nooit maar dan ook nooit wat goed doen.
'Horens horen op de koe' aldus een partij. Moeten wij ons dan als boer dood laten maken, of de soortgenoten laten verwonden? 'Vroegah' kon het, koeien met horens. Maar toen stonden ze vast, op de grup. Nu lopen ze in loopstallen.
'Kalfjes moeten bij de koe blijven'. Ja, bij zoogkoeien misschien. Niet bij zwart-witte melkkoeien. Of wil je uierontsteking, koeien met gigantische stress omdat ze het kalf missen of niet willen eten met alle gevolgen van dien?
En dan die discussie verdoofd castreren van varkens. Dóór wie zijn de varkensboeren verplicht te gaan castreren? Menig boer houdt niet van castreren. Laat staan, verdoofd castreren.

Ik zeg niet dat ik alles wat een boer doet goed praat. Nee, ik praat alleen over boeren die álles goed op een rijtje hebben staan en alles doen voor een goede verzorging voor hun dier. Je zult bij boeren ook weinig diermishandelaars aantreffen. Het is toch immers hun brood?

Ik vind het gewoon jammer dat de 'slechte' en typisch varken-in-nood dieren zijn gebruikt. Alleen maar sléchte dingen...

Het zou juist verboden moeten worden om de varkens eerst naar Italië of Spanje te transporteren, dan te gaan slachten en dan weer als vlees naar Nederland te halen. Hoe dom kun je bezig zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:18

crossmonster schreef:
Ik heb uiteraard als insider Tong uitsteken het echte verhaal gehoord.
Elke stop werden de vrachtwagens beklommen door de dierenactivisten , waardoor elke stop een hoop stress voor de beesten was, en wat denk je van die camera steeds in de wagen, en dat gejaag om te laten zien hoe zielig de varkens wel niet zijn. Terwijl varkens juist allemaal gaan liggen slapen op de wagen.
.

idd en dit toont al hoe sommige dierenactivisten bezig zijn. Ze handelen puur om emotie en wat hun zielig lijkt in hun mensen-wereldje. het minste wat je mag verwachten is dat ze toch weten waardoor problemen met varkens kunnen ontstaan, zoals stress enzo. Snap niet dat ze zover niet kunnen denken.
Ik heb vaak beelden van markten enzo gezien waarbij je dan denkt Gestoord Ze zijn vaak heel goed in knippen, plakken, en zielige verhaaltjes bedenken. Bloos niet dat ze allemaal slecht zijn hoor. Maar sommige kunnen er goed weg mee Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:18

peelemeisje schreef:
Is een varken geen kuddedier?
Is het dan ook niet 'zielig' om dat varken helemaal alleen in een huiskamer te laten 'wonen'. Hoezo, vermenselijking van een dier. Honden die kleertjes aan moeten hebben, paarden die ik weet niet hoe veel uur moeten lopen in een manege. Lijkt wel wanneer wij, als mens er plezier van hebben het allemaal goed is.
Maar een varken, een koe of een kip die hebben het zielig. Want die hebben immers niet gevraagd om te worden opgegeten. Nee, een paard dan, of een hond, of een kat, of een cavia ???
Soms word ik hier best verdrietig van, als boer kun je nooit maar dan ook nooit wat goed doen.
'Horens horen op de koe' aldus een partij. Moeten wij ons dan als boer dood laten maken, of de soortgenoten laten verwonden? 'Vroegah' kon het, koeien met horens. Maar toen stonden ze vast, op de grup. Nu lopen ze in loopstallen.
'Kalfjes moeten bij de koe blijven'. Ja, bij zoogkoeien misschien. Niet bij zwart-witte melkkoeien. Of wil je uierontsteking, koeien met gigantische stress omdat ze het kalf missen of niet willen eten met alle gevolgen van dien?
En dan die discussie verdoofd castreren van varkens. Dóór wie zijn de varkensboeren verplicht te gaan castreren? Menig boer houdt niet van castreren. Laat staan, verdoofd castreren.

Ik zeg niet dat ik alles wat een boer doet goed praat. Nee, ik praat alleen over boeren die álles goed op een rijtje hebben staan en alles doen voor een goede verzorging voor hun dier. Je zult bij boeren ook weinig diermishandelaars aantreffen. Het is toch immers hun brood?

Ik vind het gewoon jammer dat de 'slechte' en typisch varken-in-nood dieren zijn gebruikt. Alleen maar sléchte dingen...

Het zou juist verboden moeten worden om de varkens eerst naar Italië of Spanje te transporteren, dan te gaan slachten en dan weer als vlees naar Nederland te halen. Hoe dom kun je bezig zijn.

heb je gelijk in

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:56

[LZP] > [LN]

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:55

Gruwelijk om te zien ja.
Maar dit is gewoon kei illegaal, ik geloof niet dat dit overal zo gebeurt?
Althans, ik zie vaak zat vrachtwagens met varkens, en in hoe verre ik naar binnen kan kijken staan ze niet op elkaar gepropt.
(mijn ervaringen)
daarbij heb ik ook niet geweldig nieuws over biologisch gehoort..
varkens met vieze pusbulten ontstekingen enzo, mochten niet behandelt worden, want waren ze niet biologisch meer..
(mocht t niet waar zijn, correct me if i'm wrong)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:01

Ah ik heb het ook van dichtbij gezien en ik ben maar heel blij dak geen varken ben, behalve de beer dan, die had een lekker leventje Lachen Was ook reuzetam en deed regelmatig een rondje op het erf.

Castreren zonder verdoving: van zodra er een boer opstaat die het bij zijn eigen wil laten doen omdat hij toch al 4 kids heeft, DAN zal ik het zonder morren goedkeuren. Maar eerder dus echt niet. Heb ze vastgehouden terwijl ze het deden, en niemand maakt mij wijs dat dat geen gruwende pijn deed.

Ringen vond ik dan weer minder erg: even knijpen en klaar. (in de hoop dat varkenlief niet op het foute moment zijn oor wegtrekt en je net niet snel genoeg bent.)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:06

bedoel je dan oornummer indoen. vond dat ook al niet zo fijn, moest het dit jaar bij lammetjes doen Lachen, ik durf dat amper doorknijpen. Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:17

biologies vlees koop ik niet [meer]. Bloos
waarom? omdat je word bedonderd waar je bij staat.

kippen wil je helemaal niet weten.....
mijn oom heeft dat werk een tijdje moeten doen en ik zal jullie de details besparen.
bovendien heeft mijn ex [zeker al 20 jaar geleden] in een slachthuis gewerkt,varkens,stieren alles kwam daar binnen.
werd je ook niet blij van.....

om die reden koop ik vlees bij de boer.
[bekende van me]
zijn stieren worden hiervoor gefokt,erg goed verzorgd en komt op de wei.
als er vlees nodig is word er 1 weggebracht.
zo weet ik hoe ze hebben geleeft en wat ze hebben gegeten.
ik weet zelfs hoe hoe het dier eruit ziet. [daar moest ik wel aan wennen.] Clown

zolang een scharrel [kip] nog steeds word verkocht als scharelkip [en het niet is!] koop ik het zo min mogelijk.
niet alleen het veroer waar hier over gesproken word staat me tegen namelijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:19

Hoe sneller je knijpt, hoe minder ze voelen Lachen Idd oornr. Ik heb biggen geweten die echt gewoon even met het oortje schudden, en gelijk aan je hand kwamen kroelen, die hadden echt alleen maar een klein duwtje gevoeld. Maar ik moet toegeven dat er af en toe wel eens een sukkelaartje zich net wegtrok als ik dichtkneep, dat moet toch even pijn doen.

Maar niet half zo pijnlijk imo als levend de staart en tandjes knippen en de ballen eruit te snijden Boos!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 06:54

Tanden knippen vind ik nog niet zo bizar zielig hoor.
Bij de beren zagen we de tanden af, ze kunnen ons lelijk bezeren met die tanden, en zelf kunnen ze er ook veel last van hebben.
Zo zitten beren met lange tanden wel eens klem tussen de tralies. Dus die tanden proberen wij kort te houden.
Castreren vind ik ook een vreselijk iets.
Maar gelukkig doet de boer waar ik zit dat niet. Zowiezo is het een subfokker, hij fokt de beren die bij de KI komen .
En hij laat ook de mestberen gewoon beer.

Dat nummeren... Och ik heb echt duizenden, misschien wel honderdduizend varkens en biggen genummerd/geblikt.
Als je goed kan blikken en het snel doet, is dat geen probleem. Gewoon goed kijken dat je een dun stukje oor pakt waar geen dikke aders lopen Knipoog

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:44

Dit zijn mooie artikelen over de varkenshouderij:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... kenscyclus

Een gaat over een gangbaar varken, ander over biologisch varken. Wat maakt een varken in allebei de situaties mee, hoe gaat het met het varken als hij wordt geslacht, etc.
Erg boeiend om te lezen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:08

Mooi stukje , Peelemeisje !!!

Duidelijke taal!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:27

Crossmonster, het beste leven dat je als varken hebben kan? Komen ze buiten? Kunnen ze in de modder rollen? En krijgen ze goed voer te eten? Zo ja, dan neem ik mijn woorden terug en geef ik je inderdaad gelijk dat die beesten het daar goed hebben.
Als ze niet buiten komen vind ik dat ook schandalig, want een paard moet perse naar buiten anders is het zielig (Is natuurlijk ook zo!!) maar een varken mag lekker in een schuur zitten? Dat vind ik echt erg..

Oja, ik ben gelukkig vegetarisch.. Ja Ik zeg niet dat het het leven verbetert van deze dieren, maar wel dat ik zelf weet dat ik er niet aan mee werk en ik niet met een rotgevoel naar mijn voedsel hoef te kijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:47

Een varken hoort uiteraard ook buiten, maar helaas kan dat in nederland niet, of we moeten even de helft van de bevolking eruit flikkeren (graag!) dan is er plek zat.
Varkens wroeten namelijk, een wei is binnen een week een grote modderpoel, varkens hebben daarom grote weides nodig.
Ook een biologisch varken zit niet zijn hele leve buiten, en als ie buiten zit, is dat op een klein stukje.

Ik blijf erbij, menig manegepaard heeft het slechter als een bioindustrievarken, zeker als je kijkt naar het tijdsbestek. Een mestvarken word ongeveer 6a 7 maanden, een paard loopt soms wel tot zijn 20 e jaar in de manege te sloffen ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:55

dat is serieus waar Crossmonster!!!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:34

Iel ik durfde niet meer te kijken maar wat goed gefilmd van je! Goed dat je het zo onder de aandacht brengt Knipoog

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:07

Goed in elkaar gezet filmpje! Daarom ben ik vegetarier.