Whow, zit dit allemaal even te lezen met gemengde voelens. Dit toppic en je eerste post in dat andere toppic, het lijkt wel alsof ik dit zelf had kunnen schrijven.
M'n vader heeft ook last van depressie, hij heeft een stemmingswisselingenstoornis en autisme (zijn ze allemaal pas geleden achter gekomen). Hij heeft medicatie, vaak ook de verkeerde medicatie gehad, loopt bij psygiater en we hebben heel wat hulpverlening rondom ons hele thuissituatie heen zitten. En dat allemaal de laatste jaren gebeurd..
En al het gedoe kwam van vroeger uit, m'n vader is best klein (1.74) en heel tenger, waardoor ie vaak dus gepest werd. M'n oom noemde het zelfs "mishandeling". Hij is vroeger met uitgaan keer in de wc in elkaar gemept, een keer toen die aan het werk was door een oude buurjongen volgens mij, en pa jaar terug is er iets voorgevallen in een café hier in de buurt. Waardoor alles naar boven is gekomen, hij had gedronken, en z'n collega's waren grotendeels al weggegaan.. Hij zou ook veel eerder thuiskomen, was allemaal uitgelopen enzo. Iig kwamen er 2 jongens en 2 meiden bij hem aan tafel zitten, ze waren jonger denk ergens in de 20. Misschien waren ze ook wel uit op iets, een man van in de 40 alleen aan tafeltje
Iig zei hij dat 1 v/d meiden over z'n been heen wreef. Dat heeft ie niet goedgekeurd en VRIENDELIJK gezegd. Het leek dus gewoon gezellig te gaan en m'n vader maakte een opmerking naar het groepje van; Nou dat is dus mooi 2 jongens en 2 meiden. Begonnen ze ineens van seksistisch dit en dat en werd ie achterover geduwd waardoor hij viel. M'n vader dus kwaad (door die 2 dingen die er eerder zijn gebeurd, dat ze hem ook al te grazen hadden genomen uit het niets, en nu dus weer.) Naar huis gegaan, hamer gepakt, auto gepakt (EN DAT TERWIJL DIE HAD GEDRONKEN
), terug gegaan.. en die hamer laten zien aan die jongens. Nou uitsmijter erbij, politie erbij, hij nacht vastgezeten. Toen zijn we ook in aanraking gekomen met de tender, nou die zijn nog steeds een belangrijk punt in de hulpverlening die wij krijgen. Uiteindelijk kregen m'n ouders daar dus relatietherapie en werd al gauw duidelijk dat t thuis ook niet allemaal soepeltjes verliep. Daardoor gingen mijn broertje en ik soms ook mee op gesprek.
Nou er is dus veel duidelijk geworden in die jaren, maar er is ook erg veel aangemodderd. Het is dat m'n ouders zo open staan voor die hulp, zelf had ik er veel moeite mee. "Waar bemoeien die mensen zich mee" dacht ik vaak, er is veel veranderd hier, en ik zie dingen veel duidelijker. Ik ben ook een puber (ben nu 17, was denk 14/15 toen dat voorval bij m'n vader gebeurde), en m'n ouders hebben ook wel moeite gehad met mij. Soms waren dingen ook wel mijn schuld, maar hoe m'n vader reageerde (in eerste instantie had ik het idee dat juist m'n moeder fout zat) was niet goed. M"n moeder schreeuwde veel, m'n vader deed niks. Trok zich terug en er is eigenlijk nooit wat gebeurd. Tot ie dus opgenomen is geweest omdat ie zich tegen mij had uitgevallen. Was op dat moment niet super bang, het ging alleen nog met woorden. Maar m'n moeder was zo bang! En ja toen is m'n vader ook opgenomen geweest, nog wel vrijwillig maar ze hebben hem wel moeten ompraten
Dus eigenlijk ook uit "dwang". Hij heeft zich daar ook niet thuis gevoeld, ook het gevoel gehad dat ie tussen een stel maloten zat, wij hem in de steek lieten en noem maar op. Hij is dus ook sneller naar huis teruggekomen.
Dat gebeurde allemaal in m'n examenperiode, ik had er toen veel minder moeite mee als nu. Maar het komt ook omdat m'n vader nu veel erger is uitgevallen. Hij heeft me ook lichamelijk pijn gedaan, waardoor ik zo geschrokken ben. En ik was ook toen onwijs bang. Ik had een vrij goede band met m'n vader, en dat is nu allemaal kapot heb ik het gevoel van. Ik lijk ook onwijs veel op m'n vader, en hield hem dus soms echt een spiegel voor. Ik herken me dus wel erg in jou, dat je op je vader lijkt en dan dat je vader ineens stemmingswisselingen krijgt en dat ie zo boos op je wordt dat je echt moet vluchten. Het komt me allemaal zo bekend voor, en ik maak het nog van dichtbij mee.
Ik heb serieus gedacht aan uit huis gaan, omdat ik het niet meer trok. Maar het lijkt nu beter te gaan. We weten nu ook beter wát er precies aan de hand is, en jah ik heb ook heel weinig vertrouwen in die hulpverlening. De enigste plek waar ik goed kan praten is de tender, bij de huisarts echt niet. Maarja dat is ook net bij wie jij je vertrouwd voelt. Ook wij hebben bij jeugdzorg gezeten, wat was dat vreseiljk! Ik kreeg het gevoel alsof het allemaal mijn schuld was, alsof ik het probleemkind was etc. Waardoor ik dus ook heel afstandelijk werd. M"n ouders deden het woord, en als ze iets zeiden waar ik het niet mee eens was werd ik boos en zei er dus wat van. Echter vonden ze mij dus ook ontzettend gesloten en alles, terwijl ze bij de tender zeggen dat ik juist heel goed weet waar ik over praat. En erg volwassen ben voor m'n leeftijd, door wat er thuis allemaal gebeurd. Op het werk en op school kan ik het heel goed uitleggen waar ik ontzettend veel complimenten van krijg dat ze het zo knap vinden, veel volwassen kunnen dat niet. Ik uit m'n emoties ook niet, leg alleen het verhaal objectief uit. Daarom lijkt het zo knap, maar ze moesten is weten hoeveel moeite ik met alles had 
Ik vind het knap hoe je dit zo op bokt vertelt, en kan mezelf ook zo in jou herkennen. Jeugdzorg raad ik ook écht af, maar vertrouw toch op andere mensen. Echter moet de klik er eerst wel zijn, er zal een periode komen dat het moeilijk wordt en je ze minder vertrouwd. Heb ik echter wel gehad bij de tender, nu ben ik dankbaar dat ik door heb gepakt want nu pas zie ik de resultaten langzaam herkenbaar worden. En zoals m'n vader heel mooi kon zeggen; "Het moet eerst slechter worden voordat het beter kan worden" en zo is het precies zoals het bij ons thuis gaat. Ik durf alleen nog niet goed mezelf te zijn bij m'n vader, bang dat ik hem boos maak en loop nog wel op m'n teentjes. Maar er word hier weer meer overlegd, meer lol gemaakt en het is gezelliger. Tuurlijk zijn er mindere dagen, die zijn er nog veel te veel. En daarom is het allemaal soms zo moeilijk, maar meid probeer echt sterk te zijn en sta open voor hulpverlening. Geef alleen wél goed aan als jij je bij iets drect al niet fijn voelt, want dan gaat het ook niet werken. 
Heel veel sterkte en succes ermee
Ik wens je echt het aller beste! Je kunt mij ook altijd pb'en