Iedereen bedankt voor de super tips!
Ik heb eigelijk van iedereen wel wat proberen toe te passen en ze begint rustiger te worden.
Vb. Vanmorgen zaten we aan het ontbijt en mijn zusje moest nog een lampje voor op haar fiets hebben. (mijn moeder had haar overigens gisteravond nog gevraagd of haar fiets in orde was, ja was het antwoord, ze zat op msn en dan is het 'het ene oor in en het andere uit') Maargoed, ze begon weer te schelden en te tieren en mijn moeder ocherm die uiteraard gepikeerd begon te worden omdat ze het nog wel gevraagd had deed vrolijk mee in het geschreeuw. Toen ze even een kleine seconde rustig aan de eettafel zaten heb ik ze heel rustig en serieus gevraagd waarom dat geschreeuw 's morgens vroeg nou nodig was, gevolgd door opspraak van beide kanten.. Toen zei ik dat ik geen zin had iedere keer met ochtenhumeur naar school te gaan vanwege een onnozel probleem. Mams begon zich te verdedigen 'want ze had het nog wel gevraagd', na haar veelvuldig bevestigd en geprezen te hebben (
) dat ze dat inderdaad gedaan had en dat het niet haar schuld was werd de situatie rustigeren, zuslief hield haar mond; die wist dondersgoed dat ze fout zat. Nu heb ik gewoon de tactiek ontwikkeld, zodra ze begint te schreeuwen zeg ik op een hele rustige en zachte toon 'hou maar op met schreeuwen' en dat een paar keer herhalen, nu zit ze in het stadium dat ze of ophoudt of verder gaat. Maarja er is wel een verbetering te merken.