Ik snap mezelf niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loesss

Re: Ik snap mezelf niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:38

Ik denk dat het erg belangrijk is om professionele hulp te zoeken! Zeker mbt dat instorten etc. Dat is een teken dat het echt niet lekker met je gaat.

Een psycholoog heeft vaker met het bijltje gehakt dat mensen niet weten wat er precies is. Niemand heeft denk ik in hap klare brokke klaar wat zijn psychologische problemen zijn en waar ze vandaan komen. Het enige wat je dan hoeft te weten dat je je niet lekker voelt. De psych gaat dan op zoek naar handvaten om daarop in verder te gaan..... Dus wees niet bang dat je geen klaar verhaal hebt, een psych weet niet anders!

Ga gewoon naar je huisarts, daar hoef je hem enkel en alleen te zegge dat je niet lekker in je vel zit en dat je graag doorgestuurd zou willen worden....!

Eén ieder die wel hulp zoekt is juist een sterk persoon, juist omdat je hulp zoekt! Daar is moed voor nodig!

MiSz_sUnNy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:38

hey,
ook ik herken mezelf hierin, ik ben er nu gelukkig vanaf maar er zijn soms tijden dat het weer even meespeelt.
ik heb de afgelopen jaren ook wel het een en het ander meegemaakt waardoor ik me zo ging voelen.
had verkeerde vriendinnen,jongens en dan vind je uiteindelijk een leuk iemand om mee verder te gaan en doet je schoonmoeder er alles aan om je weg te werken...veel van dat soort dingen waren best zwaar om te verwerken, vooral als je er met niemand over kan praten...
veel mensen wil je gewoon je verhaal niet aan vertellen of je kan het niet, maar het zit er wel! Dat rot gevoel!!
iedereen ziet je als een vrolijk iemand omdat je je inderdaad overal voor af sluit, maar ondertussen voel je je enorm rot.
tijdens die periode was ik heel onzeker en vertrouwde niemand meer..
sinds ik bij Dolfinarium ben gaan werken gaat het een stuk beter met mij!
ik had nooit gedacht dat ik een show zou gaan geven voor mensen, dat zou ik nooit durven en kunnen(zo dacht ik altijd, ik kan niets..)
inmiddels werk ik daar nu een jaar en me zelf vertrouwen is aardig omhoog gegaan en dat is echt super!

ik hoop dat het met jou ook snel beter gaat!!!

groetjes

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:39

En oo jaa ik merk dat heel veel jonge meisjes reageren met: ja ik herken mezelf erin.... vergeet niet dat er ook zoiets is als puberteit..... en ja dan zijn er plenty rare gevoelens!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 12:53

Bedankt voor alle reacties! Ik heb elk verhaal stuk voor stuk gelezen en het komt me allemaal zó bekend voor. Ik ben blij voor de mensen waar het nu beter mee gaat.
Ik las iets over MPS/DIS op aanraden van een mede bokker, en herken ik ook wel héél erg.
Ik vind hulp zoeken zelf eerlijk gezegd ook moeilijk. (tsja dat masker wat er af moet)
En wat als het gewoon een 'puberperiode' is. Misschien dat het toch nog voorbij gaat. Dan voel ik me zo'n aansteller bij een psycholoog. Scheve mond
@Loesss: daar heb je zeker gelijk in, ik denk zelf ook aan de puberteit. Dat zou er ook mee te maken kunnen hebben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:59

Maar bij jou speelt het langer dan de puberteit en jij hebt een reden waarom je dit doet. Dan is dit imo geen puberteit meer maar wat meer dan dat.
Ik zou echt naar een huisarts gaan. Durf je het niet te zeggen; schrijf het dan van te voren op.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:19

Naar aanleiding van een ander topic heb ik eigenlijk alleen de post van TS en die van Carola gelezen (sorry carola, volgens mij blijf ik je nu tegenkomen haha!), maar waar het op neer komt is eigenlijk dat er zoveel binnenin jou zit, dat er geen ruimte meer is voor al het moois wat er nog in het leven zit. En dat is eigenlijk ook wat carola verteld, toch?
In die situatie heb ik vorig jaar gezeten, en wel zo diep, dat ik totaal niet meer bij mijn gevoel kon. Na jarenlang vechten functioneerde ik nog wel, maar eigenlijk was dat alleen een buitenkant, een vorm van mij die zich vormde naar dat wat de buitenwereld van mij verwachtte, maar wat niks met mij te maken had. Tot het punt dat ik in de auto zat en dacht: ik kan het stuur ook wel loslaten..... Ik had niet zozeer een doodswens, maar het was meer dat er.... ik weet niet, niets meer was.... depressief was ik niet, maar er was ook niets meer. Wat Carola vertelde, dat ze zo naar Horse Event had toegeleefd, en er dan lopen en er eigenlijk niks van meekrijgen. Ik kreeg dat soort dingen dan nog wel mee, maar het bleef niet zeg maar. Er zat te veel pijn en verdriet om dat soort dingen nog echt naar binnen te laten. Er zat wel veel in mij, maar daar kon ik niet bij. En omdat ik daar niet bij kon, konden andere dingen niet naar binnen om mij nog de energie en de kracht te geven om door te gaan.

Als je proffesionele hulp wilt, dan kan ik je 1 tip geven: http://www.hpbveluwe.nl. Zij hebben mij het afgelopen jaar weer geholpen om te leren leven. Zij hebben de sluizen bij mij opengetrokken, zodat alle oude pijn en verdriet eruit kon, en zodat er dus weer ruimte kwam om weer in het hier en nu te leven. En dus weer te kunnen genieten van de mooie dingen die er wel degelijk zijn, maar die ik niet meer kon zien...... Dankzij hun kan ik nu eerlijk zeggen dat ik leef, ipv overleef. Praten in een psychologiepraktijk heeft mij nooit goed gedaan, daarvan ging ik alleen maar meer in mijn hoofd zitten en alleen maar meer binnen mijn muur. Daardoor sloot ik mij eigenlijk alleen maar meer af. Maar wat zij voor hun cliënten doen.... ik vind het nog steeds ongelooflijk, zo ver als zij gaan om mensen te helpen!

Natuurlijk, alle pubers gaan door zo'n periode heen. Maar het moet een periode zijn. En als het dat niet is, als het meer word, dan moet je hulp zoeken. En dat is niet makkelijk. Ik wil je in elk geval heel veel succes wensen.

Edit: typfouten

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:26

Dat is precies wat ik bedoelde Lalidan!
Ik zat daar ook zo'n 4-5 jaar in daarna werd ik overspannen verklaard en kon ik letterlijk niks meer hebben.
Wat jij beschreef van de auto komt me heel erg bekend voor.
Te bekend moet ik zeggen.
Ik denk dat je echt moet vragen om hulp. Professionele hulp. Iedereen gaat door zo'n periode heen maar jij zit er 5 jaar in en dan is het wel wat meer dan alleen puberteit.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:27

@Lalidan: Bedankt zeg voor de reactie, de tips en de site. Wiew eet kan mij dat ook wel helpen. Ik kromp wel even ineen bij 'de sluizen' opentrekken. Ik heb echt een fobie om bij iemand te huilen, vooral bij een vreemd persoon. En ik ben bang dat dat gaat gebeuren.
pff, ik zie er nu al tegenop.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:31

Als het op dat moment goed en veilig voelt gaat het automatisch. Het is de gedachte dat eng is niet de werkelijkheid denk ik in dit geval.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:36

Het aller- allergrootste voordeel van huilen bij hun, is dat het in de veiligheid van een dier gebeurt..... de eerste keer dat ik daar huilde, was terwijl ik naast een liggend paard op de grond lag..... veilig ver weg van de therapeut, want het paard is je therapeut Knipoog

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:36

Wow lalidan dat klinkt wel heel mooi.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:45

Dat klinkt idd geweldig Lalidan, ga zo gelijk op de website kijken.
Ik zat eerst ook te denken aan een Ruiter tussen 2 werelden weekend (van het boek van Linda Kohanov) maar dat vond ik toch een beetje bedreigend omdat je het met meerdere personen moet doen).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:46

Jammer; de pagina is onder voorbehoud gesloten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:47

Dat was het ook. Mijn grootste issue was mijn gebrek aan veiligheid. Nooit in mijn leven heb ik me ergens veilig gevoeld.... tot ik dus daar kwam. En eerlijk waar, ik weet nog steeds niet waar ik geweest zou zijn als ik hun vorig jaar niet (via bokt, laat ik dat er even bij zeggen) had gevonden... het GGZ wist eigenlijk niet wat ze met mij moesten, bij gebrek aan beter wouden ze me wel in een groep stoppen. Ik denk dat als dat gebeurt was, ik er nu niet meer geweest was..... Terwijl ik nu weer leef en nieuwe dingen ga doen. En ik zeg wel nu wéér leef, maar eigenlijk leef ik voor het eerst. Want hiervoor ben ik altijd aan het overleven geweest.
Ik heb het af en toe nog wel moeilijk, en ik ga nog steeds elke maand naar Uddel. Maar ik zie inmiddels de mooie dingen in het leven, ik ken mezelf weer, weet weer wie ík ben, wat ík wil en wat goed voor mij is.

Ik was ook bang vorig jaar. Ik was zo ontzettend bang dat er sluizen opengetrokken zouden worden en dat ik overspoeld zou worden en ten onder zou gaan. Maar het zijn professionals. Ze zorgen echt wel voor je, ze houden je echt wel in de gaten. En uiteindelijk bleek er een stuk minder verdriet te zitten dan ik eigenlijk gedacht had..... alleen omdat ik het altijd zo opgesloten had, zo krampachtig vastgehouden, leek het zo ontzettend groot. Het was eng, het was spannend, maar het heeft me zoveel goeds gebracht. En ik kan je alleen maar aanraden hetzelfde te doen. Maar in je eigen tijd, in je eigen tempo, op een plaats en bij een persoon waar jij je goed bij voelt. Blijf daarin naar jezelf luisteren.

Ik moet er echt vandoor, maar wou je toch nog antwoord geven!! Heel veel sterkte!!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:48

Er staat wel 'tijdelijk' bij, dus ik verwacht dat ze snel weer opengaan.

@lalidan: echt heel erg bedank voor jouw verhaal, daar heb ik zeker wat aan!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:50

oh, ik zie het.... lekkere timing weer, zit ik ze te promoten gaan zij de website eruit gooien Vork . Ga dan in elk geval hier eens kijken http://www.rainbowranch.nl. dat hoort erbij (dat is de ranch in SPanje, daar ben ik dus een week geweest).
Voor de contactgegevens moet je me maar even pmen, maar dat word vanavond pas!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:52

Ik ga snel kijken op de website, denk dat het ook wat voor mij kan zijn.
Bij mijn psychiater kan ik over dingen praten maar dan alleen de dingen die feitelijk zijn gebeurt en wat voor invloed het op mij heeft (gehad).
Over emoties praat ik nog te weinig omdat het vaak niet veilig voor me voelt.
Bij dieren kan ik zowieso veel meer voelen, dus hopelijk is het ook wat voor mij.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:56

Lalidan schreef:
oh, ik zie het.... lekkere timing weer, zit ik ze te promoten gaan zij de website eruit gooien Vork . Ga dan in elk geval hier eens kijken http://www.rainbowranch.nl. dat hoort erbij (dat is de ranch in SPanje, daar ben ik dus een week geweest).
Voor de contactgegevens moet je me maar even pmen, maar dat word vanavond pas!

Wow dat klinkt geweldig. De enige manier waar ik mezelf kan zijn is inderdaad bij dieren. Maar is dat niet verschrikkelijk duur?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:58

Ik zie dat de verhuur van de huisjes 45,- per nacht zijn. Maar hier zit de therapie toch niet bij in??

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:09

Red_Savage schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb elk verhaal stuk voor stuk gelezen en het komt me allemaal zó bekend voor. Ik ben blij voor de mensen waar het nu beter mee gaat.
Ik las iets over MPS/DIS op aanraden van een mede bokker, en herken ik ook wel héél erg.
Ik vind hulp zoeken zelf eerlijk gezegd ook moeilijk. (tsja dat masker wat er af moet)
En wat als het gewoon een 'puberperiode' is. Misschien dat het toch nog voorbij gaat. Dan voel ik me zo'n aansteller bij een psycholoog. Scheve mond
@Loesss: daar heb je zeker gelijk in, ik denk zelf ook aan de puberteit. Dat zou er ook mee te maken kunnen hebben.

Eerlijk gezegd was puberteit niet voor jou bedoeld, maar voor de anderen dames.... Ik denk nl dat er voor jou wel hulp nodig is!

Sterkte!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:08

Was ik weer! Even kijken, de vragen....

C_arola schreef:
Over emoties praat ik nog te weinig omdat het vaak niet veilig voor me voelt.
Bij dieren kan ik zowieso veel meer voelen, dus hopelijk is het ook wat voor mij.

Ik heb in het verleden dus wel over mijn emoties gepráát, maar over je emoties praten en ze voelen zijn nog altijd twee verschillende dingen Clown Bovendien zegt het dan nog niet dat je er dan wat mee kan. Vaak bleef ik na zo'n gesprek er dan erg in hangen, en kwam ik erg verkrampt thuis.... niet erg fijn dus. Zoals je zelf zegt voel je bij dieren al meer, wat dus al een voordeel is. Daarnaast zit je veel minder in je hoofd. Verkrampt er weg komen is mij dan ook nooit gebeurt. Niet die week in Spanje, niet in de sessies hier op de veluwe. Alleen de allereerste keer tijdens het intakegesprek, maar dat is dan ook vrij logisch, omdat dat ook geen echte sessie is.

Red_Savage schreef:
Maar is dat niet verschrikkelijk duur?

De sessies hier in nederland vallen onder eerstelijns psychologie. Het is afhankelijk van of ze een contract met je verzekering hebben wat je vergoed krijgt. Hebben ze een contract, dan krijg je als het goed is alles wat ze declareren vergoed, anders in elk geval een deel.
Per sessie betaal je zelf nog €15 faciliteitskosten. Afgelopen jaar kon je die declareren bij de belastingdienst, dat gaat er dit jaar uit geloof ik. Maar voor mensen met een laag inkomen, kan je daar over het algemeen bijzondere bijstand voor aanvragen. Ook is het soms geloof ik mogelijk een DBC code te krijgen. Dat krijg ik dit jaar, maar hoe dat werkt weet ik niet precies.
Even navragen bij je verzekering hoe het zit met eerstelijnspsychologie. Want daar valt het dus onder.

C_arola schreef:
Ik zie dat de verhuur van de huisjes 45,- per nacht zijn. Maar hier zit de therapie toch niet bij in??

Dat is de vakantieprijs. Ik geloof trouwens dat ze dat ook niet meer doen, al weet ik dat niet zeker.
Om eerlijk te bekennen weet ik niet wat een week therapie kost. Ik heb in nederland een intakegesprek gedaan (bij HPBveluwe dus), was nog geen 10 minuten aan het vertellen toen ze over de ranch begonnen. Tja, die site had ik allang gezien, het leek me een geweldige kans, maar die kosten.... ik moet nou eenmaal rondkomen van een bijstandsuitkering. Echter, op het moment dat ik aangaf wel te willen, gaven zij aan dat ik in dit geval alleen de reis erheen en terug moest betalen, de rest hebben zij voor mij geregeld. Met dank aan de annemartien stichting ben ik daar dus een week geweest, ik heb dus geen idee wat het gekost heeft Bloos Voor mij was het een onbetaalbare week, letterlijk en figuurlijk.
Natuurlijk betalen zij het niet voor iedereen, maar ook niet iedereen word naar de ranch gestuurd. Een week Spanje is niet voor iedereen geschikt of nodig. Mijn dank aan de Annemartienstichting is dan ook erg groot, niet in woorden uit te drukken! Afgod OK dan!

Als deze vorm van therapie je wat lijkt, kan ik je alleen aanraden een afspraak te maken bij HPBveluwe (ik hoop tenminste dat het uit de lucht zijn van de site niet betekend dat ze tijdelijk een stop van nieuwe clienten hebben!!! Nors opkijken Rolleyes )). Zij bekijken dan met je of ze denken je te kunnen helpen. Zoals gezegd kwamen zij toen bij mij zelf met het voorstel van Spanje, en zo zal dat nog steeds wel werken.

Nou, ik hoop dat ik zo eerst de meeste vragen weer heb beantwoord. Zijn er meer dan hoor ik het wel. Mag eventueel ook via Pb.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:05

Ik heb het niet dat als ik bij mijn psychiater ben geweest dat ik dan verkrampt thuis kom. Vaak heb ik juist meer duidelijkheid over dingen waar ik zelf niet over uitkwam.
Alleen zit ik bij hem niet in het gevoel, dus als hij tegen me zegt; ok, ga maar naar je gevoel toe. Dan heb ik zoiets van; huh??
Dit in tegenstelling tot dieren natuurlijk.
Ik denk dat ik snel een keer ga kijken op de website. Spanje trekt me niet meteen maar de veluwe is misschien wel wat.
@ TS; ik hoop dat jij ook iets vind wat voor jou kan helpen. Als je wilt pb kan dat gerust.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:47

Het klinkt inderdaad wel heel goed, die ranch. Lachen
Tsja ik moet natuurlijk eerst zelf nog bepaalde stappen zetten etc. Nog heel erg bedankt.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:34

Ik herken mezelf precies in jouw situatie Ja
Meestal is het goed om je even af te zonderen van je normale
leven, en totaal iets anders gaat doen,
al is zoiets natuurlijk niet makkelijk.

Ik wens de TS, en alle andere bokkers met hetzelfde probleem
heel veel succes & sterkte!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:36