macbook ( voor grafische vormgevers)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: macbook ( voor grafische vormgevers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:31

hmm ja ok.. Ik wil eig straks gewoon de nieuwste programmas op mijn laptop kunnen zetten zonder gedoe.. maar ik ben gewoon bang dat ik teveel geld uitgeef voor iets wat ik ook goedkoper kan krijgen. Mjah aan de andere kant, straks heb ik een mooie macbook(gewone), en lopen mijn programmas bagger.. wil ik ook niet. Tis gewoon dat ik zelf weinig verstand ervan heb, en in de macwinkels ze ook erg vaag zijn. Aan je laatste post heb ik veel:) Denk dat ik die aanbieding van macme macbookpro ga kopen (mediamarkt komen ze pas weer over aantal weken, en dan niet in aanbieding.. overigens kunnen ze je bij macme wel altijd helpen met problemen met de mac:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:33

Maar zijn ze bij Macme nog niet uitverkocht dan (zoals wel op hun website staat)?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:35

staat " UItverkocht in Groningen " Zitten ook nog vestigingen in heereveen en leeuwarden.. anders stond dat er ook wel bij lijkt me.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:38

Over de grote van het beeldscherm, het is maar net wat je gewend ben. Als ik een tijdje werk op een 13", vind ik het nog niet eens zo gek werken... en de MP's kunnen wel degelijk al die programma's aan. Je moet misschien niet de nieuwste versies van Adobe programma's erop gooien die toch meer van je computer eisen. Photoshop CS3 loopt op de nieuwste goedkoopste MP als een tierelier. Ik erger mij alleen aan het glossy scherm... en de verschillen in contrast van beeldscherm op andere kijkhoogtes. Niet fijn als je met foto's bezig bent bijvoorbeeld.

Máár als je het echt goed wilt doen, ga dan idd voor een MBP. Werkt toch sneller. Niet voor niets duurder natuurlijk Lachen (ik zou alleen wachten als je daar voor gaat! Er zijn nieuwe versies aangekondigd door Apple. Glossy beeldschermen zijn voor grafische ontwerpers erg vervelend en de nieuwe kunnen ook met matte schermen besteld worden) en anders idd een oudere versie. Ik weet zeker dat je geen spijt zal krijgen van zo'n enorme investering. Apples worden niet voor niets gebruikt door de Grafische Wereld Lachen Waar naar je geld!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:40

ik heb net gebeld naar een andere vestiging van macme en daar hebben ze nog 3 oudere macbook pro's, daar vertelden ze me dat dat echt aan te raden is..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:42

pinuts schreef:
ik heb net gebeld naar een andere vestiging van macme en daar hebben ze nog 3 oudere macbook pro's, daar vertelden ze me dat dat echt aan te raden is..

Natuurlijk zeggen ze dat het aan te raden is, ze willen ze kwijt hebben Knipoog

Ik zou geen moment twijfelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:43

pinuts schreef:

Zijn ze ook, echt Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:44

Ik heb wel doorgevraagd hoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:19

Ik zou ook echt niet twijfelen, zeker als ik de prestaties van mijn MBP (niet de oude generatie, maar die daarvoor nog) vergelijk met de net nieuwe dure windowslaptop van vriendin van me, (Vista), dan is de de mbp echt zoveel beter Ja

(Vriendin en ik zijn beiden DTP'er)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:22

njah, t probleem is ook... ik HAAT vista:P XP gaat nog.,, maar vista is verschrikkelijk.. en omdat ik grafisch vormgever wil worden.. dacht ik meteen aan een macbook, toen aan macbook pro. Maar denk dat ik toch echt binnenkort ( zeer binnenkort) 1 ga aanschaffen:D:D Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?? ( programmas ofzo.. ik gebruik al Itunes.. maar kan ik gewoon tekentablet erop zetten enz? ja toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:23

Jep Wacom werkt prima, je moet even de drivers van de wacomsite plukken, ik werk zelf ook met een wacom op mijn MBP.

Je moet voor adobe wel aparte versies hebben, Macversies, tekstverwerker kan ik je of openoffice voor Mac (Nouks gebruikt dat, die weet de echte naam) of iWorks aanraden (die heb ik).

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:25

en uhm printers? maakt niet uit zeker? ik vind trouwens de mac book pro veel minder mooi dan de macbook:P vind je niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:26

Nope ik vind van niet Lachen Ben helemaal verliefd op mn MBP, juist omdat hij zo'n apart uiterlijk heeft in vergelijkign met andere laptops Lachen

Printers moet je ff op de website van je printer kijken, ik heb een printer die het eerst niet deed, maar er was een software update voor mn printer gedaan, dus ik kon 2 weken terug voor het eerst sinds 8 maanden weer printen Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:27

njah k heb thuis 3 printers.. dus dat zal wel niet t grootste probleem zijn:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:28

pinuts schreef:
njah, t probleem is ook... ik HAAT vista:P XP gaat nog.,, maar vista is verschrikkelijk.. en omdat ik grafisch vormgever wil worden.. dacht ik meteen aan een macbook, toen aan macbook pro. Maar denk dat ik toch echt binnenkort ( zeer binnenkort) 1 ga aanschaffen:D:D Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?? ( programmas ofzo.. ik gebruik al Itunes.. maar kan ik gewoon tekentablet erop zetten enz? ja toch?)

Je gaat toch niet alleen daarvoor een Macbook kopen neem ik aan? Ik heb pas een nieuwe laptop gekocht, stond Vista op, gewoon eraf gehaald en XP opgezet. Clown

Overigens vind ik de prijzen van Macbooks wel meevallen.. Ik heb voor mijn laptop zo'n 1300-1500 euro betaald. Maar daar zit dan ook heel wat in, en daar geef ik VEEL meer om dan om hoe 't ding eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:30

Wat ook lekker is is dat je op een macbook / macbookpro / andere apple pc geen virusbeveiliging hoeft te zetten Lachen

Wat het wel is met XP op een vista pc zetten is, je zit met je hardware, sommige hardware is puur voor vista en daar zijn geen drivers voor XP voor te vinden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:30

Printers kunnen nog wel eens vervelend doen met Mac; wij hadden eerst een HP, dit was echter zo'n ergernis dat we nu een ander merk gekocht hebben die i.i.g. wel met Apple wil.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:31

Nee wil eig een macbook omdat ik in de grafische wereld zit, ik weet dat het niet hoeft, maar het is erg handig, vooral voor mij omdat we op school ook met imacs werken, en omdat ik toch een nieuwe laptop nodig ben.. vind ik het handig dat ik meteen een goede heb, die past bij mijn opleiding.

edit:
unwritten: idd dat is helemaal een enorm groot voordeel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:34

Vaak om een printer goed werkend te laten krijgen moet je op je apple even een stukje software zetten, is van de website van printer te halen. In princiepe gaan de merken canon en lexmark erggoed met de apple.

Ik ben ook begonnen met een windows laptop in de grafische industrie, maar heb nu een apple, en moet zeggendat de prestaties van met name de videokaart & het ramgeheugen als ik met mn zware programma's bezig ben, gewoon een stuk lekkerder draait. En mijn windows laptop was ook niet bepaald een goedkope Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:36

is het een zware laptop? Die ik nu heb is best enorm zwaar, ik moet m dan elke dag meesleepen. (wel beetje eng zon duur ding, mjah daarvoor is t een laptop^^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:03

Ik vind de mijne qua gewicht prima te doen. 17" is wel errrrug lomp.

Qua software: OS X staat er standaard op natuurlijk, met daarbij ook iTunes, iPhoto, Quicktime etc etc. Verder zul je wel je Adobe-software voor Mac moeten hebben. Rest van de software is eigenlijk allemaal prima gratis te vinden, dat vind ik 't leuke aan Apple, er is echt overal wel een goed freeware-alternatief voor te vinden: Skitch voor screenshots, Cyberduck voor FTP'en, Evernote, Firefox, Thunderbird, OpenOffice of NeoOffice (beide gebasseerd op OpenOffice-framework, ik ben er nog niet uit welke ik fijner vind werken, tot nu toe allebei prima), Adium... En dan natuurlijk nog een hoop leuke handigheidjes als Quicksilver, Caffeine, Growl, iStat, Isolator etc.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:08

Alet74 schreef:
Printers kunnen nog wel eens vervelend doen met Mac; wij hadden eerst een HP, dit was echter zo'n ergernis dat we nu een ander merk gekocht hebben die i.i.g. wel met Apple wil.

Heb ook een HP staan, gaat prima Lachen alhoewel ik dat ding alleen gebruik voor mijn administratie.
Heb een xerox staan voor het echte afdrukwerk.

Maar eens een mac, altijd een mac Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:09

Waarom zitten jullie eigenlijk allemaal (op UW na dan) nog niet in het iBokt-HK-topic? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:10

Geen idee, zitten toch best veel mensen met een mac op bokt als ik het zo zie Clown

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:13

Nouks schreef:
Waarom zitten jullie eigenlijk allemaal (op UW na dan) nog niet in het iBokt-HK-topic? Clown

wist helemaal niet dat dat bestond Bloos ben oppermac fan Haha!
Heb een ibook G4, imac G5 en een Power Mac G4 en natuuk de Iphone Haha!
Ben op zoek naar vervanging voor de Power Mac Lachen