zwervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: zwervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:26

Amburtjoz schreef:
Niet iedereen kiest er zelf voor, denk ik.

tuurlijk wel. Je kunt er ook voor kiezen naar een afkickkliniek te gaan, een baan te zoeken, een huis te vinden, en een normaal leven te leiden.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:27

KiWiKo schreef:
ach er zijn ook hele lieve zwervers hoor, die graag dat kopje koffie aannemen........ of dat broodje.......

je moet niet vergeten dat veel zwervers ook psygische problemen hebben........niet allemaal is aan de drank of drugs

Vroegaaah, dat is zeker jaar of 10 geleden stond er altijd 1tje op hoog cathrijne krantjes te verkopen, je zag hem ook altijd slapen daar, hij was er ook 1 die echt helemaal dolgelukkig was met een vers broodje van de bakker Haha! maar hij staat er niet meer

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:28

Sja, je zult niet snel aangenomen worden als je geen schone kleren hebt en je niet kunt wassen hoor. Wat betreft het niet dakloos hoeven zijn, gaat niet altijd op Ja, er zijn instanties waar je terecht kunt, maar wat als je daar geweigerd wordt?
Gebeurd vaak genoeg.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:28

Nee daar heb je gelijk in Kiwiko.. Alleen hebben die drie het hier wel verpest, en is het meer een standaardreactie dat ik doorloop/niks geef..

Voor onze winkel stond ook altijd een vader + zoontje om geld te vragen.. Dat klopte ook niet echt, want dat kind moet naar school, alleen ging ie dat niet.. Ik zag laatst politie bij hem en sindsdien niet meer gezien.. Sja, ik heb misschien een verkeerde indruk gekregen, maar ik denk dat het grootste deel van de zwervers er wat aan had kunnen doen.. Natuurlijk weet ik dat niet en kan ik dat niet beoordelen, ik heb het alleen jarenlang hier zo meegemaakt dus dat heeft wel een beeld getekend bij ze..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:31

echt oud worden ze ook niet Lachen

in Den Haag liep ook altijd zo een mooie meneer, met zijn winkelwagentje vol met zijn bezittingen Lachen een hele lange grijze baard, altijd 3 mutsen op zomer en winter Lachen

Ik werkte toen in een soort van fastfood visrestaurant en hij kwam toch echt een paar keer in de week een kopje koffie bij me drinken. De man was professor in de weet ik veel wat, maar ergens is er een steekje los gegaan. Hij heeft zich nooit meer aan kunnen passen aan de maatschappy.......

Heeft nooit om een cent gevraagd, en was altijd erg dankbaar voor dat kopje koffie......

Ik denk dat hij ondertussen ook wel overleden zal zijn

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:33

Er wordt hier wel heel makkelijk gepraat dat iedereen er zelf voor kiest. Praktisch is dat niet zo. In Nederland heb je veel mogelijkheden maar een paradijs is het zeker niet.
Ze kunnen vaak geen andere kant op.
Ik geef ze vaak een paar euro of wat te eten. Ligt er wel aan welke zwerver, maar de meesten zijn heel fatsoendelijk.

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:39

Sok schreef:
Een poosje geleden was er een kerel die vroeg of ik misschien een euro voor 'm had voor het slaaphuis. Sorry, nee, het slaaphuis is gratis. En toen werd ik me toch een partij uitgescholden! Bloos! Ik kon kanker krijgen en ik was een vieze prutsmuts en blabla! Alleen omdat ik 'm geen geld wilde geven!

Schelden daar hou ik ook echt niet van hoor. Ik had het hier in het dorp ook een keer, die man vroeg of ik 10 cent kon missen voor een blikje drinken. Normaal zou ik het niet zo'n probleem vinden, maar ik had echt geen muntgeld op zak, alleen papiergeld. Dus heb gezegd dat ik niks had en hij werd kwaad want zo'n klein beetje kon ik toch wel missen. Sorry ?

Slaaphuizen zijn inderdaad gratis, maar degene die een beetje geld hebben krijgen voorrang Knipoog Dat had een medebewoner uit de crisisopvang me destijds uitgelegd.
Ik heb zelf in crisisopvang gezeten, omdat m'n moeder mij het huis uitgegooid had, ik was toen 16/17 zoiets. Voordat er iets gedaan werd heb ik bij veel vrienden een nachtje geslapen en zelfs bij vrienden van vrienden. Overdag stond ik dan wel buiten, meestal kon in nog naar stal (verzorgpaardje) of naar m'n werk. Pas toen ik aangaf nergens meer terecht te kunnen en onder de brug ging slapen kon ik in de crisisopvang terecht. Beetje vreemd, maar het was het enigste wat hielp.

Wat zwervers betreft, ik wil ze best wat toestoppen als ik wat kan missen. Maar ook het liefst in de zin van een broodje en wat te drinken, weet ik zeker dat het goed terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:40

geld geef ik niet, veel zwervers zie ik hier ook niet, maar een tijd terug zat er 1 in het centrum, in de winter, die man moet het zo verschrikkelijk koud gehad hebben.. wij hadden net chocola gekocht (zo'n grote witte crunch reep) en ik heb de helft aan hem gegeven, hij vroeg me niet, keek me ook niet smekend aan, maar hij was er wel heel blij mee, en keek me met grote ogen aan toen ik vroeg of hij een stuk chocola wilde Lachen de meeste mensen lopen ze voorbij zonder ze een blik waardig te gunnen, en dat vind ik niet kunnen.. het zijn ook gewoon mensen..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:45

Mystica schreef:
Ja, er zijn instanties waar je terecht kunt, maar wat als je daar geweigerd wordt?
Gebeurd vaak genoeg.

En waarom wordt je daar geweigerd? Vast niet om dat je zo beleefd en vriendelijk bent Knipoog

Vergeet trouwens niet dat een zwerver ook een uitkering krijgt Knipoog En daarvan hoeft hij nieteens de slaapplaats en het eten te betalen hoor. Kan je gewoon uitgeven aan dope en drank Ja
Geld geef ik dus nooit, ik ga niet andermans verslaving bekostigen.

In het buitenland in het weer anders, heb daar in rome weleens expres een complete maaltijd in het park achtergelaten omdat ik een zwerver in de buurt zag. Het vangnet is in zo'n land gewoon veel minder goed dan hier, dus daar is het gewoon echt moeilijk om van de straat te komen, zelfs als je echt gemotiveerd bent.

Een enkeling is zo handig dat hij het voor elkaar krijgt om van dit geld zelf te sparen voor een huisje zonder dat instanties hem helpen, genoeg anderen redden het met hulp niet. Die zijn blijkbaar nog niet diep genoeg gezonken Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:46

Ik dacht dat jevoor een uitkering een vaste woon of verblijfplaats moesthebben? de meeste zwervers hebben dat niet toch?

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:47

Ik heb het zelf eigenlijk nog nooit echt meegemaakt dat een zwerver iets aan me vroeg, wel heb ik een keer meegemaakt dat er een zwerver ( ik werkte toen in een winkel) op de mat van de ingang van de winkel waar dus zo'n warmte blazer hing ging liggen, ik stond toen wel even te kijken van oh god wat moet ik hier nu weer mee..uiteindelijk heb ik hem natuurlijk wel weg gestuurd.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:48

Er bestaat een speciale zwerversuitkering... kan per week opgehaald worden. Het is dacht ik iets van 60 euro per week.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:49

@ Kiwiko: Je krijgt wel een uitkering, maar dat wordt voor je beheerd Knipoog

Als iemand zwerft omdat hij uit huis is gezet vanwege schulden oid, krijgt hij daar dus helemaal niets van, omdat je geld naar schuldsanering gaat Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:49

odetteke schreef:
Er bestaat een speciale zwerversuitkering... kan per week opgehaald worden. Het is dacht ik iets van 60 euro per week.

zo Lachen das een vetpot Haha!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:50

ik gaf vroeger altijd wel aan een man in de stad hier,
hoor ik achteraf dat die gewoon miljonair is en zelf voor dit leven kiest...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:53

Blondie_ schreef:
Er wordt hier wel heel makkelijk gepraat dat iedereen er zelf voor kiest. Praktisch is dat niet zo. In Nederland heb je veel mogelijkheden maar een paradijs is het zeker niet.
Ze kunnen vaak geen andere kant op.
Ik geef ze vaak een paar euro of wat te eten. Ligt er wel aan welke zwerver, maar de meesten zijn heel fatsoendelijk.

Dit viel mij ook al op... Een huis kunnen ze toch helemaal niet betalen dan? En hoe willen die mensen aan een baan komen? Schone kleren hebben ze vaak niet, erg representatief zien ze er niet uit dan.

M'n moeder koopt vaak de straatkrant Ja Dat vind ik nog wel goed. Maar een zwerver zo los geld geven zou ik denk ik niet zo snel doen.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:56

marielleaartsen schreef:
ik gaf vroeger altijd wel aan een man in de stad hier,
hoor ik achteraf dat die gewoon miljonair is en zelf voor dit leven kiest...

broodje aap lijkt mij

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:00

[quote="Mystica] Als iemand zwerft omdat hij uit huis is gezet vanwege schulden oid, krijgt hij daar dus helemaal niets van, omdat je geld naar schuldsanering gaat Lachen[/quote]
Nee hoor, dat is een basisbedrag om van te leven, dat wordt niet zomaar ingenomen.

Die 60 euro klinkt als weinig, maar je kleding krijg je al, shampoo en zeep ook. Slaapplaats is ook betaald, net als de maaltijden, kortom, er zijn bijstandsmoeders die minder geld overhouden Bloos

Over een huis en werk, daar zijn allerlei instellingen voor die je er mee helpen. Je hoeft ook niet gelijk te solliciteren als bankdirecteur Knipoog Genoeg reintegratieprojecten waar je kan beginnen voor bij wijze van spreke 2 ochtenden per week, en ook genoeg plaatsen waar je begeleid kan wonen. Eis is dan wel dat je op komt dagen op je afspraken, niet steeds straalbezopen of high bent, je niet elke cent die je maar binnen krijgt zo snel mogelijk verbrast, je openheid van zaken geeft, bereid bent te stoppen met criminele activiteiten: kortom, dat je gemotiveerd bent. En daar ontbreekt het "weleens" aan Bloos

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:01

ik denk dat je er niet te makkelijk over moet denken, veel zwervers hebben dusdanige schulden dat ze idd niets tot nauwelijks iets krijgen van hun uitkering, als ze die al hebben aangevraagd. Slaaphuizen zijn ook niet alles en vaak beperkt in capaciteit. Er zullen er misschien zijn die "er voor kiezen" maar er zijn er nog veel meer die helaas niet anders hebben. Nederland heeft trouwens veeeeeel meer verborgen armoede dan bekend is. Er zijn tenslotte niet voor niets steeds meer voedselbanken

afhankelijk van de vraag enz van de zwerver beslis ik of ik wel of niet wat geef. Liegen krijgen ze in ieder geval niets, zoals eentje in rotterdam die beweerde dat het 8 gulden koste om in slaaphuis te slapen en te mogen douchen, laat ik nou net iemand kennen die daar werkt en het reilen en zeilen daar weten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:06

trustHim schreef:
Er zullen er misschien zijn die "er voor kiezen" maar er zijn er nog veel meer die helaas niet anders hebben.

Nouja, die kiezen er dan voor om niets aan hun situatie te veranderen Knipoog
Wat wel echt triest is, zijn de uitgeprocedeerde asielzoekers. Die hebben geen recht op een betaalde slaapplaats en maaltijd.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:08

odetteke schreef:
trustHim schreef:
Er zullen er misschien zijn die "er voor kiezen" maar er zijn er nog veel meer die helaas niet anders hebben.

Nouja, die kiezen er dan voor om niets aan hun situatie te veranderen Knipoog
Wat wel echt triest is, zijn de uitgeprocedeerde asielzoekers. Die hebben geen recht op een betaalde slaapplaats en maaltijd.

Jawel hoor Vork Zolang gemeenten weigeren om ze terug te sturen en ze illegaal laten blijven, worden ook die mensen gewoon verzorgd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:09

Ik vind het altijd sneu............. je zal toch maar brommeren met deze temperaturen buiten moeten verblijven zeg!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:10

kiezen is een groot woord hoor, vlak vooral psychische problemen niet uit, schulden kunnen b.v. ontstaan doordat iemand tijden een ernstige depressie zijn fiancieen niet kan beheren (ja ik zeg kan, want de mentale toestand staat het gewoon niet toe dan) schulden kunnen daardoor zo hoog oplopen dat je op straat staat en dan ook nog eens een x zonder je anti depressiva, waardoor je een flinke relaps krijgt en dus wederom niet in staat bent keuzes te maken

TivoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:14

Mijn moeder stond op straat met 2 kinderen,en denk maar niet dat er enige instantie is geweest die geholpen heeft!
We hebben uiteindelijk twee dagen in het gemeentehuis doorgebracht in de wachtruimte,waarna een oude man uit het dorp ons een kamer in zijn huis aanbood.
(goed,dit is wel heel lang geleden)
Ik kan er dus zelf over meepraten...je kiest er niet altijd zelf voor

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:16

Mystica schreef:
Jawel hoor Vork Zolang gemeenten weigeren om ze terug te sturen en ze illegaal laten blijven, worden ook die mensen gewoon verzorgd.

Ja, maar de mensen die wel in de planning staan om teruggestuurd te worden maar voor de tijd gewoon "verdwijnen" hebben echt niets. Toch triest dat blijkbaar hier leven zonder geld toch nog beter is dan terugkeren.

Over de schulden, het is wat werk om het rond te krijgen, maar de schuldsanering is ideaal hoor Ja Het enige nadeel is dat cjib boete's hier niet in meegenomen kunnen worden. Als je daar dan een paar ton hebt staan kan je het idd wel vergeten Ja