dier aanrijden met de auto...stop jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: dier aanrijden met de auto...stop jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:42

ik stop altijd mits het veilig is, ik zat bij mijn broer in de auto en toen heeft hij een duif aangereden, hij was dood maar we hebben hem toch naar de da gebracht

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:44

Nou, dat is toch heel netjes van je. Beter dan zo'n beestje zonder overlevingskans laten liggen creperen. Ik had in jouw situatie precies hetzelfde gedaan.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:47

Ik stop ook. Had een keer een waterhoentje aangereden en die was ook dood. Had echt een schuldgevoel, maar ja, iedereen rijdt weleens een dier aan.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:53

Als het mogelijk is om te stoppen doe ik dat en bel daarna als het nodig is de dierenambulance. Vorige week nog gedaan er lag een dode kat op de weg, maar die was al echt dood. Was wel zielig op de heenweg liept die langs de weg sprong die de struiken in. Kwamen we terug richting huis toen lag het die dood op de weg.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:54

als het op de snel weg is dan stop ik niet, anders wel.
ik heb laats een vos aan gereden. terug gegaan en gekeken. beestje lag helemaal open, was een pootje vanaf en lag flink te bloedden maar hij leefde nog wel. ik vond het zo zielig om hem te laten leiden (dit zou voor veel mensen heel erg klinken, ik vond het ook heel erg om te doen!!!!!) maar ben in de auto gesprongen en er nog een x over heen gereden. ik vond het zo ontzettend zielig om hem te zien lijden. weer uitgestapt om te kijken of hij echt dood was en jah hij was echt dood.

ik vond het echt heel sneu om er nog een x over heen te rijden maar vond het nog veel zieliger om hem te laten lijden, ben dus echt geen dierenmishandelaar ofzo, vond het gewon heel zielig

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:56

Als het veilig is dan stop ik uiteraard

Vorig jaar een hert tegen mn auto gehad Boos!
Was geen pretje om te zien..
Hij lag te spartelen op de weg..
een tegenligger is er ook tegenaan gereden en toen was hij dood.
Beter dan dat hij daar nog lag te spartelen tot hij vanzelf dood ging..

maar blijft rot Huilen

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:59

Mist het kan en veilig is, stop ik.

Er lag een tijd terug een ree bij ons op de snelweg, heel gevaarlijk in het midden, hij was wel dood.
Niemand had nog gebeld toen ik de politie had gebeld om hem te laten ophalen/opruimen.

Ik stop dan zelf niet, maar bel wel gelijk een instantie. Dat kan nl ook voor hele gevaarlijke situaties zorgen, als je wel over of tegen zo'n groot hert aanrijdt.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:11

Wij (mijn vriend achter het stuur, ik ernaast) hebben vorige week een eend doodgereden Huilen
Gebeurde bij ons in de straat. 4 eenden (2 paartjes) wilden de weg oversteken, meneer eend voorop. Wij gaan de hoek om en ik zie dus dat eend over wil steken. Ik roep nog tegen mijn vriend "Kijk uit!!!" maar op dat moment gaat eend vliegen. Omdat hij niet gelijk genoeg hoogte/snelheid had, kwam hij dus eerst tegen de bumper en daarna onder de auto... Ik voelde dat we er overheen reden... Bah, ik heb eerst heel hard geschreeuwd en daarna een kwartier lang in de auto zitten huilen. Eend was gelukkig wel op slag dood (gebroken nek).
Omdat ik het naar vond die eend op de weg te laten liggen, heeft mijn vriend hem opgepakt. We hebben de eend in een doos gestopt en die ik de klikko gedaan, arme eend! Ik ben er echt de hele dag naar van geweest...

edit: we hebben ook een keer gehad dat er een reiger tegen ons zijraam aanvloog. We schrokken ons echt dood, dat was een klap! De reiger had er niets aan overgehouden, die vloog vrolijk verder... Wel hadden we een grote natte plek op het raam in de vorm van een heel dikke reigerbuik Haha!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:54

hahaatje: dat heb ik nu 2x gehad bij mij thuis! allebei de keren op mijn slaapkamer. 1x sochtends heel vroeg, zat echt rechtop in mijn bed en 1x ben ik e rniet bij geweest. was wel grappige afdruk...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:00

Ik heb een keer een zwaan op mijn voorruit gehad. Ik schrok me te pletter en dan ruk je dus toch aan het stuur. Het liep goed af.
Ik hoop dat ik voortaan in dergelijke situaties de tegenwoordigheid van geest heb om NIET te remmen of uit te wijken als dat een gevaarlijke situatie oplevert. Helaas reageer je vaak in een reflex.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:02

volgens mij ben je verplicht om te stoppen als je wild hebt aangereden en moet je dat melden bij de politie? Tenminste dat hoorde ik Koos Spee in mijn favoriete tv-programma Wegmisbruikers een tijdje terug vertellen, dacht ik?

verder is het volgens mij wel zo netjes om te stoppen als je een andere diersoort hebt aangereden of dan in elk geval de Dierenambulance te bellen.

Een keertje vloog er een meeuw tegen mijn voorruit aan en ben toen omgedraaid om te kijken wat er mee was. Hij was versuft en zat aan de zijkant van de weg. dat vond ik te gevaarlijk en heb hem in een jas gewikkeld meegenomen. Thuis aangekomen (5 minuten verderop gelukkig) was hij al weer zo bekomen van alles dat ik hem weer kon laten gaan. Ik heb zelf bij de DA gewerkt dus had wel wat ervaring met dit soort dingen.

Vorig jaar is een van onze katten op de weg achter ons huis aangereden en door die persoon netjes helemaal tegen de bosrand aan gelegd zodat hij niet meer kon worden overreden verder (hij was al dood) en genoeg in het zicht zodat mensen die naar hem op zoek waren hem konden vinden. Wij vonden hem dus een paar uur nadat het was gebeurd en ik ben zo blij dat die persoon hem zo keurig heeft neergelegd. Zo konden we toch nog afscheid nemen. Liever had ik gehad dat hij of zij naar de dierenarts was gegaan en de chip had afgelezen zodat ze ons konden bellen, maar waarschijnlijk had die persoon geen tijd (moest naar zijn werk?).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:05

Mayflower_ schreef:
Nou ik heb laatst een kat aangereden, ben toen uitgestapt en de darmen alles lag eruit. Achterkant was ook plat (waarschijnlijk had iemand hem al aangereden). Hij was meer dood als levend. Toen heb ik de auto in zijn achteruit gezet.. En ben er nog een keer overheen gereden. Beestje was toen wel dood.

Je mag mijn hypocriet noemen, maar op dat moment wist ik gewoon niet wat ik moest doen.

zo had ik het ook gedaan, ben elk ander dier hetzelfde. Alleen bij een dier wat duidelijk huisdier is (halsband etc) zou ik de eigenaar opsporen.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:40

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt! Paar weken geleden had ik bijna een egeltje aangereden en daar was ik toen al zo van geschrokken!
Zou dan ook absoluut stoppen als het kan, en als het diertje leeft naar een DA brengen en als het dood is aan de kant proberen te krijgen dat het niet nog 10 keer overreden wordt...

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:45

Er was eens en vogeltje tegen onze auto aangevlogen, wij zijn gestopt en hebben het dier van de straat geplukt.
Het leek alsof het vogeltje aan het stuiptrekken was, ze begon helemaal te schokken en wedachten dat ze dood ging.
Toen we eenmaal thuis waren hebben we het dier in een doos gelegd, muts erin, grote warme lamp erboven.
Tot onze verbazing hupte ze naar 2 uur weer lekker in de doos heen en weer, enw e hebben haar daarna weer op de zelfde
plek als toen we haar vonden, uitgezet.
Als we waren door gereden was ze vast doodgereden, dus ja, wij stoppen altijd als we een dier aanrijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:46

Als ik kan stoppen, stop ik ook. Op de snelweg dus niet. Ik moet altijd denken aan een vriendinnetje van me. Die is eens gestopt voor een (naar achteraf bleek) door iemand anders doodgereden kat. Ze stond onder een lantarenpaal, auto op knipperen... en werd zelf ondersteboven gereden door iemand die niet zat op te letten. Dan dénk je dus dat je veilig staat. Ze heeft er een gebroken schouderblad, scheenbeen en kuitbeen aan overgehouden. Ook nog eens voor niets, want de kat was dus al dood.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:53

Vriend en ik hebben het een keer meegemaakt maar dan met een laagvliegende duif. Die duif vloog recht op ons af en wij reden bijna de snelweg op. Dus de auto zo snel als we konden op vluchtstrook geparkeerd en hadden we de auto´s achter ons gealarmeerd met dat ze wat gas terug moesten nemen, zodat wij de duif konden pakken en het in een warme doek hebben gewikkeld, de duif leefde nog wel maar was volgens mij goed duizelig in zn koppie en was ook wel degelijk gewond, dus wij hebben ook geen moment getwijfeld om de dierenambu te bellen deze mensen waren er dan ook erg snel.

En ja ik of vriend zal altijd (iig op moment dat het ook echt kan) stoppen ervoor, ik vooral ben een nogal ***** persoon dat als ik een dier oid aan zou rijden ik mezelf enorm schuldig zal voelen Nagelbijten / Gniffelen .

Vriend heeft altijd met zijn werk auto het probleem dat er nogal vervelende vogels doodleuk heel langzaam de weg oversteken en tsja dan remt ie sowieso wel maar geeft ook even een claxon zodat ze echt aan de kant gaan. Maar ook hebt ie al eens gehad dat ze gewoon doodleuk blijven staan/zitten, stond vriend daar en automobilisten vonden het maar gek dat ie stil bleef staan, toen was ie uitgestapt en aan de andere automobilisten laten merken van, tsja sorry hoor maar ik rijd geen dieren aan dus doe maar mooi rustig.! Sommige automobilisten pikten dat niet van hem, naja vriend pikte hen gedrag ook niet...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:54

Laatst lag er een eend op de weg, aangereden door een ander.
Maar het dier leefde nog maar lag te kokhalzen met een beetje bloed uit zijn snavel, verder geen breuken o.i.d. en verder op het eerste oog niet beschadigd.
We zijn gestopt en ik heb het beestje opgepakt en in de berm gelegd. Na een kwartiertje gewacht te hebben wandelde hij weer naar de sloot en zwom weg.
Of ie het gered heeft geen idee, Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om door te rijden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:57

Ik ga sowiewo kijken of het dier nog leeft, maakt geen verschil wat voor dier het is.
als het een wild dier betreft wat overduidelijk lijd en het niet gaat redden maak ik het zelf af.
waarschijnlijk met tranen in mn ogen maar ik zie het als mijn schuld en verantwoordelijkheid, en dat dier kan er niks aan doen als ik te laf zou zijn

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:00

Tja denk toch echt dat dat afhangt van het dier. Voor een pad die ik te laat zie rij ik toch echt door, net zoals een muis. Pech voor de beesten, maar dan moeten ze maar niet op de weg zitten hoor. Huisdieren stop ik wel voor, ook als ik het niet zelf heb aan gereden. Heb een keer toen ik naar de bus halte liep een dooie kat op de weg zien liggen. Terwijl ik een stokje zocht kwam er een vrachtwagen voorbij, ik moet zeggen dat was een erg onsmakelijk geluid, en het dien was niet meer van de weg te krijgen. Tja toen kwam mijn bus er aan en ben toch echt in de bus gestapt, al vond ik dat wel naar.
Voor grote dieren stop ik wel. O.a. i.v.m. veiligheid, en idd ook voor eigengevoel en voor het leven van zo'n dier.

Wat zouden jullie trouwens doen in dit geval: Mijn broer was in Benin, en daar liggen ook gevaarlijke slangen op de weg die het vee van de boeren dood. Nu heeft de binnenlandse bevolking de illegale regeling dat als je een slang tegen komt heel hard gas te geven om vervolgens net voor de slang heel hard te remmen. Effect: een uitgesmeerde slang op de weg. Zou jij dit doen? Of zou je stoppen voor de slang? Ik kies denk ik voor de eerste optie, om de boeren te helpen. Ik kna er ook niet mee zitten want vind het echt walchelijke beesten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:00

Wij hadden een half jaar geleden een eend voor onze auto, we konden echt niet stoppen ookal is het normaal gesproken niet een drukke weg. Er zat een bus achter ons en die remt lang niet binnen 10 m.
Het hangt er dus gewoon vanaf of het veilig is en de situatie (haast enz)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:01

ik denk dat je hier niet over kunt oordelen
hete hangt echt af van een heleboel dingen
- de veiligheid voor jezelf
- kan je stoppen?
- veiligheid voor je medeweggebruikers
- is het mogenlijk je auto ergens kwijt te kunnen, want reken maar niet dat ik die op de vluchtstrook stilzet, daar is deze niet voor.

ik denk dat je het pas weet als je het meemaakt.. en een keus moet maken...
want veiligheid voor mijzelf gaat toch echt voor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:05

Binckydenice schreef:
Tja, ik zat op de snelweg toen moedereend besloot om met haar pullen naar de overkan te gaan... Ik kon nog netjes op de linkerbaan ze ontwijken maat de persoon achter mij reed er overheen... Moeders bleef liggen en een paar pullen liepen als gekken over de weg... Zo verschrikkelijk zielig...

Daar kun je trouwens nog echt problemen mee krijgen! Maken ze echt een opstand van als je een eend doodrijdt...!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:12

ik heb 1 keer 's nachts een overschietende haas aangereden op een weggetje waar bijna geen auto's komen (en waarschijnlijk was ie in 1 keer dood), toen ben ik toch nog terug gereden en er nog een keer overheen gereden zodat ik zeker wist dat hij/zij dood was.....

Géén leuke ervaring maar als ik door was gereden had ik heel de nacht wakker gelegen of dat beestje nog pijn aan het lijden zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:18

Indien de mogelijkheid bij bijvoorbeeld een pad ofzo rij ik er liever nog een keer overheen, bij kleine dieren klinkt misschien cru, maar die halen het vaak toch niet als ze al aangereden zijn..

Ook wij hebben een keer wat Polly zei op de vorige pagina, bijna zelf over de kop gevlogen doordat iemand uitwijkte voor een dier (een duif) op de weg..

Voor dieren als hond of kat, die een label hebben om hun nek vind ik het anders, voor een meeuw, nee.. daarvoor kan ik zo doorrijden. Noem me maar hard of gemeen oid, maar daarstop ik niet voor..

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:28

Als het kan stop ik om te kijken hoe of wat. Maar, net als al eerder is gezegd, stop ik niet op de snelweg voor een duif o.i.d.
Als het nog leeft dan zou ik ermee naar de dichtst bijzijnde DA rijden en anders de dierenambulance bellen. Als het dood is dan zou ik het in de berm leggen of bij de stort afgeven?

Laatst ben ik over een dode haas gereden Misselijk Ik kon niet uitwijken omdat er een tegenligger aan kwam, bleh, ogen dicht, stuur stevig vast... Brr.. kan ik echt niet tegen.

Begin dit jaar is onze kat dood gereden, die mensen hebben hem 'netjes' ver in de berm gelegt en ook nog op zijn 'goede' kant. Ondanks dat hij gechipt was konden ze de chip niet meer lezen, omdat die door de klap kapot is gegaan.