Keuze vervolgstudie, hoe hebben jullie die gemaakt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Keuze vervolgstudie, hoe hebben jullie die gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:20

Sassieja, met deze instelling ga je nooit een leuke opleiding vinden. Sorry, maar een leuke opleiding komt niet naar je toe gewandeld en klopt niet aan; He, zoek je mij soms?
Je moet er echt in investeren. Sommige mensen hebben het geluk dat ze al snel weten wat ze willen worden en dat die opleiding/beroep ook volledig bij ze past. Anderen hebben dat niet en moeten investeren in het zoeken van een opleiding.

Dus hup, ga testen zoeken, als je er 5 maakt is er echt wel een met een zinnige uitkomst. Probeer anders aan een loopbaanadviseur te komen, via je huidige baan, via je vorige opleiding, via internet. Ga naar een open dag. Bezoek websites van scholen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:19

Ik heb idd ook een aantal tests gedaan en daar kwam steeds weer de kant van de sociale opleidingen uit. Heb me toen georienteerd op de verschillende opleidingen die er waren in die richting en uiteindelijk naar aanleiding van open dagen besloten dat het MWD zou worden Lachen

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 15:14

Sjonniej schreef:
Sassieja, met deze instelling ga je nooit een leuke opleiding vinden. Sorry, maar een leuke opleiding komt niet naar je toe gewandeld en klopt niet aan; He, zoek je mij soms?
Je moet er echt in investeren. Sommige mensen hebben het geluk dat ze al snel weten wat ze willen worden en dat die opleiding/beroep ook volledig bij ze past. Anderen hebben dat niet en moeten investeren in het zoeken van een opleiding.

Dus hup, ga testen zoeken, als je er 5 maakt is er echt wel een met een zinnige uitkomst. Probeer anders aan een loopbaanadviseur te komen, via je huidige baan, via je vorige opleiding, via internet. Ga naar een open dag. Bezoek websites van scholen.

Alsof ik me daar niet van bewust ben Sjonniej.
Het is gewoon heel moeilijk ergens te beginnen, als je zelf geen idee hebt, en verder niemand je eigenlijk kan helpen, ook verscheidene testen niet.
Ik heb talloze websites al eerder bezocht, maar kan gewoon niet vinden wat bij me past. En tuurlijk, naar een open dag kan ook nog, maar dat heeft ook weinig zin als je niet kan vinden wat je zoekt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:43

Bestel een aantal brochures, lees die per opleiding door. Daarna ga je op een briefje zetten; Wat vind ik hier leuk aan, wat vind ik hier niet leuk aan. Daarna ga je de opleiding onder 'leuk' of 'niet leuk' zetten.

Het is onmogelijk om zo breed te blijven kijken. Je zult op een of andere manier je zoektocht moeten verkleinen. Je kan hiermee beginnen door alleen de brochure van een school in de regio op te vragen. Of een school waar je goede verhalen over hebt gehoord.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:59

Erg veel goede tips tot nu toe. Van mijn kant nog eentje voor diegene die het echt niet weten (ik ook...): kijk eens op de website van de open universiteit (www.ou.nl). Je kunt via hen online studeren maar ze hebben ook een aantal cursussen op de site staan welke gratis zijn. Ik heb zelf een aantal van deze cursussen gedaan om te kijken wat mij echt boeit. Ook kun je door de cursussen in te plannen in je dagelijks leven, kijken of studeren naast je baan bijvoorbeeld haalbaar is. Succes!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:22

Ik heb echt precies hetzelfde probleem als de ts, beroepskeuzetesten komen ook allemaal niks uit en ik ben eind dit schooljaar klaar met mijn mbo opleiding. Maar ik weet 1 ding en dat is dat ik zeker niet die richting op wil(administratie/acountancy).

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:45

Weten wat je niet wilt is ookal een goed ding. Neem dat mee wanneer je een lijstje maakt van wat je wel wilt. Je hoeft ook niet een lijstje te maken van opleidingen maar je kunt ook een lijstje maken van dingen welke je leuk vind om te doen, sterke eigenschappen, niet te verbeteren slechte eigenschappen, slechte eigenschappen welke je wel wilt verbeteren, wat je minimaal wilt verdienen later, etc. Je wilt niet weten hoeveel lijstje ik wel niet heb gemaakt.... Nagelbijten / Gniffelen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:13

Njen schreef:
Ik heb echt precies hetzelfde probleem als de ts, beroepskeuzetesten komen ook allemaal niks uit en ik ben eind dit schooljaar klaar met mijn mbo opleiding. Maar ik weet 1 ding en dat is dat ik zeker niet die richting op wil(administratie/acountancy).

Jij hebt op dit moment nog het geluk dat je je decaan hiermee lastig kunt vallen. Vaak hebben zij beschikking over betere keuzetesten dan die online staan en weten ook veel van verschillende opleidingen. Als ik jou was zou ik je decaan net zo lang lastig vallen tot je een leuke opleiding/richting gevonden hebt, dat is haar/zijn werk!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:42

Die lijstjes kan ik nog weleens gaan maken, maar ik heb zelfs beroepskeuzetesten van het cwi gedaan en ik wil zeker wel naar het hbo, mbo is onder mijn niveau en dat merk ik ook aan alles jammergenoeg...