Mensen die verstand hebben van recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: Mensen die verstand hebben van recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:20

Pin me er niet op vast, maar volgens mij is het zo geregeld dat je of:
1)betaald en daarmee de zaak afdoet. Hierna is de zaak dus ook gesloten
2) Je laat het voorkomen en probeert daar de rechter van jouw gelijk te overtuigen.

De transactie is bedoeld als versnelde afdoening voor eenvoudige zaken waarin het vaak ook voor de betrokkene handig is om het zo snel mogelijk af te handelen. Mocht je het echt niet eens zijn met de voorgestelde transactie dat kan jet het laten voorkomen om zo een uitgebreide afdoening af te dwingen.
Maar nogmaals: Pin me er niet op vast!

Nog even een edit:
@kiwiko: het is niet per definitie zo dat de straf hoger uitvalt. Dit is uiteraard wel mogelijk, maar niet zo zwart/wit als jij hier stelt.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 17-12-08 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:21

Verzet bij aanhouding en verstoring van de openbare orde krijg je niet op je brood omdat je nee agent, ik zal netjes naar huis gaan hebt gezegd....
Twijfel behoorlijk aan het verhaal......
Waren ze misschien te bezopen om zich te herinneren wat er gebeurd was?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:25

Dat doet toch allemaal niet ter zake? TS wil weten of er nog iets aan te doen is. Wie wat precies gezegd heeft op de avond van het voorval maakt hierbij niet uit. Indien zij het liever willen laten voorkomen dan is dat hun goed recht. opmerkingen als "ik geloof er geen klap van" wekken volgens mij alleen maar ergernis op en geven ook nog eens geen antwoord op de vraag van TS...

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:28

Inderdaad, thnx Mir Lachen Even voor de duidelijkheid, we hadden niks gedronken omdat die ene ex van mij ons al eerder liep te sarren en we er met onze kop bij wouden blijven voor het geval hij nog iets ging flikken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:29

Als, ik zeg als en heb geen verstand van rechten, het zo is als jij zegt dan kan hij het laten voorkomen en heeft hij een kans om de rechter van zijn gelijk te overtuigen.

Hij moet dan als de sodemieter naar een advocaat. Hij kan een zogenaamde verklaring van onvermogen bij de gemeente ophalen om aan te tonen dat hij deze rechtsbijstand niet kan betalen. De advocaat zal hem dan bijna niets kosten.

De advocaat zal zich verdiepen in zijn zaak en als de politie inderdaad buitensporig geweld heeft gebruikt dit ook aan kunnen tonen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:30

Thnx, daar kan ik wat mee, ik wist niet dat die verklaring bestond Bloos Dan stuur ik hem morgen gelijk die kant op en richting juridisch loket(waren we al eerder geweest, maar zaten idd met de kosten).

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:44

even er buiten om, ik weet niet wat waar is of niet. Maar al zou hij iets hebben gedaan, dan mag een politie toch nog niet zo handelen of ben ik nou mis?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:45

wemkelover schreef:
even er buiten om, ik weet niet wat waar is of niet. Maar al zou hij iets hebben gedaan, dan mag een politie toch nog niet zo handelen of ben ik nou mis?

precies, elke handeling wordt geevalueerd, dus het zal niet onterecht zijn Lachen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:48

Nou zoals iemand al eerder iets noemde over corrupte agenten, ik heb zo'n vaag vermoeden dat dit hier ook het geval is... En die gooien het wrs gewoon op het feit dat hij niet meewerkte. En hij is inderdaad nalatig geweest door niet eerder aangifte te doen, maar dat ging door omstandigheden niet en het is er laatst gewoon bij ingeschoten doordat hij ook andere problemen heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:53

wanneer was dit?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:54

Naar het juridisch loket klinkt sowieso als een beter idee dan je verhaal zo op internet gooien...
Zij kunnen je precies vertellen wat je in deze situatie wel en niet kunt doen en wat voor consequenties dat gaat hebben.
Eigen bijdrage voor een toevoeging (als je zelf geen advocaat kunt betalen) is op dit moment tenminste ruim 90 euro.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:56

Het is half augustus gebeurd, dat weet ik toevallig nog omdat ik net erna op vakantie ging. Ik zal eens uitzoeken wat voordeliger is, voor een andere zaak(naamsverandering) heeft hij zoiezo nog een advocaat nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:58

En 1 van zijn andere problemen is dat hij de boete niet kan betalen omdat hij niet werkt, en het dus over een andere boeg wil gooien om zo te proberen onder die 150 euro uit te komen?
Ik vind het een vaag verhaal en ik snap de sceptische reacties hier wel.

Wat je ook nog kan doen is gratis rechtshulp aan studenten vragen op één of andere site (is vast iemand die dat weet). Maar gezien de termijn moet de boete toch eerst betaald worden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:59

Njen, je vriend kan een klacht indienen. De klacht wordt onderzocht en daar kan ook nog juridisch het een en ander uit voortvloeien. Als blijkt dat je vriend onterecht met geweld is geconfronteerd, dan zal er voor de politieambtenaar wel een sanctie uit voortvloeien.

Overigens geloof ik niet dat je vriend zich heel normaal heeft gedragen als hij aangifte wil doen en het kennelijk rechtsgeldig niet kon hij dan zomaar even in elkaar geslagen wordt. Jouw vriend heeft hier ook een aandeel in. Uit ervaring weet ik dat mensen heel vervelend kunnen worden als ze hun zin niet krijgen en woordgebruik ook nog eens met kracht bij zetten. Als ze dan gevraagd worden het bureau te verlaten, dit niet willen, waarschuwingen negeren en dan heb je gewoon een probleem, dan idd wordt je een handje geholpen, ga je je dan met man en macht verzetten, dan wordt het niet voldoen aan vordering en dan kan je vriend daarvoor aangehouden worden, dan is het ook nog aanhouding met verzet en verzet mag je breken. Dit resulteert in een boete en die moet hij betalen, desnoods kan hij een betalingsregeling treffen, maar dat moet hij dan aanvragen en dat gaat wel volgens officiele weg.

Vervelend voor je vriend, maar er is meer geweest dan alleen maar de vraag om ergens aangifte over te willen doen. Realiseer je wel als je dit verder wilt brengen dat alles onder ede gebeurd en dat je als getuige de waarheid moet spreken anders is het meineed en ook dat is strafbaar, zwaar zelfs en ook nog eens met voorlopige hechtenis, dus wordt je meteen aangehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:03

Njen schreef:
Nou het punt is dat hij helemaal niks heeft gedaan en ik en meerdere kunnen dat bevestigen, hij werd bedreigd door mijn andere ex en is toen naar de politie gelopen om te vragen of hij aangifte kon doen. Er zijn er toen een aantal naartoe gelopen en die hebben gevraagd wat er aan de hand was en die zijn per direct de stad uitgezet en er zijn er twee neergeslagen, maar niet opgepakt. Een derde wel die scheldend de stad uitliep, maar dat is natuurlijk belediging dus kan ik wel begrijpen, maar ik vind het wel vreemd, want hij liep al de stad uit en ze gingen er speciaal achteraan. Een meisje hebben we ook de stad uit moeten dragen omdat ze niet meer kon lopen en die werd ook opgejaagd door ze samen met een vriend van haar. Het is echt heel raar gelopen dat is een ding wat zeker is... En hij loopt idd achter de feiten aan, maar dit komt door meerdere dingen Lachen

Sorry, ik snap hier niets van. Was er ook alcohol in het spel? Ik begrijp een hele groep er mee gemoeid. Was vast wel een zooitje, was al amok onderling begrijp ik. Geen frisse zaak wat ik hier uit op kan maken.

Overigens is een boete administratief recht en dat is eerst betalen en dan in beroep gaan. Eventueel voor laten komen bij de rechter en je verhaal doen, dan zal de rechter beslissen.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:07

Heb het hele topic gelezen.
Ik lees net dat het half augustus al is gebeurd, waarom kom je nu, half december, pas op
het idee om aangifte te doen? Verward
Als ik onterecht door de politie in elkaar was geslagen had ik allang aangifte gedaan.
Ik heb net bij maatschappijleer het rechtssysteem moeten leren en ja, je kan hierbij een rechtzaak
aangaan.
De vraag is of je erwat mee opschiet, maar als je goede getuigen hebt en foto's moet er
wel iets gebeuren.

Oh ja wat ik bijna vergeet: Je moet eerst de boete betalen en dan kan je pas een rechtzaak beginnen, want als je de boete niet betaalt, wordt er een rechtzaak tegen jou aangespannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:11

_Rapido_ schreef:
Heb het hele topic gelezen.
Ik lees net dat het half augustus al is gebeurd, waarom kom je nu, half december, pas op
het idee om aangifte te doen? Verward

Omdat de boete voor 5 januari moet worden betaald.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:14

In breda is toch camera toezicht???

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:14

Waarschijnlijk om een wanhopige poging te doen om er nog onderuit te komen...
JAmmer dat het enorm doorzichtig is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:17

In principe is aangifte niet aan tijd gebonden. Is ook geen beoordeling om het wel of niet serieus te nemen. Maar in deze zaak maakt het wel alles moeilijker. Ik verwacht dat het ook moeilijk wordt omdat jullie uit de kroeg kwamen en er alcohol in het spel was. Vaak ben je dan overmoediger, voel je minder pijn, dus ga je meer door met iets wat je nuchter niet zou doen.

Om in het uitgaansleven te surveilleren tegen sluitingstijd is niet prettig, louter dronkemans gekwal en die zijn klef, luisteren niet en schatten niet in dat het genoeg is. Een samenloop van omstandigheden, maar mensen hebben ook weinig respect voor de politie in Nederland, gaan altijd weer oeverloos in discussie, dagen uit, schelden en dat moet je dus niet doen. Vallen er dan klappen omdat er geen orders worden opgevolgd dan is men weer in rep en roer omdat de politie dat niet mag, vind men.

Iedereen weet dat je geen aangifte op straat kan doen, daarvoor moet je naar het bureau en de aangifte wordt alleen opgenomen als je volledig nuchter bent. Ik denk dat het daar al fout ging.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:19

Hij is werkloos geworden zeg je?

Dan moet je toch allemachtig in 4 maanden tijd wel een gaatje zien om aangifte te doen ? Sigaar

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:28

Babsiej schreef:
Hij is werkloos geworden zeg je?

Dan moet je toch allemachtig in 4 maanden tijd wel een gaatje zien om aangifte te doen ? Sigaar

En dan was er misschien wel een belletje gaan rinkelen van
Boete+ geen baan = probleem ??

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:29

zoals Prrrr al aanhaalt: navraag doen bij een juridisch loket. Of de wetswinkel o.i.d. Een rechtsbijstandsverzekering zal hij niet hebben denk ik. Maar vraag bij iemand die hiervoor gestudeerd heeft. Daar heb je meer aan dan allerlei , goedbedoelde, maar misschien niet deskundige, adviezen die je hier krijgt.
Maar ik weet ook dat de betalingstermijn niet opgeschort wordt als je bezwaar maakt. Nou ja, nog tot 4 januari, dus nog 2 weken om 150 euro bij elkaar te schrapen. Dat moet toch lukken????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:35

Vaak heb je ook wel ergens een universiteit in de buurt waar rechten studenten gratis juridisch advies geven. Probleem is wel dat de kerstvakantie eraan komt en ik weet niet of ze gewoon doorgaan dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:39

Gewoon naar het politiebureau gaan en naar de inspekteur van dienst vragen of de wijkteamchef. Je verhaal doen en vragen wat je rechten zijn. Het meest makkelijke en heb je meteen alle info. Als je aangifte kan doen, dan zal dat ook meteen gebeuren.

Wees niet teleurgesteld als blijkt dat je gewoon moet betalen en verder niets kan. Ga niet denken dat iedereen op dat bureau nu burgertje pesten doet. Een agent die zich niet aan de geweldhantering kan houden hebben ze ook niet graag, dus als het onterecht is, zal er heus wat mee gedaan worden.