De mens is een egoist

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: De mens is een egoist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:27

Nors opkijken wat je ook doet, het is dus nooit goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:29

tita schreef:
Nors opkijken wat je ook doet, het is dus nooit goed

Dat weet je toch Tiet??! Zo is het leven.... Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:30

wat poedersuiker Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:33

Eens. Kijk ook maar eens goed naar je vriendenkring en naar wanneer welke mensen hieruit verdwijnen (de reden daargelaten).

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:34

Ik ben het gedeeltelijk met het stukje eens.

Als ik iets doe voor bijvoorbeeld mijn partner,doe ik dat omdat hij dat fijn vind.Máár, als hij van iets geniet,dan wordt ik er ook gelukkig van.
Dus in zekere zin doe ik iets voor mijn partner om er zelf gelukkig van te worden.

Maar ik vind wel dat je zo álles wel kan gaan herleiden,en dat lijkt me erg vermoeiend...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:44

Rhodos schreef:
Eens. Kijk ook maar eens goed naar je vriendenkring en naar wanneer welke mensen hieruit verdwijnen (de reden daargelaten).

Och ja vrienden..... daar kan ik nog wel wat over schrijven over zogenaamde "vrienden"....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:45

Rhodos schreef:

vallen exen daar ook onder Nors opkijken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:48

tita schreef:
vallen exen daar ook onder Nors opkijken

WHAHAHAHAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL
OK dan!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:51

Ik vind egocentrisch een beter woord keuze.
Zelfs al doe je wat goeds voor een ander is dat ook vaak voor een gedeelte egocentrisch, want dat doe je omdat dit jezelf een goed gevoel geeft.
En dan bedoel ik niet gelijk van: kijk eens wat ik voor die gedaan hebt!, maar meer van : Fijn dat ik dat heb kunnen doen.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:36

Ik ben het niet eens met de stelling. Ik geloof wel dat mensen vaak worden gedreven door zijn eigen, persoonlijke behoefte, maar ik geloof niet in de voorbeelden die gegeven worden.
Als je geeft aan een goed doel bijvoorbeeld, dan is dit volgens mij niet omdat je jezelf beter te voelen.
Alleen is Hobbes natuurlijk wel zo handig geweest om een stelling te nemen die moeilijk te ontkrachten valt. Mijn enige verweer is eigenlijk dat je de stelling ook niet kunt bekrachtigen Haha!
Ik weet dat ik SOMS dingen doe, waarbij ik mezelf helemaal wegcijfer. Dat doe ik dan niet omdat ik denk 'goh, laat ik me nog eens beter voelen door eens iets goeds voor een ander te doen.'
Nee, dan doe ik dingen waar ik zelf helemaal niets aan heb, maar dan lijkt het ook echt alsof ik even 'niet besta'. Ik bedoel dat ik er dan zo in op ga, dat ik niet aan mezelf ofzo denk. Het is pas daarna dat ik weer 'tot mezelf' kom en besef of het mij al dan niet voldoening heeft gegeven.

Eventueel een ontkrachting: Er zijn mensen die hun eigen leven geven voor dat van anderen. Dat kan ik zeker niet egoïstisch noemen, aangezien er na hun dood geen 'ik' meer is, kan die daad niet voortvloeien uit de behoefte de 'ik' beter te maken/laten voelen.

Ik weet niet of het duidelijk is zo, maar ik kan het voorlopig ook niet beter formuleren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:43

Runn_love_ schreef:
Blue_Eyes schreef:
Tegelijk voed ik mijn kinderen op - en zo ben ik zelf ook opgevoed - om niet alleen aan jezelf te denken, maar ook iets voor anderen te doen, niet omdat het voor jezelf goed voelt, maar omdat het goed is voor de ander.
En dat doe ik allannnngggg niet meer voor het goede gevoel van de goedkeuring van mijn mama hoor Knipoog

dat hoorde ik met levo lessen (daar hebben we het nu over) dat met kinderen is dus om je zelf te vereeuwigen en iets van jou mee te geven zodat ze aan je blijven denken ook als je er niet meer bent....

Nou, met die gedachte doe ik dat dus echt niet. Als ik iets doe voor een ander denk ik daarbij ook echt niet aan mijn moeder, zoals ik al zei...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:53

Suzanne F. schreef:
Ja eens. Dit zie je zelfs al bij kinderen terug. Eigenlijk daar zelfs nog het puurst. Hoe ouder je wordt hoe meer je dat kan verdoezelen.

Mijn vader zei altijd: Iedereen staat er alleen voor in het leven en iedereen gaat alleen dood. Je moet pakken wat je pakken kan in het leven, eet of je wordt gegeten, dood of je wordt gedood. En als jij het niet doet dan doet een ander het wel.

Vind ik wel erg zwarte kijk op het leven, gelukkig is al veel keer het tegendeel bewezen. Knipoog

Verder vind ik spijtig dat ze studenten zoals in levo lessen dit leren als waarheid. Terwijl het puur een visie is op een aspect die nog ter discussie staat. Verder zie ik de link niet naar altruisme, maar een normaal pedagogisch process. Bedoel je niet in de zin dat ouders hun leven voor het kind geven?

Citaat:
Ik vind egocentrisch een beter woord keuze.
Zelfs al doe je wat goeds voor een ander is dat ook vaak voor een gedeelte egocentrisch, want dat doe je omdat dit jezelf een goed gevoel geeft.
En dan bedoel ik niet gelijk van: kijk eens wat ik voor die gedaan hebt!, maar meer van : Fijn dat ik dat heb kunnen doen.

Dat is dan weer in bepaalde gevallen dat er wel degenlijk gehandeld word voor een goed gevoel dat word ook nergens ontkent en is de basis van sociale harmonie, daarom zijn er ook concrete stappenplannen die je moet volgen.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:10

Ik ben het er wel mee eens, alleen is egoïstisch misschien niet het juiste woord, aangezien daar vaak een negatieve lading aan wordt gegeven. Volgens mij gaat het er in deze discussie meer over of puur altruïsme bestaat. Ik geloof van niet, ik denk dat alles wat je doet (onbewust) toch voor jezelf of je familie doet.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:17

Citaat:
Nou, met die gedachte doe ik dat dus echt niet. Als ik iets doe voor een ander denk ik daarbij ook echt niet aan mijn moeder, zoals ik al zei...

was ook van hobbes geloof ik.. maar dat ik ook al even terug Knipoog ik ben het daar ook niet mee eens.. kan me ook niet voorstellen dat mensen dat van deze tijd nog doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:19

ik kan me er wel in vinden Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:26

Ik kan me er ook wel in vinden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:25

Klopt. Maar dat is redelijk natuurlijk als je het van de biologische kant bekijkt. Owke, we staan inmiddels wel een stuk van de natuur af, maar diep van binnen is het er nog steeds. Het gaat vooral om jezelf, je eigen 'fitness' en dus je eigen welzijn. Je eigen nakomelingen, je eigen genen. Het is dat we inmiddels een dusdanig ontwikkeld brein hebben en behoorlijk bewust zijn van je naasten (en ergens is dat toch ook je eigen ras toch), maar jezelf staat vaak toch op nummero een. OF het nu bewust of onbewust is.
Verder heb ik wel vaker gelezen dat goededoelen steunen en anderen helpen idd een deel 'voor diegene is', maar zeker ook een deel voor jezelf. Je stijgt immers mogelijk weer wat in aanzien, niet geheel onbelangrijk voor de mens blijkbaar.

Het is de vraag of er echt wat mis mee is. Egoistisch zijn, tot een zekere mate, is absoluut niet mis mee. Tegenwoordig gaat het alleen niet meer echt om zelf te overleven, maar zeker ook om met elkaar te leven vanwege de samenleving. Zoveel mensen bij elkaar. En dan moet je toch ook wat geven om een fijn leven te lijden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:42

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:32

Ik ben het wel eens met deze stelling en ben het eens met Rhodos.

Het klinkt onaardig maar vaak hebben we mensen=vrienden om ons heen die we 'nodig' hebben. Ofwel om onszelf aan op te trekken (ik ben 'beter') of om van te leren. Zodra je elkaar niet meer nodig hebt, merk je dat je uit elkaar gaat.

Kijk maar naar pubermeisjes. Het populairste meisje van de klas trekt op met het lelijke eendje. Doordat ze extra opvalt naast het lelijke eendje trekt ze de gewenste aandacht naar haar toe.

Natuurlijk doen we dit niet bewust. Knipoog

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:37

Citaat:
Verder heb ik wel vaker gelezen dat goededoelen steunen en anderen helpen idd een deel 'voor diegene is', maar zeker ook een deel voor jezelf. Je stijgt immers mogelijk weer wat in aanzien, niet geheel onbelangrijk voor de mens blijkbaar.

Dus omdat je het vaker gelezen hebt, is het waar? Knipoog

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:42

Ik vind dit geen egoïsme, ik vind dit instinct. Het zit in ieder wezen te handelen om eigen situatie te verbeteren. Als dit beschouwd wordt als egoïsme zijn in principe alle levende wezens egoïstisch.