Uitstraling, hoe werkt dat, wat is het.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Re: Uitstraling, hoe werkt dat, wat is het.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:22

Kytha schreef:
Robynn schreef:
Zolang je eerlijk en toch ook aardig bent tegen mensen heb je geen enkele reden om onzeker te zijn.
Vind je jezelf niet aantrekkelijk? trek dan leuke kleding aan die jou zeker maken en waar jij je prettig in voelt!
Dat scheelt zeker de helft.

Ik heb b.v een 'handicap' ben anders dan anderen qua uiterlijk. En dan is het hele moeilijk om jezelf te accepteren, omdat anderen jou nooit geaccepteerd hebben.. en daar loop ik elke dag weer tegenaan.
Was het maar zo makkelijk met kleding je zelfvertrouwen op te krikken hier gaat dat helaas nooit lukken.

Dat lijkt mij inderdaad erg moeilijk... Ja Met mijn post doelde ik ook meer op mensen die bv vinden dat ze scheve knieen hebben, een grote neus of kleine borsten, piek haar, enz. dat zijn namelijk dingen die andere mensen vaak niet opvallen maar waar iemand dan zelf mee zit.

Over "handicaps", een vriend van mij is een slachtoffer van de vuurwerkramp in Enschede. Hij zal zijn hele leven verbrand blijven en nooit meer het mooie gezichtje/lichaam krijgen die hij ooit had...
In het begin is hij ontzettend onzeker geweest, iedereen keek naar hem... hadden vragen enz.
Hij heeft het er heeeeel erg moeilijk mee gehad, maar met steun van familie en vrienden werdt hij weer langzaam de "oude".

Hij is en blijft micheal en hij geeft er nu ook niks meer om als mensen hem beoordelen voordat ze hem kennen.
En dat is eigenlijk de instelling die je moet krijgen, hoe moeilijk het ook is...

Zijn woorden ooit: "Ik denk dat als je zelf geen respect hebt voor jezelf, dat je ook moeilijk respect kan verwachten van mensen, die hebben dan enkel medelijden met je"

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:37

Ik vind dat hoe anderen jou zien en ervaren ook vaak van jezelf afhangt.
Als jij niet lekker in je vel zit en twijfelt of allerlei dingen dan straal je dit ook uit. Wanneer jij je juist prettig voelt en goed dan is dit ook te zien. En vrienden en contacten leg je juist makkelijker wanneer je goed in je vel zit Lachen

Ik vind dus dat je uitstraling van binnenuit komt en niet van de buitenkant. Je ziet vaak wel wanneer iemand happy met zichzelf is en goed in zn vel zit en dan maakt het niet uit wat voor kleren hij/zij aanheeft Ja

En tja dan heb je nog de mensen met een masker voor. Maar eigenlijk hebben die mensen zich zelf daar toch mee? Zij doen zich anders voor dan ze zijn, en voelen ze zich daarmee niet ook een beetje te onzeker om zichzelf te zijn, en maken zo zichzelf alleen maar ongelukkig door een masker op te zetten Ja

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:41

Het boek Mindgym is echt een aanrader voor dit onderwerp Ja
Het geeft je echt veel inzicht over hoe je jezelf presenteert en hoe andere daar op reageren.

Henri3kjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:43

Even een stipje, vind dit heel interessant onderwerp Ja .
Ik word ook beschreven als een open,vriendelijk,spontaan meisje. Zie je me lopen op straat zou je absoluut niet denken dat ik zoo vreselijk onzeker ben. Ik heb wel eens gehad dat ik een dag helemaal goed mn mn vel zat en ook mn mooie hoge hakken aantrok en vrolijk lachend door de stad liep en gelijk 2x werd nagefloten.
Normaal loop ik ook altijd vrolijk lachend en druk door de stad maar dat is dan vooral een masker wat ik opzet Lachen
Ik weet niet of het zozeer aan je kleding ligt, denk eerder dat als jij je lekker in je vel voelt je dat ook uitstraalt er daar ook een reactie op terug krijgt.
Maar bij sommige mensen zoals ook al is genoemd is het puur een masker opzetten ( wat het bij mij dus ook is ).

Ik heb de opleiding horeca gedaan, daarvoor durfde ik echt niet op mensen af te stappen! maar omdat je dan wel MOET krijg je daardoor veel meer zelfvertrouwen na mijn mening. Vind het nu niet meer moeilijk om op mensen af te stappen, maar dat is ook weer stukje dat ik ook zonder nadenken gewoon masker op kan zetten en me heel anders voor kan doen. Nouja vind dit wel een onderwerp waar ik wel over na denk. Ja

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:46

Ik heb het voor de grap laatst een keer uitgeprobeerd op school.
Normaal ben ik altijd degene die wel uitkijkt of ze niet tegen iemand aanknalt e.d.
Nu ging ik wat extra 'rechtop' lopen en gewoon in een rechte lijn,
en recht naar voren kijken.
Iedereen ging aan de kant Huilen van het lachen
Sinds ik dat heb ontdekt ga ik absoluut niet meer alleen aan de kant,
vind het wel leuk om mensen om míj heen te laten lopen af en toe Lachen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:57

ik ga aan de kant als een ander ook aantoont aan de kant te willen gaan. Loopt die ander gewoon rechtdoor met de neus in de lucht, moet die ook niet verwachten dat ik aan de kant ga. En als dat betekent dat we tegen elkaar opknallen, so be it... moet die ander ook maar leren rekening houden met mij.
Betekent natuurlijk ook niet dat ik opzettelijk in iemands vaarwater ga lopen hé. Maar een smalle gang waar je netjes naast elkaar kan, en dan toch in het midden gaan lopen? Dan loop ik net zo hard ook in het midden.
Ik moet zeggen dat ik met die instelling zelfs minder vaak tegen mensen aanloop dan vroeger. Vroeger ging ik voor iedereen opzij, met als gevolg dat ze dat ook beginnen verwachten, of dat je het uitstraald.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:55

doe ik ook op school vooral bij die verwaande 'tutjes' en dan zo lomp mogelijk zodat ze nog een blunder hebben ook, niet dat ik dat bij iedereen doe maar sommige mensen vooral die al ooit expres(of perongeluk maar dan ook echt geen excuses aanbieden) tegen mij aangelopen hebben(ja dat onthoud ik Nerd )

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:10

Van het rechtdoor lopen enzo, klopt inderdaad.. dat heb ik ook geleerd bij Drama (maar over hoe héél je lichaamstaal werkt.. )
Dus hoe je ziet wie waar staat in 'stand'..
De hoogste is altijd ook als hoogst in stand, diegene loopt rechtop, doet rustig met de ogen blablabla..

De 'lage' loopt vaak in elkaar gedoken, is onrustig met de ogen (weet niet precies waar diegene wel of niet naar mag kijken) maakt niet snel oogcontact, kijkt veel naar beneden, en doet ook vrij 'klein' aan (ookal ben je 2 meter Clown )

Ach ja, ik vind niet dat het echt uitstraling is, maar meer lichaamstaal..

Ik kan zelfs op een dag dat ik me totally niet fijn voel nóg zorgen dat iedereen voor mij aan de kant gaat.. en toch kunnen dan mensen (die me wel kennen.. ) zien dat er iets mis is..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:14

TE5 schreef:
Ik heb het voor de grap laatst een keer uitgeprobeerd op school.
Normaal ben ik altijd degene die wel uitkijkt of ze niet tegen iemand aanknalt e.d.
Nu ging ik wat extra 'rechtop' lopen en gewoon in een rechte lijn,
en recht naar voren kijken.
Iedereen ging aan de kant Huilen van het lachen
Sinds ik dat heb ontdekt ga ik absoluut niet meer alleen aan de kant,
vind het wel leuk om mensen om míj heen te laten lopen af en toe Lachen

Leuk is dat he. Ik heb het bij mij op m'n werk ook. Als je gewoon rechtop in een streep doorloopt zie je die winkelwagen zo aan de kant gaan, ook die kleine etters van n kinderen hahahahaa. (hoef ze alleen maar aan te kijken Bloos)

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:24

Hier nog iemand die snel vrienden maakt en aardig word gevonden. Ik krijg vaak veel aandacht(van mannen en vrouwen). Maar diep van binnen ben ik onwijs onzeker, als ik mensen die ik vertrouw vertel dat ik onzeker ben geloven ze het vaak niet want ik kan best een grootte mond geven, grappen maken, in het midden van de aandacht staan en nieuwe vrienden maken.

Ik krijg ook vaak te horen dat ik iets vertrouwds uitstraal en dat ik een bepaald soort blik in mijn ogen heb die mensen heel erg aan trekt Wow! . Hoe dit komt weet ik niet, ik zou soms willen dat ik minder aandacht kreeg maar zelfs als ik arrogant of sjagerijnig kijk komen er vreemden naar mij toe om te vragen wat er is. Ik heb regelmatig dat ik express niet glimlach omdat ik geen zin heb in aandacht.

Een pakkende uitstraling hebben werkt af en toe zeker in je voordeel maar kan ook soms vervelend zijn. Ik wou dat ik minder aandacht kreeg zonder dat ik gelijk in een hoekje moet weg kruipen en me lichaams houding klein moet maken.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:40

ik kom trouwens wel gewoon voor mijn mening uit en zeg ook waar het op staat. Maar ik ben niet moeilijk in de omgang, ik snap ook soms niet dat mensen zich druk maken om de meest stomme dingen, echt dat gezeik om niks kan mij irriteren.

Ben ook met werk en dergelijk onwijs stress vrij, als iedereen in paniek is dan ben ik nog steeds rustig, met stress los je nou eenmaal niks op. Ben best wel possitief ingesteld.

Het is vooral als het heel persoonlijk word voor mij dat ik dicht sla en onzeker word(heb best wel bindingsangst).

Krijg ook zoals een ander schreef van mensen de meest persoonlijke verhalen te horen. Ik ben ook best open in de dingen die ik vertel over mezelf, wat sommige mensen best wel shockeerd(heb best wat mee gemaakt) maar de dingen die mij echt pijn hebben gedaan hou ik voor me.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:48

Ik schijn ook zo'n persoon te zijn. En geloof me, ik ben niet knap, niet slank en ook niet bijster intelligent. Maar..... ik ben ik en wel heel gezellig. En het kan me niet schelen dat ik niet de mooiste of de leukste of de slimste ben. En daar zit hem het net in. Ik mocht bv met de jongens mee. 5 dagen motorgeweld in Assen. Tot die tijd mochten er nooit vrouwen mee omdat het altijd gelazer opleverde in een groep met 6 mannen. En waarom? Omdat ik niet zeur en niet oordeel. Ik doe gezellig met ze mee, ook al vind ik ook niet alles altijd leuk.

Ik vind mezelf gewoon een leuk persoon. Als je dat van jezelf vind, durf je ook je mond open te trekken en ga je voor niemand aan de kant. Resultaat hiervan is dat je makkelijk een praatje maakt en dat de medemens al wat verder kijkt dan alleen naar je uiterlijk. Je stelt jezelf op die manier open en kwetsbaar op. Schijnt nogal gewaardeerd te worden.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:53

HBVisser schreef:
Ik schijn ook zo'n persoon te zijn. En geloof me, ik ben niet knap, niet slank en ook niet bijster intelligent. Maar..... ik ben ik en wel heel gezellig. En het kan me niet schelen dat ik niet de mooiste of de leukste of de slimste ben. En daar zit hem het net in. Ik mocht bv met de jongens mee. 5 dagen motorgeweld in Assen. Tot die tijd mochten er nooit vrouwen mee omdat het altijd gelazer opleverde in een groep met 6 mannen. En waarom? Omdat ik niet zeur en niet oordeel. Ik doe gezellig met ze mee, ook al vind ik ook niet alles altijd leuk.

Ik vind mezelf gewoon een leuk persoon. Als je dat van jezelf vind, durf je ook je mond open te trekken en ga je voor niemand aan de kant. Resultaat hiervan is dat je makkelijk een praatje maakt en dat de medemens al wat verder kijkt dan alleen naar je uiterlijk. Je stelt jezelf op die manier open en kwetsbaar op. Schijnt nogal gewaardeerd te worden.

Afgod OK dan! Dat ken ik ergens van Schijnheilig Ik ga ook altijd met "de jongens" mee, vaak kan ik zelfs beter met mannen als met vrouwen...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:36

Ah dit onderwerp vind ik echt heel interessant. Komt ook omdat ik op de basisschool bijvoorbeeld heel erg gepest ben, toen ik naar de middelbare school ging dacht ik bij mezelf, en nú ga ik spontaan en gezellig doen. Dat werkte een beetje, maar niet superveel, omdat ik niet heel veel aan mijn uitstraling wist te veranderen. En toen moest ik dit jaar naar een andere school(gym-->atheneum) en toen dacht ik bij mezelf. En nú ga ik me in de zomervakantie veranderen, spontaan doen, bij mezelf denken dat andere mensen hetzelfde zijn als ik, en niet meer of minder. Toen is in die vakantie blijkbaar heel veel aan mijn uitstraling en instelling veranderd. Hier op mijn nieuwe school heb ik opeens heel veel aandacht en vrienden, steeds minder onzekerheid, banketstaaf tegen iedereen, iedereen banketstaaf tegen mij. Vind mezelf ook steeds mooier en leer mezelf nu te respecteren. Erg raar om mee te maken, maar wel prettig Lachen

Eerst was ik bijvoorbeeld ook het meisje dat voor iedereen aan de kant ging, altijd maar een beetje stil op de achtergrond stond, en nooit aandacht had van jongens. Nu gaat iedereen voor míj aan de kant, ziet iedereen me en heeft iedereen aandacht voor me, en wordt ik echt bijna elke dag nageroepen/gefloten. Terwijl ik echt niet in het middelpunt probeer te staan, het gebeurd gewoon? Tong uitsteken

Trouwens, ook heel leuk om te merken. Vorig jaar had ik een hekel aan die trutjes die aandacht van iedereen en de hele school kregen, ik vond ze maar bitchy en irritant, maar was ergens ook stikjaloers op ze. Ze waren nergens onzeker over, hadden bakken met vrienden en alle aandacht. Maar nu ga ik zelf met dat soort mensen om, en kom ik erachter dat die mensen eigenlijk 10x onzekerder zijn dan de mensen waar ik eerst mee omgingen. Allemaal toneel dus eigenlijk. Dat had ik écht niet verwacht. Ik had ook écht niet verwacht dat dat soort mensen echt aardig konden zijn. Dat heeft er echt voor gezorgd dat ik veel meer respect ben gaan krijgen voor álle mensen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:42

Het is ook vaak zo ja, dat de kinderen die gepest worden, op een andere school weer worden gespest.
Heeft niks met de pesters te maken (die zoeken gewoon de makkelijkste), de gepestende is vaak de meest onzekere in de klas...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:46

Ik weet niet of dat wel echt zo is Equidea. Volgens mij uitten zij het gewoon anders. Volgens mij laten zij dat gewoon meer merken. De ''populaire'' typetjes zijn naar mijn idee namelijk veel onzekerder.. Die gaan de deur niet uit als ze vinden dat ze niet dé perfecte kleding aan hebben, de gespeste vaak wel, de populaire typetjes gaan zonder make-up de deur niet uit, de gespeste vaak wel. De populaire typetjes willen alleen maar in de aandacht zijn, de gepeste vaak niet. De populaire pest de gepeste om weer meer aandacht te krijgen en het idee te hebben dat ze boven andere staan, de gespeste heeft dat niet. Ik heb dus het idee dat iemand die pest écht veel onzekerder is dan de gespeste.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:51

Colorado schreef:
Ik weet niet of dat wel echt zo is Equidea. Volgens mij uitten zij het gewoon anders. Volgens mij laten zij dat gewoon meer merken. De ''populaire'' typetjes zijn naar mijn idee namelijk veel onzekerder.. Die gaan de deur niet uit als ze vinden dat ze niet dé perfecte kleding aan hebben, de gespeste vaak wel, de populaire typetjes gaan zonder make-up de deur niet uit, de gespeste vaak wel. De populaire typetjes willen alleen maar in de aandacht zijn, de gepeste vaak niet. De populaire pest de gepeste om weer meer aandacht te krijgen en het idee te hebben dat ze boven andere staan, de gespeste heeft dat niet. Ik heb dus het idee dat iemand die pest écht veel onzekerder is dan de gespeste.

Maar de gepestene laat het toe he... (onzekerheid of een gemis aan assertiviteit?).
Er zijn er ook zat die zonder de perfecte outfit de deur uitlopen en zo iets hebben van... so what en er ook echt mee wegkomen.
En verder is niet elke popiejopie dat type met de perfecte kleding.

Maar vaak is pesten idd wel een teken van onzekerheid, maar hoe komt het dan dat de ene die onzeker is, gepest word, en de ander de pester word...?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:58

Nee klopt, maar ik doel nu even op die mensen Tong uitsteken
Van dat toelaten klopt idd ook wel, alhoewel niet allemaal. Bij ons in de klas is een meisje en die laat echt niet over zich heenlopen, maar doordat ze wat terugzegt wordt het eigenlijk alleen maar erger.. Maar die typetjes die het so what hebben, en gewoon écht zelfverzekerd zijn, zijn er inderdaad ook nog. Dat zijn mensen waar ik echt diep respect voor heb en die verdienen die aandacht ook echt vind ik Lachen

Denk dat dat komt doordat iedereen overal anders mee dealt. De gepeste wilt denk ik meer op de achtergrond staan omdat ze onzeker zijn, zijn meer afwachtend. En de pester probeerd er alles aan te veranderen en veel vrienden te krijgen om zo het idee te krijgen dat ze wél mooi/goed/ineteressant zijn en macht hebben? Denk dat de pester meer ondernemend is, en de gepeste meer denk van ''so be it'' en ik kan er toch niks aan veranderen, zoiets?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:14

Leuk onderwerp... En een onderwerp waar ik zelfs 'verplicht' erg veel mee bezig ben. In mijn opleiding (sociaal werk) is het namelijk super belangrijk hoe je overkomt bij andere mensen, want dat zal een groot deel van je werk bepalen. Je moet weten welk effect jou houding heeft op anderen, je moet bewust zijn van die houding.. Erg moeilijk om daar zo héél bewust over na te moeten denken en te beschrijven, en er daarna ook aan te werken.

Ik ben van mezelf uit iemand met een 'tevreden' instelling. Ik ben tevreden met weinig, hoef geen grootste luxedingen om gelukkig te zijn, een klein beetje zon dat tussen de wolkjes doorschijnt kan al genoeg zijn om me het positieve te laten zien, bij wijze van spreken.. Ik ben ook absoluut niet perfectionistisch ingesteld, net omdat ik gelukkig ben met het minste. Ook met mezelf ben ik absoluut in vrede. Ik weet dat ik niet de Allerknapste, allertofste, aller... ben, maar ik weet wel dat ik meer dan oke ben, en ik ben gelukkig met hoe ik ben, hoe ik eruit zie, hoe ik door het leven ga en hoe mijn leven loopt.

Die tevredenheid is iets dat ik ook uitstraal in mijn houding. Ik kan de rust zelf zijn, in de meest extreme situaties, waardoor andere mensen zich heel snel op hun gemak voelen bij mij. Ik sta ook heel open voor andere mensen, juist doordat ik zo positief 'door het leven ga', waardoor contact met mensen heel makkelijk, spontaan is. Ik durf ook gewoon zeggen en doen wat ik wil, omdat ik wel gewoon zeker ben over mezelf. Ik zal altijd mijn mening geven, maar let er ook wel op dat ik daar andere mensen niet mee kwets, dat ik niet gewoon 'mijn klep openzet' om mijn mening er tussen te steken. (afwijking van de opleiding, twee jaar geleden gaf ik wel gewoon altijd heel ongezouten mijn mening, die dan regelmatig wel botste).

Over de 'populaire' typetjes, ook die mensen hebben een bepaalde uitstraling, die zeker niet altijd positief is. Waarom is die niet altijd positief? Kijk hier eens in dit topic hou er vaak gekeken wordt naar die 'populaire' typetjes, als poppetjes die niet zonder make-up de deur uitkomen, mensen die te zelfzeker of juist heel onzelfzeker zijn, mensen die aandacht zoeken, verwaande tutjes... Kortom, ze hebben wel veel vrienden en zijn wel populair, maar er zijn altijd mensen die met een negatieve blik naar hun kijken. Zo een uitstraling is ook helemaal niet 'na te streven', want dan heb je even veel vijanden als vrienden.

Eigelijk zou iedereen meer bewust hiermee moeten bezig zijn... Ik zie zo vaak mensen rondom mij die een bepaalde 'houding' hebben (heel verlegen of juist mensen die zeggen van: 'ja, ik heb een grote mond en kwets daar soms wel mensen mee'), maar daar ook helemaal niets aan willen veranderen omdat ze zoiets hebben van: 'zo ben ik, daar is niet aan te veranderen, dat is mijn persoonlijkheid'. Bullshit vind ik dat Clown. Tuurlijk kan je je persoonlijkheid niet veranderen, maar je kan wel werken aan je 'mindere' kanten, zonder die persoonlijkheid volledig kwijt te spelen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:20

Interessant topic. In deze post kan ik me helemaal vinden.

RedPassion schreef:
Equidea schreef:
Iedereen kent wel z'n persoon die dat ongrijpbare uitstraalt, makkelijk vrienden maakt, geen onzekerheden schijnt te hebben etc.

Ik schijn zo'n persoon te zijn, min of meer. Onzekerheden heb ik genoeg, je moet me alleen wel heel erg goed kennen om ze te kunnen ontdekken. In de oppervlakkige omgang met mensen echter, kom ik heel 'makkelijk' en spontaan over. Ik schijn ook uit te stralen dat ik openminded en empatisch ben, want niet zelden vertellen volslagen vreemden me heel persoonlijke dingen waarvan ze later zeggen dat ze dat normaal niet zomaar vertellen.
Mijn vader heeft hetzelfde, en omdat ik hem natuurlijk met wat meer afstand kan bekijken dan mezelf begin ik wel te ontdekken wat het is dat mensen in hem (en waarschijnlijk in mij) aanspreekt. Hij praat makkelijk en is een 'what you see is what you get' man. Ik denk dat veel mensen vooral dat laatste als heel prettig ervaren.

Twee leuke voorbeelden zijn bijvoorbeeld. Ik zat in een zaal met zo'n 200/300 man, enorm veel vragen en ik dacht eerst: "ach ik stel die vraag wel een ander keer", halverwege dacht ik: "Ik probeer het gewoon, vrolijk kijken en eens zien of ik hun blik kan vangen" en jawel, eerste keer hand omhoog en ik kon m'n vraag stellen.

Gistermiddag was ik in de stad, in mijn eentje, heerlijk om met je mp3tje even lekker je eigen ding te doen en geen rekening te hoeven houden met anderen en dus de tijd kunnen nemen voor van alles. Maar dan heb ik een hele andere lichaamshouding, als ik geen zin heb in 'contact met mensen' dan straal je dat ook uit en niemand die je dan aanspreekt hoor. Bij de kassa daarentegen maak ik dan wel weer een praatje en dan merk je ook direct dat diegene een heel verhaal tegen je ophangt.

Je kunt heel veel met uitstraling, ik ben altijd heel eerlijk, maar wel op de goede momenten. Je kunt niet altijd iedereen alles vertellen, ook niet als je ziet wat hun probleem is, sommige dingen moeten ze gewoon zelf achter komen. Wat ik wel denk is dat wanneer je eerlijk bent, niemand je kan "pakken" op wie je bent of op leugens. Mensen die 't makkelijk vinden om een leugen op te hangen om ergens onderuit te komen? Waarom dat doen, het is veel gemakkelijker jezelf te zijn en de waarheid te vertellen, heb je veel minder zorgen aan. Lachen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:25

Even om duidelijk te maken. Ik kijk absoluut niet negatief naar dat soort mensen, ik ga zelfs gezellig met ze om. Maar het is wel zo dat ook zij onzeker zijn, en dat vond ik gewoon verwonderlijk omdat ik dat eerst totaal niet doorhad. Maar het klopt wel wat je zegt inderdaad. Niemand is vrienden met iédereen, ok, er zullen wel zulke mensen zijn. Maar dan zijn er dus altijd mensen die jaloers zijn enz.

Ik vind dat idd ook bullshit, luiheid ook en niet willen. Het is juist goed om aan je mindere kanten te werken vind ik Lachen

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:33

interessant. Ik ben ook nogal verlegen Huilen van het lachen. Dit ga ik een keer helemaal doorlezen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:37

Uitstraling ik heb geen idee hoe het werkt Clown
Ik ben redelijk onzeker. Ben nog niet tevreden over me leven. vind mezelf niet knap en ga zo maar door.
Maar mensen vinden mij er altij wel zelfverzekert uit zien etc etc. Hoe dat komt? Geen idee misschien omdat ik altijd een praatje maak en vaak lach ofzo? Sigaar

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:45

Een zin uit het boek Schitterend gebrek (prachtig boek overigens en heeft ook veel te maken met uiterlijk/uitstraling (liefde..)) vind ik hier wel van toepassing, namelijk: "Door groeiend zelfrespect word je minder afhankelijk van de waardering van anderen".

Wat Tantjeuh zegt, je kunt werken aan je eigen houding. Maar je moet het willen, je kunt altijd groeien. De mensen die daar niet aan willen werken zijn vaak héél onzeker en bang voor veranderingen. "Als ik dat verander, vinden die en die en die mij dan nog wel tof?" of "Krijg ik dat en dat nog wel voor elkaar, als ik nu wat minder gebekt word?".

Maar dat is keuzes maken.

Je eigen beeld spiegelen met anderen is trouwens ook geweldig, ben jij vrolijk? Je kunt mensen echt meekrijgen in je gedrag. Ben jij (oprecht) open, zullen zij open zijn. Stel jij je super verlegen op, gaan zij echt niet door met vragen en haken ze op gegeven moment af, etc.

Het is leuk om te observeren en hier wat mee te experimenteren. Ik zie 't ook heel erg in mijn werk (werk in de horeca).

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:58

Uitstraling heeft denk ik heel veel te maken met hoe je in je vel zit, en daardoor ook hoe je er uit ziet. Als jij bijvoorbeeld lekker in je vel zit durf je ook wat opvallendere kleren aan, dat heeft ook invloed.

Zelf heb ik volgens mij best veel uitstraling.
Ik ben wel vaak best verlegen als ik iemand leer kennen waar ik respect voor heb. Als ik iemand helemaal niet ken ben ik in het begin al best 'los' en niet verlegen, gek is dat. Dan voel ik me niet geintimideerd ofzo en heb ik geen verwachtingen. Bijvoorbeeld bij bekende personen kan ik minder mezelf zijn dan bij onbekende personen.
Op school heb ik best veel vrienden. Het heeft 2 jaar geduurt voor ik me daar op mijn gemak voelde, en nu kan ik gewoon lekker gek doen en helemaal mezelf zijn. Zo kan ik met mijn vriendin letterlijk op de grond rollen van het lachen door de aula en mensen kijken je dan niet raar aan (ook al is het wel raar), omdat je gewoon straalt. En best wat leraren zijn door mij en mijn beste vriendin ook geintimideerd ofzo? Ze durven ons geen straf te geven o.i.d. voor dingen die anderen niet zouden mogen doen. Heeft ook met uitstraling te maken, onbewust. Gewoon plezier hebben werkt heel goed voor je uitstraling, en dat spreekt mensen aan. En niet bang zijn jezelf te laten horen en je leuke ideeën te laten horen, dat werkt ook. En neem zelf het initiatief en nodig mensen uit om wat leuks te gaan doen!

En aerdenhout1, ondanks dat ik best veel vrienden heb, heb ik ook heel duidelijk een eigen mening maar ik ben wel voor rede vatbaar. Het is niet zo dat ik niet naar anderen wil luisteren en dat is heel belangrijk.
Het is vooral belangrijk je snel aan te kunnen passen aan de normen en waarden die in een groep heersen en ook mensen aan te kunnen voelen. En ik zet daarvoor geen masker op, ik blijf lekker mezelf, ik pas me alleen aan. (en in sommige groepen is die aanpassing zo groot dat ik daar ook geen goede vrienden mee zou kunnen worden maar als het voor even is; geen probleem!)