Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:53

Relaxed schreef:
Marlyy schreef:
ik geloof zelf ook en ik vind dat heel raar, jou vriendin kan er ook niks aan doen dat zij lesbisch is.

Sorry, ik vind dit anders ook redelijk l*llig overkomen.. Alsof het iets ergs is.. Clown Ik zou zo niet getroost willen worden als ik de lesbie in kwestie was Knipoog

Dat doet me denken aan de moeder van een vriend van me. Zijn beste vriend is homoseksueel en toen zij dat hoorde bracht ze die ouders een bos bloemen om hen te troosten, ze vond het zo erg voor hen. Frusty

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:54

_hill_ schreef:
Jup het is recent, B ziet het als een 'ziekte' en die vriendin van mij A voelt zich ontzettend opgelaten en naar, daarom wil ik wel eens weten hoe anderen er over denken Knipoog A is namelijk zelf ook gelovig Knipoog dus twee keer zo dubbel!

dus als A kanker zou hebben, of pfeiffer of wat dan ook zou ze haar ook negeren.. Wat een onzin Clown
Overigens vind ik de bijbel wat dat betreft erg dubbel, in het oude testament staat namelijk ergens 'er is geen intensere liefde dan de liefde tussen twee mannen' of iets in die trant. Ging over homoseksualiteit, maar daarin word het juist als wat moois beschreven. Later kwam een of andere gek erbij dat het maar belachelijk was en toen was het ineens taboe. De mensen hadden gewoon weer eens een pispaaltje nodig.. Het moet toch eens ophouden. Ik dacht altijd dat het christendom het 'geloof van de liefde' was, en dat je iedereen moet respecteren enz. Dus homoseksualiteit valt daar ook gewoon onder vind ik!

Ik ben niet gelovig, maar ik kan niet begrijpen wat er kwaad kan zijn aan homoseksualiteit.. Wat is er zit er nou voor kwaads in een uiting van liefde?

edit* heb zelf de bijbel niet gelezen (ja okee, een klein stukje ervan, maar niet alles) alleen dit onderwerp kwam eens ter sprake in een discussie over een stelling over dit onderwerp, ergens op de avro of weet ik wat voor zender, en toen zeiden ze dus wat ik hierboven zei. (dat van wat er in de bijbel staat, dat heel erg dubbele)
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 11-12-08 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:55

Niets, wat is er nou mooier dan de liefde tussen 2 mensen?

Dat predikt onze dominee ook Lachen
(jaja zo af en toe lees ik nog eens het kerkblaadje Nagelbijten / Gniffelen)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:56

tja bekend verhaal

holebi`s worden vaak uitgekost door gelovigen.
streng christenen en moslims zijn daar heel goed in en verstoppen hun discriminatie onder de vlag van de vrijheid van geloof.

het mag niet van god en dus is het fout en mag je niet met die mensen omgaan.

om over bidkampen om de gelovige homo te genezen nog maar te zwijgen Gestoord

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:57

Nou, gelukkig genoeg Christenen hier die laten zien hoe het óók kan! Ja Ik wordt altijd gelijk een beetje verdedigend als het weer eens gaat over Christenen op bokt. Iedereen wordt maar over één boeg gegooid, als één Christen iets vindt, vinden ze het vast allemaal, niet tolerante mensen, blablabla. Maar gelukkig zijn er ook een hoop gelovige mensen, die wel weten waar het écht om gaat, en dat is toch zeker wel.. liefde Lachen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:57

Hmmm, ik zie de Bijbel als een boek vol met wijze raad en spreuken. Er staan zeker goede richtlijnen in.

Alleen is de Bijbel wel een boek dat duizenden jaren geleden geschreven is. Mensen moesten zich in die tijd zeker voortplanten om te voorkomen dat de mensheid uitstierf, vrouwenrechten bestonden nog niet en vrouwen moesten hun man gehoorzamen en dienden beschermd te worden door hun echtgenoot tijdens deze barbaarse tijd.

Tegenwoordig echter zijn deze zaken veranderd. Het menselijke ras uitsterven? Sexueel overdraagbare aandoeningen? De meeste zijn inmiddels te genezen.

Ook mag men niet vergeten dat de Apostelen ook een dikke vinger in de pap hadden met het schrijven van de Bijbel. Zij dienden het woord van God te schrijven maar de Apostelen waren ook maar mensen en wie weet of zij zich aan de regeles hebben gehouden? Je kan het geloven maar zeker weten doe je het niet. Daarom heet het ook geloof.

Verder ben ik van mening dat je niet kiest voor homosexueel, lesbisch of bisexueel zijn. Je bent het, net zoals vele van ons hetero zijn.

Over iemand oordelen op basis van zijn/haar geaardheid is een teken van weinig begrip en kan je enorm beperken. Je krijgt op die manier nooit de kans om misschien een fantastisch, wijs en lief persoon te leren kennen.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:00

HBVisser schreef:
Hmmm, ik zie de Bijbel als een boek vol met wijze raad en spreuken. Er staan zeker goede richtlijnen in.

Dat is maar net hoe je het interpeteert.. En ja, die paar 'slechte' verpesten het voor de 'goede'.

Pech, maar daarom is de bijbel voor mij een sprookjesboek. Jullie kunnen het respectloos vinden, maar als je er in kan geloven, knap van je. Ik kan het niet.

Iemand typte trouwens dat het fijn is dat god oordeelt over de mensen zodat wij dat niet hoeven. Dat kan ik écht niet begrijpen. Wat heb ik voor toegevoegde waarde dat er door een god over mij geoordeelt zou worden? Als ik zelf tevreden ben met mezelf, dan is het toch goed?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:02

Ik zelf ben ook streng gelovig, al is er wel een tijd dat ik een afkeer van het geloof had, nu heb ik mezelf weergevonden, halleluja (grinnik).
Ik heb zelf veel homofiele vrienden en vriendinnnen en het makt me niet uit als ze maar gelukkig zijn, toch zijn er veel bij mij in de kerk die er echt moeite mee hebben, maakt dat ze slechter nee vind ik niet, net zoalsje homofiel bent uit overtuiging (ion dit geval je sekse) ben je ook gelovig uit overtuiging, wie is een ander dan om daar over te oordelen.
Volgens mij geloof mag het ook niet (gereformeerd) je kunt toch niet zo maar zeggen dat deze mensen dan discrimineren of weet ik wat, als je gelooft kun je niet de regels buigen zodat ze je passen, zo werkt het niet.
Meschien wordt het tijd dat de andere partij ook eens begrip toont voor de ene partij, mensen veroordelen op hun geloof is net zo fout als een homofiel veroordelen op zijn keuze, dus leef en laat leven, laat mensen vrij in hun keuzes en waarde dus ook gelovige die het er niet mee eens zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:02

De bijbel moet je ook nooit letterlijk opvatten, maar plaatsen in de huidige context. Zitten zeker nuttige dingen in over naastenliefde en iemand veroordelen Lachen

Het is net als met de moslims/joden/etc: een ieder die zich schuilt achter een geloof om een standpunt duidelijk te maken, terwijl dat standpunt eigenlijk niets met het geloof zelf te maken heeft, is verkeerd bezig. Zeg dan gewoon: ik ben tegen homo's en niet ik ben tegen homo's omdat onze lieve heer dat wil dat ik tegen hun ben. Het is immers veeeeel makkelijker om iets af te schuiven op geloof ipv zelf verantwoordelijkheid te nemen Knipoog

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:03

Myukii schreef:
Nou, gelukkig genoeg Christenen hier die laten zien hoe het óók kan! Ja Ik wordt altijd gelijk een beetje verdedigend als het weer eens gaat over Christenen op bokt. Iedereen wordt maar over één boeg gegooid, als één Christen iets vindt, vinden ze het vast allemaal, niet tolerante mensen, blablabla. Maar gelukkig zijn er ook een hoop gelovige mensen, die wel weten waar het écht om gaat, en dat is toch zeker wel.. liefde Lachen

en dat is precies de reden waarom ik dit topic heb geopend omdat ik wil weten hoe christenen (en andere gelovigen of niet-gelovigen) er over denken Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:04

HBVisser schreef:

Alleen is de Bijbel wel een boek dat duizenden jaren geleden geschreven is. Mensen moesten zich in die tijd zeker voortplanten om te voorkomen dat de mensheid uitstierf, vrouwenrechten bestonden nog niet en vrouwen moesten hun man gehoorzamen en dienden beschermd te worden door hun echtgenoot tijdens deze barbaarse tijd.

Tegenwoordig echter zijn deze zaken veranderd. Het menselijke ras uitsterven? Sexueel overdraagbare aandoeningen? De meeste zijn inmiddels te genezen.

Ook mag men niet vergeten dat de Apostelen ook een dikke vinger in de pap hadden met het schrijven van de Bijbel. Zij dienden het woord van God te schrijven maar de Apostelen waren ook maar mensen en wie weet of zij zich aan de regeles hebben gehouden? Je kan het geloven maar zeker weten doe je het niet. Daarom heet het ook geloof.

Verder ben ik van mening dat je niet kiest voor homosexueel, lesbisch of bisexueel zijn. Je bent het, net zoals vele van ons hetero zijn.

Over iemand oordelen op basis van zijn/haar geaardheid is een teken van weinig begrip en kan je enorm beperken. Je krijgt op die manier nooit de kans om misschien een fantastisch, wijs en lief persoon te leren kennen.

ik wilde het eigenlijk schrijven maar liet het maar achterwege. Maar je omschrijft het goed inderdaad!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:04

Liesje_Lover schreef:
[
Dat is maar net hoe je het interpeteert.. En ja, die paar 'slechte' verpesten het voor de 'goede'.

Pech, maar daarom is de bijbel voor mij een sprookjesboek. Jullie kunnen het respectloos vinden, maar als je er in kan geloven, knap van je. Ik kan het niet.

Iemand typte trouwens dat het fijn is dat god oordeelt over de mensen zodat wij dat niet hoeven. Dat kan ik écht niet begrijpen. Wat heb ik voor toegevoegde waarde dat er door een god over mij geoordeelt zou worden? Als ik zelf tevreden ben met mezelf, dan is het toch goed?

Ik ben niet gelovig hoor Haha!, sterker nog, ik ben niet eens gedoopt.
Wel ben ik erg nieuwsgierig en wil ik graag van alles een beetje weten.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:05

Welshcobfan schreef:
Het is net als met de moslims/joden/etc: een ieder die zich schuilt achter een geloof om een standpunt duidelijk te maken, terwijl dat standpunt eigenlijk niets met het geloof zelf te maken heeft, is verkeerd bezig. Zeg dan gewoon: ik ben tegen homo's en niet ik ben tegen homo's omdat onze lieve heer dat wil dat ik tegen hun ben. Het is immers veeeeel makkelijker om iets af te schuiven op geloof ipv zelf verantwoordelijkheid te nemen Knipoog

Wauw, jij kan verwoorden wat ik denk! Helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:05

berpie schreef:
mensen veroordelen op hun geloof is net zo fout als een homofiel veroordelen op zijn keuze, dus leef en laat leven, laat mensen vrij in hun keuzes en waarde dus ook gelovige die het er niet mee eens zijn.

Het is geen keuze. Je bent homo-, hetero, of biseksueel.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:06

enneee.. als god iedereen geschapen heeft. Hoe kan het dan een zonde zijn homoseksueel te zijn? Je wordt er tenslotte mee geboren..
Als hij het erg zou vinden, dan zou hij ze toch niet scheppen?

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:07

RedPassion schreef:
berpie schreef:
mensen veroordelen op hun geloof is net zo fout als een homofiel veroordelen op zijn keuze, dus leef en laat leven, laat mensen vrij in hun keuzes en waarde dus ook gelovige die het er niet mee eens zijn.

Het is geen keuze. Je bent homo-, hetero, of biseksueel.

Idd, Het geloof is een keuze, seksualiteit niet.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:08

Dat is jou mening voor mij is het een keuze, je kunt zelf kiezen er gehoor aan te geven of niet.
En o ja ik weet waar ik over praat, ben zelf namelijk ook bisexueel.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:09

berpie schreef:
Dat is jou mening voor mij is het een keuze, je kunt zelf kiezen er gehoor aan te geven of niet.
En o ja ik weet waar ik over praat, ben zelf namelijk ook bisexueel.

Dan is het nog geen keuze of je het bent, maar of je het uit. Je bent homoseksueel of niet, of je het uit, dát is dan de keuze die jij hier noemt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:11

Ik kies er ook niet voor om hetero te zijn: ik ben dat gewoon. Mijn hormonenfabriek reageert niet op de vrouw.
Ik heb er niet voor gekozen om gelovig opgevoed te worden, wel heb ik zelf de keuze gemaakt om nu niets meer te doen met het geloof.
Neemt niet weg dat ik wel probeer wat waarden aan te houden over naastenliefde bv Lachen omdat dat niet per se iets van het geloof is, maar iets wat ik zelf belangrijk vind.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:13

Ik ben zelf ook Christen, maar ik zou zo nooit reageren als Christen. Het is haar keuze of ze lesbo wilt zijn, ik zou gewoon nog met d'r omgaan, en er misschien over praten zelfs, er zit ook een lesbo bij mij in de klas, en daar kan ik het prima mee vinden! Lachen

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:13

berpie schreef:
Ik heb zelf veel homofiele vrienden en vriendinnnen en het makt me niet uit als ze maar gelukkig zijn, toch zijn er veel bij mij in de kerk die er echt moeite mee hebben, maakt dat ze slechter nee vind ik niet, net zoalsje homofiel bent uit overtuiging (ion dit geval je sekse) ben je ook gelovig uit overtuiging, wie is een ander dan om daar over te oordelen.
Volgens mij geloof mag het ook niet (gereformeerd) je kunt toch niet zo maar zeggen dat deze mensen dan discrimineren of weet ik wat, als je gelooft kun je niet de regels buigen zodat ze je passen, zo werkt het niet.
Meschien wordt het tijd dat de andere partij ook eens begrip toont voor de ene partij, mensen veroordelen op hun geloof is net zo fout als een homofiel veroordelen op zijn keuze, dus leef en laat leven, laat mensen vrij in hun keuzes en waarde dus ook gelovige die het er niet mee eens zijn.

Geen enkel persoon in deze discussie wordt veroordeelt op zijn of haar geloof.
Het gaat er hier om dat iemand (in dit geval A) niet word geaccepteerd door persoon B omdat persoon A lesbisch is. Persoon B is er heilig van overtuigt dat, dat fout is en wil niet met haar om gaan. Echter is B nog steeds een ontzettende leuke meid maar naar onze mening een iets te bekrompen beeld van hoe en wat omdat ze voordat ze dit wist gewoon leuk met haar om ging en nu om religieuze redenen niet meer.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:14

@Liesje_lover: Ik weet niet of je mij goed begrepen hebt, maar mijn boodschap was dat ik het fijn vind dat wij over elkaar moeten oordelen. Dat zou moeilijk worden met alle culturen en religies en iedereen met andere normen en waarden! It's all about love ...

Hmm welscobfan ik snap je punt. Mensen doen/zeggen graag iets onder de naam van hun godsdienst zodat het dan ineens wel mag (hierbij denk ik aan bijvoorbeeld kruistochten, sektes waar bijvoorbeeld een leider heel erg veel vrouwen heeft Scheve mond ) maar standpunt en geloof hebben eigenlijk bij mij wel met elkaar te maken. Namelijk dat ik merk,weet,leer,voel dat LIEFDE boven alles staat. Dat haal ik uit de Bijbel en probeer ik dus ook in de praktijk te brengen. Ik leef als christen, ik denk als iemand die de Bijbel een waardevol boekt vind. Ik zou die dingen zelf dus niet gescheiden kunnen houden. (geloof en hoe je over iets denkt)

Ik ben eerlijk gezegd bang dat deze discussie straks afzakt naar een welles-nietes niveau, dus reageer hier verder niet meer. PB knopje is er altijd nog Knipoog

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:16

ik denk dat ze gewoon geschokt is door het feit dat je vriendin opeens lesbisch blijkt te zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:17

Judith_M schreef:
Ikzelf ben ook christen, en ikzelf heb geen problemen met homofilie, maar ik volg de Bijbel:
Volgens de Bijbel vind God het praktiseren (Ja, moeilijk, waar trek je de grens) ervan gruwelijk.
Het gaat dus niet om de mens zelf, in de kerk hebben wij ook genoeg mensen die homo zijn.

Ik snap dat dit best lastig is.

Hhm, grappig dat ik dit hier vind. Ik heb toevallig laatst zoiets gehoord van een christelijke kennis van me. Haar zoon is er voor uit gekomen dat hij homo is en haar man heeft daar vooral problemen mee. Hij vind inderdaad dat zijn zoon er misschien niets aan kan doen die gevoelens te hebben, maar hij mag er niet aan toegeven door het te praktiseren. Volgens hem mag dat dus ook niet van de bijbel.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:20

lovey_ou schreef:
ik denk dat ze gewoon geschokt is door het feit dat je vriendin opeens lesbisch blijkt te zijn.

Hmhm, dat denk ik ook ja Ja Ik moet eerlijk zeggen dat als een goede vriendin van mij ineens zou zeggen dat ze lesbisch is, ik ook wel even zou schrikken. En iedereen gaat anders met zo'n schrikreactie om. Om haar nou meteen te negeren vind ik absoluut niet goed van die vriendin, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, het is nogal wat, toch? Waarschijnlijk trekt ze wel weer bij.. Lachen En zolang ze niet heeft gezegd dat deze reactie op grond van haar geloof was, zou ik daar ook niet vanuit gaan, eerlijk gezegd..

Wat niet wegneemt dat het een interessante discussie is/kan zijn, natuurlijk!