Ik vind dat er wel een zekere mate van 'basiskennis' moet zijn, maar het ligt niet zo makkelijk als dat het soms lijkt. Mij klinkt het vreemd in de oren dat jij vertelt dat je niet van de Bijlmerramp wist, dat komt omdat ik het destijds met m'n eigen oren heb gehoord op de radio en gezien heb op tv en het veel indruk op me heeft gemaakt. Ik weet nog goed dat ik het de dag erna met mijn vriendinnetjes besprak op balletles. Maar als ik dan weer bij mezelf naga; ik weet bijvoorbeeld niet veel over, bijvoorbeeld, de treinkaping van '77 die destijds Nederland in zijn greep had. Mijn ouders kunnen daar dan weer heel levendig over vertellen.
Overigens vind ik het van mezelf jammer dat ik eigenlijk zo weinig nog weet van wat me op school geleerd is. Als je me vraagt over de tachtigjarige oorlog begin ik te stamelen, maar vraag je mijn moeder ernaar dan kan ze zo nog de belangrijke jaartallen en gebeurtenissen opnoemen, heeft veel te maken denk ik, met het verschil in de manier van lesgeven van toen en nu.
Ik vind het idd ook erg netjes van je dat je toegeeft dat je algemene ontwikkeling niet zo breed is. Als je bereid bent om er iets 'aan' te doen dan is dat alleen maar heel mooi. Het heeft zoveel voordelen om een beetje breed geörienteerd te zijn! Je hoeft niet direct de hele geschiedenis van de koude oorlog op te kunnen dreunen. Als je openstaat voor informatie en dat laat merken, is dat al heel veel waard. Ga ook eens kletsen met je vader, moeder, ooms, tantes, grootouders.. Mijn vader kan uitvoerig vertellen over vroeger bijvoorbeeld, en vindt het prachtig als je luistert en af en toe een vraag stelt. Zo kun je dat ook doen bij de mensen op je werk of stage. Sta ervoor open en je zult zoveel leren 
Ook een goeie is (als je daar nog niet mee bezig was) om kaart te leren lezen. Zit je bij iemand in de auto, pak dan de kaart erbij.. zit je in de trein, onthou dan welke stations je voorbij ziet komen. Dat vergroot ook je topografische kennis.
Maar wat je vertelt over je interesses; wanneer jij een goede taalbeheersing hebt of bijvoorbeeld erg empathisch bent ingesteld, dan is dat (imho) heel veel meer waard dan precies weten wie Prins Claus was