Vega-Kerst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Vega-Kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:25

Gewoon op de site van de AH kijken www.ah.nl en dan zoeken bij recepten op vegetarisch en kerst. Heb je voor de komende tien jaar genoeg recepten *LOL*

Ik ga in ieder geval voor mijn allerfavo, spinaziegeitenkaastaart Kwijl Kwijl Kwijl en dan nog wat hapjes erbij Ja

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:30

Dit keer de amuses voor mijn rekening;

Ik maak doperwtenmunt soep, gegarneerd met een garnaal (die kan ook achterwege blijven)
verder een bietenmousse waar feta doorheen zit
en ook heel dunne plakjes knolselderij gefrituurd met zelfgemaakte pesto erbij.

Ik denk dat ik een kaasterinne maak.
En groene asperges met hazelnoten.
Of zoiets. Keus zat hoor!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:42

Ik heb laatst vegetarisch gekookt, niet eens bewust!, zal mijn menu even vermelden:

vooraf: dadels gevuld met monchou en amandelschaafsel erover
soep: tomatensoep met gember en sinaasappel
hoofdgerecht: pompoentaart met feta (zag er echt heel mooi uit!, zoek bij ah op pompoen en feta en vervang de deegingredienten door hartige taartdeeg uit de diepvries, scheelt een boel tijd en was even lekker)
stoofpeertjes en salade met veldsla, walnoten en geitenkaas.
na: zelfgemaakte tiramisu

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:13

Je kunt ook een recept waar gehaktof ander vlees in zit vervangen door vegetarisch gehakt of een andere vega-burger. Zo kun je recepten waar eigenlijk vlees in hoort te zitten vegetarisch 'maken', heb je meteen ook weer wat meer keus (hoewel er vega-recepten in overvloed zijn Knipoog ). Vork

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:42

Ik vind de standaardvegaburgers nou niet echt feestelijk om eerlijk te zijn Bloos
Bij de AH signaleerde ik gisteren ineens heel veel verschillende vegetarische gestremde kazen trouwens!! Je kan er een kaasplankje mee maken Clown o.a. pere joseph, port salut, bettine blanc (geitenkaas, eventueel met honing) en cheddar.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:12

Me neither, nu eet ik die zelf sowieso amper. Als ik al een 'veggieburger' eet, dan zijn is het er meestal een van Abinda of La Vie est Belle. Deze zijn biologisch en tenminste niet ontwikkeld door vleeseters die denken dat veggies dat vlees moeten missen. M.a.w. ze lijken ook niet op vlees. Knipoog

Ik maak tofurkey dit jaar, met geglaceerde pastinaak en zoete aardappel en een mushroomgravy. Voorgerecht wordt witloofsoep met vanille, het dessert ofwel rijstpap ofwel chocolade-amandeltaart.

Als iemand geïnteresseerd is, ik heb nog wel een bestandje met verschillende vegetarisch gestremde kazen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:58

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:55

@ Airinn ; dat staat toch in het recept hoe dat moet ??

Ik ben er trouens uit wat we eten met kerst Haha!

Vooraf; champion-terrine met vers afgebakken broodjes en div sausjes voor wie dat wil
Hoofdgerecht; ovenschotel met aardappelpuree, vega-hachee, een laagje gebakken uitjes, een laagje gebakken appelringen met een vleugje kaneel.
en dan rode kool met kumquats erbij en zlfgemaakte appelcompote
nagerecht; div toetjes warm/koud en veel Slagroom Haha!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:34

Bereid ondertussen de bechamelsaus door de boter in een pannetje te laten smelten. Roer er de bloem door
en laat dit zachtjes garen maar laat de "roux" niet bruin worden. Voeg er dan, al roerende met een garde,
de opgewarmde melk beetje bij beetje toe zodat de melk door de roux is opgenomen.

Eh... de roux? Nagelbijten / Gniffelen ik heb echt geen flauw idee wat ze daar mee bedoelen Blond

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:14

De roux is dus dat mengseltje van de gesmolten boter en de bloem. Het zorgt ervoor dat de saus bindt.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:16

Ahh... ik kreeg al visioenen van een of ander korstje ofzo. thx!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:19

Ai, jammer dat ik de namen van de gerechten niet meer weet, maar misschien kan je hier wat mee?
Mijn zus is vegatarisch en maakt voor haarzelf en mijn oma altijd vegetarische gerechten. Zo had ze een keer een grote paddenstoel gevuld met geitenkaas. Weet alleen de naam van de paddenstoel niet meer. Maar dat moest even in de oven en was echt heel lekker. Daar hadden we dan aardappelpuree mee.

Ze heeft ook een keer een rode paprika gevuld met iets met kaas en groenten. Was ook erg lekker, ookal ben ik niet zo'n kaaseter.

Ik zal wel vragen wat ze dit jaar maakt Knipoog .

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:33

@ Eilleen333; Portabella ? dat zijn die mega-paddo's !

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:51

Ik vind paddenstoelen risotto altijd heel erg lekker. Risotto met verschillende soorten paddenstoelen, geroosterde pijnboompitten, basilicum en flink wat parmazaanse kaas.
Je kan er een lekkere salade bij doen voor het nodige groenvoer

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:51

Parmezaanse kaas is niet vegetarisch. Knipoog
Voor de veggies die daar op letten, kan je er een mengsel van gomasio en amandelpoeder bij geven, of in natuurvoedings/biowinkels kan je soms ook een plantaardig alternatief vinden. Ze smaken niet hetzelfde, maar zijn wel ideaal om een 'touch' te geven aan je gerecht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:31

AH heeft inderdaad veel vegetarisch gestremde kazen. Dat hadden ze altijd al, maar nou hebben ze de etikettering aangepast, waardoor het extra duidelijk naar voren komt. Geitenkaas enzo is ook vaak vegetarisch gestremd. Vind dat wel heel fijn, vind niet alle Franse kaas lekker maar geitenkaas.. :~

Wij gaan overigens de eerste kerstdag gourmetten (wat anders :') ) en de tweede hebben mijn moeder en ik een heel scala aan gerechten gekozen. Veelal de vegetarische recepten uit de Kerst-Allerhande, staan echt hele lekkere dingen in! En simpel te maken :))

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:06

Verdorie..

Ben al bijna een week op zoek naar Vega/Hachee van Quorn..
Meen je nou dat ik t krijgen kan == Nee dus..
het is overal uitverkocht !!
Vriend gaat vanmiddag naar de grote Jumbo in groningen,
even kijken of ze t daar nog hebben..
Anders moet ik een ander ´laagje´ bedenken in mn ovenschotel..
heb nog wel vega gehakt maar daar moet dan een sausje door die beetje richting hachee smaakt..

Grtjss

@Berdien, Wat een superleuke Belg !!
als ik nou oudjaarsavond veel geld win met loterij
kom ik dr ophalen Knipoog leuk vriendinnetje v die van mij Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:17

BelgenGek schreef:
Anders moet ik een ander ´laagje´ bedenken in mn ovenschotel..
heb nog wel vega gehakt maar daar moet dan een sausje door die beetje richting hachee smaakt..

Honig heeft een mix voor hachee met het V tekentje er op Ja

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:20

O, Echt, Wauw
Daar wilde ik iig vanmiddag al naar opzoek naar zoiets,
mocht mn vriend geen vega-hachee kunnen krijgen,
Dankjewel !!!!!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:25

Weten jullie nog lekkere dingne voor gourmetten voor Vegatariers?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:28

@arans, ik eet me altijd rond in alle verschillende soorten paddestoelen.. of hartige pannekoekjes met vanalles erdoor,
vind zelf de mini-snacks in vega niet zo lekker, je kan ook tofu marineren en spiesjes van maken met stukje paprika enz ertussen?
ik heb verder zo niet veel ideen voor je wij gourmetten heel erg weinig namelijk, misschien iemand anders hier ??

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:33

Ben zelf geen vegaliefhebber, maar ik had het laatst flensjes met een vulling van spinazie en een een of andere soort kaas, maar de was heel niet zo verkeerd.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:35

Champignons vullen met kruidenboter of een lekker kaasje, courgette kan je heel lekker in kruidenboter bakken, quornstukjes marineren, zelf een pesto maken voor op je stokbroodjes, krieltjes die al kort gekookt zijn hutselen met wat olijfolie knoflook en rozemarijn en verder wat lekkere ah-vegaburgers Ja

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:44

Ik doe altijd gewoon wat AH-balletjes, verder zelf omelet bakken met verse groente erdoor heen, en dit jaar hebben wij er beslag bij staan om bosuitpannekoekjes te maken :D :))

Haha snoesje is het he Belgengek? Gezien je naam zou je haar eigenlijk gewoon moeten kopen O:) :))

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:54

@ Berdien, ik woon bij schoonouders en heb mn eigen belg
nu in rijssen bij mijn ouders lopen omdat we hier te weinig weide hebben, dan zou ik weleens eerst wat bij moeten huren Tong uitsteken
Maar t is wel een mooierd...

Grtjs

Heeft iemand die vega gehaktballetjes in tomatensaus al gehad ??

*Vriend belt net; heeft 1 pakje vega-hachee gevonden!!
en ik had er nog 1 in vriezer, dus ga 2 pakjes 'stukjes' v quorn en 2x mix v hachee erbij halen en dan heb ik genoeg Haha! Yess..