400 euro gas licht en water??? wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: 400 euro gas licht en water??? wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:53

Chiqa schreef:
Dat is een heel hoog verbruik, ik weet haast wel zeker dat de rekeing klopt.

Er staat ook nergens dat ze de energieleverancier verantwoordelijk houden voor de hoge rekening. Ze gebruiken de warmwaterinstallatie van de verhuurder en deze zou verouderd zijn danwel niet goed functioneren. Daardoor is het verbruik zo hoog. Als ik het goed lees, is de verhuurder zich bewust van het feit dat de installatie vervangen had moeten worden, maar blijft deze in gebreke.

Ik zou een belletje plegen met de verhuurder en vervolgens de klachten en de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigen, met het verzoek op redelijke termijn de installatie te vervangen en zorg te dragen voor het andere achterstallig onderhoud. Komt de verhuurder dit niet na, terwijl je verzoek redelijk is, kun je dit onder de aandacht brengen van een commissie die vervolgens aktie voor je onderneemt. Eventueel kan men zelfs overgaan tot het achterhouden van de huurbetalingen om de verhuurder te dwingen zaken goed te regelen. Uiteraard sta je samen met andere huurders sterker!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:04

Chubby schreef:
Chiqa schreef:
Dat is een heel hoog verbruik, ik weet haast wel zeker dat de rekeing klopt.

Er staat ook nergens dat ze de energieleverancier verantwoordelijk houden voor de hoge rekening. Ze gebruiken de warmwaterinstallatie van de verhuurder en deze zou verouderd zijn danwel niet goed functioneren. Daardoor is het verbruik zo hoog. Als ik het goed lees, is de verhuurder zich bewust van het feit dat de installatie vervangen had moeten worden, maar blijft deze in gebreke.

Ik zou een belletje plegen met de verhuurder en vervolgens de klachten en de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigen, met het verzoek op redelijke termijn de installatie te vervangen en zorg te dragen voor het andere achterstallig onderhoud. Komt de verhuurder dit niet na, terwijl je verzoek redelijk is, kun je dit onder de aandacht brengen van een commissie die vervolgens aktie voor je onderneemt. Eventueel kan men zelfs overgaan tot het achterhouden van de huurbetalingen om de verhuurder te dwingen zaken goed te regelen. Uiteraard sta je samen met andere huurders sterker!

Ja klopt heel veel mensen in deze buurt hebben last van de boiler enz enz.
onze buren hebben het maar op nachtstroom staan en die betalen al meer dan 250 euro.

Over de boiler zijn we al bij mensen aan de deur geweest en de gene die we gesproken hebben doen zeker mee!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:09

Dit kwam vorige jaar naar beneden vallen recht voor de deur Clown Clown

Afbeelding

Afbeelding
Heeft ander halve maand geduurd voordat er een nieuw in zat...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:17

huurcomissie bellen en die laten komen
die komen controleren en gaan alles na wat de verhuurder moet maken
hier hoeft nog geen advocaat bij van pas te komen, maar houd die wel op de achtergrond voor het geval dat.

ik heb zelf ook vaak partuculier gezeten en dat viel echt tegen
ik zweer bij woning vereneging!
waarom gaan jullie niet voor een andere woning kijken dan ?

in ieder geval de huurcommissie bellen en alle gebreken opnoemen
die komen dan kijken.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:19

onley schreef:
huurcomissie bellen en die laten komen
die komen controleren en gaan alles na wat de verhuurder moet maken
hier hoeft nog geen advocaat bij van pas te komen, maar houd die wel op de achtergrond voor het geval dat.

ik heb zelf ook vaak partuculier gezeten en dat viel echt tegen
ik zweer bij woning vereneging!
waarom gaan jullie niet voor een andere woning kijken dan ?

in ieder geval de huurcommissie bellen en alle gebreken opnoemen
die komen dan kijken.

We zijn al bezig om via de woningvereniging te huren, maar in deze buurt gaat dat niet zo snel je moet zeker 5 a 6 jaar inschreven staan...
Ik zal het doorgeven aan mijn moeder en die gaat morgen bellen en we hopen dat we overeen kunnen komen!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:16

patjelisa schreef:
Dit kwam vorige jaar naar beneden vallen recht voor de deur Clown Clown

Afbeelding

Afbeelding
Heeft ander halve maand geduurd voordat er een nieuw in zat...

Zo dat is niet niks dat je anderhalve maand op nieuwe heb moeten zitten wachten zulk soort dingen vallen onder spoed en horen direct binnen een week a anderhalve week te zijn vervangen, tenminste bij woningcorporatie waar vriendlief werkt wel (en dat is een van grotere woningcorporaties van A.dam), en over de boiler gesproken de woningcorporatie (vriendlief had ik even verkeerd begrepen hij moet elke boiler om de 8 jaar laten vervangen) in een huurwoning...En dit moest ie niet alleen bij deze woningcorporatie maar zo ook toen ie bij 2 woningcorporaties hiervoor gewerkt heeft namelijk 1 in Weesp en 1 in Alkmaar en daar werd het ook verteld en stond het in de kleine lettertjes om de 8 jaar boilers vervangen om gezondheidsklachten te voorkomen bij bewoners, want als de woningcorporatie daar niet aan hun woord over houden dan mogen huurders de woningcorporatie voor de rechter slepen...

Vriendlief en ook al zijn mede-collega´s opzichters doen dit allemaal. Maar natuurlijk mag de boiler gerust langer mee hoor maar de woningcorporatie neemt dat risico niet want er zijn al wel bewoners door gekomen die nooit geen zware astma hebben gehad en helemaal gezond waren, maar nadat ze toch willen de boiler langer te laten hangen en gebruiken gaat je energie er sneller de lucht in schieten en vervolgens kan je er ook astma door krijgen (hoeft niet maar die kans bestaat er wel)...

Er word gezegd een boiler na maximum 10 jaar oud laten vervangen (de woningcorporatie kiest er duidelijjk voor voor alle bewoners en laat ze om de 8 jaar vervangen)...Maar het kan ook mee te maken hebben dat de boiler nooit of weinig word onderhouden en tsja dat moet je gewoon elk jaar wel doen zo niet dan ben je als bewoner zijnde wel dom bezig en riskeer je ook beetje je eigen gezondheid...Dat schoonmaken van de boiler moet je de huurbaas op aanspreken hij/zij moet dan zo´n mannetje langs sturen om het te doen...

Als wij jullie waren hadden we enorme stappen ondernomen want dat kan gewoon weg niet.! Sterkte en succes.! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:38

patjelisa schreef:
Vind het zoveel.... en dan 400 euro elke maand moeten betalen en nog een huur van 800 euro voor een verrot huis
Bloos

Ah zie je wel, daar komt de aap uit de mouw. Jullie hebben oude apparaten in huis...Ja die lusten wel een slokkie.
Heb sinds een jaar een HR ketel, dat scheelt ongeveer de helft aan stookkosten.
Dus een rechter inschakelen is toch niet helemaal rieel he Knipoog

Je heb wel als huurder recht op nieuwe apparatuur maar dat is afhankelijk van je woningbouwvereniging.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:10

Chiqa schreef:
patjelisa schreef:
Vind het zoveel.... en dan 400 euro elke maand moeten betalen en nog een huur van 800 euro voor een verrot huis
Bloos

Ah zie je wel, daar komt de aap uit de mouw. Jullie hebben oude apparaten in huis...Ja die lusten wel een slokkie.
Heb sinds een jaar een HR ketel, dat scheelt ongeveer de helft aan stookkosten.
Dus een rechter inschakelen is toch niet helemaal rieel he Knipoog

Je heb wel als huurder recht op nieuwe apparatuur maar dat is afhankelijk van je woningbouwvereniging.

Onze eigen spullen zijn niet oud.

Maar de boiler is wel oud en kan ook wel zeggen te oud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:17

patjelisa schreef:

Daar doelde ik ook uiteraard op Ja een oude bank zal weinig te doen hebben met de energie rekening lijkt me Haha!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:19

Chiqa schreef:
patjelisa schreef:

Daar doelde ik ook uiteraard op Ja een oude bank zal weinig te doen hebben met de energie rekening lijkt me Haha!

haha dat is waar.
Maar de boiler is wel hun zaak maar lossen het niet op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:04

Is niet altijd hun zaak, mits er iets over in de voorwaardes staat.
Hier bv hadden we recht op een nieuwe keuken na 15 jaar, goldt ook voor een CV, wellicht eens informeren bij je woninsbouwvereniging?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:26

We hebben gebeld en we gaan een rechtzaak beginnen...

Ze willen nu de boilers pas met 18 jaar gaan vervangen????????

18 jaar dat ding doet het nu al bijna niet meer ondanks dat we dat ding op dagstroom hebben staan.

We hadden het er gister wel over dat we merkte dat we allemaal last van hoofdpijn hebben..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:42

Het is ronduit schandalig dat ramen niet meteen vervangen worden als ze eruit vallen. De boiler/geiser/verwarming behoort het gewoon goed te doen, daar zou ik stappen voor ondernemen. Huurcommissie inschakelen, als het hoognodige onderhoud niet wordt gepleegd kun je dat in mindering brengen op de huur. Plaats voorzetramen voor ramen met enkele beglazing, dat scheelt ook een hoop in de kosten.
Verder zijn de stookkosten heel afhankelijk van de isolatie van het huis. Hebben jullie enkel glas in de ramen? Is het dak geisoleerd? Hoe oud is jullie koelkast, heb je de computer op standby staan als je weggaat of zet je hem uit? Staat de TV op standby of zet je hem uit? Ook apparatuur die uit staat vreet nog steeds stroom, trek de stekker er dan compleet uit. Gebruik wekkers op batterijen, niet op stroom. Hang de was buiten op (doen jullie al), als je een wasmachine laat draaien, zorg dan dat hij vol is, doe kleine wasjes met de hand.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:55

Ja het kan echt schandalig zijn met particulier huren. Ik had een kleine boiler in de keuken. Handig als je even wat moet afwassen of even heet water nodig hebt. Nadat ie kapot was heb ik 2 jaar!! moeten wachten op een nieuwe. Warm water moest ik uit de badkamer halen dan.
Ik betaalde heel weinig voor gas en electra. Maar had wat extra gekocht (afwasmachine ed) Dus dat heb ik gemeld bij de verhuurder. Hij zou de eindafrekening in de gaten houden. Elk jaar gevraagd of ik echt neit bij moest betalen, nee hoefde niet. Na 5 jaar kwam ie ineens met een rekening van 2000 euro. Nou lekker dan. Hij had eindelijk de moeite genomen om het een keer uit te rekenen. Ik heb hem wel heul lang laten wachten op zijn geld. Eigen schuld. Verder liep er op 5 plaatsen koud stromend water langs de muur als het regende. Keukenkastjes gaan dan echt uitzetten. En zat er peniciline- en een champignonkwekerij op de muren.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:00

Cassidy schreef:
Het is ronduit schandalig dat ramen niet meteen vervangen worden als ze eruit vallen. De boiler/geiser/verwarming behoort het gewoon goed te doen, daar zou ik stappen voor ondernemen. Huurcommissie inschakelen, als het hoognodige onderhoud niet wordt gepleegd kun je dat in mindering brengen op de huur. Plaats voorzetramen voor ramen met enkele beglazing, dat scheelt ook een hoop in de kosten.
Verder zijn de stookkosten heel afhankelijk van de isolatie van het huis. Hebben jullie enkel glas in de ramen? Is het dak geisoleerd? Hoe oud is jullie koelkast, heb je de computer op standby staan als je weggaat of zet je hem uit? Staat de TV op standby of zet je hem uit? Ook apparatuur die uit staat vreet nog steeds stroom, trek de stekker er dan compleet uit. Gebruik wekkers op batterijen, niet op stroom. Hang de was buiten op (doen jullie al), als je een wasmachine laat draaien, zorg dan dat hij vol is, doe kleine wasjes met de hand.

Als we weg gaan gaat hier alles helemaal uit!
Niks op standby.
Koelkast en droger zijn helemaal nieuw!
Of we enkel glas hebben dat moet ik straks even na vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:19

patjelisa schreef:
Of we enkel glas hebben dat moet ik straks even na vragen.
.

Dat kan je zelf toch ook wel zien? Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:37

Het is niet alleen als je weggaat, maar ook als je 's avonds slapen gaat. En gaat de apparatuur gewoon uit met de knop op het apparaat of trek je er de stekker uit?
Ook een TV die uit staat vreet stroom. Een Computer die uitstaat vreet stroom. Kan zomaar een paar 100 Euro per jaar schelen. Trek stekkers eruit als je niet met de apparaten werkt. En dat geldt van koffiezetapparaat tot TV, wasmachines, computers ed.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:48

Cassidy schreef:
Het is niet alleen als je weggaat, maar ook als je 's avonds slapen gaat. En gaat de apparatuur gewoon uit met de knop op het apparaat of trek je er de stekker uit?
Ook een TV die uit staat vreet stroom. Een Computer die uitstaat vreet stroom. Kan zomaar een paar 100 Euro per jaar schelen. Trek stekkers eruit als je niet met de apparaten werkt. En dat geldt van koffiezetapparaat tot TV, wasmachines, computers ed.

Oke goede tip!
Ga eraan denken!