e mail van een ander lezen ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: e mail van een ander lezen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:47

KiWiKo schreef:
jahoor, ik lees regelmatig door wat mijn personeel op mijn computers in mijn tijd aan emailverkeer heeft Lachen

Heb ik inderdaad ook gedaan met mijn personeel, 1 meid over wie ik al niet zo;n goed gevoel had en dat gevoel bleek juist. Ze msnde op mijn pc met haar vriendin over wat ze van plan was hier uit te halen met mij en mijn moeder.
Heb het uitgeprint onder haar neus gelegt en vriendelijk verzocht te vertrekken.

Overigens zou ik verder nooit in iemand zaken gaan neuzen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:48

Ik kan er niet tegen als er slecht over me wordt gesproken. Dus ga ik ook niet die mail lezen. Ik lees alleen mails van anderen, als ze er zelf toestemming voor hebben gegeven.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:52

Ik denk dat ik het zou lezen, nieuwsgierigeheid ligt erg in mijn aard helaas en slim zou het niet wezen maar zou het niet tegen kunnen houden van mezelf helaas.
Erg netjes zou ik het niet vinden vanmezelf overigs en een pluim voor iedereen die zegt het niet te lezen want zo hoort heteigenlijk ook.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:53

Ik lees sowieso geen mails van anderen, heb ik echt geen behoefte aan En als iemand slecht over mij zou spreken dan zou dat in 'het echte leven' vanzelf wel een keer aan het licht komen. Tot die tijd geld: wat niet weet wat niet deert.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:19

opisop_shop schreef:
KiWiKo schreef:
jahoor, ik lees regelmatig door wat mijn personeel op mijn computers in mijn tijd aan emailverkeer heeft Lachen

Ik zie geen knipoog ofzo, is dit dus serieus bedoeld? Bloos!

Vind je dat zo vreemd? Een baas betaald zijn personeel om zijn werk voor het bedrijf.. Niet om te mailen/msnen/chatten! Daar hebben ze hun vrije tijd voor.
Ik weet dat mijn baas mijn mail en internetgedrag ook controleerd. Maar ik besef me ook dat ik daar kom om te werken en de administratie te doen. Niet om te internetten, daar heb ik thuis een computer voor.
In mijn pauzes mag ik overigens wel op internet en mailtjes naar vrienden sturen. Maar onder werktijd niet.

Ontopic: Ik ben heel erg nieuwsgierig aangelegd. Maar zou toch niet kijken. Als iemand zijn mail is vergeten af te sluiten en ik zie mijn naam staan.. Dan zou ik het aan die persoon vragen. Net als Tivoli dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:28

Wat gij niet wilt dat u geschiedt...

Ik werk regelmatig op computers, laptops etc van anderen. Gebeurt zeker nu mijn eigen laptop dood is, regelmatig dat ik bijvoorbeeld de laptop van vrienden leen. Dan ga ik echt niet in privégegevens van hen snuffelen: agenda, e-mail, internetgeschiedenis en dergelijke blijf ik gewoon helemaal uit. Staan dergelijke zaken nog open, minimaliseer ik ze en kijk ik er verder niet naar om.

Laatst ook op de vaste werkcomputer van iemand gewerkt die die dag zelf overleg na overleg had. Mail, msn, agenda etc stonden allemaal open. Die jongen heeft een functie waarin het niet ondenkbaar is dat er dingen via de mail worden besproken waar ik niets mee te maken heb. Gewoon netjes alles geminimaliseerd en m'n werk gedaan.

Als ik op een computer van een ander bijvoorbeeld even m'n mail wil checken ofzo, of ik kom op een pagina waar ik ook gebruik van maak (Gmail, Bokt, een fotografieforum, inroostersysteem voor fotografiediensten, etc), dan log ik altijd netjes uit en ga ik netjes onder m'n eigen naam verder. Zie ook geen reden om in zulke gevallen bijvoorbeeld even vlug een blik te werpen op de aard van de mailtjes of berichtgeschiedenis ofzo...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:47

Ik zou het sowieso niet hebben gelezen...

verder zou ik er niets mee doen. Als er echt nare dingen over me stonden zou ik heel anders tegen die persoon aan gaan kijken en er niet eens meer moeite voor doen om daar contact mee te hebben. Als mensen achter m'n rug om over me praten is het al snel Doei, doei

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:52

Nouks schreef:

Idd, ik vind het uiterst vervelend als iemand anders mijn mail leest; als mijn vriendjes-figuur dat zou doen dan hebben we ruzie. Ik lees zijn mail niet, hij de mijne niet.
Ik heb niets te verbergen, maar mail is (net zoals mijn sms inbox) prive, het zijn mailtjes die aan MIj zijn gericht; ik heb dan niets te verbergen, maar iemand die mij iets mailt zou best wat prives kunnen mailen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:52

Nouks schreef:

Precies.

Zeker bij mijn voorgaande banen heb ik regelmatig toegang gehad tot andermans mail en agenda e.d., maar er is geen haar op mijn hoofd die er ooit aan heeft gedacht daar eens in te gaan snuffelen. Mijn vriend en ik zitten ook wel eens op elkaars PC te werken, maar ik heb helemaal geen behoefte om zijn mails eens lekker door te lezen. Als ik spannende lectuur wil lezen kan ik volgens mij beter naar de bieb gaan ofzo *LOL* .

Dat een werkgever het internetgedrag van het personeel in de gaten houdt vind ik niet meer dan terecht, het gebeurt bij ons ook. Maar dat een baas ook zo ver gaat om de mails van het personeel te lezen? Nee, dan ga je in mijn ogen toch een brug te ver. Je kunt je personeel altijd aangeven dat je niet wilt dat er met het mailadres van het werk privé gemaild wordt en zeker niet onder werktijd, maar om die mails dan ook daadwerkelijk door te gaan lezen zonder dat het personeel het weet? Nee, vind ik niet kunnen . Neemt niet weg dat ik vind dat je je werkmail gescheiden moet houden van je privémail. Ik mail mijn partner wel eens dat ik later thuis ben ofzo, of met een boodschappenvraag, maar van dat soort dingen wordt op mijn werk absoluut geen probleem gemaakt. Maar privé kletsmails verstuur ik gewoon thuis vanaf mijn eigen PC met mijn eigen mailadres, mijn vrienden hebben mijn werkmailadres niet eens.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:19

Ik zou het sowieso al niet hebben gelezen Bij vriendinnetjes regelmatig de "kans" om in iemands mail ofzo te neuzen, maar ondanks de nieuwsgierigheid zou ik dat never nooit doen. Ik zou zelf namelijk laaiend worden als ik erachter zou komen dat een ander dat bij flikt, privé is privé (zelfs al gaat het nergens over Clown ).
En daarbij: als je niks leest wat "interessant" is heb je voor niks een schuldgevoel, en lees je wel iets schokkends dan kun je daar vervolgens niks mee want diegene mag niet weten dat jij stiekem hebt zitten neuzen, dus hoe dan ook heb je jezelf ermee Tong uitsteken

Mocht ik toevallig op iets stuiten (rondzwervend kladje bovenop een stapel ofzo), dan ligt het eraan wat het is en wie het schrijft hoe ik het aanpak. Daar valt zo niet echt wat over te zeggen...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:28

ik doe het ook niet hoor.. al ben ik best nieuwschierig haha
ik kan als ik wil gewoon in de mail van mijn vriend en hij in die van mij maar ik zou dat nooit doen

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:31

Ik zou het laten voor wat het is maar gewoon afstandelijker worden.

Dan hebben ze het vanzelf door je kunt ook proberen te letten op andere (kleine) dingen die er op wijzen dat ze achter je rug om banketstaaf.
Als je haar er dan wel mee wilt confronteren kun je het altijd op die andere dingen gooien wel zo slim van jezelf hihi.

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:47

Valt te bezien over hoe ver het gaat.

Als het roddels zijn die echt té ver gaan zou ik er wel iets van zeggen, anders gewoon laten voor wat het is.

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:57

Kijk als je een vermoeden hebt is het wel goed als je het dan even bevestigd krijgt.. kun je daarna altijd nog beslissen wat je ermee gaat doen Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:58

Hier staat regelmatig de hotmail van m'n huisgenootje nog open. En andersom mijn msn ook vaak. Ik voel iig geen behoefte om haar mail te lezen en volgens mij zij die van mij ook niet.
En mocht dat toch zo zijn zal ze niks vinden. Lachen

Anyway, mocht ik er op de een of andere manier toch achterkomen zou ik er niet meteen iets van zeggen maar het wel in m'n achterhoofd houden en ernaar gaan vissen oid.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:05

je kijkt niet in de mail van een ander. Als ik die reactie van KIWIKO lees, vind ik das echt onbeschoft. Je leest de mail van je personeel niet, als zei iets over elkaar willen bespreken over hun baas.. en dat willen ze doen via de mail, vind ik dat dat mag. Je luisterd gesprekken ook niet af. Hoort gewoon niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:08

pinuts schreef:
je kijkt niet in de mail van een ander. Als ik die reactie van KIWIKO lees, vind ik das echt onbeschoft. Je leest de mail van je personeel niet, als zei iets over elkaar willen bespreken over hun baas.. en dat willen ze doen via de mail, vind ik dat dat mag. Je luisterd gesprekken ook niet af. Hoort gewoon niet

vind je????? mijn personeel, in mijn duurbetaalde tijd, op mijn computers........... nee hoor! Privedingen doen ze maar thuis..........

en als er een issue is met mij, moeten ze vooral naar mij toekomen Lachen

en ik hoor ook alle telefoongesprekken, ik zit heel strategisch........... ik wil alles weten wat binnen het bedrijf speeld Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:10

Pinuts, een werkgever mag onder bepaalde voorwaarden de mail van de werknemer lezen. Als Kiwiko aan die voorwaarden voldoet, mag dat dus wel. En als werknemer moet je daar ook rekening mee houden.

wemkelover

Ik zou het niet expres doen in ieder geval. Het kan natuurlijk per ongeluk gebeuren dat je een paar zinnen ziet. Maar dan druk ik het zo en zo weg, want ik vind prive is prive... en als het over mij gaat dan komt dat toch een keer uit.

__Nathalie__

en dat is je goed recht kiwiko ik ben het helemaal met je eens en doe preccies het zelfde. Haha!
Als er iets is wat ik niet mag weten doen ze dat maar op hun eigen pc!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:30

pff.. lekker is dat. Maar personeel mag natuurlijk nooit lezen wat jullie mailen? Ookal zal dat ook wel altijd heel zakelijk zijn, want jullie zouden ook nooit privezaken als bokken/mailen etc doen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:32

Ik begrijp heel goed dat KiWiKo graag weet wat haar personeel onder werktijd met haar computers uitspookt Ja
Zelf zit ik regelmatig op bokt op mijn werk, maar mijn teamleider heeft zelf aangegeven dat ik mag internetten als het rustig is (ben receptioniste )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:34

pinuts schreef:
pff.. lekker is dat. Maar personeel mag natuurlijk nooit lezen wat jullie mailen? Ookal zal dat ook wel altijd heel zakelijk zijn, want jullie zouden ook nooit privezaken als bokken/mailen etc doen?

klopt, want het personeel betaald mij niet Lachen Lachen

en zolang ik gemiddeld een euro of 20 het uur mag neertellen voor mijn personeel, mag ik toch redelijkerwijze verwachten dat ze doen waar ze voor betaald worden....... of ben ik nou helemaal van mijn lotje getikt?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:34

Als baas mag je nooit zomaar in de e-mail van je werknemers kijken. Het moet van te voren aangegeven worden en wordt meestal alleen gedaan wanneer daar aanleiding toe is.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:41

ik vind dat als je ergens vast werkt, je mag verwachten dat je mail prive is. Tegenwoordig word gewoon veel via mail besproken.. dus ik vind mail net zoiets als gewoon gesprekken. Heeft een baas niets mee nodig, hoeveel deze betaald heeft hier voor mij niets mee te maken. Als personeel gewoon werk levert, is er niets aan de hand. Prive is niet voor niets prive.