Hoe hoog zet je de thermostaat als je weg bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: Hoe hoog zet je de thermostaat als je weg bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:52

Vrijstaand huis, geen buren, 4 honden en 13 katten ´s nachts.
Temp gaat rond 21.00 op 15 graden en ´s morgens wanneer we uit bed komen, meestal rond 07.30 zet ik hem op 19 graden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:53

Overigens moet ik 'm met de hand instellen, mijn huis is gebouwd in 1980 en dat apparaatje lijkt ook uit die periode te komen. Nooit vervangen iig. Haha!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:54

trouwens als mijn vriend naar bed gaat dan zet ik de kachel op de nachtstand Ja Dan blijft het nog wel lang genoeg warm voor mij. Hij gaat ook al om half 10./

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:55

Karin schreef:
Overigens moet ik 'm met de hand instellen, mijn huis is gebouwd in 1980 en dat apparaatje lijkt ook uit die periode te komen. Nooit vervangen iig. Haha!

Haha! Die van mij ook!
Zo´n bruin roestigekleurige rond draai ding.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:57

's nachts en als ik weg ben: altijd uit. Ook bij mijn ouders thuis. Ik vind het zonde om te stoken als je er geen gebruik van maakt. Ik hou altijd mijn jas nog even aan als ik binnenkom *LOL*

Djilna

Ik heb ook gewoon nog zo'n draaiknop. Wel een digitale Knipoog
maar dat is dus ook handmatig instellen.

maaikj

als k weg ben, rond de 20 graden,
ben ik thuis word het meteen omhoog naar 25 graden..
ben echt iemand die het altijd koud hebt

Farouche

Bij ons staat ie in de nacht op 16,5 en als we weg zijn ook. En wij hebben een hond, maar die heeft daar geen last van hoor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:59

Pfff, ik had echt verwacht dat iedereen hem uit zou zetten Tong uitsteken. Ik vind het zelf echt zonde. Het lijkt me wel lekker om hem aan te hebben, ik ben ook een enorme koukleum. Ik zet hem trouwens niet voor hele korte tijd uit, want dan kost het weer heel veel energie om hem weer omhoog te krijgen (welkom taalbloopertopic Knipoog)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:01

Hij staat bij ons op 18 als we er niet zijn of in bed liggen, en als we thuis zijn staat hij tussen de 18-22 graden, soms als we écht bevroren zijn gaat hij op 23.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:03

Nou,als je hem helemaal uitzet en het koelt af,
kost het des te meer stroom/gas om het weer 20 graden te krijgen!
Mij is aangeraden om de kachel nooit helemaal uit te zetten,omdat het opwarmen te veel energie kost.
(vergelijk het met een auto die vanuit niet vol gas moet rijden,dat zuipt ook brandstof Lachen )
Daarom draai ik hem 's avonds en als ik weg ben op 2.
Als we thuis zijn staat hij op 4.
(wij hebben standen van 0 tot 5)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:03

Bij ons staat hij standaart op 17 graden. Als wij thuis zijn en we hebben het koud dan gaat hij naar 20.
Ik zou hem nooit lager doen dan 17 want dan ben je de energiekosten die je bespaart op de lageretemperatuur kwijt aan de stookkosten om hem weer op temperatuur (20) te krijgen. Dit geldt natuurlijk niet als je standaart temp lager/hoger is. Maar die grens ligt rond de 3 graden verschil.
Mijn vriend had het liefst de verwarming helemaal uit... maar dat mag van mij niet, ook vindh ij 17 graden warm zat... nou mijn iet gezien.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:04

_Tivoli_ schreef:
Mij is aangeraden om de kachel nooit helemaal uit te zetten,omdat het opwarmen te veel energie kost.
(vergelijk het met een auto die vanuit niet vol gas moet rijden,dat zuipt ook brandstof Lachen )

Daarom zei ik ook (als je het iig tegen mij had): alleen als ik lange tijd weg ben (bijvoorbeeld een weekend).

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:05

Ik zei het in het algemeen Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:05

_Tivoli_ schreef:

Wat het beste is hangt af van het feit of je een goed geïsoleerd huis hebt of niet. Dan verschilt nl wat het handigst is Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:06

eh. dubbelpost Clown

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:11

Ik heb hier 3 electrische plaaten aan de muur hangen (tja, electrisch, zo is dat nou eenmaal in veel huizen hier) en die staan altijd op 19 graden. Behalve als ik op vakantie (meer dan 3 nachten) ga, dan gaan ze helemaal uit maar, dan zijn de katten ook niet thuis. Als ik aan die thermostaat ga draaien, is het niet zo makkelijk om de juiste temperatuur te vinden. Ik kan ze wel los van elkaar aan doen. Op dit moment staat er 1 in de woonkamer aan en de plaat in de slaapkamer. Heb ik het koud doe ik er nog 1 aan en als ik het warm heb doe ik alles uit.
In de badkamer heb ik vloerverwarming die het hele jaar op 20 staat. Ik heb nameljk een hekel aan koude plavuizen.

Ik woon in een apartement met links, rechts en onder buren. Ik heb in de woonkamer een schuin plafond met ongeveer 3,5 meter tot de nok. Een flinke ruimte om te verwarmen du.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:13

Ik heb de kachel als ik niet thuis ben of 's nachts slaap op 10 graden staan, maar de temperatuur in huis is dan 15-17 graden.
Als ik thuis ben doe ik de kachel op 20 graden.
Ik heb 1 hond, 2 katten en een konijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:15

Ik hou geen rekening met mijn kat als ik de verwarming hoger of lager zet. Dat beest kan er echt wel tegen *LOL*

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:18

Bij ons ligt het er aan wie er als laatste weg gaat.
Mijn vader laat hem rustig op 19.5 staan als hij weg gaat dan is het terminste goed warm als hij terug is ( zijn argument).
Me ma en ik zetten hem meestal op 16 als we weg gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:19

Mijne gaat uit als ik naar bed ga of niet thuis ben. Als ik wel thuis ben staattie op 21 graden, met uitschieters naar 23... Bloos Ik heb per dag de verwarming zo'n 4 uur aanstaan. Ik kan me werklijk niet voorstellen dat het het goedkoper is om de cv die andere 20 uur op 17 graden oid te laten staan eerlijk gezegd...

Overigens is het als de verwarming uit is een graad of 13 a 14 in huis, duurt een uurtje voor het warm is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 12:20

Rijerijerije schreef:
als we weg zijn gaat ie helemaal uit, maar het is nooit kouder dan 15,5 / 16 graden in huis.

Als ik thuis ben gaat ie subiet op 20, graadje minder en dan heb ik het koud Boos!

We hebben twee katten en twee cavia's in huis, maar ik geloof dat de harp er nog het meest onder te lijden heeft, kan hem elke week stemmen Cool

Ik denk niet dat je honden er erg onder te lijden hebben als het een paar graadjes kouder of warmer is hoor...als ze maar niet op de tocht zitten, dat is voor geen enkel dier goed...

Nee, ze zitten zeker niet op de tocht!
Is ook niet een hele grote ruimte waar ze verblijven en ook niet met hele grote ramen ofzo.
Dit klinkt wel heel zielig zo Nagelbijten / Gniffelen Ze zitten bij mij dan in de gang met raam in de deur, op 2 fleecedekens overdag en 's nachts in zo'n warme pluchen mand, met zijn 2-en!

Ik heb dan de thermostaat en dan kan ik ook de radiatoren onderling nog weer hoger of lager instellen.
Heb de thermostaat meestal op 16,5 en dan de radiator op 1.
Als ik dan overdag of 's avonds thuis ben staat ie meestal op 19 a 20 graden.
Heb gelukkig ook niet de indruk dat ze er ook maar iets last van hebben gelukkig!! Want anders zet ik m uiteraard wel hoger!

SAKKIA schreef:
Ons konijn en de poes zitten de hele dag buiten Clown
Zielig he Haha!

Mijn konijnen zitten ook buiten, maar waarom poes dan?
Ik ben een softie, haha! Bloos

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:20

Tja ik heb hier in Utrecht alleen een gaskacheltje op m'n kamer, die staat overdag als ik weg ben gewoon uit en nu als het zo koud is gaat ie gelijk weer aan als ik thuis kom Tong uitsteken Nadeel is alleen dat de keuken enzo allemaal ijskoud is...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:21

18 graden, met harde wind uit het westen 20 want dan is dat nog te kort eigenlijk (t tocht een beetje).

Tis een half vrijstaand huis met alleen maar vloer verwarming. Die heeft echt een paar uur nodig om helemaal warm te worden, daarom houden we het dag en nacht redelijk op temperatuur.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:21

Helemaal uit gaat-ie bij mij ook nooit, om de reden die Tivoli al noemde. Hooguit zet ik 'm op 10-12 als ik meerdere dagen weg ben, bij 15 voelen mijn radiatoren al ijskoud aan dus ik neem stiekem maar aan dat er dan ook geen warm water doorheen stroomt.