Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_x

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:15

ik kan nou ook wel zo makkelijk zeggen ;ookal wordt ik verkracht ik hou het....maar ik denk dat er op zo'n moment wel een heleboel emoties losbarsten, je voelt je vies en draagt je hele leven iets van diegene bij je...!
ik denk dat je pas antwoord op de vraag kan geven of je de baby dan ook houd als je in de situatie zit....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:16

Man...mn moeder zou me het huis uit schoppen als ik zwanger zou zijn denk ik Nagelbijten / Gniffelen (bijna 15) denk dat mn vader me wel zou steunen.

Maar ik zou'm weg laten halen denk ik... Bloos of adoptie.

Als ik verkracht zou worden zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:16

Ik vind het opvallend dat er zoveel stellige reacties zijn. Voor veel dingen in het leven geldt dat je pas weet hoe je je echt voelt als je ervoor staat. Dan kan je beslissing nog wel eens heel anders uitvallen dan je nu beweert.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:19

Ik zou het zelf op dit moment weghalen (ben 23) en had dat ook voor die tijd gedaan. Mijn gezondheid komt nu even eerst Lachen en ik ben net weer mijn leven aan het oppakken na al mijn gezondheidsellende. Dus een baby zal op dit moment niet goed zijn omdat ik nog niet gezond genoeg ben. En aan een zieke moeder heeft een kind niets vrees ik... En mijn gezondheid gaat nu even voor alles! Lachen
Sja als je jezelf uit genoeg vind voor seks, dan moet je ook de gevolgen dragen en ook dus zelf zorgen voor je kind (en niet afschuiven op je ouders zodat die je kind op kunnen voeden) ook financieel! Vind het niet de taak van je eigen ouders om bv de luiers te kopen. Ik vind een tienerzwangerschap wel erg leuk als de relatie goed is, je woont al samen en school/studie is bijna afgerond of je werkt al (dus alles goed voor elkaar). Leeftijd dus van 18-21 jaar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:19

RedPassion schreef:
Ik vind het opvallend dat er zoveel stellige reacties zijn. Voor veel dingen in het leven geldt dat je pas weet hoe je je echt voelt als je ervoor staat. Dan kan je beslissing nog wel eens heel anders uitvallen dan je nu beweert.

dit wou ik dus ook met mijn tekst zeggen Ja

als je eenmaal het hartje gehoord hebt dan kan je er al echt aan gaan hechten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:21

Welshcobfan schreef:
Sja als je jezelf uit genoeg vind voor seks, dan moet je ook de gevolgen dragen en ook dus zelf zorgen voor je kind (en niet afschuiven op je ouders zodat die je kind op kunnen voeden) ook financieel! .

dit heb je ook niet altijd voor het zeggen
wie weet ga je er samen vooledig voor ,raak je zwanger en daarna gaat het mis met je relatie....en dan Verward

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:23

Ik doelde er meer op dat je zelf hoofdverantwoordelijk moet zijn voor je kind en niet die verantwoording afschuiven op je ouders. Ongeacht alleenstaande moeder of top relatie.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:25

dat ben ik met je eens welshcobfan!
als ik wel in verwachting zou zijn op dit moment, had ik mijn veulen verkocht en het geld in hem/haar gestoken Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:29

Welshcobfan schreef:
Ik doelde er meer op dat je zelf hoofdverantwoordelijk moet zijn voor je kind en niet die verantwoording afschuiven op je ouders. Ongeacht alleenstaande moeder of top relatie.

ja maar een 18 jarige red het niet alleen hoor......te jong en te weinig geld en ervaring ...
zelfs ik doe het met de hulp van mijn moeder Bloos

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:30

een kind zou geen kind moeten hebben...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:31

Ik was 16 toen ik zwanger raakte en toen ik moeder werd, alleenstaand, nog met school bezig....
En inmiddels ben ik 21, er is weinig veranderd Tong uitsteken Behalve dan ik nu mijn leven deel met het allerliefste en schattigste ventje van de hele wereld Haha! Als ik het over mocht doen? Precies zo! Ik mis niks van mijn jeugd, uitgaan doe ik niet graag, ik ga nu nog op stap als Jari bij zijn papa slapen is en ik vrij ben in het weekend, anders niet. School, ga ik januari weer mee verder, 2de, bijna 3de jaars verpleegkunde. Ik woon nog thuis, dat vind ik zelf het enige nadeel. Ja mijn ouders passen veel op. Hier krijgen ze overigens ook voor betaald en ze vinden het niet erg. Ze gaan dadelijk ook op mijn nichtje passen.
Ik ben nog alleenstaand, opzich ook geen probleem. En Jari? Die lijd er niks onder! Echt niet! Hij heeft 2 ouders die van hem houden, die welliswaar niet bij elkaar zijn, maar we hebben geen hekel aan elkaar. Hij heeft veel familie die ook allemaal van hem houden! 2x zijn verjaardag vieren, 2x sinterklaas, 2x kerst, vaak op vakantie en dagjes uit. Nee, hij komt niks te kort!

En ik? Ik ook niet! Of het beter was al ik wat ouder was? Waarschijnlijk wel. Maar goed, ik was toen niet ouder en ik heb er het beste van gemaakt Lachen Jari is een gelukkig mannetje die volop van alles geniet Lachen Hij heeft goede waarden en normen meegekregen ondanks dat hij flink verwend word.
Ik heb zelf ook een gelukkig leven en zou niet weten wat ik zonder mijn ventje moet doen!

Financieel gezien, nee, ik zou het niet gered hebben zonder mijn ouders. Al heb ik wel altijd alles voor Jari betaald. En nog steeds. Ik red het ook zonder mijn ouders met een huurhuis, maar die wachtlijsten he... En kopen? Nee, daar verdien ik nog niet genoeg voor!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:31

nee maarja als het gebeurd is het al te laat he Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:32

Ik zeg toch niet dat hulp niet mag? Knipoog
Maar het moet niet zo zijn dat (groot)ouders de taak echt gaan overnemen van de moeder.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:33

Joyckuh schreef:
Ik was 16 toen ik zwanger raakte en toen ik moeder werd, alleenstaand, nog met school bezig....
En inmiddels ben ik 21, er is weinig veranderd Tong uitsteken Behalve dan ik nu mijn leven deel met het allerliefste en schattigste ventje van de hele wereld Haha! Als ik het over mocht doen? Precies zo! Ik mis niks van mijn jeugd, uitgaan doe ik niet graag, ik ga nu nog op stap als Jari bij zijn papa slapen is en ik vrij ben in het weekend, anders niet. School, ga ik januari weer mee verder, 2de, bijna 3de jaars verpleegkunde. Ik woon nog thuis, dat vind ik zelf het enige nadeel. Ja mijn ouders passen veel op. Hier krijgen ze overigens ook voor betaald en ze vinden het niet erg. Ze gaan dadelijk ook op mijn nichtje passen.
Ik ben nog alleenstaand, opzich ook geen probleem. En Jari? Die lijd er niks onder! Echt niet! Hij heeft 2 ouders die van hem houden, die welliswaar niet bij elkaar zijn, maar we hebben geen hekel aan elkaar. Hij heeft veel familie die ook allemaal van hem houden! 2x zijn verjaardag vieren, 2x sinterklaas, 2x kerst, vaak op vakantie en dagjes uit. Nee, hij komt niks te kort!

En ik? Ik ook niet! Of het beter was al ik wat ouder was? Waarschijnlijk wel. Maar goed, ik was toen niet ouder en ik heb er het beste van gemaakt Lachen Jari is een gelukkig mannetje die volop van alles geniet Lachen Hij heeft goede waarden en normen meegekregen ondanks dat hij flink verwend word.
Ik heb zelf ook een gelukkig leven en zou niet weten wat ik zonder mijn ventje moet doen!

Financieel gezien, nee, ik zou het niet gered hebben zonder mijn ouders. Al heb ik wel altijd alles voor Jari betaald. En nog steeds. Ik red het ook zonder mijn ouders met een huurhuis, maar die wachtlijsten he... En kopen? Nee, daar verdien ik nog niet genoeg voor!

klasse!! OK dan!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:37

helemaal met je eens, echt geweldig hoe je het voor elkaar hebt met je ventje Haha!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:50

Ben nu 17 jaar, heb het er wel eens met mijn ouders over gehad.
Mijn ouders zouden mij steunen in elke situatie, of ik nou voor abortus of het houden van het kindje kies. Mijn ouders weten dat ik altijd erg voorzichtig met de pil etc. ben, dus wanneer ik prongelijk zwanger zou raken zou het niet door onverschilligheid komen.

Zelf weet ik niet wat ik zou doen, heel erg schrikken denk ik. Ik kan er nu nog niks over zeggen doordat ik nu niet in die situatie zit, maar ik denk dat ik voor abortus zou kiezen, doordat ik het kindje gewoon niks te bieden heb. Ben nog jong, ga uit, werken, studeren in een andere stad, geen geld en ook niet genoeg verantwoordelijkeheid denk ik..

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 07:58

naadje24 schreef:
eefangel schreef:
Gevoelsmatig vind ik dat je pas echt een kind in je hebt als het hartje klopt.

en zo een hartje klopt dus al met 7 weken.....

weliswaar ben ik 29 maar momenteel 9 weken in verwachting van een tweeling
ongepland.......geschokt toen het er twee blijken te zijn...
ik kwam er achter met 6 weken dacht ik....maakte gelijk een afspraak met een echobureau en het hartje klopte dus al....

ik riep ook altijd dat als het niet in een stabiele omgeving (het ideale huisje boompje beestje) kon komen ik het weg zou laten halen
en daar stond ik dan 2 weken geleden voor de keuze....en geloof me ...zo hard als ik het eerst riep, ik kon het niet

weliswaar 29 maar gevoelens zijn daarin hetzelfde....het gaat echt pas spelen als je daadwerkelijk ervoor staat...
ik vind niet dat je dat zo even makkelijk kan roepen...

Dat is dus ook wat ik bedoelde met dat statement Knipoog
Dat als ik het hartje zou horen kloppen, dat ik dan waarschijnlijk geen abortus meer zou kunnen voor mezelf.
Ligt uiteraard heel erg aan de situatie.
Maar als het nog nauwelijks leven te noemen is, en als ik (en/of de vader) nog helemaal geen kind zou kunnen onderhouden,
zou ik toch echt (met pijn in mijn hard) een abortus ondergaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:04

ik zou niet weten hoe ik zou reageren......... Ik denk dat ik wel boos zou zijn, maar dit wel voor mezelf houden en dit niet uiten naar Sanne toe.......

Ik zou haar onvoorwaardelijk steunen met welke beslissing dan ook.......

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:11

Ik ben zelf 16 maar zou er niet aan moeten denken om nu al een moeder
te worden. Ik hou ontzettend veel van kinderen, maar dat komt pas later.
Ik wil eerst zelf even lekker kind kunnen zijn, kunnen genieten zonder
verplichtingen naar het kind toe.

Lijkt me echt naar om nú een kind te krijgen.. Ten eerste om je vrijheid..
Hoe wil je nog uitgaan? Moeders zal het kind wel op willen vangen, maar
elke week uitgaan zal er niet bij in zitten denk ik. (Niet dat ik elke week
uitga, maar er zijn vast wel meiden die dat wél doen.)
Én als je later de échte ware hebt gevonden, (en dat kan op 18jarige leeftijd, maar ook ouder natuurlijk) dan heb jij wel een kind. En om nou met trots te
kunnen zeggen dat je die hebt gekregen op 14/15 jarige leeftijd????

Toen ik 14/15 was, was ik hélemaal niét bezig met seks.. Toen begon
ik pas net het zoenen te ontdekken.. maar seks?! Nee.. Ik heb geleerd
van mijn moeder om niet zomaar me lichaam bloot te stellen voor de eerste
de beste. En dan op 14/15 jaar een kind krijgen.. Kan er bij mij niet in..
Toen speelde ik bewijs van spreken nog met Barbie's!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:17

Oud klasgenoot is zwanger. Ze houd het, wat ik dus alles behalve rééel vind.
Ze geeft geen opleiding niks. Ik vind pas als dat je een kind mag houden als je je basisdingen op de rails hebt. Huisje/opleiden/voldoende geld. Dat is mijn mening. Het zou zoiewo wel een lastig pakketje worden als je de pil slikt en alsog zwanger word, als je dan obortus pleegt gaat dat heel je leven met je mee. Ik denk dat ik in zo'n situatie het kind had gehouden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:21

Ik had het hier toevallig nog laatst met mijn moeder over, ik ben dan wel 18, maar nog lang niet volwassen genoeg om een kindje te onderhouden Vork . Mijn vader is absoluut tegen de abortus, maar mijn moeder zei dat ze me zou steunen, welke keus ik ook zou maken. Vond ik toch wel héel prettig om te horen.. Niet dat ik zwanger ben ofzo, maar als het wel ooit komt..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:22

Wartertje schreef:
Ik ben zelf 15 jaar.
Tienermoeder worden, is je eigen schuld. Als je zwanger word moet je er ook maar voor opdraaien is mijn mening. Bij verkrachting oid is dit iets anders, maar anders moet je je verantwoordelijkheid maar dragen!
Verder zou ik niet echt weten hoe ermee om te gaan denk ik, het zal in de eerste plaats wel een hoop paniek opleveren Lachen

Hier wil ik toch even op reageren... want hoewel ik de reactie van Wartertje heel goed kan begrijpen, ben ik het met het vet gemaakte stukje absoluut niet eens. Iig niet in alle gevallen van tiener (of jonger) zwangerschappen... sommige jonge tieners zijn imo nog zo ongelooflijk kind, beetje naief en erg beinvloedbaar. Ik denk dat er heel veel jonge meisjes zijn die absoluut niet weten wat ze zichzelf op de hals halen en soms misschien zelfs niet weten wat de gevolgen voor ze kunnen zijn wanneer ze onbeschermde sex hebben. De moeder van een van mijn vriendinnen was 12 toen mijn vriendin geboren (!!!) werd en geloof maar dat zij echt nog te jong was om zich te beseffen wat voor consequenties haar daad ("de" daad) voor haar zou kunnen hebben... en hoogst waarschijnlijk zou ze uberhaupt geen sex hebben gehad als ze niet vreselijk beinvloedbaar was geweest. Ik ben natuurlijk blij dat ze haar kindje (mijn vriendin) heeft gehouden, maar eigenlijk vind ik persoonlijk dat dat op die leeftijd niet zo zou moeten zijn... ze was zelf nog een kind...

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:34

Ik was 17 toen ik ongepland zwanger was,maar geen haar op mijn hoofd die eraan twijfelde om het weg telaten halen.Toch was ik nog maar een maand bij die jongen.Gelukkig was Mario al wat ouder (26) We zijn er samen voor gegaan en we zijn alweer 3 jaar getrouwd en hebben 2 maanden geleden er een dochter bij gekregen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:40

Ik denk sowieso dat heel veel meiden het krijgen van een baby onderschatten. Ik lees ook wel berichten van 20-21 jarigen die nu bezig zijn met zwanger worden en dan denk ik ook; Waar begin je aan? Je weet niet half waar je aan begint, wat je te wachten staat en wat het met je leven doet. Wacht alsjeblieft nog 10 jaar ofzo.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:42

Suzanne F. schreef:
Ik denk sowieso dat heel veel meiden het krijgen van een baby onderschatten. Ik lees ook wel berichten van 20-21 jarigen die nu bezig zijn met zwanger worden en dan denk ik ook; Waar begin je aan? Je weet niet half waar je aan begint, wat je te wachten staat en wat het met je leven doet. Wacht alsjeblieft nog 10 jaar ofzo.

Dat denk ik ook, dat veel meiden het onderschatten. Lachen
Maar toch kan ik 21 wel een mooie leeftijd vinden, al zou ik
zelf wel 2/3 jaar wachten. Lachen Maar het ligt ook heel persoonsgebonden..
Iedereen staat er weer anders voor..