Geen God zonder Duivel, geen Duivel zonder God?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Re: Geen God zonder Duivel, geen Duivel zonder God?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:25

Ik zie beide in een breder kader, en niet als een "persoon." Voor mij is dit een soort ying en yang, goed en kwaad bestaan naast elkaar en kunnen eigenlijk niet zonder elkaar. Als je geen slecht hebt, hoe kun je dan de vergelijking maken tot wat goed is?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:43

Sowieso vindt alles zijn oorsprong in God, dus ook de duivel. God heeft hem gemaakt, hij heeft zich afgekeerd van God. Verder vind ik het moeilijk om hier een antwoord op te geven. Voor mij is het net een vraag als: geen tafel zonder tafelpoot ofzo Knipoog

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:08

Mloes schreef:
Sowieso vindt alles zijn oorsprong in God, dus ook de duivel. God heeft hem gemaakt, hij heeft zich afgekeerd van God. Verder vind ik het moeilijk om hier een antwoord op te geven. Voor mij is het net een vraag als: geen tafel zonder tafelpoot ofzo Knipoog

Als christen, geloof ik dat God en de duivel beide alom aanwezig zijn.

God was er altijd al en zal er altijd zijn. Op een gegeven moment maakte hij in 6 dagen de aard met alles erop, erin, eromheen en eronder met als afsluiting de mens (Adam & Eva), gemaakt naar zijn evenbeeld. Ook creerde hij helpers/ engelen. Ergens helemaal in het begin, is er al een engel geweest, later Satan/ duivel genoemd, die in opstand kwam tegen God en net zo machtig wilde zijn als God. God heeft hem toen op de aarde geworpen, om de hemel zuiver te houden.
Ook heeft God een eigen wil gegeven aan alle mensen zodat ze konden kiezen. Dieren, hebben alleen instincten maar geen volledig ontwikkeld bewust zijn.

De hele bijbel, staat vol met de strijd tussen God en de duivel, welke uiteindelijk gewonnen wordt door God. Ook staat er heel duidelijk de belofte, dat ieder die in God (en Jezus) geloofd, naar de nieuwe hemel en nieuwe aarde zal gaan waar geen dood, verderf etc. zijn. Wanneer dat echter komt? Ik weet het niet, maar het komt, dat is voor mij zeker!.