Gotic zijn wat is de betekenis der van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Re: Gotic zijn wat is de betekenis der van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:15

Gothic pubers, das meestal niks anders dan zich even lekker afzetten tegen alles en iedereen. Dat doen pubers nou eenmaal. De een doet dat door dikke hardstyle feesten te gaan bezoeken, de ander gaat in het zwart en dat hele verhaal.

De romantische gothic stijl vind ik overigens geweldig, jurken en corsetten enzo Haha!

Over het automutileren; niet alle gothics doen dat, en zeker niet alléén gothics doen dat.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:18

Ach, 't is een fase. Puberteit, gaat wel over.

't Is gewoon een jongerencultuur zoals alle anderen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:31

Senzafine schreef:

Gothic is een "puber-fase" ? Dat vind ik ook behoorlijk kortzichtig. Er zijn zat volwassen goths hoor.
En "het gaat wel over" ? Alsof het een ziekte is..? Nagelbijten / Gniffelen

Ook dit is geen aanval, ofzo Clown Gewoon een normale reactie..

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:47

_Florien_ schreef:
Senzafine schreef:

Gothic is een "puber-fase" ? Dat vind ik ook behoorlijk kortzichtig. Er zijn zat volwassen goths hoor.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ken genoeg volwassen mensen die gothic zijn. En bij de meesten mensen is het tijdelijk! maar vooral niet met iedereen! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:51

Het is goth, niet gothic. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:58

ook goed, gaat om het idee.. Sommige mensen gaan er helemaal in op, en dan denk ik soms: wie ben je eig?? Grappig vind ik dat het ook ''alternatief'' genoemd word.. ik bedoel, er zijn nu zoveel mensen ''alto'' dat het niet meer alternatief is.. Mjah, een subcultuur is beetje zoeken naar wie je bent. Valt me ook vaak op dat goths mensen zijn die eerder gepest werden, en eig schreeuwen om aandacht '' ik ben anders!! '' en zich mengen met ook alleen goths.. Toen ik me nog kleedde als goth, ging ik eig weinig met andere goths om.. Ik werd beetje raar van dat geknuffel etc.. Dus heb me nooit echt met de groep gemengd.

edit: ik ga met iedereen om.
maar veel goths, willen alleen omgaan met ook goths. ZO sprak een x iemand mij aan met: oohh gelukkig eindelijk iemand zoals ik! ik zo uhh.. hoe weet je hoe ik ben?? omdat ik er zo uitzie?? Beetje wazig..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:17

x_Mliss schreef:
Wat ik me laatst afvroeg he.

Is wat is nou de betekenis van het gotic zijn?
Soms zie je mensen helemaal totaal zwart gekleed of donkerpaars.
Piercings tattoo's zwarte nagelak truien met 666 der op en rare tekens van de duivel...
Ik ken naja ken... sommige mensen die tekenen heel hun armen vol met teksten over de duivel wat ik al zij 666 en de dood...
Snijden in zich zelf en hebben als excus als ik er naar vraag ik was boos verveelde me?
Vaak worden deze mensen gepest. (wat natuurlijk niet kan)

Ook hier een fervent fan van piercings en tattoo's, en ja, vroeger was ik ook vaak helemaal in het zwart gekleed, gewoon omdat dat mijn lievelingskleur is.
Automutilatie is wel een heel ander begrip vind ik. Er zijn velen die automutileren, maar ik weet dat het in die stroming meer voorkomt.
Nochtans dat automutileren niks te maken heeft met je "cultuur" maar eerder met je eigen geestelijke gesteldheid.

x_Mliss schreef:
Maar dan denk ik je geeft ze op school alleen maar meer redenen toe als je je zo gaat verkleden je eigen zo toetakelt.
Op school of waar dan ook geeft ze dit alleen maar meer aanlijding om je nog harder de grond in te trappe of opmerkingen temaken of wat ik al zij pesten.

NIEMAND heeft het recht anderen te pesten of wat dan ook, vanwege zijn uiterlijk.
Moest iedereen eens stoppen met hokjes maken, zou er al heel wat leed uit de wereld zijn.

x_Mliss schreef:
Waarom zoeken sommige mensen het duister op waar staat de kleur zwart dan voor wat heet het voor zin om in je zelf tesnijden?
Dat je de pijn niet kwijt kan en het dan maar op zo'n manier oplost heeft toch totaal geen zin?
Waarom staat overal 666 op het teken van de duivel waar dient het voor?
Waarom aanbid je de duivel die toch geen goed in de zin heeft voor mij is de duivel gewoon slecht of zie ik dat verkeerd?
Waarom spot je met de dood?
Waarom zwarte en duistere kleding met kruizen en tekens er op?

Waarom zou in God geloven per defenitie goed zijn?
duivelaanbidding heeft vooral te maken met in jezelf te geloven, zoals men hier al heeft uitgelegd. Bij duivelaanbidding sta je zelf centraal in je geloof.

En neen, automutileren heeft geen zin, MAAR het is een uiting van verdriet. Anderen praten erover, en de ander voelt zich pas opgelucht bij het merken van pijn.
Het is één en al endorfines die in je lichaam raast. Die geestelijke pijn omzetten naar lichamelijke pijn is een heel makkelijke stap. Lichamelijke pijn kan iemand langer en beter verdragen dan een kwelling in het hoofd, is mijn eigen ervaring.

Ook ik lach met de dood, heb hem zelf al van dicht meegemaakt (in coma gelegen). En neen, het is niet iets om bang van te zijn. Imo is het de meest logische stap in leven. Van 1 ding ben ik overtuigd; sterven doen we allemaal, dus waarom er dan zo een drama rondom heen maken?

x_Mliss schreef:
Ik was op me werk er kwam zo'n iemand binnen nu heb ik daar niks tegen maar goed ik vroeg me nu gewoon af waarom?
Wat voor betekenis heeft het waarom doen ze dat wat ik hier boven beschrijf ik snap er echt geen snars van en vraag me dit gewoon af.
Heb wel eens horen zeggen dat ze zich niet betrokke voelen bij de maatschapij nu weet ik niet of dit waar is maar goed iemand enig idee die me het kan uitleggen want ben hier wel heel erg benieuwd naar.

Wat nu eigenlijk de rede er van is?

Wat is de betekenis van een godsdienst? Ergens kracht uitputten Lachen
Waarom dragen gabbers allemaal nikes en luisteren ze naar keiharde muziek? Ook om hun boodschap te verkondigen. Dat is bij Goths helemaal hetzelfde.

Eventjes ter verduidelijking. Ik ben geen Goth, geen punk, geen emo of whatever.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Ben blij dat je je ook vragen stel bij je beoordeling en niet direct een vooroordeel velt! Lachen

Edit; eventjes verbetering voor Nani Lachen
Laatst bijgewerkt door whisperramse op 02-12-08 19:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:20

Wat weer een heerlijk kortzichtige openingspost.
Het lijkt wel alsof alle vooroordelen uit de kast zijn gehaald en in 1 berichtje zijn gestopt.

Goede research gedaan.....
Inderdaad je hebt helemaal gelijk!
Iedereen die zwart draagt is gothic.
En alle gothics snijden zich en aanbidden de duivel

Je hebt H E L E M A A L gelijk OK dan!

dus niet xD
Maar in dit soort gevallen kun je beter lief lachen en ja knikken

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:21

Hahahaha geniale post moon Haha!

Daarnaast wil ik nog even toevoegen dat goths over het algemeen geen geloof in de duivel practiseren, en dat satanisme ook niet het vereren van de duivel betekent...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:21

uh en jij leest niet goed. Ze vraagt dingen.. of het klopt, al ze zeker was van haar zaak had ze dit topic niet geopend..

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:25

Stipje, ga straks even lezen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:30

_Florien_ schreef:
Senzafine schreef:

Tsjah, ik ken alleen jonge goths... en de meesten veranderen na verloop van tijd ook weer van stijl. Dus bij hun gaat die fase idd voorbij. Ik ken echt geen enkele goth boven de 30. Ik kan maar zeggen hoe ik het zie.

En voor de rest... niks op tegen hoor. Ik kijk verder dan iemands kledingstijl.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:31

Wat ik wel grappig vind, is dat veel gothmensen beginnen als "fladdergothic" met van die vleermuismouwen, en als ze dan wat ouder worden dan gaan ze vaak over op cyber Tong uitsteken

Het is wel waar dat veel mensen er een beetje overheen groeien. Ik liep vroeger ook in van die jurken, kan het soms nog wel mooi vind, maar vaak ook niet (hele dunne grietjes van 14 in zo'n laughing vampire jurk maat xxl) Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:34

_Florien_ schreef:
Senzafine schreef:

Niet alle volwassenen (qua leeftijd) zijn ook echt volwassen. Mijn persoonlijke mening is dat het toch echt tot de jongerencultuur behoort. In elke "stroming" heb je mensen die zich eraan verbonden blijven voelen tot ze oud zijn. Je hebt altijd mensen die "blijven steken", ik vind dat persoonlijk wel onvolwassen. Net zoals je anarchistische veertigers tegenkomt... Dan denk ik toch wel stiekem: "Wat voor wereldbeeld heeft die persoon nu?" "Hoe denkt die persoon over normen en waarden, over de samenleving, over gevoelens...?"

En over het geloven in de duivel, zoals anderen in God geloven: het kan nu eenmaal niet dat je wel in de duivel maar niet in God gelooft. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En talloze stromingen hebben zo hun oorsprong in het christendom.
En dat vind ik vaak zo kortzichtig: "Ik ben goth(ic) en ik geloof niet in God maar ik maak wel duiveltekens en ... " Klopt gewoon niet. Let op, ik vertel nu vanuit mijn ervaringen, ik weet best dat niet alle mensen zo denken.

Ik besef dat hier veel jongeren zitten en er zullen er ook zijn die het niet met me eens zijn, maar ik ben mijn puberfase toch wel voorbij nu. Ik heb op de meest diverse school van de provincie gezeten hier en ik ken veel mensen uit verschillende subculturen (ook goth).

Ik probeer niet snel te veroordelen en iedereen moet kunnen dragen wat hij of zij mooi vindt of wat aanspreekt, maar soms heb ik toch ook van die momenten dat ik denk: "Is carnaval al begonnen?!?" En dan merk ik dat ik me vergis...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:36

sommigen vieren halloween elke dag^^

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:37

Ehm.. vraagje.. Hoe weet jij van iemand die binnen komt of die gothic is? Ik kan dat niet zien. En waarom zou die gelijk al die dingen doen waarvan jij denkt dat goths doen? Ik vind het nogal vreemde vragen eigenlijk. Net zoiets als vragen waarom draag jij altijd gekleurde kleding? Nou heel waarschijnlijk omdat je het mooi vind?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:40

Je hebt gothic en gothic he, je hebt emo's en satanisten, niet elke gothic snijdt, zelfs niet elke emo, en niet elke satanist snijdt in dieren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:01

Balou_k schreef:
Je hebt gothic en gothic he, je hebt emo's en satanisten, niet elke gothic snijdt, zelfs niet elke emo, en niet elke satanist snijdt in dieren etc.

Zélfs niet elke Emo? Lips are sealed
Sorry hoor, maar nu doe je alsof ¾ van de Emo's zichzelf snijdt. Huilen van het lachen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:02

Marlies22 schreef:
Er zijn heel veel mensen die er (helaas) zo over denken, en alle donker gekleede personen over 1 kam scheren Knipoog Dan is het toch 'leuk' dat ze geintresseerd is en om uitleg vraagt?
Vind het wel een intressant topic, om eens te horen hoe mensen tegen "gothics" aankijken.

Dankje. Haha!
Ten eerste voor de gene die er wel serieus op hebben geantwoord dankje. Haha!
Ten eerste ik wil niet iedereen over 1 kam scheren wat Marlies zegt ik vraag ernaar omdat ik dit vaak zie en mee maak.
En nee niet alles gotics zijn het zelfde en snijden in zich zelf en aanbidde de duivel ik vraag alleen wat de betekenins er van is omdat ik daar gewoon benieuwd naar ben.
Er zijn bokkers die me wel gewoon een normaal antwoord geven de rest ga lekker in een ander topic spuie of als je het een stom topic vind waarom reageer je dan? Doei, doei
Ik vraag hier gewoon iets omdat ik dit vaak zie gebeuren en gewoon benieuwd ben naar de betekenis ervan thats it.

Reacties zo als dit voegt niks nuttigs aan in het topic plus het is offtopic en gewoon om het topic te verzieken weet niet of je de regels hebt gelezen op het bokt forum? *Klik

Anthea schreef:
... ROFL Huilen van het lachen Is dit serieus? Huilen van het lachen

Anthea schreef:
Wat voor reactie verwacht je dan?
666, snijden, 30 km oogpotlood onder je ogen of wat dan ook heeft niks met goth zijn te maken, en ik denk dat de meeste mensen dat wel weten...

Anthea schreef:
Ik had verwacht dat de meeste mensen 't wel doorhadden, maar nee.. Vork

Drunksheep schreef:
of wij zijn nou zo dom Nagelbijten / Gniffelen ... maar dat denk ik eigk weer niet haha

Anthea schreef:
Ik mischien, maar jij doet vwo. ROFL

Drunksheep schreef:
like dan ben ik slim en jij dom? bullshit Tong uitsteken

Anthea schreef:
Overigens, ik heb gelezen dat je mischien naar Enter Shikari gaat? Dat zou tof zijn, daar ben ik ook te vinden, die in de Melkweg. Vork /offtopic. Huilen van het lachen
Ts, ik vraag me trouwens af over welke leeftijdsgroep 't gaat? Nagelbijten / Gniffelen

Vooral die onderste paar post als je toch alleen maar commentaar heb op dat ik dom ben enz nou dan vind je dat maar. Knipoog

En blijkbaar ben ik niet de enige. Knipoog
Vjestagirl schreef:
Ik heb eventjes getemmed op die reactie, ik vind dat het helemaal niets toevoegt, en alleen maar ruzie uitlokken is.

@Anthea
Ik vraag hier gewoon iets je hebt mij nooit iets horen zeggen over een 30km lange potlood lijn onder je ogen. Knipoog

pinuts schreef:
uh en jij leest niet goed. Ze vraagt dingen.. of het klopt, al ze zeker was van haar zaak had ze dit topic niet geopend..

DANK U...

Dan ben ik maar dom!
Als ze mij al dom noemen als ik alleen maar om vraag. Rolleyes
Ik heb alleen wat dingen op een rij gezet die ik vaak zie voorkomen.
En ik vraag het me gewoon af ik kan ook lekker iedereen over 1 kam scheren maar nee zo ben ik niet.
Ik vraag alleen maar iets Rolleyes

Bokkers die er wel 'normaal' op gereageerd hebben.
Bedankt voor jullie post en ben een stuk wijzer voor een dom kind. Huilen van het lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:04

Het is grappig hoe sommige mensen zich duidelijk in moeten houden. Nee, je beginpost is niet subtiel, maar wel duidelijk.
Tot nu toe de ervaring van mij met echte gothics is, is dat ze meestal rustiger zijn dan normale mensen. Ze hebben niet zo zeer de neiging om zich heel erg te uiten, zowel positief als negatief, daardoor worden ze vaak als chagarijnig aangezien. Zwart is gewoon een mooie kleur, hij is neutraal en chique. Je kan in het niets verdwijnen bij schaduwen (ongeveer) en hij accentueert op een specifieke manier.

Normaal draag ik ook zwart, ik draag ook kisten, maar ik ben geen gothic. Ik ben ontzettend vrolijk en denk ook daadwerkelijk anders, want het is een volledige levenswijze.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:06

ik heb werkstukken gemaakt over goth enz.. maar snap dr eig nog steeds niets van. Wat is die levenstijl nou dan? Wanneer ben je ECHT gothic?? Ik geloof niet echt dat dat bestaat:) (sorry als ik hier iemand mee kwets, maar als hier iemand is die ECHT gothic is, pb me maar wat dat dan inhoudt precies)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:13

Tieneke schreef:
En over het geloven in de duivel, zoals anderen in God geloven: het kan nu eenmaal niet dat je wel in de duivel maar niet in God gelooft. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En talloze stromingen hebben zo hun oorsprong in het christendom.
En dat vind ik vaak zo kortzichtig: "Ik ben goth(ic) en ik geloof niet in God maar ik maak wel duiveltekens en ... " Klopt gewoon niet. Let op, ik vertel nu vanuit mijn ervaringen, ik weet best dat niet alle mensen zo denken.

Het leuke is dat dat wel kan. Er is (ik weet niet precies waar en door wie, want ik heb het van een docent) onderzoek geweest naar het geloof van mensen. Daar kwam uit dat 75% van de mensen geloofd dat je naar de hemel kan, maar slechts 35% geloofd dat je ook naar de hel kan. Wat dus eigenlijk op hetzelfde neerkomt, maar dan andersom.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:27

Tieneke schreef:
Niet alle volwassenen (qua leeftijd) zijn ook echt volwassen. Mijn persoonlijke mening is dat het toch echt tot de jongerencultuur behoort. In elke "stroming" heb je mensen die zich eraan verbonden blijven voelen tot ze oud zijn. Je hebt altijd mensen die "blijven steken", ik vind dat persoonlijk wel onvolwassen. Net zoals je anarchistische veertigers tegenkomt... Dan denk ik toch wel stiekem: "Wat voor wereldbeeld heeft die persoon nu?" "Hoe denkt die persoon over normen en waarden, over de samenleving, over gevoelens...?"

Anarchisme (om hier even op door te gaan) ontstond midden jaren zeventig. Zo rond 1975/1976. Het is nu 2008, dus de eerste anarchisten (laten we zeggen dat ze toen rond de 16-18 jaar waren) zijn nu eind 40/begin 50. Dus dan is het best logisch dat er "anarchistische veertigers" zijn. Punks waren/zijn vooral aanhangers van het anarchisme. Het is een bepaalde manier van leven, van kijk op de maatschappij/politiek. En die veranderd niet zo snel naarmate je ouder wordt. Tuurlijk, de maatschappij/politiek veranderd wel, maar er blijven altijd zaken om je tegen af te zetten. Dus om "anarchistische veertigers" nou onvolwassen te noemen... ?
Ik vind het zelfs logischer dat er "oudere" anarchisten zijn dan de 16-jarigen die zich tegenwoordig "punk/anarchist" noemen, omdat veel van de jongeren zich tegenwoordig helemaal niet zo met politiek bezig houden.

Maar dit is misschien een beetje offtopic, omdat het niet over de "goths" gaat Clown

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:33

Ik ben 35 draag echt al jaren zwart vindt de gothic kleding stijl van de jurken echt helemaal geweldig.
Mijn kledingstijl is een mix tussen alternatief en gothic.
Ik vind het toch wel makkelijk om te zeggen dat iedereen die zwart draagt goth is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:35

Als je 40ers die zichtbaar anarchist zijn, ziet en je vindt dat logisch, zou het dus ook logisch zijn als er over x-jaar gothics van die leeftijd rondlopen. Tja, ieder zijn mening, maar ik vind dat idd puberaal.
Ieder zijn eigen ding, maar sommige dingen horen nu eenmaal bij subculturen en subculturen horen bij jongerencultuur.
Ik denk dat jongeren zich meer en meer met politiek bezighouden nu.
Vjesta, dat veel mensen er zo over denken, wilt niet zeggen dat het dan ook "klopt". Want kloppen doet het niet. God en duivel horen nu eenmaal samen. Je kan niet de een hebben en de ander vergeten Knipoog Als je jezelf tot een subcultuur schaart, zou je best ook weten waar die sub vandaan komt, wat de achtergronden zijn en welke de oorsprong is. Ik schat dat 90% niet weet wat hun eigen subcultuur eigenlijk betekent. Velen volgen het omdat "ze het leuk vinden", of mooi, of omdat vrienden het ook zo doen, of vooral omdat het mode is.

Ik ken veel mensen die zwart dragen die 0.0 goth(ic) zijn. Die zouden je een klap verkopen als je hen zo zou noemen Lachen