Waar bezwaar maken tegen bekeuring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Re: Waar bezwaar maken tegen bekeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:37

Niet waar hoor, de betaalplicht wordt opgeschort zolang het bezwaar loopt. Lachen

Formeel gezien kun je volgens mij wel bezwaar aantekenen omdat je geen blauwe auto hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:31

Heel verstandig van je Zonneboem om gewoon die boete te betalen en je handen te branden, volgende keer zal je het anders aanpakken en daar is een boete ook voor bedoeld Knipoog

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:30

Dank je Chiqa
ach weet je ik weet dat ik daar niet mag staan, maar zag ff geen andere optie, had toch al zwaar de pest in vanwege dat stomme been en die bekeuring was ff te veel Bloos We hebben hier een flink parkeer probleem en ik stond niemand in de weg en auto's die echt blokkeerden hadden geen bon was daar ook wel nijdig over maar ja. Ik bedoel als ik te hard gereden heb en daar een bon voor krijg dan kan ik me er niet kwaad om maken had ik dat moeten laten, maar in mijn ogen deed ik nu niks kwaads. Maargoed ze moeten zo aan het eind van het jaar hun bonnetjes hebben geschreven denk ik maar

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:45

Het is soms ook heel oneerlijk hoor. Ik ken iemand die een keer een boete heeft gehad ondanks dat het 'niet parkeren' bord weg was gehaald, terwijl ik zelf hier af en toe de straat niet door kan omdat mensen pal OP de hoek geparkeerd staan... en die krijgen dan niks!

Het beleid is af en toe ook zo scheef als wat. Toch denk ik ook dat een bezwaar geen kans maakt, maar ik kan me je irritatie best wel voorstellen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:35

Mijn zwager parkeert op zondagavond in Buitenveldert zijn auto.
Vrijdag belt mijn zus hem op om te vragen waar hij met de auto naartoe is aangezien hij doordeweeks de scooter neemt.
Zwager antwoort dat hij niet met de auto is, blijkt deze is weggesleept want(ja nu komt het) hij stond bij een invalidebord.
Dit heeft de gemeente op donderdag bij de parkeerplek waar zwager stond geplaatst.
Bij de politie(wegsleepdienst) moesten ze een fiks bedrag betalen, bovendien is de auto flink beschadigd omdat ze hem niet zomaar konden optakelen.

Gevolg flinke schade, flinke boete en de aangetekende brief naar de gemeente is nog niet beantwoord...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:54

parkeerboute s gaan toch altijd via de gemeente?
vraag me eigenlijk ook af als je daar wel een bezwaar tegen kunt maken..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:55

Wel voor het wegslepen en de beschadiging aan de auto, plus het feit dat ze zonder waarschuwing een invalidebord plaatsen, terwijl je er geparkeerd staat

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:57

Sonja schreef:
Overigens altijd EERST betalen, en dan bezwaar aantekenen.
Dit is niet waar. Je hoeft pas te betalen voor de datum die daarop vermeld staat. Het is niet verplicht te betalen voor je bezwaar aantekent als je maar betaalt voor de uiterste datum. Vaak krijg je na je bezwaar een brief thuis dat je bezwaar in behandeling wordt genomen. Daar staat dan op of je het al wel of nog niet moet betalen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:59

Overigens KUN je bezwaar aantekenen op grond van een vormfout, omdat die agent de verkeerde kleur op heft geschreven.
Dit heb ik ook ooit gehad - er stond toen op de bon 'verkeerd parkeren' maard e auto stond daar feitelijk niet verkeerd - ik was alleen vergeten geld in de automaat te doen, want ik moest snel zijn Bloos
Mijn zwager die bij de politie werkt heeft het toen op die manier aangepakt, mooie brief gemaakt, en op grond van dat soort dingen kun je dus gelijk krijgen. Niet dat ik het je aanraad... maar het kan dus wel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:09

mooiste voorbeeld vind ik nog altijd de veemarkt in sneek... Ik werkte bij de Rabobank en dan parkeerde je daar.

Heeft het gesneeuwd, mensen parkeren hun auto en toen het 's midags gedooid had heeft er zo'n diender 100 parkeerbonnen uitgedeeld wegen het "niet in de vakken parkeren"

die heeft de chef van de parkeer politie toen wel ongeldig verklaard... maar zo'n agentje??? Waar zit je verstand!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:19

Dat vind ik dan ergens nog wel hilarisch Bloos Op het moment supreme niet, maar ik zou er achteraf wel helemaal scheef om hebben gelegen Haha!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:39

Ik denk inderdaad niet dat je er onderuit kan komen.
Ik reed ergens met mijn auto,toen mijn auto ermee stopte.probleem met de remmen, mijn rem sloeg vast,en mijn auto kon dus niet meer verplaatst worden,stond ergens in een draai van een weg..
Heeft er een nacht gestaan,het gebeurde savonds laat,toen kon ik de garage niet meer bellen.
sochtends vroeg kwam de garage hem optakelen,en lag er ook een bon.
Met de bon naar de politie geweest,en hoefde hem niet te betalen omdat ik er niks aan kon doen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:52

Als alleen de kleur fout is heb je denk ik weinig kans op een vormfout, staan merk en kenteken wel goed? Dan is nl duidelijk dat het wel om jouw auto gaat.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:58

Ik heb bij het CJIB gewerkt en zal even het een en ander uitleggen:

Je kunt pas in bezwaar als je de acceptgiro hebt ontvangen.
Het CJIB neemt daarin geen beslissingen, dat doet het CVOM in Utrecht, daar moet het "bezwaar" dan ook naartoe.
Als je bezwaar hebt gemaakt, krijg je een bevestigingsbrief, vanaf dan kun je ervanuit gaan dat je betalingsverplichting wordt opgeschort.
Je hoeft pas weer te betalen als je uitslag van de officier van Justitie krijgt. Daar staat ook een nieuwe betaaltermijn op.
Als je het met die uitspraak niet eens bent, kun je nog in bezwaar bij de kantonrechter (wel eerst het bedrag van de boete betalen excl. verhoging).

Maar ik zal je vast iets verklappen:
Voor zo'n overtreding (mulderzaak, uitgeschreven door politie) wordt je bekeuring niet vernietigd omdat er een fout op staat, vernietiging voor vormfouten kan nl niet in een mulderzaak.
En als je alsnog in bezwaar zou gaan: je wint er alleen tijd mee, want je zal écht niet in je gelijk worden gesteld.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:24

Foute tenaamstelling en zo wordt het ook niet om vernietigd dan Liezel? En hoe zit het met ontvangsttermijnen voor bekeuringen? Die klant die ik eerder noemde had een snelheidsovertreding die, als ik het me goed herinner, nog onder Wet Mulder viel. En daar is ie dus kwijtgescholden omdat de tijd tussen beboeten en ontvangst van de acceptgiro veel te lang geduurd had.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:07

amondi schreef:
mooiste voorbeeld vind ik nog altijd de veemarkt in sneek...

Ik had in Engeland ook zoiets. Wij kwamen anderhalve minuut te laat terug bij de auto omdat de bus niet was komen opdagen, op een grote parkeerplaats. Er stond net een agent te bekeuren, dus wij erheen en lief kijken. Hij zei toen dat hij ons niet bekeurde omdat we te laat waren, maar omdat er een verkeerd bonnetje in de auto lag. We zouden het bonnetje van een andere parkeerplaats gebruikt hebben, want kijk, hij liet een bonnetje zien dat hij net uit de automaat had gehaald en dat zag er anders uit.

Wij bij hoog en laag volhouden dat we het echt daar vandaan hadden (was ook zo), en toen ging hij het maar even aan zijn collega vragen. Bleek dat ze halverwege de dag de rol verwisseld hadden, en hem dat waren vergeten te vertellen. Toen moest hij dus ook al die andere auto's weer langs die hij net bekeurd had om zijn uitgeschreven bekeuringen te gaan vernietigen.

Slapen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:19

Sylvia schreef:
Foute tenaamstelling en zo wordt het ook niet om vernietigd dan Liezel? En hoe zit het met ontvangsttermijnen voor bekeuringen? Die klant die ik eerder noemde had een snelheidsovertreding die, als ik het me goed herinner, nog onder Wet Mulder viel. En daar is ie dus kwijtgescholden omdat de tijd tussen beboeten en ontvangst van de acceptgiro veel te lang geduurd had.

Als je bijvoorbeeld op de bekeuring K. Arel staat ipv C. Arel, dan wordt de bekeuring idd niet vernietigd. Als het een beetje op die naam lijkt.
Als er echt jouw naam staat en je weet zeker dat je het niet geweest bent, zou je het CJIB kunnen bellen, of de politie, en vragen waar je naam van is overgeschreven. De politie of de medewerkers van het CJIB kunnen dan kijken wel identiteitsbewijs er is gebruikt, als het in het proces-verbaal staat. Soms staat er dan bv ook nog een nr van het rijbewijs bij.
Als je rijbewijs ooit een keer gestolen is en het blijkt hiervoor te zijn gebruikt kun je natuurlijk in beroep met een kopie van de aangifte.

Ontvangsttermijn hangt een beetje van de situatie af...
Met huurauto's, lease-auto's etc kan een behoorlijke tijd duren voordat je hem binnen hebt.
Voor een mukder boete kan en mag het 4 mnd duren voordat je hem hebt, maar in beginsel verjaren ze niet zomaar. Als je hem na die 4 mnd nog binnen krijgt moet je kunnen aantonen dat je door die late ontvangst geschaad bent, voordat je erover gaat klagen.
Het kan bv ook zijn dat er een verkeerde postcode heeft gestaan op de 1e boete, en de ontvanger (met die postcode, die er dus verder helemaal buiten staat) met zowel de intiele beschikking, de 1e aanmaning en de 2e aanmaning niets heeft gedaan. Pas na de 2e aanmaning doet het CJIB een adrescontrole volgens het GBA. Dan kan het dus zomaar 4 mnd duren voordat je hem hebt.

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:39

In bezwaar gaan kan altijd, maar of het zin heeft weetje niet.
Meestal moet je ook een aangetekende brief schrijven dan ben je ook al geld kwijt en dan nog eens naar de uitspraak. Meestal ben je bij elkaar toch al dan veel geld kwijt. Soms kan je beter dan maar je bekeuring betalen.
En tja als jij zegt dat je weet dat je het niet mag doen, weet een rechter denk ik al genoeg..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:10

In ieder geval eerst de echte bekeuring thuis afwachten, voorlopig heb je alleen nog maar de vooraankondiging ontvangen d.m.v. dat gele briefje onder de ruit.

Overigens zou ik het wel dubbel vinden om 'voor de lol' wat aan te kaarten. Uiteindelijk is het allemaal onnodig geld wat je aan het verkwisten bent. Indirect nog je eigen belasting geld ook, maar ook het mijne Clown

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:17

Ja! Zoals hier al vaker wordt gezegd..

!!!!! Eerst betalen !!!!! En onderaan de accept giro, die je thuis krijgt, staat hoe je er tegen in kunt gaan.
Vermeld in je brief alle details. Zoals je volledige gegevens, die van je auto en de 7 gouden W's ( Wie, wat, waar, wanneer, waarom, waarmee, welke wijze)

Toch ideaal.. dat halve jaartje dienst bij de Politie Clown

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:57

Rens_ke, blijkbaar niet zo ideaal dat half jaartje bij de politie, want als je voor de 1e er in beroep gaat hoef je helemaal NIET te betalen!!!!

@ perzik: voor een mulderzaak is geen zitting, je krijgt de "uitspraak" gewoon per brief thuis, daar hoef je dus niet voor de deur uit.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:20

Liezel1: Wat raar! Wij adviseerden dat altijd! Echt waar! Mag ik vragen wat jij voor beroep beoefent? Gewoon intresse hoor Lachen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:26

Bienotje schreef:
. Uiteindelijk is het allemaal onnodig geld wat je aan het verkwisten bent. Indirect nog je eigen belasting geld ook, maar ook het mijne Clown

Daarom had ik al gezegt dat ik hem wel betaal Knipoog
Jammer dat niemand begrijpt dat ik op dat moment echt geen keus had. Bloos

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:23

Er schieten mij al wat alternatieven binnen, dus wat is geen keus? Lachen

Beterschap in ieder geval nog!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:54

Rens_ke schreef:
Liezel1: Wat raar! Wij adviseerden dat altijd! Echt waar! Mag ik vragen wat jij voor beroep beoefent? Gewoon intresse hoor Lachen

Ik ben rechtenstudente en heb deze zomer 3 maanden bij het CJIB gewerkt. Komende zomer waarschijnlijk weer.

Ik weet dat de politie dat advies geeft en ik snap nog steeds niet waarom. Als je in je gelijk wordt gesteld kan het nl nog een beste tijd duren voordat je dat geld terug hebt.

Op de "gele" bonnen van de politie staat ook dat je binnen 6 weken in bezwaar moet gaan, ook dat is misleidend. Die termijn gaat nl pas lopen als je de acceptgiro van het CJIB in de bus hebt.