Arbeidsongeschikt, wat "heb" jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

Re: Arbeidsongeschikt, wat "heb" jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:00

Ik heb 3 jaar geleden mn nek gebroken, na een val van mn paard. 8 zenuw/ tussenwervelschijven- operaties verder hoop ik aankomend jaar weer aan het werk te kunnen. Ik kijk er naar uit maar heb geleerd geduld te hebben en niet te ver vooruit te kijken.
UWV is inderdaad drama...kan je er lekker bij hebben Boos!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:01

Klinkt misschien hard; maar ik vind dat ontzettend gevaarlijk rijden!
Ik kan me voorstellen dat het stinkmodder is, dat had ik ook toen ik erachter kwam dat ik toch in de wajong moest omdat ik het niet volhield na 6 jaar.

Edit;
Uwv is soms een drama, maar zij geven wel geld als je arbeidsongeschikt bent en daar ben ik erg blij mee.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 30-11-08 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:02

Ik ben ook 80% tot 100% afgekeurd. Met waarschijnlijk geen zicht op weer aan het werk te kunnen.
Ik heb een NAH.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:04

Amanda2: Kun je niet een bemiddelaar bij de arm nemen dan?
Mijn begeleider heeft voor mij het woord gedaan. Omdat ze ouder is en wel 'gezond' maakt ze meer indruk denk ik. Want het is bij mij allemaal goed geregeld.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:04

pubelia schreef:
Ik ben ook 80% tot 100% afgekeurd. Met waarschijnlijk geen zicht op weer aan het werk te kunnen.
Ik heb een NAH.

Wat is een NAH?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:06

daar ben ik nu ook wel achter
in mijn vorige auto ging dat makkelijk seat marbella maar in deze hoef ik het niet te proberen
heb net staan te strijken ben helemaal kapot en voel nu heel mijn rechter pols opzetten
zo maar weer pijnstillers slikken en dan hopen dat ik vanacht wel eens goed slaap ben bekaf

C_arola schreef:
Klinkt misschien hard; maar ik vind dat ontzettend gevaarlijk rijden!
Ik kan me voorstellen dat het stinkmodder is, dat had ik ook toen ik erachter kwam dat ik toch in de wajong moest omdat ik het niet volhield na 6 jaar.

Edit;
Uwv is soms een drama, maar zij geven wel geld als je arbeidsongeschikt bent en daar ben ik erg blij mee.

3 weken geleden vond mijn buurvrouw waar ik het opzich wel redelijk mee kan vinden dat zij wel door zou werken als ze hetzelfde had als ik
toen ik vroeg wat ze slikte aan pijnstillers en medicijnen werd het akelig stil
je kan mijn niet veroordelen als ik een keer een goede dag heb dan ren ik samen met mijn kinderen en doe ik leuke dingen
dat is toch normaal
voelde me eerst heel schuldig dat ik ziek was
maar ik heb er toch ook niet voor gekozen

en mijn kids al helemaal niet
mijn zoontje is wordt 6 en die kend mij al helemaal niet als een gezonde moeder
als ik eens gek doe staat ie me aan te kijken en zegt ie
mamma niet doen anders doet alles weer zeer
mijn dochter van 7 moet me helpen de bedden af te halen omdat ik het zelf niet kan
en dan nog tegen me zeggen dat ik me aanstel
ja ja
sommige mensen weten niet wat het is om ziek te zijn
ben nu weer boos de tranen vliegen in m'n ogen

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:11

Ik ben de enige zover men weet die zo 'kapot' is en die nog rondloopt (dus niet dood is of hoge dwarsleasie). Volgens de 1e artsen bij t UWV kon ik niet hebben wat ik 'beweerde' te hebben. Mijn huidige verzekeringsarts heeft gelukkig wél de moeite genomen zich in mijn 'geval' te verdiepen en nu is er geen vuiltje aan de lucht. Maar het gaf destijds veel stress... Je moet bijna verklaren waarom je nog leeft.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:12

Veel mensen hebben een onzettend groot (voor)oordeel over andere mensen als die andere mensen problemen hebben met gezondheid of beperkingen op wat voor manier. Daar ben ik ook achter gekomen en veel mensen veranderen pas van mening als ze zelf wat meemaken.

Ik vind dat je in elke geschakelde auto over beide armen moet beschikken om te gaan rijden.
En dat dat niet afhankelijk hoort te zijn van het soort/type auto.
Een ongeluk als je met links gaat schakelen is erg snel gemaakt en mensen liggen erg snel onder een auto dan met alle gevolgen van dien..
Als de medicijnen niet helpen, kun je dan geen andere krijgen? Of verdere onderzoek? Lijkt me verschrikkelijk om dagelijks met zoveel pijn rond te lopen.
Ik heb psychisch veel problemen en ook pijn daardoor. Maar om lichamelijk pijn te hebben weegt ook psychisch erg zwaar door.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:14

Diegenen die psychisch of lichamelijk problemen hebben maar wat je als buitenstaander niet kan zien, merken jullie ook op dat veel mensen je niet willen geloven of het wegwuiven als je zegt dat je problemen hebt waardoor je niet kunt werken?
Ik heb ptss en ben overspannen verklaard en toch zitten veel mensen me aan te kijken van; een jonge meid van 24 heeft toch niet lang genoeg geleefd om zulke problemen te hebben??

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:14

Ja, dat herken ik wel.
In mijn eerste keuringsgesprek moest ik die man er ook echt van overtuigen dat ik ziek ben. Alsof ik het al niet vervelend genoeg vind om te moeten toegeven dat ik heb wat ik heb Verdrietig

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:17

ik moet op het moment kiezen tussen 2 kwade of 3 dagen zieken kotsen enzo van de bijwerkingen
of die medicijnen niet slikken en 's nacht niet slapen van de pijn
heb op het moment voor het laatste gekozen
de thuis zorg kmt nu wel om de 10 dagen humira spuiten (is een heel duur reuma medicijn) en ik klik 120 mg arcoxia en daar gaat het redelijk mee
alleen moet ik niet te gekke dingen doen
lang zitten veel staan veel lopen enz
en niet teveel in de auto stappen

ben benieuwd wat de reumatoloog morgen zegt

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:18

Als mensen aan de buitenkant niks aan je zien, ben je al snel n aansteller. Daar heb ik mee leren leven evenals mensen die niet geloven dat je iets ergs hebt. Dat probeer ik maar als n compliment te zien.
Het ís ook moeilijk uit te leggen aan n ander, vooral als je de ene dag beter bent dan de ander.
Mensen weten niet hoe je thuis soms kapot gaat van de pijn als ze je buiten zien op stal en zo.
Helaas n menselijk verschijnsel waar iedereen zich wel een keer schuldig aan maakt.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:19

C_arola schreef:
Diegenen die psychisch of lichamelijk problemen hebben maar wat je als buitenstaander niet kan zien, merken jullie ook op dat veel mensen je niet willen geloven of het wegwuiven als je zegt dat je problemen hebt waardoor je niet kunt werken?
Ik heb ptss en ben overspannen verklaard en toch zitten veel mensen me aan te kijken van; een jonge meid van 24 heeft toch niet lang genoeg geleefd om zulke problemen te hebben??

het beste is gewoon je poot breken dan kan iedereen zien dat je ziek bent
hoe vaak er over reuma niet wordt gezegt dat je je aansteld
het ene moment kan je goed lopen 10 m inuten later gaat het weer niet en dat kan wel 10x per dag veranderen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:20

Amanda2; daar ben ik het mee eens.
Het is alleen lastig als een uwv medewerker je niet gelooft.
Buitenstaanders krijgen ook echt niet van mij te horen waarom ik thuis zit en niet werk zoals ''iedereen'' doet. Gaat ze niks aan.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:23

het is gewoon nooit goed wat je ook doet
ik ben nu 31 en werk al vanaf mijn 16 en ben er nog nooit tussen uit geweest voor ziekte (wel zwangerschap)
maar mensen zien nu alleen maar dat je nu niet werkt

ach we moeten gewoon een hele brede rug hebben

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:27

Veel mensen kunnen het zich -gelukkig voor hen- niet voorstellen hoe het is te moeten leven met n ziekte of beperking.
Als ik zeg dat ik mn nek heb gebroken zeggen of denken mensen 'dan ben je toch dood?!?'. Is soms humor maar word er ook wel eens moedeloos van.
Ik vind t wel eens moeilijk of je mensen verplicht bent uit te leggen waarom je iets niet kan. Niet in de laatste plaats om hun reaktie die er op gaat volgen, van ongeloof tot oh wat zielig.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:31

ik vind het knap als mensen die een beperking hebben toch gewoon blijven doen wat ze willen
natuurlijk niet alles

en amanda dat jij met een gebroken nek er nog bent is alleen maar heel super toch
en dat je nog met paarden bezig kan zijn is helemaal mooi

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:33

Ik ben daar ook heeel blij mee, heb letterlijk ongelofelijk ( Knipoog )veel geluk gehad!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:39

lees veel herkenbare dingen

heeft iemand hier ervaring met het in beroep gaan tegen de beslissing van de keuringsarts??? deze heeft me n.l. voor meer dan 65% goedgekeurd terwijl mijn bedrijfsarts enz het daar dus niet mee eens zijn. Nu ga ik samen met mijn werkgever hiertegen in beroep en was benieuwd of iemand dat ook gedaan heeft? Punt is dat ik wel deels zou kunnen werken maar echt beperkt.

(ptss en nasleep depressie)

De arts van uwv had trouwens niet eens mijn dossier doorgenomen Nagelbijten / Gniffelen

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:42

nog geen ervaring mee
ga ik misschien wel krijgen omdat ik nu pas het traject in ga

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:43

nja ik zit dus ook net pas in dat traject en heb daar dus 1 gesprek gehad met die arts.

echt ik kan het al niet aan als ik meer dan 2 tijdgebonden dingen heb op een dag Nagelbijten / Gniffelen

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:47

oh dat ken ik als ik 2 afspraken op 1 dag heb en ik moet daar op een bepaalde tijd zijn
ben ik 's avonds helemaal kapot en kan je me afschrijven

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:50

Ik heb er -slechte- ervaringen mee. De kans is heel groot dat de 2e arts met de 1e mee gaat.
Na deze onverkwikkelijke geschiedenis adviseerde mijn advocate mij om me beter te melden en vervolgens weer ziek te melden. Zo heb je weer 2 jaar recht op ZW en hetzelfde bedrag als daarvoor. Dat is dus fin nog aantrekkelijker ook omdat de WIA andere % en regels heeft.
Nu bij de ZW heb ik een fijne verzekeringsarts die me alle tijd geeft die ik nodig heb.
Bekijk dus goed alle opties voor je -stressvolle- stappen neemt en laat je goed voorlichten! Sterkte.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:58

ik krijg op het moment ook maar 70% uitbetaald door mijn werkgever
en mjn contract verloopt 30 juni
dus weet niet wat er in de tussen tijd gaat gebeuren

ik wil eigenlijk de versnelde wia aanvraag doen en dan gewoon bij een bedrijf gaan werken die subsidie krijgt om mij in dienst tenemen en wat het dan is maakt me eigenlijk niet uit

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:07

Ik heb al sinds mijn eerste levensjaar reuma (juveniele jeugd reuma RA). Ik heb sinds dit jaar twee nieuwe knieen gekregen en heb 11 weken geleden mn onderste gewricht uit mn enkel en voorvoet laten vast zetten. Ik heb nog steeds veel pijn en kan nog steeds niet doen wat ik graag zou willen doen. Ik ben ook net als zovele 80 tot 100% afgekeurd en heb een wajong uitkering. Ik ben nu 26 jaar en heb me sinds een paar maanden ingeschreven. Stom is erg laat maar had er door de reuma en de pijn en alle ellende erom heen nooit zin in gehad om dat te gaan doen. Maar met mijn uitkering kan ik niet eens op mij zelf gaan wonen als ik ook nog eens mijn fjordje erbij wil houden. Als ik mijn paardje (waar ik overigens nog maar weinig mee kan doen) niet meer heb is er niks meer waar ik mijn tijd aan kan besteden. Dat paard is mijn hele leven ook al kan ik er nog maar weinig mee! Stel ik doe mijn paard niet weg en zou eventueel gaan werken ben ik daarna te moe en heb te veel pijn om nog naar mn paardje te gaan... Als ik mijn paard weg doe en ga werken waar werk ik dan eigenlijk voor als ik niks meer heb om voor te leven. Want mijn leven is nou eenmaal dat paard. Daar haal ik zoveel plezier uit al ruim tien jaar. Ze is nu 20 word 21 aankomend voorjaar verkopen kan ik gewoon niet meer over mn hart verkrijgen we horen bij elkaar we hebben samen altijd wat! Maar goed ik kan moeilijk nog 10/15 jaar bij mn ouders blijven wonen, hoe doen jullie dat dan??

Ik slik momenteel medicijnen tegen de reuma, ik heb twee nieuwe knieen maar goed het zijn nou eenmaal geen eigen knieen en je moet er altijd rekening mee houden. Ik ben er overigens wel onwijs blij mee hoor Haha! Ik kon niks meer voor mijn operatie en had 24uur per dag echt erg veel pijn. Slikte erg zware pijnstillers en nog kon ik niks! Nu zijn mijn enkels aan de beurt en is het even afwachten of de pijn minder word nu de eerste operatie eraan gedaan is...