Straatkrantverkopers, ik kom ze echt óveral tegen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Re: Straatkrantverkopers, ik kom ze echt óveral tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:13

Hier staat altijd dezelfde man bij de supermarkt, al jaren. Koop altijd een krantje als ik bij mijn ouders ben, en zodra hij een nieuw krantje heeft koopt mijn moeder hem ook altijd. Lachen
Hier valt het me niet op dat er hier ineens veel meer lopen, maar ik koop dan ook altijd het krantje bij dezelfde verkoper, die het geweldig vindt om even praatje te maken, en verder koop ik geen krantjes. Lachen

Vind trouwens wel dat sommige mensen hier erg denigrerend praten, alsog alle straatkrantverkopers direct drugs gaan kopen van die ene euro. Kom op, laat mensen in hun waarde. Prima dat jij niks wilt kopen Lachen , maar ik vind het niet nodig om op verkopers neer te kijken.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:16

ik kijk ook absoluut niet op die mensen neer, integendeel. maar de straatkrant was toch een bijverdienste voor dakloze mensen? die man die hier altijd staat lijkt me echt geen dakloze.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:17

Ik heb het eens in Frankrijk gehad stond ik op de lokale trein te wachten samen met een vriend. Komt er een smoezelig vrouwtje naar ons toe met een pakket aan dekens in d'r armen. (dat moest zogenaamd een baby voorstellen). Je zag echt zooo duidelijk dat dat nep was! Stond ze ons zo smeken aan te kijken en bébé uit te kramen.. Daar trap ik niet in hoor!

En ook een keer kwam er een vrouw naar ons toe (toevallig met dezelfde vriend) toen we op de bus stonden te wachten in Rotterdam. Vraagt die vrouw om geld.. (ze had een roze legging aan, spijkerrok, dito jas, blond getoupeerd haar..). Dat hadden we niet. Steekt ze vervolgens een sigaret op. Ik zeg: en daar heb je dan wel geld voor zeker? Vond ze niet zo leuk.. Gaat ze eind verder met een stel kennissen praten. Ik had het sterke vermoeden dat deze vrouw dus niet dakloos was..

Niet alle daklozen zijn trouwens verslaafd, dus die opmerking vind ik wel kort door de bocht.

Dat van die mercedes heb ik al eens vaker gehoord, dat er mensen zijn die dat doen.. Tja, het schijnt soms een aardig zakcentje op te leveren.. Zwerven spelen. Jammer dat dat weer ten koste moet gaan van diegene die het écht nodig hebben.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:17

Hier in Almelo staan ze ook geregeld. Bij de Aldi, de Lidl en zelfs bij de AH. Ze zeggen inderdaad altijd vriendelijk goedendag. Zeg dat dan ook weer vriendelijk terug. Soms vragen ze of ik een krant wil kopen. We hebben wel een krant thuis zeg ik dan, daar staat meestal weinig bijzonders in. Waarom zou ik dan nog een krant van hun kopen?? Ik denk ook altijd ; Ga werk zoeken, dan hoef je hier ook niet staan te schooieren.
Zomer's staan er ook vaak muzikanten bij de ingang, die vind ik helemaal vreselijk irritant, dat kattengejank, moeten wij dat mooi vinden? Het lijken wel of dat zigeuners zijn ofzo , want ze zijn heel anders dan die krantenverkopers.
Een tijd geleden stond er een vrouw bij de winkelkarretjes aan iedereen te vragen of ze de euro uit het karretje mocht hebben om luiers te kopen voor haar kindje. Wel een sigaret op de lip, daar heeft ze dan wel geld voor. Waar is dan dat kindje als zij daar staat te bedelen? Ik heb medelijden met het kind, als het bestaat, maar met de vrouw totaal niet!! Sorry.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:21

Sja... de man die hier in de stad door 'dakloos' te spelen stinkend rijk is geworden en nog steeds zo werkt (en ja... daarna in zijn mercedes naar huis toe rijd) verpest het enorm voor de mensen die het wél moeilijk hebben. Door 1 zo'n eikel krijg je wel sneller een zeer vertekend beeld. Heeft toen een heel stuk over hem in de krant gestaan!

Vind het wel misselijk als straatverkopers of bedelaars hun kinderen erbij betrekken om zo extra geld los te peuteren...

Ben nooit te beroerd om wat aan de straatmuzikant te geven of van mij part een riepe te kopen als iemand aardig doet.

Ik herken het ook wel... dat je ineens word uitgescholden omdat je geen geld wilt geven! Terwijl ik alleen antwoord gaf door te zeggen: sorry meneer... ik heb zelf ook geen geld nu.
Ergens ook wel medelijden hoor... man was duidelijk psychisch helemaal in de war... maar toch... ik vond het doodeng!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:21

Sammie schreef:
Ik heb het eens in Frankrijk gehad stond ik op de lokale trein te wachten samen met een vriend. Komt er een smoezelig vrouwtje naar ons toe met een pakket aan dekens in d'r armen. (dat moest zogenaamd een baby voorstellen). Je zag echt zooo duidelijk dat dat nep was! Stond ze ons zo smeken aan te kijken en bébé uit te kramen.. Daar trap ik niet in hoor!

En ook een keer kwam er een vrouw naar ons toe (toevallig met dezelfde vriend) toen we op de bus stonden te wachten in Rotterdam. Vraagt die vrouw om geld.. (ze had een roze legging aan, spijkerrok, dito jas, blond getoupeerd haar..). Dat hadden we niet. Steekt ze vervolgens een sigaret op. Ik zeg: en daar heb je dan wel geld voor zeker? Vond ze niet zo leuk.. Gaat ze eind verder met een stel kennissen praten. Ik had het sterke vermoeden dat deze vrouw dus niet dakloos was..

Niet alle daklozen zijn trouwens verslaafd, dus die opmerking vind ik wel kort door de bocht.

Dat van die mercedes heb ik al eens vaker gehoord, dat er mensen zijn die dat doen.. Tja, het schijnt soms een aardig zakcentje op te leveren.. Zwerven spelen. Jammer dat dat weer ten koste moet gaan van diegene die het écht nodig hebben.

Nee, dan Rome.
Ze zitten in kerken, en naast de kerken staan ze in een rijtje. En het kindje wordt steeds maar weer overgegeven aan de volgende vrouw, die dan een half uur gaat zitten bedelen.
Bij het Coloseum kwamen we een oude kromme vrouw tegen, met een stok. Ze schuifelde van toerist naar toerist. Alleen schuifelde ze wel héél snel.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:22

ze staan hier wel bij de winkels maar lachen je altijd vriendelijke toe
envallen je niet lastig

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:23

er stond vandaag ook een straatmuzikant bij de AH. mag dat eigenlijk?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 15:24

Sammie schreef:

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de daklozen verslaafd is aan de drugs.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:26

Volgens mijn professor hebben de meeste daklozen ook een behoorlijke psychische stoornis waardoor ze ook op straat zijn beland.
Dus ik vind het ook best wel triest en dan zie ik ze liever de straatkrant verkopen dan op de grond zitten met de hond en een muntenbakje.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:27

Een aantal jaren geleden stond er in het Brabants Dagblad een interview met een zwerver, die jaren bij het Centraal Station van Den Bosch had gestaan. Ik kende hem van gezicht vanuit mijn middelbare school periode, we zagen hem idd altijd in de stad.

Zijn advies:"Geef zwervers geen geld, ze rennen rechtstreeks naar de dealer of naar de supermarkt voor bier of wijn". Hij had meer dan 10 jaar op straat geleefd, dus kan het wel weten neem ik aan...

Deze man heeft zichzelf trouwens weten te redden en heeft nu een flatje en aan baan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:33

Actief bedelen is hier gelukkig verboden en moet zeggen: scheelt wel! Lachen
Word nu veel minder lastig gevallen bij bushaltes door bedelaars Lachen
Nu staat er 1 in een clonwspak voor de bieb met een bordje! Staat wel vrolijker Clown

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:40

Plien91 schreef:
Dav schreef:
Oh ja vreselijk tegenwoordig! En ook nog opdringerig.
Ik kocht wel's de riepe van'n zwerver in Groningen maar die vals spelende opdringere vioolspeler die kan hoogstens een ''zoek werk'' opmerking naar zich gezegt krijgen.
Ben de plaatselijke steungroep niet!
En die opdringerigheid maakt me juist zo'n kreng.

Die op de brug bij het Groninger Museum?

Er ging laatst ook bij mij bedelen, zei niks en liep door. Hoor ik zo achter me gemompeld door die vieze zwerver "Klootzak"
Pardón? Ik ben niet degene die bij anderen zeurt om geld voor drugs of drank.

Bij de hema staat een zwerver (met hondje) die de riepe verkoopt,bij hem koop ik wel,hij dringt zich niet op en is blij met'n kluifje of'n extra euro waarbij ik dan wel zeg dat hij die moet delen met de hond en er geen drank of drugs van moet kopen Vork

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:43

o die! Lachen

Ik geef liever niets aan mensen die hun hond of kind gebruiken voor het bedelen... die hebben er niet voor gekozen en die mensen weten dondersgoed dat een kind of dier erbij meer medelijden wekt en dus meer geld Nagelbijten / Gniffelen

Bij de korenbeurs had je vroegah ook zo'n jongere man zitten met een grote hond... ik vond het maar niks...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:44

Die bij de hema is inderdaad nog wel een 'nette' zwerver, niet zo opdringerig enzo. In de Heerestraat heb ik een grotere hekel aan die mensen van Streetwise.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:54

hmhm ik heb liever op elke hoek van de straat een straatkrantverkoper dan zo'n opdringerige colporteur!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:00

Welshcobfan schreef:
Ik geef liever niets aan mensen die hun hond of kind gebruiken voor het bedelen... die hebben er niet voor gekozen en die mensen weten dondersgoed dat een kind of dier erbij meer medelijden wekt en dus meer geld Nagelbijten / Gniffelen

Kind erbij doe ik ook niet,maar een hond soms wel.
Want hoe is die zwerver aan de hond gekomen? Meestal is die hond ook gedump door de welvarende mens die op vakantie moet en geen zin heeft om'n pension te betalen.
Dus eigenlijks--vind ik--2 zwervertje's bij elkaar.
Maar klopt wel,een hond wekt wel iets meer medelevendheid op

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:02

Het schijnt trouwens dat sommigen vreselijk veel geld ophalen met bedelen!!
In het dorp waar ik woonde stond er eentje en die ging op een gegeven moment op vakantie!!!!!!!!!!!!! en dat verzin ik toch echt niet.... nou sorry, maar ik heb geen geld om op vakantie te gaan Scheve mond

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:46

_Inga schreef:
Nja ook hier in Groningen Tong uitsteken Loopt een man rond:

"Smakelijk eten, prettige avond. Heeft u misschien een euro voor me dan kan ik brood kopen"

Nu heb ik 'em een tijdje in de gaten gehouden, maar ik zie 'em nooit met brood. Dus toen hij de laatste keer aan mij vroeg of die wat van me mocht hebben, zei ik nee en legde uit waarom. Dat vond ie maar onzin.

Mijn vriend heeft een keer die man voor de Febo ipv geld een broodje gegeven. Hij gooide het gewoon weg! Koe

Hahaha die eerste noemen wij altijd de 'Fijn weekend-man', omdat ie dat de hele week roept. Zelfs op maandag Huilen van het lachen

Die kerel voor de Febo is gewoon kansloos. Moet 's nachts met stappen altijd opletten dat ik niet over hem struikel Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:48

Storm76 schreef:
Sammie schreef:

Dat bevestigd dus mijn eerdere opmerking Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:50

Storm76 schreef:
Sammie schreef:

Sjah dat is één onderzoek, die wie weet waar gedaan is en vooral wanneer....
Spijtig dat mensen zich op onderzoek basseren, vrij fout.
1 op de 7 leeft in armoede, tis niet meer zo moeilijk om op straat te geraken. En veel hulp moet je niet verwachten

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:52

In Groningen heb je er echt heel veel trouwens, maar kan ook zijn dat ik er meer zie omdat ik in de binnenstad werk Haha! (AH)

Had laatst nog zoiets met een bedelaar. Hij wilde een sigaret van mijn collega, maar die gaf hem niks natuurlijk. Liep hij pissig weg, terwijl hij ondertussen aan ons liet zien dat hij gewoon een pakje Marlboro bij zich had. Ik was echt woest! Bloos!

Meest bekende bedelaar in Stad e.o. dat moet inmiddels wel Edsel zijn Vork

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:55

In Nederland hoef je tegenwoordig niet meer zonder dak boven je hoofd te leven.
Er zijn tal van instanties waar je terecht kunt.
Op straat leven is dan meestal een keuze.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:57

Ik woon in groningen.. en daar heb je een man (vast hier vaker voorgekomen) die is rond de 35-40 heeft vaak een petje op en een rugzak. Vaak ook op het station te zien. Deze man is werkelijk heel vervelend. 1 dag is hij 3x (!) naar me toe gekomen om geld.. En het enge is, als je niets geeft.. word hij erg boos en schelt ie je gerust uit. Wat vaak begint met een zielig vriendelijk verhaaltje, eindigt als een scheldpartij. Dit vind ik serieus gewoon eng:S Bah! en bij de bank in groningen (rabobank bij de pathe) zit vaak een zwerver met een hond.. ahh kan ik zo BOOS om worden! Dan loop ik voorbij en zeg meestal hard.. '' wel geld voor een hond, om zielig over te komen, maar geen geld voor eten???''
Laats kwam een zwervervrouw naar me toe met een dikke buik, ze vertelde dat ze zwanger was, en niet meer wist wat ze moest. Dit raakte mij toch wel.. maar pff.. zijn er in Groningen echt veel

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:59

Jaaa die man ken ik ook Pinuts Haha! Loopt de hele stad rond. Meen me te herinneren dat hij donkerrode schoenen heeft? In ieder geval echt een hele vervelende kerel.