hypotheek afsluiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Re: hypotheek afsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:52

**sjugt**

Doei, doei

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:52

Wat spannend!! Wij zijn nu ook bezig met het kopen van een nieuwbouwhuis en zijn ons dus ook aan het orienteren voor een hypotheek. Een bkr registrering hoeft echt geen probleem te zijn, als het idd maar geen negatieve registratie is (oftewel loop je achter met betalen) Het maakt ook verschil of je een nieuwbouwwoning of bestaande bouw koopt, bij een nieuwbouw zijn ze vaak bereid om je iets meer te lenen doordat het waarschijnlijk is dat de woning flink stijgt in waarde. Wij zijn tot nu toe bij de rabo geweest en bij een tussenpersoon en dat maakte een enorm verschil voor het te lenen bedrag!!
maar willen idd ook nog eens bij de hypotheker langs. Verder is het misschien een idee om uit te zoeken of jullie aanspraak kunnen maken op een starterslening (als je starter bent). Dat verschilt per gemeente, maar je kunt het terugvinden via de site van NHG

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:54

en hoe pak je dat onderhandelen eigenlijk aan? Doe je dat gelijk de eerste keer? Of in een vervolggesprek? Moet je moeilijke argumenten verzinnen? Of zeg je wat je zelf in gedachten hebt? Kan je er 0,3% bijvoorbeel onder gaan zitten? Of onderhandel je over de afsluitkosten? Eventuele aankoopmakelaar die hun kunnen regelen?

Starterslening gaat niet lukken, onze gemeente doet daar niet aan mee, en andere gemeentes hebben allemaal de eis dat je al minstens een jaar in die plaats moet wonen... en ik vrees dat dat niet onderhandelbaar is Knipoog

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:55

odetteke schreef:
Op wat kilotje teveel, rugpijn en een verkoudheidje na wel nanda Clown

Zag trouwens dat de ing 10 jaar 10% korting op je maandlasten gaf, klinkt wel aantrekkelijk, maar na die 10 jaar he? Betaal je dan niet 10% extra? Bloos

Bij dit soort aanbiedingen krijg ik al de kriebels...

Zelf heb ik erg goede ervaringen met de Rabobank. Ze zijn niet de makkelijkste qua geldlenen want ze willen zekerheid maar je kunt zeker met ze onderhandelen en geven je onder geen beding een lening waar je tot je nek aan toe in zit.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:58

odetteke schreef:
en hoe pak je dat onderhandelen eigenlijk aan? Doe je dat gelijk de eerste keer? Of in een vervolggesprek? Moet je moeilijke argumenten verzinnen? Of zeg je wat je zelf in gedachten hebt? Kan je er 0,3% bijvoorbeel onder gaan zitten? Of onderhandel je over de afsluitkosten? Eventuele aankoopmakelaar die hun kunnen regelen?

Over de afsluitkosten kun je zeker onderhandelen.
Wij moesten destijds een taxatie laten maken van het nieuw te bouwen huis, op onze kosten. Hierover hebben we ook onderhandeld en dus betaald gekregen... Lachen

Pallatin

das jammer...onze gemeente heeft het helaas ook niet!
Ik ben ook benieuwd hoe dat onderhandelen gaat...en ik ben ook benieuwd waarom mensen voor een bepaalde hypotheekvorm gaan.

Hobby

Mensen die problemen krijgen door woekerpolissen of beleggingshypotheken zoeken die problemen in mijn ogen zelf op. Ze nemen zelf het risico van de belegging en denken dat het risico wel mee zal vallen of ze verdiepen zich niet voldoende in het type polis. Als vervolgens de markt instort, gaan ze klagen...
Naar mijn mening is de Rabobank wel degelijk een betrouwbare bank, zeker in deze periode. Wij hebben aangegeven dat we geen enkel risico wilden lopen en hebben dus ook een veilige hypotheeksvorm gekregen.
Wij hebben destijds een prima rente aangeboden gekregen, was zeker niet duurder dan de andere grote banken.
Ik vind het trouwens helemaal niet belangrijk bij welke bank iemand zijn hypotheek afsluit, ik hoop alleen dat iedereen niet alleen maar naar de laagste rente kijkt, maar ook naar een veilige hypotheekvorm en naar de betrouwbaarheid van een bank...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:00

Wij hebben net een eengezins hoekwoning gekocht (allemaal net voor de crisis gebeurene), en ook ons eigen appartement in A.dam is net voor het crisis gebeurene verkocht...

Wij hebben een hypo van 245.000 bij de fortis afgesloten, en met een vast gezette rente van 5,6%

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:01

Wij zijn ook gewoon bij de rabo!
Eerst van te voren geinformeerd wat wij zouden kunnen lenen.Dat was best veel (3 jaar geleden).Dat vonden wij iets te veel van het goede.
We hebben dus niet dat bedrag geleend maar 100.000 minder.
We hebben een leuk huis, en een prima hypotheek en daarnaast de ruimte om ook eens wat leuks te kunnen doen en tegen een prima rente(4%) en voorlopig staat ie nog even vast.
Nou wonen wij in julianadorp en vergeleken met de rest ban NL zijn de huizen hier net zo idioot duur.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:03

dingetje schreef:
odetteke schreef:
Op wat kilotje teveel, rugpijn en een verkoudheidje na wel nanda Clown

Zag trouwens dat de ing 10 jaar 10% korting op je maandlasten gaf, klinkt wel aantrekkelijk, maar na die 10 jaar he? Betaal je dan niet 10% extra? Bloos

Bij dit soort aanbiedingen krijg ik al de kriebels...

Zelf heb ik erg goede ervaringen met de Rabobank. Ze zijn niet de makkelijkste qua geldlenen want ze willen zekerheid maar je kunt zeker met ze onderhandelen en geven je onder geen beding een lening waar je tot je nek aan toe in zit.

Dat kan wel zijn, maar bij de rabo konden we zowat een halve ton minder lenen dan bij bijvoorbeeld de ing en zwitserleven. Vond ik dat verschil ook wel erg groot, maar bij de rabo was eigenlijk niets mogelijk. En dat terwijl we driekwart jaar terug wel meer konden lenen bij rabo?? kredietcrisis?? Ik weet het niet. Toch wil ik ook een offerte van de rabo, omdat dat wel al jaren onze bank is en ik ze idd wel vertrouw!!

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:05

Gewoon de laatste salarisstrook meenemen, das echt voldoende.

Onderhandelen kan pas als je bij meer verstrekkers offerte hebt lopen, of je moet zo sterk zijn verbaal dat je zo'n iemand aan de andere kant van de tafel eronder kunt L**len, maar dat is niet makkelijk.
Bij de grote banken zoals madelief aangaf, heb je vaak te maken met iemand die daar gewoon werkt, een afdelingshoofd kan hier al meer in doen dan een gewoon hypotheek acceptant.

10 jaar rente zou ik nu niet aan beginnen, aangezien de rente best hoog is, of je moet met switchen je ervan bewust zijn dat het geld kost, veel waarschijnlijk.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:06

@Pallatin: Wat ik al zei, de Rabo is niet de makkelijkste qua lenen. Maar dat is voor mij juist wel een prettig idee.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:07

Rabo hanteerd de 6% woonlast en blijft daarbij de anderen willen daar nog wel eens in zakken

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:08

Aan de andere kant, de rente kan ook nog een heel stuk omhoog, en om een NHG te krijgen moet je wel (en dat is dan weer handig met koopsubsidie)
Hoeveel je kan lenen bij een bank doet er niet zo veel toe, ik ga er eigenlijk banuit dat je overal gewoon de nhg norm kan krijgen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:13

Ik zie het afgeven van een lagere maximum hypotheek als een stukje zelfbescherming. Met de NHG word je eveneens beschermd tegen het opnemen van een te hoge hypotheek.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:24

Hobby: helemaal mee eens! Je kunt lelijk in de problemen komen met een tophypotheek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:26

Klopt... maar sommige mensen hebben niet heel veel keuze: of een tophypotheek of geen huis kopen.
Wij hebben trouwens wel een beleggingsdeel in de hypotheek zitten, maar die keuze hebben we echt bewust gemaakt. Jammer dat nu de aandelen zo slecht gaan, maar dat is simpelweg het risico wat je neemt...

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:29

Tophypotheken worden nu ook niet meer afgegeven hoor, iig niet door een bedrijf met een beetje moraal Knipoog

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:58

Nee precies...en je zou zelf ook wel gek zijn als je jezelf met zulke maandlasten opzadelt....
Trouwens, de hypotheekrente is behoorlijk laag nu, laten we hopen dat hij snel nog wat zakt. Vier procent is echt een topdeal, dat zal er nu niet meer inzitten, maar 5,3 is nog steeds heel netjes...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:12

Madelief28 schreef:
onderhandelen over ene hypotheek? Je staat niet op de markt hoor Knipoog Haha!

Nee ff zonder dollen, onderhandelen over ene hypotheek doen ze niet hoor!

dit doen ze echt wel hoor Clown en als je het van een simpel hypotheek adviseurtje niet gedaan krijgt gewoon vragen naar een leidinggevende die het wel kan doen Pling

odetteke schreef:

het ligt er maar net aan wat jij voor ogen hebt. de eerste keer zou ik gaan voor een algemeen praatje over hoeveel geld je bij hun kunt lenen en tegen welke waardes enzo. de 2de keer zou ik er verder op in gaan. 0,3 % er onder gaan zitten is een goede deal. ik zou persoonlijk eerder over de rente onderhandelen als over een aankoopmakelaar enzo. die rente komt nog jaren terug en die aankoopmakelaar is een eenmalige uitgave...

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:14

Plus dat je de kosten van een makelaar kunt aftrekken van de belasting Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:17

Aankoopmakelaar heeft niet echt een toegevoegde waarde. En bij een hyptheek zou ik verder kijken dan alleen naar de rente...

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:23

Aankoop makelaar heeft in die zin nut, als het een ouder huis betreft.
Of je moet zelf bouwkundig onderlegd zijn natuurlijk Haha!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:24

Wij hebben ons bij het afsluiten van onze hypotheek laten adviseren door een financieel adviseur. Echt heel erg duidelijk en je verzuipt niet zelf in alle offertes, verzekeringen en dergelijke.

Let wel, ook een adviseur wilt je zoveel mogelijk aansmeren omdat het provisie oplevert Lachen

Wij hebben nu sinds een maand onze hypotheek lopen bij de Postbank. Tegen 5,4 % rente geloof ik, kan ook 5,3 % zijn. We hebben NHG, een levensverzekering over de helft van onze hyptheek, de andere helft is onverzekerd tegen wat dan ook. Hij staat voor 10 jaar vast de rente en dat vinden wij prima.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:44

Ik heb er met 4 gesproken.
Ze hebben toch allemaal weer net iets anders. Probeer ook gelijk duidelijk te maken dat je echt niet aan je top wil zitten.