Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Shadow0 schreef:Allereerst: de doelgroep is erg breed. Boeken die voor 12-jarigen ok zijn, zullen over het algemeen een 16-jarige niet meer zo aanspreken. Maar hieronder wel wat boeken die mogelijk interessant zijn.
Waarom is Harry Potter niet toegestaan? Als dat namelijk wordt geweigerd vanwege de kwaliteit kan ik niet één jeugdboek bedenken dat wel toegestaan zou worden, Harry Potter is wel een van de meest uitgebreide, diepgravende en bijzonderste jeugdboekenseries die ik ken. Narnia is leuk maar veeeeel simpeler en ook gericht op jongere kinderen (staat in de bieb bij de B-boeken).
Idem voor de serie "Torak en Wolf" van Michele Paver. Een aanrader, goed te lezen, leuk, maar het zijn wel B-boeken, en ik weet dus niet op welke gronden Harry Potter wordt uitgesloten, maar de boeken van Paver zijn simpeler. (Wel erg mooi, absoluut, ik lees ze met plezier.)
Artemis Fowl en de boeken van Paolini zijn veel minder goed dan Harry Potter.
(En in reactie op hierboven: 1984 is echt geen jeugdboek. Animal Farm heel misschien maar 1984 zeker niet en zou ik zeker niet zomaar aan een 12-jarige laten lezen.)
Wat ik een hele mooie serie vind, is die van John Marsden, 'Tomorrow when the war began'. Ik weet alleen niet of deze boeken ook in het Engels te krijgen zijn in de Nederlandse bibliotheken.
Ook de Tillerman-serie van Cynthia Voight is goed geschikt voor de leeftijd 12-18 en heel mooi en aangrijpend. (Eigenlijk alle boeken van Cynthia Voight wel, behalve David en Jonathan. Die vind ik niet zo geschikt voor de 12-15-groep.)
Van Kevin Brooks vind ik "Lucas" een hele mooie, Candy ook wel, de anderen spreken mij minder aan. Het zijn zeer intense boeken waarvan ik denk dat ze door 12-18 (hoewel, ook daar is het voor de jongeren misschien wat heftig ivm drugs/sex/geweld)
De Twilight Saga van Stephenie Meyer is ook tamelijk populair, ik moet de nieuwere delen echter nog lezen. Mij raakte deel 1 minder, maar ik weet dat veel mensen het erg spannend vonden.
The Secret Garden en Little Women worden ook vaak genoemd - ik moet tot mijn schande bekennen dat ik die nog altijd niet gelezen heb.

Wikipedia schreef:Hornby's newest book, entitled Slam, was released on October 16, 2007, is his first novel for young adults and was recognized by the Young Adult Library Services Association as a 2008 Best Book for Young Adults. The protagonist of Slam is a 15-year-old skateboarder named Sam whose life changes drastically when his girlfriend gets pregnant.

Lielle schreef:-
- en eentje waarvan ik spontaan de naam kwijt ben, over een schipbreuk met een jongen en een tijger op een vlot. Vrij recent.
Lielle schreef:- de nieuwe van Mark Haddon, A spot of bother
- en eentje waarvan ik spontaan de naam kwijt ben, over een schipbreuk met een jongen en een tijger op een vlot. Vrij recent.
/edit
Leve Google
Life of Pi - Yan Martell